Τα μαθηματικά είναι από τα μαθήματα που δυσκολεύουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα).Εξαιτίας της παρορμητικότητάς τους και της δυσκολίας τους στη συγκέντρωση τους είναι δύσκολο να θυμούνται τις οδηγίες και τους κανόνες στα μαθηματικά, καθώς και να λύνουν σύνθετα προβλήματα.
Οι εκπαιδευτικοί παιδιών με ΔΕΠΥ θα πρέπει να χρησιμοποιούν συγκεκριμένες στρατηγικές και σαφείς οδηγίες κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών. Στη συνέχεια παρουσιάζονται 5 στρατηγικές μάθησης που θα βοηθήσουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ να συμμετέχουν ενεργά στο μάθημα των μαθηματικών και να τα κατανοήσουν.
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ συνήθως δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν στην ανάγνωση ενός προβλήματος και να αντιληφθούν ποιες πράξεις πρέπει να επιλέξουν για την επίλυσή του. Τους είναι δύσκολο να επικεντρωθούν και να εντωπίσουν τις σημαντικές πληροφορίες του προβλήματος. Διαβάστε δυνατά το πρόβλημα στα παιδιά. Σε περίπτωση που το πρόβλημα είναι γραμμένο στον πίνακα, δώστε ένα αντίγραφο στο παιδί ώστε να το έχει μπροστά του. Βρείτε και υπογραμμίστε μαζί με το παιδί τα αριθμητικά στοιχεία του προβλήματος και τις λέξεις που υποδεικνύουν τη λύση του. Αν κάποια λέξη είναι δυσνόητη για το παιδί προσπαθήστε να την αντικαταστήσετε με κάποιο πιο οικεία για εκέινο. Καλό θα είναι να υπάρχει στο θρανίο του παιδιού μια καρτέλα με τις λέξεις κλειδιά και τις αντίστοιχες αριθμητικές πράξεις, π.χ. η λέξη “μοιράζω” σημαίνει διαίρεση.
Ενθαρρύνετε το παιδί με ΔΕΠΥ να χρησιμοποιεί τα μέρη του σώματός του ή τα δάχτυλά του για την επίλυση προβλημάτων. Χρησιμοποιήστε σχήματα, χρωματιστούς άβακες, εικονικά χρήματα ή αλλα αντικείμενα για την κατανόηση των προβλημάτων. Με τον τρόπο αυτό το παιδί οργανώνει οπτικά τις πληροφορίες και του είναι πιο εύκολο να λύσει ένα πρόβλημα.
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ τους είναι δύσκολο να παραμείνουν για ώρα στη θέση τους ώστε να μπορέσουν να λύσουν κάποιο πρόβλημα. Ένα παιχνίδι ρόλων θα τους βοηθήσει να κατανοήσουν το πρόβλημα και να εκτονώσουν την υπερκινητικότητά τους. Δραματοποιήστε λοιπόν το πρόβλημα και δώστε στο παιδί την ευκαιρία να βιώσει το πρόβλημα και να οδηγηθεί πιο εύκολα στη λύση του.
Δώστε στο παιδί με ΔΕΠΥ την ευκαιρία να σηκωθεί από το θρανίο του και να εργαστεί σε ένα άλλο χώρο της τάξης, όπως είναι ένα τραπέζι στην άκρη της τάξης όπου μπορεί να δουλέψει ομαδικά με άλλα παιδιά. Μπορείτε επίσης να του επιτρέπετε αντί για καρέκλα να χρησιμοποιεί μια φουσκωτή μπάλα γυμναστικής. Η αλλαγή του εργασιακού περιβάλλοντος μπορεί να κρατήσει τους μαθητές με ΔΕΠΥ συγκεντρωμένους, να τους εκτονώσει και να τους κάνει να μη βαρεθούν.
Η δομή είναι απαραίτητη κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών σε μαθητές με ΔΕΠΥ. Θα πρέπει να εξηγείτε από την αρχή του μαθήματος τη διαδικασία της διδασκαλίας, τους στόχους και τι περιμένετε από το παιδί. Καλό θα είναι αυτά να παρουσιάζονται και γραπτώς ώστε το παιδί να μπορεί να ανατρέχει και να τα βρίσκει καθόλη τη διάρκεια του μαθήματος. Τέλος, μπορείτε να έχετε εκτυπώσει και να έχετε δώσει στο παιδί τις προηγούμενες γνώσεις και πληροφορίες που θα του χρειαστούν για την κατανόηση του νέου μαθήματος.
Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός – Συγγραφέας
MSc Σχολική Ψυχολογία
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Κανένα σχόλιο ακόμη
Γράψτε πρώτος ένα σχόλιο