Λίγα λόγια για τον αυτισμό..
Ο αυτισμός είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που εκδηλώνεται νωρίς και είναι ισόβια. Η αιτία του αυτισμού παραμένει άγνωστη, ωστόσο έρευνες υποδεικνύουν πως πρόκειται για έναν συνδυασμό γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων που επηρεάζουν τμήματα του εγκεφάλου υπεύθυνα για την επεξεργασία της γλώσσας και των πληροφοριών που λαμβάνουμε μέσω των αισθήσεων μας. Τα άτομα με αυτισμό έχουν δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση, στην δημιουργία σχέσεων, στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, στην εκμάθηση της γλώσσας και στις δραστηριότητες που σχετίζονται με το παιχνίδι, τη σκέψη και την φαντασία. Ο αυτισμός φαίνεται να επηρεάζει περισσότερο τα αγόρια από τα κορίτσια αφού 4 στα 5 άτομα με αυτισμό, είναι αγόρια.
Δυσκολίες στην τάξη
Τα παιδιά με αυτισμό αντιμετωπίζουν ποικίλες δυσκολίες στην γενική σχολική τάξη. Παρακάτω περιγράφονται κάποιες από αυτές τις δυσκολίες και την καθεμία ακολουθούν μικρές συμβουλές αντιμετώπισης.
Επικοινωνιακές και γλωσσικές δυσκολίες
Τα παιδιά με αυτισμό δυσκολεύονται να εξηγήσουν τις ανάγκες τους ή να απαντήσουν σε μία ερώτηση, ιδιαίτερα αν ο συνομιλητής τους, επαναλαμβάνοντας την ερώτηση, αλλάξει τις λέξεις ή την δομή της πρότασης. Δυσκολία αντιμετωπίζουν επίσης στην επανάληψη ενός γεγονότος, διότι αδυνατούν να απομακρύνουν τις επουσιώδεις πληροφορίες καθώς επίσης και να φανταστούν ανθρώπους ή καταστάσεις που βρίσκονται εκτός των δικών τους εμπειριών.
Προβλήματα στην κατανόηση και ακολούθηση οδηγιών.
Αρκετές φορές τα παιδιά με αυτισμό μπορεί να φαίνεται ότι έχουν κατανοήσει μια οδηγία, όμως στην πραγματικότητα μπορεί απλά να ακολουθούν ή να αντιγράφουν μια κατάσταση. Για παράδειγμα, στην οδηγία του εκπαιδευτικού «Πάρτε όλοι τις τσάντες σας», που απευθύνεται σε ολόκληρη την τάξη, το παιδί μπορεί να μην κατανοεί την οδηγία, όμως παίρνει την τσάντα του επειδή αντιγράφει τα άλλα παιδιά. Τα περισσότερα παιδιά με αυτισμό χρειάζονται χρόνο για να επεξεργαστούν μια εντολή και έχουν επίσης δυσκολία να στρέψουν την προσοχή τους από τη μια δραστηριότητα στην άλλη.
Κοινωνικές δεξιότητες και ευέλικτη σκέψη
Τα παιδιά με αυτισμό έχουν ελλειμματικές κοινωνικές δεξιότητες και είναι δύσκολο για εκείνα να ακολουθήσουν τους κανόνες της τάξης, τους κανόνες ενός παιχνιδιού, να καταλάβουν ποια συμπεριφορά είναι κοινωνικά κατάλληλη και τις επιδράσεις που θα έχει μια δικής τους ακατάλληλη συμπεριφορά στους άλλους, να κατανοήσουν την έννοια των προσωπικών αντικειμένων και του προσωπικού χώρου των συμμαθητών τους.
Αισθητηριακή ευαισθησία και ευέλικτη σκέψη
Εξαιτίας της αισθητηριακής ευαισθησίας πολλά παιδιά με αυτισμό μπορεί να αντισταθούν σε ορισμένες δραστηριότητες, υλικά ή καταστάσεις, όπως το παιχνίδι με την άμμο, η χρήση κόλλας σε χειροτεχνίες ή το παιχνίδι με σωματική επαφή. Επίσης, είναι δύσκολο να αντιμετωπίσουν τις αισθητηριακές τους διαταραχές (πολύ θόρυβο, φωτεινές εικόνες, κίνηση κτλ).
Οι παραπάνω συμβουλές δεν είναι εφαρμόσιμες σε όλα τα παιδιά με αυτισμό, αλλά πρέπει να προσαρμόζονται ανάλογα με την συμπεριφορά και τις ανάγκες του παιδιού. Η διδασκαλία είναι μια αμφίδρομη και δυναμική διαδικασία, από την οποία δεν ωφελείται μόνο ο μαθητής αλλά και ο εκπαιδευτικός.
Δημιουργήστε λοιπόν τάξεις φιλικές στον αυτισμό!
Δείξτε την ευαισθησία σας στις ανάγκες των μαθητών και κοιτάξτε τον κόσμο από τα μάτια τους!
Μπότση Ευανθία
Φιλόλογος-
μεταπτυχιακή φοιτήτρια Ειδικής Αγωγής
πηγή eidikospaidagogos.gr
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Κανένα σχόλιο ακόμη
Γράψτε πρώτος ένα σχόλιο