Υπάρχει μέριμνα στα σχολεία για τους σεισμούς; Υπάρχει σχέδιο; Η απάντηση, δίχως περιστροφές, είναι ναι. Υπάρχει σχέδιο που βρίσκεται σε όλα τα σχολεία και είναι ευθύνη του διευθυντή-ιας/προϊσταμένου-ης να προχωρήσουν στην πρωτοβουλία σύνταξής του. Όλα περιγράφονται στο Σχέδιο μνημονίου ενεργειών σε περίπτωση σεισμού σε σχολική μονάδα που έχει αποσταλεί σε όλες τις σχολικές μονάδες και μπορείτε να διαβάσετε και να κατεβάσετε παρακάτω.
Ενέργειες εκπαιδευτικών και υπευθύνων ΠΡΙΝ από το σεισμό
Έλεγχος στήριξης και τοποθέτησης ψηλών ντουλαπιών και ραφιών, έλεγχος ασφαλούς κλεισίματος συρταριών και πορτών ντουλαπιών, στερέωση τηλεοράσεων, ηχείων, υπολογιστών, εκτυπωτών και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών για περιπτώσεις ανατροπής και ηλεκτροπληξίας, έλεγχος στερέωσης ψευδοροφών, φωτιστικών και άλλων διακοσμητικών στοιχείων, έλεγχος στερέωσης επίπλων και παρεμπόδισης διαφυγής, απομάκρυνση χημικών και υλικών εργαστηρίου για τυχόν πρόσμιξη μεταξύ τους, έλεγχος τζαμιών και αντικατάστασή τους με τζάμια ασφαλείας (από γυαλί οπλισμένο με πλέγμα ή με επικάλυψη ειδικής μεμβράνης), στήριξη των σωμάτων θέρμανσης και κλιματισμού, πρόνοια για ύπαρξη ράμπας για ΑμεΑ, άνοιγμα θυρών εξόδου προς τα έξω, έλεγχος καταλληλότητας λειτουργίας και θέσης στο χώρο των πυροσβεστήρων, ανάρτηση οδηγιών διαφυγής και πυρασφάλειας σε εμφανές μέρος για ενημέρωση όλων.
Ασκήσεις ετοιμότητας
Κάθε χρόνο ή σε εύλογο διάστημα το υπουργείο στέλνει οδηγίες σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης του ζητήματος των σεισμών στα σχολεία.
Οι ασκήσεις ετοιμότητας είναι ίσως το πλέον θεμελιώδες ζήτημα. Μια ομάδα ανθρώπων που ξέρει τι θα κάνει σε περίπτωση κινδύνου, έχει μεγάλες πιθανότητες να τα καταφέρει σε αντίθεση με έναν όχλο σε πανικό που θα ποδοπατηθεί και θα θρηνήσει κυρίως λόγω χάους.
Οι ασκήσεις ετοιμότητας δίνουν τη δυνατότητα να αποκτηθεί η ενδεδειγμένη αντισεισμική στάση και συμπεριφορά των μαθητών, εκπαιδευτικών και προσωπικού και να βελτιωθούν οι
δεξιότητές και οι συμπεριφορές τους.
Η πρώτη άσκηση ετοιμότητας του σχολείου πρέπει να πραγματοποιηθεί με την έναρξη κάθε σχολικού έτους και θα πρέπει να ακολουθήσουν τουλάχιστον δύο ακόμα, μία ανά τρίμηνο, σύμφωνα με τις σχετικές εγκυκλίους και τα αντίστοιχα έγγραφα.
Οι ασκήσεις πρέπει να προβλέπουν διάφορα πιθανά σενάρια σεισμού όπως σε ώρα μαθήματος στην τάξη, σεισμός σε ώρα διαλείμματος, σεισμός με παιδιά στον προθάλαμο, στην τουαλέτα, στην αίθουσα εκδηλώσεων κτλ, καθώς και σενάρια εγκλωβισμού ή μη προσέλευσης μαθητή ή εκπαιδευτικού στο χώρο συγκέντρωσης.
Οι ασκήσεις πρέπει να καταγράφονται στο ημερολόγιο ασκήσεων ετοιμότητας που θα βρείτε στο Σχέδιο μνημονίου ενεργειών σε περίπτωση σεισμού σε σχολική μονάδα (παράρτημα Ε).
Άσκηση κατά τη διάρκεια διδασκαλίας
Ο εκπαιδευτικός διατηρεί την ψυχραιμία του και ζητά να καλυφθούν οι μαθητές κάτω από τα
θρανία κρατώντας με το χέρι τους το πόδι του επίπλου και να μείνουν σε αυτή τη θέση μέχρι να τελειώσει ο σεισμός. Ο ίδιος καλύπτεται κάτω από την έδρα με αντίστοιχο τρόπο.
Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί που δεν βρίσκονται σε αίθουσα διδασκαλίας και δεν
υπάρχει τραπέζι, γραφείο ή θρανίο στο χώρο που βρίσκονται, πρέπει να σκύψουν και να γονατίσουν στο κέντρο του χώρου, όσο το δυνατόν μακριά από επικινδυνότητες, προστατεύοντας το κεφάλι και τον αυχένα με τα χέρια τους.
Μόλις ακουστεί ο συνθηματικός ήχος λήξης του σεισμού, ο εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές να σηκωθούν και ο ίδιος κατευθύνεται προς την πόρτα εισόδου-εξόδου της αίθουσας για να ελέγξει το διάδρομο.
Καθησυχάζει και ενθαρρύνει τους μαθητές που έχουν έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις.
Όταν έρθει η σειρά του συγκεκριμένου Τμήματος (αν μιλάμε για σχολείο πολλών τμημάτων, δημοτικό, γυμνάσιο κτλ) να εκκενώσει το κτίριο, ζητά από τους μαθητές να είναι ήρεμοι και προσεκτικοί, και να τους παροτρύνει να ακολουθήσουν την προσχεδιασμένη πορεία με τάξη και ψυχραιμία, προκειμένου να βγουν στο προαύλιο ή στον ενδεδειγμένο χώρο συγκέντρωσης, μένοντας ο ίδιος πίσω απ’ αυτούς.
Πρώτα εκκενώνουν οι μαθητές την αίθουσα έχοντας τα χέρια κάτω,και παίρνοντας μαζί τους μόνο το κατάλληλο ένδυμα ανάλογα με την εποχή και τελευταίος αποχωρεί ο εκπαιδευτικός.
Ο εκπαιδευτικός εκκενώνει την αίθουσα αφού πρώτα πάρει μαζί του το απουσιολόγιο και την κατάσταση με τα στοιχεία των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών.
Όταν οι μαθητές συγκεντρωθούν στο προαύλιο, ο εκπαιδευτικός τους καταμετρά.
Άσκηση κατά τη διάρκεια του διαλείμματος
Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται στον αύλειο χώρο παραμένουν εκεί
και απομακρύνονται από τις προσόψεις του κτιρίου και άλλες επικινδυνότητες.
Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί στους ορόφους, οι επιμελητές τους και οι τυχόν
υπάρχοντες μαθητές εφαρμόζουν τις σχετικές οδηγίες αυτοπροστασίας ανάλογα με τον
χώρο που βρίσκονται.
Μόλις ακουστεί ο προαναφερόμενος συνθηματικός ήχος λήξης της άσκησης, οι
εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί και οι επιμελητές εκκενώνουν το κτίριο σύμφωνα με το Σχέδιο του Σχολείου.
Οι επιμελητές παίρνουν μαζί τους το απουσιολόγιο.
Προσεισμικά οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί θα πρέπει να μεριμνούν
καθημερινά για την υποχρεωτική εκκένωση των αιθουσών, κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, ώστε να μην υπάρχουν μαθητές στις αίθουσες πέραν των επιμελητών.
Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί κάθε ορόφου θα πρέπει μετά τη λήξη του σεισμού και πριν
εκκενώσουν το κτίριο να ελέγξουν τις αίθουσες και τους άλλους χώρους του ορόφου για να
επιβεβαιώσουν ότι έχουν εκκενωθεί.
Αναλυτικά, όλο το σχέδιο και όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες για σεισμό θα το βρείτε στο
το οποίο περιέχει κατά γράμμα όλες τις κινήσεις πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το σεισμό.
πηγή www.elniplex.com
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Κανένα σχόλιο ακόμη
Γράψτε πρώτος ένα σχόλιο