Γράφει η Jessica Valenti για τον Guardian
Ανησυχώ για τις γυναίκες που μαθαίνουν να πιστεύουν πως το πιο σημαντικό, το πιο όμορφο πράγμα που μπορούν να κάνουν είναι να πεθάνουν για τα παιδιά τους.
Δεν υπάρχει τίποτα το εγωιστικό στο να θέλεις να ζήσεις – είναι η πιο απλή, η πιο ενστικτώδης επιθυμία που έχει ο άνθρωπος. Κι όμως, οι περισσότεροι από μας – άντρες και γυναίκες – νιώθουμε έτοιμοι να παραδώσουμε τη ζωή μας για χάρη των παιδιών μας – υπάρχει και πίσω από αυτό ένα ένστικτο.
Υπάρχει όμως κάτι το υπερβολικά χαρωπό στο πανηγύρι όσων είναι κατά των αμβλώσεων και ραίνουν με φιλοφρονήσεις τις γυναίκες που πεθαίνουν στην προσπάθειά τους να σώσουν τα αγέννητα μωρά τους – είναι συγκλονιστικά αμετανόητοι, πιστεύοντας ακράδαντα ότι οι ζωές των ενήλικων γυναικών δεν είναι σε καμία περίπτωση τόσο σημαντικές όσο η δυνατότητά τους να τεκνοποιήσουν.
Κάθε μερικούς μήνες, βγαίνει στη δημοσιότητα μια ιστορία για μια έγκυο που αγνόησε τις συμβουλές του γιατρού της ή αρνήθηκε κάποια θεραπεία ώστε να μη βλάψει το έμβρυο που κυοφορεί – όπως η 34χρονη Kathy Taylor από τη Utah, η οποία πέθανε καθώς αρνήθηκε να υποβληθεί σε θεραπεία για το μελάνωμά της ενώ ήταν έγκυος στο έκτο της παιδί. (Δυστυχώς ο γιος της Luke γεννήθηκε πρόωρος και έφυγε επίσης από τη ζωή). Ή όπως η Karisa Bugal από το Colorado, επίσης 34 ετών, η οποία επέλεξε να υποβληθεί σε μία επείγουσα καισαρική για να σώσει τη ζωή του παιδιού της με κίνδυνο της ζωής της, κάτι που οδήγησε τελικά στο θάνατό της.
Πρόσφατα, αναφέρθηκε στα νέα η περίπτωση της Suzanne Mazzola από τη Florida, η οποία διαγνώστηκε με μία θανατηφόρο επιπλοκή στην εγκυμοσύνη της, τον στιφρό πλακούντα. Η Mazzola αποφάσισε να περιμένει ως την 35η εβδομάδα για να γεννήσει, ώστε να δώσει στον γιο της περισσότερο χρόνο να αναπτυχθεί, παρόλο που έτσι θα έθετε σε μεγαλύτερο κίνδυνο τη δική της ζωή.
Οι ιστορίες αυτών των γυναικών μας κόβουν την ανάσα, το θάρρος τους είναι αδιαμφισβήτητο. Παρόλο που είμαι εξαιρετικά ευγνώμων να ζω σε μια χώρα όπου οι γυναίκες έχουν τη δυνατότητα να πάρουν τις δικές τους ιατρικές αποφάσεις, με φοβίζει ο ζήλος με τον οποίο οι ιστορίες αυτές αναδημοσιεύονται μετά το θάνατό τους και οι θάνατοι αυτοί ωραιοποιούνται στα μέσα ως η απόλυτη θυσία που μπορεί να κάνει ένας γονιός.
Γιατί θα πρέπει οι καλύτερες μητέρες να είναι οι νεκρές μητέρες;
Ανησυχώ για τις γυναίκες που έχουν μάθει να πιστεύουν πως το πιο σημαντικό, το πιο όμορφο πράγμα που μπορούν να κάνουν είναι να φύγουν από τη ζωή. Υπάρχουν ήδη τόσες άλλες θυσίες που κάνουν οι γυναίκες: σιωπούν, ώστε να είναι ενοχλούν, κάποιες πεθαίνουν της πείνας, γίνονται όλο και πιο λεπτές για να μην πιάνουν πολύ χώρο. Κι αυτές οι προσπάθειες έχουν γίνει τόσο συνηθισμένες, που η ουσιαστική έννοια της ζωής – το να ακούγεται η φωνή σου, το να καταλαμβάνεις κάποιο χώρο, το να επιλέγεις να ζήσεις – θεωρούνται πλέον σαν διατάραξη της φυσικής ροής των πραγμάτων.
Όπως ανέφερε η αδελφή της Bugal στο CNN το διάστημα εκείνο: «Πήγε στο νοσοκομείο για να γίνει μητέρα και έκανε αυτό ακριβώς που έπρεπε να κάνει».
Το να ζήσει θα ήταν εγωιστικό.
Όταν ήμουν έγκυος και υπήρχε κίνδυνος για τη ζωή μου λόγω επιπλοκών προεκλαμψίας και συνδρόμου HELLP, θυμάμαι να ρωτάω τους γιατρούς αν υπήρχε κάτι που θα μπορούσαμε να κάνουμε για να καθυστερήσουμε τη γέννα της κόρης μου και να της δώσουμε περισσότερο χρόνο να αναπτυχθεί – ακόμη και αν αυτό σήμαινε πως θα έθετα σε μεγαλύτερο κίνδυνο τη δική μου ζωή. Ίσως ήταν μια ανιδιοτελής κίνηση, αλλά και πάλι αναρωτιέμαι μήπως απλά ήθελα να δείξω στους γιατρούς πως γνώριζα τη σημασία του κοινωνικού συμβολαίου της μητρότητας και πως για εμένα το να είμαι «μια καλή μητέρα» ήταν σημαντικότερο από τη δική μου υγεία και τη ζωή μου.
Χρόνια αργότερα, όταν επέλεξα να διακόψω την κύηση αντί να βάλω και πάλι σε κίνδυνο τη ζωή μου, έγραψα πως, εν μέρει, το έκανα επειδή το παιδί που ήδη είχα με χρειαζόταν. Αυτό είναι αλήθεια – αλλά ο άλλος λόγος είναι πως και εγώ χρειαζόμουν να ζήσω. Όχι επειδή ήμουν μητέρα ή σύζυγος, αλλά επειδή είμαι και εγώ ένας άνθρωπος που δεν έχει ακόμη φτάσει στα τελευταία του.
Ο Edgar Allan Poe είπε κάποτε πως «ο θάνατος μίας όμορφης γυναίκας είναι χωρίς αμφιβολία το πιο ποιητικό θέμα στον κόσμο». Και από το θάνατο της Οφηλίας στον Σέξπιρ ως τις «Γυναίκες στο Ψυγείο», μία ιστοσελίδα που αφορά τους γυναικείους χαρακτήρες υπερηρώων που πεθαίνουν στα κόμικ – η αλληγορία αυτή φαίνεται να επιβιώνει, αντίθετα με τις γυναίκες στην τέχνη.
Αν θα μπορούσα να εκσυγχρονίσει τη διάσημη ρήση του Poe, θα έλεγα: ο θάνατος μίας εγκυμονούσας γυναίκας είναι χωρίς αμφιβολία το πιο καταξιωμένο θέμα στον κόσμο.
Μάλιστα, οι γυναίκες αυτές είναι θαρραλέες – απλά ελπίζω μία τόσο σοβαρή απόφαση να οφείλεται πάντα σε μία αληθινή επιλογή από μέρους της και όχι σε μια ανάγκη να εκπληρώσει τον προδιαγεγραμμένο αφανισμό της σύμφωνα με τα όσα έχει μάθει από τη ζωή. Αξίζουμε πολλά περισσότερα από το να γινόμαστε απλά όμορφες, τραγικές ιστορίες.
Η γυναίκα που γράφει το άρθρο προσπαθεί να δικαιολογήσει την έκτρωση που έκανε κάποια στιγμή για να επιβιώση γιατι την χρειαζόταν το άλλο της παιδί! Καλύτερα θα ήταν να έγραφε ένα άρθρο για την επιπολαιότητά της να συλλάβει ένα παιδί ενώ γνώριζε πως έχει πρόβλημα και δεν θα μπορούσε να το φέρει στον κόσμο. Το γεγονός ότι δεν πρόσεξε και κατόπιν αποφάσισε να σκοτώσει το αγέννητο παιδί της για να σώσει το τομάρι της δεν έχει καμία σχέση με όλα τα υπόλοιπα που σχολιάζει! Και η συγκεκριμένη δεν είναι καν άξια να τα σχολιάζει!
Όλο το κείμενο για να δικαιολογησεις την απόφαση σου. Σεβαστή η απόφαση σου. Αλλά να κατηγορεις τις γυναίκες που επιλέγουν το αντίθετο δεν είναι σεβαστό.Εσύ η σωστη και οι αλλες είναι λάθος; ο κάθε άνθρωπος σκέφτεται διαφορετικά, έχει διαφορετικές προτεραιότητες και παιρνει διαφορετικές αποφάσεις. Το σιγουρο είναι οτι όλοι ζούμε με τις επιπτώσεις των αποφάσεων και των πράξεων μας.
Μαλιστα. Να ταπεινωνομαστε που δε τις μοιαζουμε κ ο δολος της συγγραφεως που ειναι αρκετα εγωιστρια ωστε να βαζει τη ζωη της πανω απο τη ζωη του αγεννητου παιδιου της. Κ μετα αναρωτιομαστε γιατι ακομα οι γυναικες ειναι στη θεση που ειναι, γιατι οι γυναικες βλεπουν τον εαυτο τους κ κρινουν τον εαυτο τους κ τις αλλες γυναικες με αυτο το τροπο. Ποσο λυπαμαι που σε αυτη την εποχη οι περισσοτερες μαναδες σ αυτη τη χωρα θα εκαναν τα παντα για να υπερασπισοτυν το αγεννητο μωρο αλλα για τον ιδιο τους τον εαυτο η την αλλη γυναικα τιποτα. Αυτο κατι λεει και οχι δεν ειναι θεμα ηθους και θαρρους γιατι χρειαζεται πολυ θαρρος να αποφασισεις να ζησεις εσυ αντι για το εμβρυο στη μητρα σου, ποιος λεει οτι ειναι ηθικο να θεωρεις οτι ενα σχηματιστο πλασμα εχει περισσοτερα δικαιωματα στη ζωη απο μια γυναικα που εχει ηδη ζωη; Δε χωραει το μυαλο μου πως γυναικες κατηγορουν αλλες γυναικες επειδη επελεξαν να ζησουν. Απλως δε το χωραει.
σε αντιθεση με την αρθρογραφο, εμενα με "τρομαζουν" αυτα που γραφει η ιδια,. η εμμονη της με το ποια θεωρειται "καλη μανα". επελεξε,λεει, να καθυστερησει τη γεννα της κορης της-ισως-για να θεωρηθει "καλη μανα". αναφερει οτι οι μαναδες που εδωσαν προτεραιοτητα στη ζωη και την υγεια του παιδιου τους απλα τις εκανε "ομορφες τραγικες ιστοριες". αναρωτιεμαι αν εχει νιωσει ποτε μητρικη αγαπη προς το παιδι της-υπερβολικο μαλλον, αλλα υπερβολικη και η απαθεια της στο αρθρο. "πιο σημαντικο το να γεννησουμε απτο να επιβιωσουμε??????" δεν μιλαμε για κρουασαν.αν επιβιωσουν επιβιωνουν εις βαρος των παιδιων τους.τα παιδια τους προσπαθησαν να σωσουν, και πιστευω θα επρεπε να ειναι η προτεραιοτητα ολων μας τα παιδια μας. για καποιες μανες προφανως το ενστικτο να προστατεψουν τα παιδια τους δεν ειναι ....εμμ... κι αυτο... ενα καποιο ενστικτο ακομη.....ειναι το κυριο ενστικτο τους. ειναι ψυχουλες που εξαρτιωνται αποκλειστικα απο εμας, ειτε ειναι εμβρυα, ειτε ειναι βρεφη, ειτε ειναι νηπια...
''Γιατί θα πρέπει οι καλύτερες μητέρες να είναι οι νεκρές μητέρες''; Νομιζω πως εδώ κρυβεται ολος ο δολος της συγγραφεως.Κανεις δεν λεει κατι τετοιο.Σιγουρα όμως η καλυτερη μητερα είναι αυτή που ΑΝ χρειαστεί θα δωσει και τη ζωη της για το παιδι της,απο τη στιγμη της συλληψης του και για ολη τη ζωη του.Και η μητροτητα ειναι και ηρωισμος και θυσια και υπερβαση,μαζι με όλα τα αλλα.
δυστυχως εδω δεν υπαρχει επιλογη "λαικ"οποτε θα σου γραψω απλα συμφωνω!!!!!!!!!!!!
Εγώ πάλι ανησυχώ που υπάρχουν άνθρωποι που "ανησυχούν για τις γυναίκες που επιλέγουν να πεθάνουν για τα παιδιά τους". Σκέφτηκε καμιά από σας που επικροτείτε το άρθρο ότι απλώς δεν θα άντεχαν να ζουν στη σκέψη ότι σκότωσαν τα αγέννητα παιδιά τους για να ζήσουν οι ίδιες; Πριν χαρακτηρίσετε ως ανόητο ή ανησυχητικό κάτι τέτοιο, απλώς αναρωτηθείτε μήπως αντιδράτε έτσι επειδή σας ξεπερνούν σε ήθος και θάρρος.
Επιτέλους κάποιος άλλος λέει αυτό που σκεφτόμουν κι εγώ. Καθόλου ηρωικό δε θεωρώ το να πεθάνεις για να μην κάνεις έκτρωση. Είναι καθαρή ανοησία...
Αν δε θες να πεθάνεις προσέχεις για να μη χρειαστεί να σκοτώσεις κάποιον άλλο για να ζήσεις!!!
Θεωρώ την αγάπη και τη ζωή σημαντικότερη από την απόλαυση και την επιβίωση. Πάντως η θυσία είναι δύσκολο πράγμα και όταν καλεί σε να θυσιάσεις ακόμα και την ίδια σου την ζωή είναι πραγματικά ηρωικό. Νομίζω καλύτερα να θαυμάζουμε αυτές τις γυναίκες και να ταπεινωνόμαστε που δεν τις μοιάζουμε κι ας μην δικαιολογούμαστε συνέχεια.