Νίκη Νικολάου Κουτσονικόλα, Νηπιαγωγός
Πολλές φορές οι γονείς διερωτώνται και προβληματίζονται για το ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να πάει το παιδί τους στο νηπιαγωγείο. Σίγουρα, δεν υπάρχει συγκεκριμένη απάντηση στο ερώτημα αυτό. Ο κάθε γονιός αποφασίζει με βάση τα δικά του δεδομένα. Αν όμως στο μυαλό του κάθε γονιού η λέξη νηπιαγωγείο είναι συνυφασμένη με την εκπαίδευση των παιδιών, η απάντηση είναι μια. Τα παιδιά «εκπαιδεύονται» από την πρώτη μέρα της γέννησης τους. Σε κάθε ηλικιακό στάδιο τα παιδιά μαθαίνουν διαφορετικά πράγματα και με διαφορετικές μεθόδους. Τους πρώτους μήνες της ζωής του ένα παιδί χρειάζεται φυσικά την αγάπη και την φροντίδα των γονιών του. Σε ένα δεύτερο στάδιο αν οι συνθήκες της οικογένειας δεν επιτρέπουν την παραμονή του παιδιού στο σπίτι, την φροντίδα ενός βρέφους αναλαμβάνουν οι Βρεφονηπιακοί Σταθμοί. Στους σταθμούς παρέχεται στο παιδί φροντίδα, κοινωνικοποίηση και εκπαίδευση με βάση την ηλικία του και τις ανάγκες του.
Με βάση το Εκπαιδευτικό Σύστημα στην Κύπρο, οι Βρεφονηπιακοί Σταθμοί υπάγονται στο Υπουργείο Εργασίας και ελέγχονται από Κοινωνικούς Λειτουργούς. Καλό είναι λοιπόν ο κάθε γονιόςπριν επιλέξει σταθμό για το παιδί του να ερευνά αν ο συγκεκριμένος χώρος και το προσωπικό σε αυτόν ελέγχεται από τις Αρμόδιες Αρχές.
Επίσημα το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου αναλαμβάνει και ελέγχει την εκπαίδευση των παιδιών πάνω από 3 ετών. Για τον λόγο αυτό το παιδί από την ηλικία των 3 χρόνων μπορεί να αρχίσει την φοίτησή σε κοινοτικό νηπιαγωγείο ή σε Δημόσιο Νηπιαγωγείο εάν και εφόσον υπάρχει διαθέσιμη θέση. Σ’ αυτή την ηλικία το παιδί είναι δεκτικό και μπορεί να συμμετάσχει και να παρακολουθήσει ενεργά, οργανωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Πολλοί παιδαγωγοί έχουν τονίσει τη μεγάλη αξία της προ-δημοτικής εκπαίδευσης που αρχίζει από την ηλικία των 3 χρόνων. Οι γονείς δεν πρέπει να ανησυχούν για το ποιες δεξιότητες πρέπει να έχουν αναπτύξει τα παιδιά τους πριν από τη φοίτηση τους στο νηπιαγωγείο. Το κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς μάθησης και ανάπτυξης. Μέσα στο νηπιαγωγείο θα έχει την ευκαιρία να αποκτήσει εμπειρίες μέσα από τη βιωματική μάθηση και το παιχνίδι το οποίο αποτελεί και το κύριο μέσο για την ολόπλευρη ανάπτυξη του.
Οι γονείς θα πρέπει να προετοιμάσουν ψυχολογικά το παιδί τους για το νηπιαγωγείο.
Σε αυτό μπορούν να βοηθήσουν σχετικά παραμύθια που υπάρχουν στο εμπόριο, αν το παιδί είναι σε ηλικία που μπορεί να παρακολουθήσει την ανάγνωση ενός παραμυθιού. Παράλληλα μέσα από την συζήτηση, τις επισκέψεις στο νηπιαγωγείο πριν από την έναρξη του σχολικού έτους το παιδί θα μπορέσει να εξοικειωθεί με το περιβάλλον . Μέσα από μια στενή συνεργασία σχολείου – οικογένειας, η μετάβαση των μικρών παιδιών από την οικογένεια στο νηπιαγωγείο θα γίνει ομαλότερη. Σημαντικό είναι όμως και οι ίδιοι να προετοιμαστούν, να μην αγχώνονται μεταφέροντας μάλιστα τις ανησυχίες τους και στα παιδιά τους και να εμπιστευθούν τους εκπαιδευτικούς. Εξάλλου, και οι ίδιοι οι γονείς μπορούν να αποκτήσουν περισσότερες γνώσεις τόσο για την ανάπτυξη όσο και για την μάθηση των παιδιών του.
Τέλος θα ήθελα να επισημάνω ότι έρευνες έδειξαν ότι η μακροχρόνια φοίτησή του παιδιού στο νηπιαγωγείο έχει θετικά αποτελέσματα τόσο στη γνωστική όσο και στην κοινωνική συναισθηματική και γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού.
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Κανένα σχόλιο ακόμη
Γράψτε πρώτος ένα σχόλιο