Το πως και το πόσο μιλάτε στο παιδί σας είναι ο πιο βασικός παράγοντας για την ανάπτυξη του λόγου του. Το παιδί σας μπορεί να μάθει μόνο τις λέξεις που ακούει! Όταν χρησιμοποιείτε εσείς λοιπόν ένα πλούσιο λεξιλόγιο το βοηθάτε καλύτερα στην επικοινωνία του.
Έρευνες που έχουν γίνει για την σχέση παιδιού και γονιού έχουν δείξει ότι γονείς με μεγαλύτερη μόρφωση έχουν την τάση να μιλούν περισσότερο στα παιδιά τους και να χρησιμοποιούν πιο πλούσιο λεξιλόγιο.
• Όμως το να μην έχει κανείς πανεπιστημιακού επιπέδου μόρφωση, δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να βοηθήσει το παιδί του να αποκτήσει καλύτερες λεκτικές ικανότητες.
• Ανεξάρτητα από το πόσο λίγη ή τι επιπέδου μόρφωση έχει κανείς, αυτό στο οποίο πρέπει να εστιάσει είναι στο να μιλάει αργά και απλά στο παιδί του.
Η αργή ταχύτητα στην ομιλία δίνει στον εγκέφαλο του παιδιού σας αρκετό χρόνο να κάνει μια ολοκληρωμένη διαδικασία πάνω στο “τι του λέτε και πώς το λέτε”. Σκεφτείτε πώς μετράτε τον χρόνο όταν δεν έχετε ρολόι μαζί σας. Κάθε συλλαβή χρειάζεται περίπου ένα πέμπτο με ένα τέταρτο του δευτερολέπτου. Οι λέξεις πετάνε γύρω από τα αυτιά μας γρήγορα. Μικρά παιδιά που ακόμα είναι στην διαδικασία της εκμάθησης του λόγου μπορούν πολύ γρήγορα να χάσουν μεγάλα κομμάτια της πληροφορίας που τους λέτε, ακόμα και αν φαίνεται πολύ απλό και ξεκάθαρο σε σας.
Σκεφτείτε το διαφορετικά: όταν μαθαίνατε μια ξένη γλώσσα για λίγους μήνες, ή για λίγα χρόνια και μετά ταξιδέψατε σε αυτή την χώρα που μιλούσαν αυτή την γλώσσα, ίσως αισθανθήκατε ότι μιλούσαν με τα ταχύτητα 120 χιλιομέτρων την ώρα! Δεν ήταν έτσι, αλλά επειδή η γλώσσα ήταν καινούργια για εσάς, χρειαζόσασταν περισσότερο χρόνο να αποκωδικοποιήσετε τι λένε. Πιθανότατα δεν καταλάβατε τα περισσότερα από αυτά που σας έλεγαν, γιατί αυτοί είχαν ήδη τελειώσει αυτό που ήθελαν να πουν και εσείς ακόμα προσπαθούσατε να καταλάβετε την πρώτη πρόταση που σας είπαν. Αυτό ακριβώς αντιμετωπίζουν πολλά παιδιά, ιδιαίτερα παιδιά που έχουν γλωσσικές δυσκολίες.
Το να μιλάτε πιο απλά δεν σημαίνει ότι δεν περνάτε το μήνυμά σας.
• Προσπαθήστε να μιλάτε στο παιδί σας σε ένα επίπεδο αμέσως υψηλότερο από αυτό που το ίδιο παράγει.
• Εάν το παιδί σας αρθρώνει μόνο λέξεις και όχι δυο λέξεις μαζί, προσπαθήστε να του λέτε φράσεις με δύο, τρεις λέξεις μαζί.
• Εάν παράγει δύο και τρεις λέξεις στην πρόταση, εσείς προσπαθήστε τέσσερεις και πέντε λέξεις στην πρόταση.
• Αυτή είναι και μια ευκαιρία να δείξετε στο παιδί σας τα γραμματικά στοιχεία όπως αντωνυμίες (εγώ, εσύ, αυτός, αυτή) και τα άρθρα (ο, η, το).
Το επίπεδο ακριβώς πιο πάνω από αυτό που το παιδί σας εκτελεί/καταφέρνει ονομάζεται zone of proximal development (ZPD). Εκπαιδευτικοί και θεραπευτές έχουν βρει ότι όταν στοχεύουμε σε αυτό το επίπεδο, έχουμε υψηλή αποδοτικότητα στο παιδί, στην ομιλία, στο λόγο, στην ανάγνωση, στα μαθηματικά, στη μουσική, τη γυμναστική και σε άλλα πολλά.
Ακόμα ένα πράγμα να θυμάστε: … … … Kάντε παύσεις. … … …
Δώστε χρόνο στο παιδί σας να απαντήσει. Μην “επιτείθεστε” στο παιδί. Γλωσσολόγοι που έχουν μελετήσει το χρόνο παύσεων ανάμεσα σε διαλόγους σε διαφορετικές γλώσσες και κουλτούρες και σε ενήλικες που μιλάνε Αμερικάνικα, ανακάλυψαν ότι:
• Έχουμε την τάση να περιμένουμε την απάντηση από τον συνομιλητή μας μέσα σε λιγότερο από μισό δευτερόλεπτο, διαφορετικά υποθέτουμε ότι δεν γνωρίζει την απάντηση και αρχίζουμε πάλι να μιλάμε.
• Το παιδί σας χρειάζεται πολύ περισσότερο χρόνο από αυτόν. Μετρήστε αργά από μέσα σας μέχρι το δέκα και περιμένετε το παιδί σας να απαντήσει. Συνήθως αυτός είναι αρκετός χρόνος. Μπορεί να σας φαίνεται ότι ο χρόνος είναι ατελείωτος, αλλά πραγματικά δεν είναι υπερβολικό από την πλευρά του παιδιού σας.
Όλη αυτή η διαδικασία θέλει εξάσκηση και από μέρους των γονιών. Ειδικά όταν είναι θυμωμένοι που το παιδί έχει κάνει κάποιες αταξίες.
Αυτό που θα συνιστούσα είναι αργά ή γρήγορα να προσπαθήσετε να το κάνετε και εσείς.
—
Μαρινέλλα Τσουκαλά
Παθολόγος Λόγου και Ομιλίας
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Πιο τέλειο παράδειγμα απο αυτο με την εκμάθηση ξένης γλώσσας δεν υπαρχει. εχω κανει παιδαγωγικά στην σχολή, αλλα αυτο που βλέπω να μου ειναι πιο χρήσιμο με την μικρη ειναι η εμπειρία μου απο την διδασκαλία αγγλικών. Απο κάποιο επίπεδο και πέρα μιλάμε μονο Αγγλικά στην τάξη. Προσπαθώ να χρησιμοποιώ οσο οι απλές λέξεις γίνεται ακομα κι αν μιλάμε για αστρονομια και παράλληλα εισάγω και μερικές άγνωστες που είτε καταλαβαίνουν απο τα συμφραζόμενα, είτε τους εξηγώ εγω πλάι στα αγγλικά, αλλα πιο απλα. Και εννοείται αν δώσεις χρόνο ακομα και στους πιο ντροπαλός μαθητές, μπορούν όλοι σιγά σιγά να μιλήσουν αγγλικά. Μου έμεινε συνήθειο μπορώ να πω και στην κ´ορη μου απο νεογέννητο μιλάω συνέχεια σαν να μιλάω σε ενήλικα, αλλα πιο αργά.
Χαίρομαι που πολλές από τις μαμάδες αισθάνονται ότι τους βοήθησε το άρθρο.
Πω πω μπράβο, πολλές φορές αναρωτιέμαι γιατί η δύο ετών μικρή μου δεν με καταλαβαίνει όταν της κάνω "κήρυγμα" ή της εξηγώ κάτι. Δεν είχα σκεφτεί ότι πρέπει να της μιλάω αργά γιατί αλλιώς τα μισά θα της διαφύγουν!
Πολύ καλές συμβουλές και φυσικά έχουν βάση. Όσο ήμουν έγκυος διάβαζα και εγώ σε διάφορα βιβλία και στο internet για το τι πρέπει να κάνεις όταν γεννηθεί το παιδί. Ένα από αυτά που είχα διαβάσει και μου είχαν εντυπωθεί στο μυαλό μου, ήταν και το ότι θα πρέπει να του διαβάζουμε και να του μιλάμε. Έτσι και εγώ με το που γέννησα τη μικρή μου Κάτια, άρχισα να της μιλάω σαν να ήταν μεγάλος άνθρωπος. Ποτέ δεν της μίλησα "μπεμπεκίστικα" και πάντα της ονόμαζα τα αντικείμενα με το πραγματικό τους όνομα. Συνεχίζω να της μιλάω έτσι και να μην της λέω ποτέ "ψέματα" σε κάτι. Και θεωρώ ότι είναι πολύ ωραίο το κατόρθωμα της ότι είναι ήδη 2,5 χρονών και μιλάει πάρα πολύ καθαρά (λέει όλα τα γράμματα καθαρά), και το πιο σημαντικό είναι ότι μπορούμε να κάνουμε έναν πραγματικό διάλογο για όλα τα θέματα της καθημερινότητας μας, με ολοκληρωμένες προτάσεις και φυσικά όταν χρησιμοποιεί πολύπλοκες λέξεις που μερικές φορές ούτε από ενήλικα δεν τις ακούς, τότε η μαμά φουσκώνει από υπερηφάνεια για την μικρή της Αινστάϊν!!!!
ΠΟΛΥ ΚΑΛΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ!!ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ!!