Στο σημερινό άρθρο θα προσεγγίσουμε ένα θέμα το οποίο φαίνεται να μην λαμβάνει την προσοχή που θα χρειαζόταν από τους γονείς. Το διάλειμμα λοιπόν αποτελεί μια από τις σημαντικότερες διαδικασίες στη σχολική ζωή και ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται. Οι μαθητές περνούν το 20-30% του σχολικού τους χρόνου στο προαύλιο, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος της γυμναστικής. Οι εμπειρίες και τα βιώματα των μαθητών την ώρα που βρίσκονται εκτός τάξης αναμφισβήτητα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην κοινωνικοποίησή τους και όχι μόνο.
Τα οφέλη του διαλείμματος:
1) γνήσια και ελεύθερη επικοινωνία με πρόσωπα της επιλογής του
2) ελεύθερο παιχνίδι
3) δοκιμή και ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, αξιών, στάσεων και πρακτικών
4) ενίσχυση ή αναίρεση του θέματος διδασκαλίας στην τάξη
5) ανάπτυξη συνεργασίας και επίλυση διαφορών χωρίς τη χρήση βίας
6) εξάσκηση σε κοινωνικά καθορισμένους ρόλους και στάσεις π.χ. τα δύο φύλα
7) εκτόνωση κινητικότητας και συναισθηματικής φόρτισης, χαλάρωση
8) νοητική ανάπτυξη του παιδιού
Οι έρευνες δείχνουν ότι για τους περισσότερους μαθητές το διάλειμμα αποτελεί το πλέον ευχάριστο κομμάτι της σχολικής ημέρας επειδή τότε έχουν την ευκαιρία να παίξουν, να συναναστραφούν τους φίλους τους και να ξεφύγουν για λίγο από την πίεση του μαθήματος. Από την άλλη βέβαια κάποιοι μαθητές αναφέρουν ότι το διάλειμμα μπορεί να μην είναι ευχάριστο λόγω των καιρικών συνθηκών αλλά και εξαιτίας της ενοχλητικής ή επιθετικής συμπεριφοράς άλλων συμμαθητών.
Χρήσιμα αντικείμενα και χρήματα
-Καλό θα ήταν κάθε μαθητής να έχει στην τσάντα του μια δεύτερη αλλαξιά σε περίπτωση που ιδρώσει, βραχεί ή λερωθεί.
– Ένα παγούρι με νερό θα δροσίσει οποιαδήποτε στιγμή το παιδί μετά από το έντονο παιχνίδι.
-Τα γάντια και ο σκούφος θα τον ζεστάνουν τις ημέρες με έντονο κρύο, οι λαστιχένιες μπότες θα τον κρατήσουν στεγνό από τα νερά στην αυλή μια βροχερή ημέρα και το καπέλο θα τον προστατέψει από τον ήλιο το καλοκαίρι.
-Επίσης ένα θρεπτικό κολατσιό από το σπίτι θα του δώσει την ενέργεια που χρειάζεται.
-Αν το σχολείο διαθέτει κυλικείο θα πρέπει τα χρήματα που φέρει ο μαθητής να αντιστοιχούν ακριβώς στο τι θα αγοράσει ώστε να αποφεύγεται η αλόγιστη κατανάλωση.
*Πολλοί μαθητές επιθυμούν να παίρνουν στο σχολείο μπάλες ή τα αγαπημένα τους παιχνίδια. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να ακολουθούνται οι σχετικές οδηγίες του σχολείου οι οποίες ποικίλουν ανά σχολείο.
Τι πρέπει να προσέχουν οι γονείς
Στην ερώτηση τι κάνατε σήμερα στην τάξη, οι περισσότεροι μαθητές θα απαντούσαν «ΤΙΠΟΤΑ». Αν δοκιμάζατε να ρωτήσετε όμως τι κάνανε στο διάλειμμα, σίγουρα θα είχαν περισσότερα να πουν, και εσείς πολλά να μάθετε για το πώς περνάει το παιδί σας. Αφιερώστε λοιπόν καθημερινά λίγα λεπτά συζητώντας τι έγινε στο διάλειμμα, πως ένιωσε, με ποιους έπαιξε, τι έπαιξε και άλλα. Προτρέψτε το παιδί σας να παίξει, να μπει σε ομάδες και να προσεγγίσει νέους φίλους.
Να θυμάστε ότι σε κάθε διάλειμμα αλλά και κατά την είσοδο και την αποχώρηση των μαθητών από το σχολείο υπάρχουν υπεύθυνοι εφημερεύοντες δάσκαλοι. Τονίστε του πως ανά πάσα στιγμή οι δάσκαλοι στην αυλή θα είναι εκεί για να ακούσουν το πρόβλημά του και να το βοηθήσουν π.χ. αποκλεισμοί από το παιχνίδι και τις παρέες.
Αποφεύγετε να βρίσκεστε την ώρα του διαλείμματος έξω από τα κάγκελα παρακολουθώντας το παιδί. Με αυτήν τη συμπεριφορά του δημιουργείτε ανασφάλεια, μειώνετε την αυτοπεποίθησή του και το εμποδίζεται να «απογαλακτιστεί». Στην περίπτωση που παρατηρείτε κάτι που σας προβληματίζει, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να το εκφράστε στο δάσκαλο και στη διεύθυνση του σχολείου και μαζί να βρείτε με διακριτικό τρόπο τη λύση.
Από το δάσκαλο Βαγγέλη Αλεξόπουλο.
Βιβλιογραφία:
Ματσαγγούρας, Η. (2003). Η σχολική τάξη. Χώρος-Ομάδα-Πειθαρχεία-Μέθοδος. Αθήνα.
πηγή oloigiatopaidi.gr
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Κανένα σχόλιο ακόμη
Γράψτε πρώτος ένα σχόλιο