Σήμερα, σε παγκόσμιο επίπεδο αναγνωρίζεται ότι όλα τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες πρέπει να συνεκπαιδεύονται με τα άλλα άτομα στο ίδιο σχολείο, με την υποχρέωση των αρμοδίων υπηρεσιών να εξασφαλίζουν τις κατάλληλες συνθήκες και προϋποθέσεις, ώστε η σχολική ενσωμάτωση να είναι επωφελής και να έχει χρήσιμα πρακτικά αποτελέσματα, ανταποκρινόμενα στον τελικό σκοπό της ειδικής αγωγής.
Ένα παιδί μπορεί να μη μιλάει, να μη γράφει, να έχει μέτρια νοητική καθυστέρηση και να μη μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα πίνακα επικοινωνίας ανεξάρτητα λόγω κινητικών περιορισμών.
Μπορεί όμως να χρησιμοποιήσει ηλεκτρονικό υπολογιστή με ένα άλλο μέρος του σώματος με την ενεργοποίηση π.χ. ενός διακόπτη.
Ο υπολογιστής είναι ένα τεχνολογικό μέσο που μπορεί με τη δημιουργία κατάλληλου εκπαιδευτικού λογισμικού να βοηθήσει προς αυτήν την κατεύθυνση.
Ένα παιδί νιώθει να απειλείται λιγότερο, όταν διορθώνεται από τον υπολογιστή, απ’ ότι από το δάσκαλο ή το γονέα. Η ιδιωτική φύση της επίδρασης ανάμεσα στον υπολογιστή και το παιδί υποβοηθάει στη δημιουργία ενός φιλικού περιβάλλοντος, στο οποίο το παιδί μπορεί να εκφραστεί αυθόρμητα, να ρισκάρει χωρίς το φόβο της γελοιοποίησης και του λάθους.
Ο εκπαιδευτικός που έρχεται σε καθημερινή επαφή με παιδιά που έχουν είτε μαθησιακές Δυσκολίες, είτε κινητική αναπηρία και προβλήματα λόγου, θα πρέπει να χρησιμοποιήσει εναλλακτική επικοινωνία προκειμένου να υποστηρίξει ή να επαυξήσει την ομιλία και επικοινωνία.
Μπορεί να χρησιμοποιηθούν για επικοινωνία φωτογραφίες, εικόνες, νοηματική, εξειδικευμένο λογισμικό και προσαρμοσμένο υλικό χρησιμοποιώντας τον Η/Υ ως βοηθητική συσκευή επικοινωνίας.
Ο υπολογιστής έχει τη δυνατότητα να προάγει την κοινωνική αποδοχή στα άτομα με μαθησιακές Δυσκολίες, καθώς τους δίνει τη δυνατότητα να παράγουν έργο χωρίς το στίγμα της υποχώρησης και χωρίς να υπάρχει επιπρόσθετη στήριξη από το δάσκαλο στην τάξη.
Η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και η αξιοποίηση των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας μπορεί να αποτελέσουν ένα εναλλακτικό μέσο επικοινωνίας για όλους τους ανθρώπους. Η αλματώδη ανάπτυξη του διαδικτύου ανοίγει ένα καινούργιο κόσμο επικοινωνίας.
Επιπλέον, η συνεχής ανάπτυξη των δικτύων ηλεκτρονικής επικοινωνίας παρέχει σημαντικές δυνατότητες και ευκαιρίες στους εφήβους και νέους με κινητικά προβλήματα να αυτό-εκπαιδευτούν μετατρέποντας τον ελεύθερο χρόνο τους (πολλές φορές είναι καθηλωμένοι σε κάποιο αναπηρικό καρότσι και παρακολουθούν τηλεόραση) σε χρόνο μελέτης, αυτό-μόρφωσης και παραγωγικής εργασίας.
Η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών αποτελεί τη μεγάλη πρόκληση της κοινωνίας μας για ισότιμη συμμετοχή στα πολιτιστικά και εκπαιδευτικά δρώμενα και των μαθητών με κινητικά προβλήματα. Μαθητές που λόγω των σοβαρών φυσικών αδυναμιών τους αναγκάζονται να παραμένουν στο σπίτι κατορθώνουν με τη βοήθεια του υπολογιστή να παρακολουθούν μαθήματα εξ αποστάσεως και να κατακτούν τη γνώση.
Γενικότερα η αξιοποίηση των υπολογιστών επιτρέπει στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να συμμετέχουν στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι με πολλές πιθανότητες επιτυχίας.
Ντόνας Κωνσταντίνος, Πτυχιούχος Νοσηλευτικής & Εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή
(Παιδαγωγικού τμήματος Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών)
email: ntonas.konstantinos@gmail.com
πηγή psilopoulos.mysch.gr
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Κανένα σχόλιο ακόμη
Γράψτε πρώτος ένα σχόλιο