Κοιτάξτε προσεκτικά την εικόνα της σελίδας. Απεικονίζει δύο εγκεφάλους που ανήκουν σε δύο παιδιά τριών ετών. Είναι προφανές πως ο εγκέφαλος στα αριστερά είναι μεγαλύτερος από αυτόν στα δεξιά. Η εικόνα στα αριστερά έχει επίσης λιγότερες κηλίδες και πολύ λιγότερες σκοτεινές «ασαφείς» περιοχές.
Για τους νευρολόγους που μελετούν τον εγκέφαλο, και εργάστηκαν επάνω στην ερμηνεία της εικόνας αυτής, η διαφορά μεταξύ των δύο αυτών εγκεφάλων είναι εξίσου αξιόλογη όσο και σοκαριστική. Ο εγκέφαλος στα δεξιά στερείται ορισμένες από τις βασικότερες περιοχές που φαίνονται σε αυτόν στα αριστερά. Οι ελλείψεις αυτές καθιστούν αδύνατο για το παιδί να αναπτύξει δυνατότητες που το παιδί στα αριστερά μπορεί να αποκτήσει: το παιδί στα δεξιά θα μεγαλώσει και ως ενήλικας θα είναι λιγότερο έξυπνος, θα είναι λιγότερο ικανός να συμπάσχει με τους άλλους και πολύ πιο πιθανό να εθιστεί στα ναρκωτικά και να διαπράξει βίαια εγκλήματα από το παιδί στα αριστερά. Το παιδί στα δεξιά έχει περισσότερες πιθανότητες να είναι άνεργος και να στηριχθεί στην πρόνοια, να αναπτύξει ψυχολογικά και άλλα σοβαρά προβλήματα υγείας.
Τι θα μπορούσε να προκαλέσει μία τόσο ριζική διαφορά στην ανάπτυξη του εγκεφάλου; Η προφανής απάντηση είναι πως πρέπει να έχει κάποια ασθένεια ή να υπέστη ένα σοβαρό ατύχημα.
Η προφανής απάντηση είναι λανθασμένη.
Η βασική αιτία της συγκλονιστικής αυτής διαφοράς μεταξύ των δύο εγκεφάλων των δύο τρίχρονων παιδιών είναι ο τρόπος με τον οποίο τους συμπεριφερόταν η μητέρα τους. Το παιδί που έχει έναν πολύ πιο ανεπτυγμένο εγκέφαλο έχαιρε της αγάπης της μητέρας του, η οποία ήταν διαρκώς παρούσα και ανταποκρινόταν πλήρως στις ανάγκες του παιδιού της. Το παιδί με τον συρρικνωμένο εγκέφαλο είχε παραμεληθεί και κακοποιηθεί. Η διαφορά στη φροντίδα που έλαβαν εξηγεί τον λόγο που ο εγκέφαλος του ενός παιδιού αναπτύσσεται πλήρως, ενώ ο άλλος όχι.
Οι νευρολόγοι αρχίζουν να κατανοούν το πώς η αλληλεπίδραση που έχει η μητέρα με το μωρό της καθορίζει το πώς, και το αν, ο εγκέφαλός του θα αναπτυχθεί με τον τρόπο που θα έπρεπε. Ο καθηγητής Allan Schore, από το UCLA, ο οποίος έχει ερευνήσει την επιστημονική βιβλιογραφία και έχει συνεισφέρει σημαντικά σε αυτή, τονίζει πως η ανάπτυξη των κυττάρων του εγκεφάλου είναι «η συνέπεια της αλληλεπίδρασης του βρέφους με τον άνθρωπο που έχει αναλάβει τον βασικό ρόλο στη φροντίδα του (συνήθως η μητέρα)». Η ανάπτυξη του εγκεφάλου του μωρού «απαιτεί θετική αλληλεπίδραση μεταξύ μητέρας και βρέφους. Η ανάπτυξη των εγκεφαλικών κυκλωμάτων βασίζεται σε αυτό».
Ο καθηγητής Schore επισημαίνει πως αν δεν φροντίσει κάποιος σωστά ένα μωρό τα πρώτα δύο χρόνια της ζωής του, τα γονίδια για διάφορες εγκεφαλικές λειτουργίες, όπως η ευφυΐα, δεν μπορούν να λειτουργήσουν και ίσως ακόμη και να μην εμφανιστούν. Η φύση και η φροντίδα δεν μπορούν να διαχωριστούν – τα γονίδια που έχει ένα μωρό θα επηρεαστούν σημαντικά από τον τρόπο που του φέρονται.
[…]
Η ζημιά που προκαλεί η παραμέληση και άλλες μορφές κακοποίησης είναι κλιμακωτή: όσο πιο σοβαρή η παραμέληση, τόσο πιο σοβαρή η ζημιά. Το 80% των κυττάρων που θα αποκτήσει ο εγκέφαλος ενός ατόμου δημιουργείται κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων χρόνων μετά τη γέννησή του. Αν εμφανιστεί κάποιο πρόβλημα στη διαδικασία της ανάπτυξης εγκεφαλικών κυττάρων και των μεταξύ τους συνδέσεων, οι ελλείψεις θα είναι μόνιμες.
Η ανακάλυψη αυτή έχει τεράστιες συνέπειες στην κοινωνική πολιτική. Εξηγεί δύο επικρατούντα χαρακτηριστικά της κοινωνίας μας. Το ένα είναι πως υπάρχει ένα κύκλος στέρησης – έλλειψη μορφωτικού επιπέδου, ανεργία, φτώχεια, εθισμός, έγκλημα – που μπορεί να επηρεάσει μία οικογένεια και μόλις αυτή βρεθεί στον κύκλο, είναι σχεδόν αδύνατο να ξεφύγει.
Ο τρόπος που η ανάπτυξη του παιδικού εγκεφάλου βασίζεται στον τρόπο που συμπεριφέρθηκε η μητέρα του στο παιδί εξηγεί γιατί αυτός ο στενάχωρος κύκλος επαναλαμβάνεται. Οι γονείς που ως παιδιά είχαν παραμεληθεί, δεν έχουν πλήρως ανεπτυγμένους εγκεφάλους και ως συνέπεια παραμελούν τα δικά τους παιδιά με παρόμοιο τρόπο.
Το δεύτερο χαρακτηριστικό που επικρατεί είναι η αποτυχία προγραμμάτων επανένταξης στην κοινωνία που προσπαθούν να μειώσουν το ρυθμό με τον οποίο οι κατά συρροήν ανήλικοι παραβάτες εγκληματούν. Μελέτες υποδεικνύουν πως ένα μεγάλο ποσοστό από αυτούς έχουν εγκεφάλους που δεν αναπτύχθηκαν πλήρως. Ως συνέπεια, ίσως αδυνατούν να ανταποκριθούν με τον ίδιο τρόπο στον σωφρονισμό, που θα απομάκρυνε άλλους με πιο ανεπτυγμένους εγκεφάλους από το έγκλημα.
Το αποτέλεσμα αυτό ίσως οδηγήσει κάποιον στο συμπέρασμα πως δεν μπορεί να γίνει τίποτα με τα κοινωνικά προβλήματα που προκαλεί η παραμέληση στην παιδική ηλικία. Αυτό θα ήταν λάθος. Υπάρχει τρόπος να σπάσει ο κύκλος και δεν είναι τρομερά δύσκολο να γίνει. Θα πρέπει να παρέμβει κάποιος εγκαίρως και να δείξει στις μητέρες που παραμελούν τα παιδιά τους πώς να τα φροντίσουν ώστε να αναπτυχθεί σωστά ο εγκέφαλός τους.
Η «πρώιμη παρέμβαση», χρησιμοποιείται στην Αμερική περισσότερα από 15 χρόνια. Εξασφαλίζει επισκέψεις από νοσοκόμα (τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα) σε μητέρες για τις οποίες υπάρχει φόβος πως θα παραμελήσουν το παιδί τους, και τις συμβουλεύει πώς να φροντίσουν το νεογέννητό τους. Στην πόλη Elmira της πολιτείας της Νέας Υόρκης, όπου τα προγράμματα αυτά λειτουργούν περισσότερο καιρό, υπάρχουν έρευνες που αποδεικνύουν πως η πρώιμη παρέμβαση βοήθησε αυτά τα παιδιά σε σχέση με άλλα του ίδιου κοινωνικού υπόβαθρου. Υπήρχαν 50% λιγότερες συλλήψεις, 80% λιγότερες καταδίκες και σημαντικά λιγότερα άτομα να εθίζονται στα ναρκωτικά.
Ο Graham Allen, υπουργός εργασίας του Nottingham North στην Αγγλία, όπου τα ποσοστά εγκυμοσύνης στην εφηβεία είναι από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη και τα ποσοστά συμμετοχής στην ανώτερη εκπαίδευση από τα χαμηλότερα, είναι υπέρμαχος της πρώιμης παρέμβασης.
«Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η πρώιμη παρέμβαση συμβάλλει σημαντικά στο να βελτιωθεί η κοινωνία μας», λέει ο κύριος Allen. «Και δεν πρέπει να ξεχνάμε και το οικονομικό όφελος. Το ποσό που εξοικονομούν οι φορολογούμενοι με τη μείωση των σπιτιών της πρόνοιας για παιδιά που σε άλλες περιπτώσεις θα μεγάλωναν εκεί, ή τις φυλακές, και ούτω καθεξής».
[…]
Η Andrea Leedsom, του κόμματος των συντηρητικών της Αγγλίας, δήλωσε: «Είναι απίστευτο. Αυτή η πολιτική έχει τη δυνατότητα να μεταμορφώσει την κοινωνία μας, να εξασφαλίσει πως η επόμενη γενιά παιδιών θα γίνουν πιο υπεύθυνοι, πιο ευσυνείδητοι και πιο μορφωμένοι ενήλικες. Γνωρίζουμε τι θα πρέπει να γίνει για να το καταφέρουμε αυτό: χρειάζεται να μάθουμε στις νέες μητέρες πώς θα πρέπει να συμπεριφέρονται στα παιδιά τους τα πρώτα δύο χρόνια της ζωής τους […]».
Η εφαρμογή του προγράμματος είναι δύσκολη, καθώς τα πρώτα εμφανή αποτελέσματα θα φαίνονταν μετά από 15 χρόνια, όταν τα μωρά στα οποία παρασχέθηκε πρώιμη παρέμβαση θα γίνουν έφηβοι. Οι πολιτικοί της Αγγλίας όμως συμφωνούν πως είναι σημαντικό να εφαρμοστεί μία πολιτική που θα συμβάλλει τα μέγιστα στην κοινωνία.
πηγή: telegraph.co.uk
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Αγαπητη Λινα,σαν παιδι χωρισμενων γονιων,θελω να σου πω πως οι γονεις μου οταν χωρισαν(οταν εγω ημουν 6 ετων),σκεφτηκαν πρωτα το παιδι τους!Ηθελαν να το κανουν καιρο πριν,ζουσαν ομως μαζι για μενα μεχρι να μεγαλωσω λιγο ακομα,ομως ηταν λαθος γιατι δεν αντεχαν ο ενας τον αλλον και καβγαδιζαν συνεχεια!εγω καταλαβαινα τα παντα(δεν μπορεις να κρυφτεις απο τα παιδια!)και δεν ηταν κ οτι καλυτερο για ενα παιδι να ζει μεσα σε εντασεις!Οταν χωρισαν και παρ ολο που ηταν διπλα μου ΜΟΝΟ ο ενας γονιος και οι παππουδες μου,τα πραγματα αλλαξαν προς το καλυτερο και τωρα σαν ενηλικος ανθρωπος θεωρω πως τι γεγονος πως χωρισαν, ηταν το καλυτερο για μενα! Να χαιρεσαι τα παιδακια σου!
Το παραπάνω άρθρο, ας το διαβάσουν όλα τα ζευγάρια, που για αστείους λόγους αποφασίζουν να χωρίσουν και δεν σκέφτονται τα παιδιά τους. Είτε επειδή η μητέρα κουράζεται λόγω πολλών υποχρεώσεων, είτε γιατί θέλει να " ξαναβγεί στην αγορά" και να φλερτάρει, δεν πρέπει να ξεχνάει ότι το παιδί, είναι υπεράνω όλων. Ο δε πατέρας, πολλές φορές ξεχνάει ότι το παιδί έχει ανάγκες υλικές και ψυχοσωματικές και είναι μονίμως απών. Γι αυτό καλό θα ήταν, οι γονείς και κυρίως η μάνα, να είναι πάντα κοντά στο παιδί της και να καταλάβει ότι οι άντρες και οι σχέσεις, έρχονται και παρέρχονται. Το παιδί μας όμως, θα είναι για πάντα κομμάτι της ζωής μας, της ψυχής μας, των πράξεών μας και ο τελικός μας "κριτής".
πολυ σημαντικές και σωστές πληροφορίες. Επανερχόμαστε λοιπόν στο θέμα της δυνατότητας παραμονής στο σπίτι μιας νέας μανούλας. Είμαι δημόσιος υπάλληλος, έχω 3 παιδιά μικρά κι απολαμβάνω του πλεονεκτήματος να έχω άδεια ανατροφής, να πληρώνομαι κανονικά στη διάρκειά της και να μπορώ να είμαι κοντά στα παιδιά μου τον πρώτο πολύ σημαντικό χρόνο της ζωής τους. Εχω βρεθεί πολλές φορές στη δύσκολη θέση να ''απολογούμαι'' για το προνόμιο αυτό κι έχω αντιμετωπίσει την πολύ έντονη απαίτηση να διακοπούν αυτές οι διευκολύνσεις, γιατί ''έτσι έπεσε έξω η οικονομία της χώρας''. Σ' όλο αυτό αντιπροτείνω την θέσπιση του ίδιου και στον ιδιωτικό τομέα δικαιώματος για όλες τις νέες μανούλες και την επιδότηση κι εκείνων που δεν εργάζονται, για να μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά τουλάχιστον τα 2 πρώτα έτη της ζωής του παιδιού μας. Αδιαμαρτύρητα θα δεχόμουν να μου περικόψουν ως και το 40% του μισθού μου για την περίοδο αυτή, εφόσον κι ο σύζυγος εργάζεται και με κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια, ώστε να επιδοτούνται κι οι εκτός δημοσίου μανούλες. Σε πολλές χώρες τα έχουν καταφέρει, θα μπορούσαμε κι εδώ να έχουμε ''ψηλά'' τη μητρότητα ως κράτος και να μην εμφανίζονται τόση υπογεννητικότητα. Εννοείται, πως αν δεν μου εξασφάλιζε η υπηρεσία μου την άδεια και την επιστροφή στην εργασία μου, χωρίς να κρέμεται η σπάθη της απόλυσης με χίλιες δυο δικαιολογίες, δεν θα είχα κάνει τα 3 παιδάκια μου, όσο κι αν το ήθελα. Ας μη ζητάμε λοιπόν να ''ψοφήσει και του γείτονα η κατσίκα'' σε τόσο ζωτικά για τον άνθρωπο, που φέρνουμε στη ζωή και παραδίδουμε στην κοινωνία, θέματα.
Πολύ σωστά τα λες Ella :) εγώ είμαι στον αντίποδα, ιδιωτική υπάλληλος... Συμφωνώ 100% μαζί σου :)
Είναι ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΟ ότι η νοητική υστέρηση εκτός από προγεννητικά, περιγεννητικά έχει και μεταγεννητικά αίτια, μεταξύ των οποίων είναι και οι ψυχοκοινωνικοί παράγοντες όπως το συναισθηματικά και εκπαιδευτικά στερημένο περιβάλλον. Θα ΔΙΑΦΩΝΗΣΩ, όμως, με την προσπάθεια ΕΝΟΧΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ αποκλειστικά, καθώς το συμπέρασμα αυτό, καθώς και ολόκληρο το άρθρο βασίζεται σε μονομερή ερμηνεία αυτού που είναι πραγματικά ορθό. Μέσα στο άρθρο αναφέρεται ότι "η ανάπτυξη των κυττάρων του εγκεφάλου είναι «η συνέπεια της αλληλεπίδρασης του βρέφους με τον άνθρωπο που έχει αναλάβει τον βασικό ρόλο στη φροντίδα του (ΣΥΝΗΘΩΣ η μητέρα)». Σε κάθε οικογένεια το ρόλο της/του τροφού (πρόσωπο με το βασικό ρόλο στη φροντίδα του βρέφους/νηπίου) δεν αναλαμβάνει ΜΟΝΟ η μητέρα, ή τουλάχιστον δεν πρέπει να είναι έτσι. Ας μην παραγνωρίζουμε τον ρόλο του πατέρα ή επίσης, ας μην του αφαιρούμε τις ευθύνες του...
δυστυχως αυτο το αρθρο, ερευνα, εξακριβωση, όπως θέλετε πέστε το πρεπει να το δουν οι εκάστοτες κυβερνήσεις που θέλουν την κάθε μάνα να βγαίνει στη δουλειά πριν καλά καλά το μωρό κλείσει τον πρώτο χρόνο ζωής του! πολύ ωραίο άρθρο!
to pio endiaferon arthro pou diavasa mexri stigmis!!!!!
Ένα το άρθρο με προβλημάτισε αρκετά και έχω κάποιες ενστάσεις. Συμφωνώ απόλυτα ότι η αγάπη μόνο καλό μπορεί να κάνει και αυτο πιστεύω ότι έχει άμεσα αποτελέσματα στην ψυχική υγεία ενός παιδιού, δημιουργεί άτομα ισορροπημένα ψυχικά. Αλλα δεν πιστεύω ότι επηρεάζει απόλυτα τις ικανότητες ενός ατόμου κι ότι το οδηγεί σε μεγάλο ποσοστό σε εγκληματικές πράξεις ή στα ναρκωτικά . Εξάλλου διαμάντια βγαίνουν από ορφανοτροφείο, από κακοποιημένες οικογένειες και σίγουρα άνθρωποι πολυ πετυχημένοι επαγγελματικά. Επίσης απο αγαπημένες οικογένειες βγαίνουν και καλά και κακά παιδια . Άποψη μου είναι ότι η αγάπη της μανούλας πρέπει να προσφέρεται χωρίς όρους αλλα κάθε μανούλα πρέπει να μην εθελοτυφλεί μερικές φορές και να αναγνωρίζει τα "κακά ένστικτα " του παιδιού της και να του συμπεριφέρεται ανάλογα. Μην ξεχνάμε ότι δικη μας ευθύνη είναι να δώσουμε αρχές και αξίες στα παιδάκια μας! Και οταν έχουμε περισσότερα από ένα παιδιά πρέπει να είμαστε δίκαιοι απέναντι τους αλλά διαφορετικά συμπεριφερόμαστε ανάλογα με τον χαρακτήρα του κάθε παιδιού μας.
Κι εγώ ξέρω άνθρωπο που μεγάλωσε στην ουσία μόνος του κι ας είχε μητέρα, που είναι πάρα πολύ έξυπνος και πολύ ικανός. Του λείπει, όμως, σε τεράστιο βαθμό η συναισθηματική νοημοσύνη. Του λες αυτό που κάνεις με πληγώνει και δεν καταλαβαίνει τι εννοείς! Νομίζεις ότι σε δουλεύει, αλλά αλήθεια δεν καταλαβαίνει. Επίσης δεν μπορεί να αξιολογήσει εύκολα τους ανθρώπους. Ενώ ξέρει να διαπραγματεύεται με επιτυχία, ξέρει να χειρίζεται τους ανθρώπους (ξέρει τι να σου πει για να κάνεις αυτό που θέλει), δεν καταλαβαίνει εκ πρώτης όψεως με τι άνθρωπο έχει να κάνει. Ούτε οι υπόλοιποι πέφτουμε μέσα 100% από μια πρώτη επαφή, αλλά γενικά μια ιδέα την έχουμε. Παίρνουμε μια αύρα από τον άλλον και μπορούμε λίγο να την ερμηνεύσουμε. Νομίζω πως το άρθρο μιλάει για κάθε μορφή ανάπτυξης του εγκεφάλου και δεν το περιορίζει στην εφυία, γιατί πράγματι πολλοί άνθρωποι που μεγάλωσαν παραμελημένοι έχουν μεγάλη εξυπνάδα γιατί από μικροί έπρεπε να βασιστούν στα πόδια τους και αναγκαστικά την καλλιέργησαν.
Συνεχίζω γιατί ξέχασα να κάνω τη σύνδεση με αυτό που λες...αυτός ο άνθρωπος δεν καταλαβαίνει πότε πληγώνει τους άλλους, αλλά δεν είναι εγκληματίας ή καταστροφικός με τον εαυτό του (χρήση ναρκωτικών κ.α.) Θα μπορούσε όμως να ήταν. Φαντάζομαι πως αν ένας δεν είναι σε θέση να καταλάβει ούτε στο ελάχιστο τι αντίκτυπο έχει μια πράξη του στους άλλους ανθρώπους ή και στον ίδιο του τον εαυτό, δεν υπάρχει και κάτι που να τον σταματά από το έγκλημα ή την αυτοκαταστροφή.
Bravo Thomas katapliktiki i ereuna pou mas parousiases!!!
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ!!!
Εξαιρετικό!
το ρήμα στερείται συντάσσεται με γενική: στερείται ορισμένων, όχι ορισμένες
Αυτό είχες να διορθώσεις? Η ουσία δεν μας είπες πως σου φαίνεται. Τελικά κάποιοι άνθρωποι, δίνουν σημασία σε ανούσια πράγματα..... γι' αυτό έχουμε φτάσει εδώ.
Πάρα πολύ όμορφο άρθρο! Μάλιστα πρόσφατα είχα μια σχετική συζήτηση με μία συνάδελφο και μια μικρή διαφωνία. Στο κατά πόσο θα καθόμασταν σπίτι να μεγαλώσουμε τα παιδιά μας αντί να δουλέψουμε. Εκείνη υποστήριζε ότι προτεραιότητα είναι τα χρήματα για να μπορεί να προσφέρει στα παιδιά της ό,τι υλικό αγαθό επιθυμούν και εγώ ήμουν της άποψης ότι θα ήθελα για τα πρώτα χρόνια τουλάχιστον να κάτσω δίπλα τους. Μάλιστα κάποια στιγμή μου είπε: "Εγώ δεν έχω δει κανά παιδί να γίνεται πιο έξυπνο ή να έχει διαφορές με άλλα, επειδή έκατσε η μάνα τους δίπλα και τα μεγάλωσε." Να λοιπόν που έρχεται η επιστήμη να αποδείξει το αντίθετο... Προς Θεού μην παραξηγηθώ ότι όσες δουλεύουν δεν προσφέρουν στα παιδιά τους. Και γώ εργαζόμενη μητέρα είμαι ενός 2χρονου κοριτσιού και περιμένω και το δεύτερο παιδάκι μου. Απλά ώρες ώρες εύχομαι να είχα περισσότερο χρόνο να ασχολούμαι μαζί της αντί να τρώω χρόνο για τις βασικές οικιακές δουλειές.
Περιττό να σου πω ότι γέμισα τύψεις για όλες τις φορές που έχω φωνάξει στο κορίτσι μου. :(
Το πιο ενδιαφέρον άρθρο που έχω διαβάσει στα 26 μου χρόνια.
Ακριβώς το ίδιο σκέφτηκα κι εγώ!
Kαταπληκτικό άρθρο!