«Θέλουν να με χωρίσουν από το παιδί μου επειδή αξιώνω μια πιο δημιουργική διαδικασία εκπαίδευσης, χωρίς εξαναγκασμούς και υποχρεωτικά μαθήματα. Επειδή θέλω να εκπαιδεύεται με κέφι και όχι στο πλαίσιο ενός αναξιόπιστου σχολικού συστήματος εκπαίδευσης»
Είναι τα λόγια μίας μητέρας που έχει επιλέξει την εκτός σχολείου εκπαίδευση για την 8χρονη κόρη της. Κι ενώ το δικαίωμα για διδασκαλία κατ’ οίκον (home schooling) είναι νόμιμο και ήδη θεσμοθετημένο σε κράτη-μέλη της ΕΕ, η Εισαγγελία Αθηνών δήλωσε ότι εκδίδει παραγγελία να… πάρουν το παιδί από τη φυσική του μητέρα επειδή δεν πάει σχολείο! Με άλλα λόγια, η εισαγγελική λειτουργός έκρινε ότι είναι προτιμότερο για ένα παιδί να απομακρυνθεί -με τη συνδρομή της αστυνομίας- από τη φυσική του μητέρα και μάλιστα χωρίς δίκη!
Με την υπόθεση ασχολείται η Ελληνική Δράση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα – «Πλειάδες» μέσω της προέδρου της, δικηγόρου Ηλέκτρας-Λήδας Κούτρα, που αμισθί έχει αναλάβει την εκπροσώπηση της μητέρας, αλλά και τη διεκδίκηση θεσμοθέτησης του δικαιώματος στη μη τυπική – εξωσυστημική εκπαίδευση.
Εκπαιδευτικός η ίδια -αρχικά αγγλικών και εν συνεχεία σε παιδιά με μαθησιακά προβλήματα-, η Χριστιάνα Σοφία γνώρισε «από μέσα» το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Η ίδια είναι μητέρα δύο ακόμα παιδιών, 29 και 23 χρόνων σήμερα, που έχουν περάσει όλες τις βαθμίδες του σχολείου, έχουν μάλιστα φοιτήσει και στο πανεπιστήμιο.
«Γνωρίζω «από πρώτο χέρι» το εκπαιδευτικό σύστημα για πολλά χρόνια. Για μένα ήταν συνεχής, καθημερινή η προσπάθεια να διατηρηθεί το πνεύμα τους ελεύθερο, ανάλαφρη η ψυχοσύνθεσή τους και ανοιχτός ο νους τους. Ομως τα μεγάλα παιδιά μου πήγαν σε σχολεία της Κύπρου, όπου υπάρχει ανώτερο επίπεδο και καλύτερες συνθήκες σχολειοποίησης, χωρίς παραπαιδεία. Κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει στην Ελλάδα», εξηγεί στο «Εθνος».
«Οταν γεννήθηκε η μικρή μου, είχα προβληματισμό. Πού να πάει σχολείο; Πήγε στο νηπιαγωγείο, αλλά στην ηλικία που έπρεπε να πάει σχολείο, ήταν εντελώς ανώριμη. Τότε διαπίστωσα ότι τα παιδιά εξαναγκάζονται στη σχολική μάθηση γιατί σε αυτήν την ηλικία αυτό που πραγματικά θέλουν είναι να παίξουν και να γνωρίσουν τον κόσμο».
Γι’ αυτόν τον λόγο, για τη μικρή της κόρη επέλεξε να μην τη στείλει στο σχολείο, αλλά να αναλάβει προσωπικά την παιδεία της. «Στο εξωτερικό αυτό είναι εντελώς φυσιολογικό. Εδώ… με κοιτούν σαν να κατέβηκα από τον Αρη. Οταν κανείς γνωρίζει το παιδί, διαπιστώνει ότι είναι ένα ευτυχισμένο κοριτσάκι. Με πλούσιο λεξιλόγιο, φαντασία, ανεπτυγμένη σκέψη. Αλλά κι εγώ δεν την αναγκάζω, δεν της επιβάλλομαι. Ακολουθώ τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες της. Γι’ αυτό και όταν της λέω να κάνουμε μαθηματικά, πετάει από τη χαρά της. Το κυρίαρχο είναι το ότι με ενδιαφέρει η ψυχική ηρεμία του παιδιού», τονίζει η Χριστιάνα Σοφία. Με τη βοήθεια, την επιμονή και την υπομονή της, η 8χρονη κόρη της έχει αγαπήσει την ιστορία και τη μυθολογία, λατρεύει τα μαθηματικά, είναι σε θέση να κάνει… ξενάγηση στα εκθέματα του αρχαιολογικού μουσείου, γράφει το δικό της παραμύθι, εξοικειώνεται με τους υπολογιστές και κοινωνικοποιείται μέσω του παιχνιδιού.
«Θα είναι απάνθρωπο να με χωρίσουν από την κόρη μου επειδή και μόνο έχω επιλέξει έναν άλλο τρόπο εκπαίδευσης», καταλήγει η μητέρα, ενώ η μικρούλα από δίπλα συμπληρώνει: «Δεν θέλω να φύγω από τη μητέρα μου. Την αγαπώ».
«Ζητήσαμε ανεπιτυχώς από την Εισαγγελία να αφήσει την υπόθεση να κριθεί δικαστικά, με όλες τις εγγυήσεις που μια τέτοια διαδικασία οφείλει να έχει στις δημοκρατικές κοινωνίες. Ούτως ή άλλως, η διάταξη που επιτρέπει στην εισαγγελέα Ανηλίκων να αφαιρέσει επιμέλεια με διαταγή της αφορά σε όλως εξαιρετικές περιπτώσεις, όπου υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για τη σωματική και ψυχική υγεία του παιδιού -και πάλι οφείλει να εισάγει την υπόθεση στο Δικαστήριο εντός 30 ημερών», δήλωσε στο «Εθνος» η πρόεδρος της ΜΚΟ «Πλειάδες», Ηλέκτρα – Λήδα Κούτρα.
«Η μεταχείριση που είχε αυτή η μάνα από την Πολιτεία, μέσω των πράξεων και των παραλείψεων της Εισαγγελικής Αρχής, ακριβώς επειδή τόλμησε να ισχυριστεί ότι ασκεί ανθρώπινο δικαίωμα εκείνης και του παιδιού της παρέχοντάς του απο-σχολειοποιημένη εκπαίδευση, δεν αποτελεί μόνο παραβίαση του δικαιώματος μάνας και παιδιού να μην υφίστανται δυσανάλογη παρέμβαση στην οικογενειακή τους ζωή, αλλά, κατά τη νομική μου άποψη, συμποσούται σε εξευτελιστική μεταχείριση και παραγνώριση της έκτασης της εξουσίας της Πολιτείας πάνω σε όσους βρίσκονται στη δικαιοδοσία της», συμπληρώνοντας πως «απ’ τη μια μεριά έχουμε τη μη εγγραφή στο σχολείο, που αποτελεί πταισματική παράβαση που επισύρει πρόστιμο, και από την άλλη έχουμε πληθώρα υπερνομοθετικής ισχύος κειμένων, που εγγυώνται την εκπαίδευση σύμφωνα με τις πεποιθήσεις των γονέων».
Οπως μας εξηγεί η δικηγόρος, η εκπαίδευση δεν ταυτίζεται με τη σχολειοποίηση. «Ακόμα και ο ειδικός εισηγητής του ΟΗΕ για την εκπαίδευση, διατύπωσε σε έκθεσή του το 2007 ότι η εκτός σχολείου μάθηση θα έπρεπε να αποτελεί μια νόμιμη εκπαιδευτική επιλογή σε όλα τα κράτη που κύρωσαν τη Σύμβαση».
«Μια αστυνομική επιχείρηση αφαίρεσης επιμέλειας, η οποία θα αποσπάσει βίαια ένα 8χρονο σωματικά και ψυχικά υγιές κοριτσάκι από τη μητέρα του, υποτίθεται για το «συμφέρον» του, χωρίς μάλιστα η μάνα να έχει λάβει έστω και ένα έγγραφο της Πολιτείας στα χέρια της και πριν η υπόθεση επιμέλειας εισαχθεί σε δικαστήριο, θα είναι μέτρο που θίγει βάναυσα πληθώρα δικαιωμάτων και των δυο τους. Θα πρέπει η Πολιτεία να υπαναχωρήσει από μια τέτοια συντριπτική δικαιωμάτων προσέγγιση, να συνεκτιμήσει το υπόμνημα των 128 σελίδων με το οποίο η μητέρα εξηγεί ποια δικαιώματα ασκεί», καταλήγει η δικηγόρος.
Οπως μας ενημερώνει, μητέρα και παιδί προσφεύγουν σήμερα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με αίτημα λήψης ασφαλιστικού μέτρου «λόγω παραβιάσεων των άρθρων 3, 5, 6, 8, 9, 10, 13, 14 και 17 της ΕΣΔΑ, καθώς και του 2ου άρθρου του 1ου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου στη Σύμβαση». Συνήθως το Δικαστήριο αυτό απαντά εντός ημερών και αν το αίτημα γίνει δεκτό υποδεικνύει στην κυβέρνηση όσα θεωρεί ότι πρέπει να γίνουν.
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Ξαναφέρνω το θέμα στην επιφάνεια, γιατί πραγματικά δεν θέλω να θαφτεί, το θεωρώ πολύ σημαντικό κι έχει καθαρά κατά την γνώμη μου να κάνει με το "τι είδους εκπαίδευση θέλουμε για τα παιδιά μας". Η εμπειρία μου από την εκπαίδευση του ελληνικού δημόσιου σχολείου μέχρι στιγμής συνοψίζεται στο εξής απλό: "η μαμά μου απόφοιτη δημοτικού, κατάφερε να πάω φροντιστήριο στην τρίτη Λυκείου και να περάσω Πανεπιστήμιο, αφού μεχρι πριν διάβαζα μονη μου, έπαιζα έξω με τα υπόλοιπα γειτονόπουλα, εβλεπα τηλεοραση, έκανα αθλητισμό, έμαθα ξένες γλώσσες. Και τώρα εγώ, απόφοιτη Πανεπιστημίου, σκέφτομαι να ζητήσω βοήθεια για σχολική μελέτη για την κόρη μου που είναι στο δημοτικό, γιατί δεν καταφέρνω να την βοηθήσω η ίδια, ενώ έχω και τις γνώσεις και την δυνατότητα. Και δεν της μένει χρόνος για κάτι άλλο πέρα του σχολείου, παρά μόνο το Σαββατοκύριακο κι αυτό με το ζόρι. Κάτι πάει λάθος κι εμείς οι γονείς δεν έχουμε ούτε το χρόνο, ούτε τα ψυχολογικά αποθέματα να σκεφτούμε τι φταίει". Είμαι υπέρ του home schooling, δεν είναι δα και κάτι καινούριο, από την αρχαιότητα υπήρχαν οι παιδαγωγοί και η προσωπική σχέση μαθητή - δασκάλου ήταν ιερή. Αλλά θεωρώ ότι πρέπει να είναι υπό προϋποθέσεις και αυστηρό έλεγχο από την πολιτεία που να μην μένει μόνο το επίπεδο ποσότητας πληροφορίων που έχει συσσωρεύσει ένα παιδί ανά ηλικία (η φαρσοκωμωδία των στατιστικών του ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ) αλλά και παραμέτρους όπως η ευαισθησία, η ενσυναίσθηση, η αυτοπεποίθηση, το ενδιαφέρον για τους άλλους, το επίπεδο αλληλεγγύης, η δυνατότητα εξεύρεσης πρακτικών λύσεων σε καθημερινές δυσκολίες, η περιβαλλοντική συνείδηση και τόσα άλλα, που πραγματικά όμως σε επίπεδο της υπέροχης - και το εννοώ ολόψυχα - χώρας μας που λέγεται Ελλάδα, δεν ξέρω ποιος είναι σε θέση να κρίνει. Το ότι πήραν ένα παιδάκι ΒΙΑΙΑ από την μαμά του, αν ισχύει κάτι τέτοιο, χωρίς να διαπιστώσουν αν είναι ευτυχισμένο, κοινωνικοποιημένο και με ΠΑΙΔΕΙΑΣ και να συζητήσουν το νομικό κενό που υπάρχει στο θέμα εκπαίδευσης (ή δεν υπάρχει κατ' άλλους), δείχνει δυστυχώς το δικό μας έλλειμα παιδείας ως χώρα. Σε προσωπικό επίπεδο θα το παρακολουθώ όπως και να 'χει και εκφράζω την συμπαράστασή μου στην μητέρα που ξεκίνησε το θέμα, με την ελπίδα να υπάρξουν συλλογικές δράσεις, γιατί μέχρι στιγμής, αν κρίνω από τον εαυτό μου, η κάθε οικογένεια το παλεύει "όπως ξέρει και μπορεί". Χωρίς καμία διάθεση αντιπαράθεσης ή κριτικής, παρά μόνο προσωπικές μου απόψεις καταθέτω.
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου. Έχω ακριβώς τις ίδιες σκέψεις και την ίδια άποψη για το home schooling! Αλλά δεν συμφωνώ στο ότι το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι εντελώς για τα μπάζα. Σίγουρα απαιτούνται βελτιώσεις, ενδεχομένως πολλές. Και οι Έλληνες γονείς πρέπει επιτέλους να καταλάβουν ότι είναι και δική τους δουλειά η εκπαίδευση και η μόρφωση των παιδιών τους και όχι μόνο του Σχολείου όπως νομίζει η πλειοψηφία! Αλλά είμαι υπέρμαχη όλων των επιλογών. Αν δύναμαι να αναλάβω το commitment να μορφώσω το παιδί μου μόνη μου, θέλω να έχω την επιλογή να το κάνω. Δεν το συζητώ. Αυτό που δεν κατάλαβα στην συγκεκριμένη περίπτωση της κ. Χ. Σοφίας, είναι πως ξεκίνησε αυτή η διαδικασία. Πως έμαθε η εισαγγελία ότι το παιδάκι δεν πηγαίνει στο σχολείο??? Μύγα την τσίμπησε? Δύσκολο το βλέπω να υπάρχει ελεγκτικός μηχανισμός. Έψαξα λίγο να βρω άρθρα σχετικά μήπως και το εξηγούν αλλά όλοι αναπαράγουν το ίδιο κείμενο. Ξέρει κανείς???
Ντροπη στον εισαγγελεα! Γιατι δεν αφηνει τη μανουλα να κανει ο,τι θελει; Η μανουλα ξερει καλυτερα απο ολους, απο τους δασκαλους, απο τους αλλους γονεις. Θα κρυψει το βλασταρι της απο την κακη κοινωνια, το κακο σχολικο περιβαλλον. Δεν θα χρειαστει να το εμβολιασει κιολας και αν αρρωστησει, η μανουλα θα το κανει καλα, γιατι τι περισσοτερο ξερουν οι γιατροι; Ε ρε τρελα που κουβαλαει ο κοσμος...Αντι να αγωνιζομαστε για καλυτερα δημοσια σχολεια, η λυση για καποιους ειναι να κανουν τα παιδια τους αυτιστικα με το ζορι...
Θα συμφωνήσω με τη Μάρθα. Πρώτα από όλα δεν είναι νόμιμο όσο και να μην αρέσει σε κάποιους να μην πηγαίνει ένα παιδάκι σχολείο, στη χώρα μας πάντα μιλάω. Αν δεν άρεσε το σύστημα στην κυρία αυτή, μπορούσε να διαλέξει μια άλλη χώρα. Αν το θεωρείτε ακραίο αυτό που λέω, ακραίο είναι και να μην πηγαίνει σχολείο. Αναρωτιέμαι πως έκρινε η μαμά ότι είναι ευτυχισμένο το παιδάκι. Πήγε σχολείο για να ξέρει? Και μην μου πείτε πήγε νήπια. Αν και στα νήπια νόμιζε η κυρία ότι ζοριζόταν το παιδί της, τότε κάποιο άλλο πρόβλημα υπάρχει. Επιπλέον, το πιο σημαντικό είναι ότι μόνο η μία μεριά ακούγεται και όχι και η μεριά της δικαιοσύνης. Μήπως είδε και κάτι άλλο ο εισαγγελέας? Αυτές οι καταστάσεις είναι δύσκολες γιατί μιλάμε για μια μητέρα που αποφάσισε για τη ζωή της κόρης της από μόνη της και στέρησε από το παιδί της τις χαρές του σχολείου. Δηλαδή τόσα παιδιά που πάνε σχολείο τι έπαθαν?
Με την ίδια λογική έδουν γίνει όλα τα "κακώς κείμενα" νόμιμα. Κι εμείς που φάγαμε ξύλο τι πάθαμε; κι εμείς που δε θηλάσαμε; κι εμείς που.... που ...που... Κι όμως έχουν γίνει και πολλά άσχημα σε κάποια παιδιά. Ο καθένας κρίνει κατά τα μέτρα του, τη συνείδησή του, την ετοιμότητά του να αναγνωρίσει κάποια πράγματα, χωρίς να έχει το δικαίωμα να εξισώνει όμως τα πάντα. Θα έπρεπε να υπάρχει σαν επιλογή διδασκαλίας και ελπίζω και θαυμάζω τον αγώνα της να γίνει αφορμή να ανοίξει αυτή η συζήτηση νομικά.
Οχι αγαπητη μου, το απομονωνεις ενα παιδι με προσχημα ( διοτι ειμαι σιγουρη πως και το τελειο εκπαιδευτικο συστημα να ειχαμε κατι θα εβρισκε αυτη η μαμα) δεν ειναι ουτε δικαιωμα της μαμας ουτε επιλογη της!!! Ειναι καταπατηση των δικαιωματων του παιδιου!!!! Δεν γινεται να βαφτιζουμε την καθε προβληματικη συμπεριφορα επιλογη ....απλα δεν γινεται! Δηλαδη αυτο το παιδακι πως θα νιωθει που ολοι οι συνομιλικοι του πανε σχολειο και αυτο οχι???? Πως θα νιωθει που ολα εχοθν φιλους/ ες απο το σχολειο και αυτο οχι????? Ειμαστε σοβαροι???? Το ενδεχομενο η μαμα να εχει ψυχολογικα προβληματα στο φουλ δεν περναει απο το μυαλο σας??? Το οτι καναμε παιδια δε μας δινει το δικαιωμα να ξεσπασουμε τα ψυχολογικα μας πανω τους.... Μιλαμε για ανθρωπους που εχουν δικαιωματα.....και φυσικα και εγω δεν θελω να αντιπαρατεθω, αλλα μου κανει εντυπωση που σε ενα τετοιο θεμα, τσουπ να σου και ο θηλασμος..... Να πω και εγω τωρα οτι με αυτο σας το σχολιο μου ηρθε η εικονα της μαμας που διδασκει κατ' οικον την οχταχτρονη και ταυτοχρονα την θηλαζει????? Ακραια η σκεψη μου θα μου πειτε...και πιθανον να εχετε και δικιο, ομως για να βαλουμε και λιγο χιουμορ στη συζητηση, μου εξαψατε την φαντασια....
" με προσχημα το κακο εκπαιδευτικο συστημα
Καμια μανα δεν εχει το δικαιωμα να κραταει το παιδι στο σπιτι και να μην το στελνει σχολειο.....περα απο το ποσο καλο η' κακο ειναι το εκπαιδετικο συστημα η συγκεκριμενη στερει απο την κορη της το δικαιωμα του καθε παιδιου να ζει οπως ολοι οι συνομιλικοι του. Το σχολειο ειναι μια μικρη κοινωνια που αλιμονο σε οποιον δεν περασει απο αυτο το σταδιο.Παραβιαζει ενα απο τα βασικα δικαιωματα του παιδιου της. Δηλαδη πως την ειδε η κυρια??? Ειναι αρρωστημενο αυτο και κανει κακο στην ψυχοσυνθεση του παιδιου......δεν ξυπνησαν ενα πρωι οι αρμοδιοι και ειπαν θα της παρουμε το παιδι. Η γνωμη μου ειναι πως η κυρια χρειαζετε βοηθεια απο ειδικο αμεσα!!!!! Το οτι καναμε παιδια δε μας δινει το δικαιωμα να κανουμε οτι μας αρεσει !!!! Να βοηθηθει λοιπον η μαμα για να ειναι μαζι με το παιδακι της....και πιστευω στο τελος ετσι θα γινει!!!! Δεν θα της το παρουν τελικα.....
...Και όμως είναι δικαίωμα του κάθε γονιού να επιλέγει τον τρόπο εκπαίδευσης των παιδιών του, θεσμοθετημένο μάλιστα δικαίωμα σε πολλά κράτη με διάφορους συνδυασμούς, όπως home schooling σε επαφή με την ύλη του κατά τόπους σχολείου, home schooling και εισαγωγή σε όποια βαθμίδα θελήσουν οποτεδήποτε οι γονείς κ.ο.κ. Ζω όπως οι συνομίληκοι δε σημαίνει απαραίτητα πάω σχολείο, κανείς δεν είπε πως ένα παιδί με home schooling ειναι κλεισμένο και περιορισμένο σπίτι. Διδάσκεται κατ' οίκον δεν υπόκειται σε περιορισμό κατ' οίκον.Μπορεί να συμμετέχει σε ομάδες αθλητικές, σε οποιαδήποτε εξωσχολική δραστηριότητα, κάνει παρέα με φίλους οικογενειακούς ή της γειτονιάς. Όσο για την παρέμβαση εισαγγελέα, συμφωνώ ότι καλώς ή κακώς παραβιάζει διαφόρους νόμους με αυτή την επιλογή της αλλά όχι και να της απομακρύνουν το παιδί. Είναι τουλάχιστον οξύμωρο από τη στιγμή που δεν βλάπτει το παιδί της αλλά το φροντίζει και έξω υπάρχουν χιλίαδες περιπτώσεις που χρήζουν πραγματικής παρέμβασης και το κράτος κλείνει τα μάτια. Επίσης επειδή τυχαίνει κι εγώ προσωπικά να έχω ψάξει το θέμα, στην ελληνική νομοθεσία δεν υπάρχει καν σα συζήτηση ή εκδοχή. Και κάτι τελευταίο: Έρευνες (που έχουν πραγματοποιηθεί στην Αμερική)έχουν δείξει ότι τα παιδιά που προέρχονται από home schooling είναι πολύ περισσότερο ενεργά στα κοινά, εύκολα εισέρχονται σε νέα περιβάλλοντα και δεν αντιμετωπίζουν δυσκολίες από αυτές που τους αποδίδουν υποθετικά.Αυτά τα λίγα ήθελα να μοιραστώ με καμία διάθεση προσωπικής διαμάχης απλά αφορμώμενη από το παραπάνω σχόλιο.
Δεν είναι άρρωστη!!!!Στο εξωτερικό ως καλύτερη εκπαίδευση κάνουν home schooling...
Ελλάς το μεγαλείο σου!!!!! Δεν θα γίνουμε άνθρωποι ποτέ.........................
Σκληρή και δυσανάλογη η αντίδραση της εισαγγελίας, εκτός και αν συντρέχει και κάτι άλλο. Τί να πώ.
Μπράβο της και αισχος για όσους την κατηγόρησαν! Μακάρι να μπορούσα κι εγώ να το έκανα! Τυχεροί όσοι γνώρισαν αλλά εεκπαιδευτικά συστήματα από αυτό της Ελλάδας.....
Aisxos stin elliniki dikaiwsini . I Ellada anti na anaptusetai exei katalixei Se corrupted tritokosmiko kratos. I am so glad I am out of there . For good.