Η κίνηση παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή και εξέλιξη του παιδιού, αφού αποτελεί ένα πολύτιμο μέσο απόκτησης γνώσεων, εξερεύνησης του περιβάλλοντος, κοινωνικής αλληλεπίδρασης και μέσο κατανόησης των ορίων του ανθρώπινου σώματος, σε σχέση με το περιβάλλον του. Υπάρχουν, όμως, κάποια παιδιά που φαίνονται να δυσκολεύονται στην εκτέλεση των δεξιοτήτων τους. Πιο συγκεκριμένα, δυσκολεύονται να οργανώσουν τις κινήσεις τους και να χρησιμοποιήσουν αυτό που λέμε «πράξη».
«Πράξη» (praxis) είναι η ικανότητα της κατανόησης, του σχεδιασμού και της εκτέλεσης κινητικών δεξιοτήτων.
Το παιδί αυτό συχνά χαρακτηρίζεται ως το παιδί που βαριέται ή το πολύ ατίθασο. Συχνά έχει την τάση να αποφεύγει δραστηριότητες που απαιτούν κινητική επιδεξιότητα και που βασίζονται στην καλή αντίληψη.
Πρόκειται για μία δυσκολία η οποία γίνεται εμφανής στην επίδοση του παιδιού στο παιγνίδι, στην αυτοεξυπηρέτηση, και στις κοινωνικές του δεξιότητες και συνήθως γίνεται ορατή στα πρώτα χρόνια της σχολικής ζωής. Αυτό γίνεται γιατί οι κινητικές αδεξιότητες του νηπίου αποδίδονται από το περιβάλλον του παιδιού στην απειρία και στη μικρή του ηλικία. Το σχολείο όμως το φέρνει αντιμέτωπο με συνδιαλλαγή σε ομάδα με προγράμματα φυσικής αγωγής και κυρίως με τη γραφή όπου όλα αυτά δεν δικαιολογούνται.
Σαν Δυσπραξία και εφ όσον δεν υφίσταται γνωστό υπόβαθρο νευρολογικής δυσλειτουργίας ή νοητικής καθυστέρησης, εκλαμβάνεται η έλλειψη ικανότητας σχεδιασμού, οργάνωσης και συντονισμού των κινήσεων η οποία έχει ως αποτέλεσμα δυσκολίες στις αδρές και λεπτές κινήσεις και/ή στο λόγο.
Το παιδί αυτό στο νηπιαγωγείο έχει εντοπιστεί από τη νηπιαγωγό ως διαφορετικό από τα υπόλοιπα. Δεν συμμετέχει και αποσύρεται από παιχνίδια κινητικού συντονισμού. Τα συχνά προβλήματα στο λόγο και την συγκέντρωση καθιστούν δύσκολη την επικοινωνία και την οργάνωση στο βαθμό που τα καταφέρνουν οι συνομήλικοί του.
Μέσα στην τάξη το παιδί με δυσπραξία μπορεί να εμφανίζεται αργό να αρχίσει ή να ολοκληρώσει ένα έργο. Επιπρόσθετα αυτό το παιδί μπορεί να δείχνει αδέξιο , αποδιοργανωμένο , μη σίγουρο για αυτό που περιμένουν οι άλλοι από εκείνο, να έχει δυσκολίες να ακολουθήσει οδηγίες ή να έχει δυσκολία στο να ολοκληρώσει μόνο του μία εργασία.
Αυτό το παιδί μπορεί να μην έχει απαλότητα στις κινήσεις του (άγαρμπο) και να έχει δυσκολίες στην συγκέντρωση της προσοχής του ή να δυσκολεύεται να αυτοματοποιήσει πρότυπα όπως ο χορός, το γράψιμο, μίμηση κινήσεων χεριών και τραγούδια. Το δυσπραξικό παιδί έχει δυσκολία χρήσης του σώματος του συμπεριλαμβανομένης και της σχέσης με κάποια αντικείμενα στο χώρο.
Οι δυσκολίες στον προγραμματισμό της κίνησης δεν είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο εκδηλώνεται η δυσπραξία. Τα δυσπραξικά παιδιά συχνά αλλά όχι πάντα- έχουν δυσκολία στο να αντιμετωπίσουν πολλές καταστάσεις της ζωής. Μπορούν εύκολα να υπερφορτιστούν συναισθηματικά και το βρίσκουν δύσκολο να χειριστούν καυγάδες, επιπρόσθετες εντάσεις και ξαφνικές ή απρόβλεπτες αλλαγές στη ρουτίνα τους. οι περισσότεροι από εμάς που μπορούμε να συσχετιστούμε με τα φυσικά αντικείμενα με ένα αποτελεσματικό τρόπο δεν αρχίζουμε να αντιλαμβανόμαστε πόσο τρομακτικές μπορεί να είναι οι κινητικές απαιτήσεις σε ένα παιδί που δε μπορεί να τις χειριστεί πολύ καλά. Είναι πολύ απογοητευτικό ένα παιδί να θέλει να κάνει αρκετά πράγματα αλλά να μην είναι ικανό να τα κάνει πράξη. Για παράδειγμα, ένα παιδί θέλει αν παίξει μπάλα, αλλά, επειδή η απόδοσή του δεν είναι καλή, οι συνομήλικοί του τον απορρίπτουν από την ομάδα σαν κακό παίχτη.
Το παιδί με δυσπραξία συχνά έχει χαμηλή αυτο-εκτίμηση και μπορεί να είναι λιγότερο κινητοποιημένο στο να δοκιμάσει νέες δραστηριότητες αφού έχει εισπράξει συνεχείς αποτυχίες.
Οι πληροφορίες από τους γονείς αναφέρουν ότι το παιδί :
Οι δάσκαλοι επισυνάπτουν οτι το παιδί εμφανίζει:
Δραστηριότητες που δυσκολεύονται τα παιδιά με δυσπραξία:
Παιχνίδι
Οργάνωση
Συμπεριφορά
Δυσπραξία – Στρατηγικές διαχείρισης για το σχολείο
πηγή www.texnilogou.gr
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Κανένα σχόλιο ακόμη
Γράψτε πρώτος ένα σχόλιο