της Κατερίνας Καλιμικεράκη
Ένα άλλο σημείο στο οποίο οι γονείς πρέπει να δίνουν μεγάλη σημασία, είναι η απόλυτη ανάγκη για συνεργασία ανάμεσα στο σπίτι και στο σχολείο. Οι γονείς οφείλουν να επικοινωνούν συχνά με το δάσκαλο του παιδιού τους και να τον ενημερώνουν για τις συνθήκες που επικρατούν στο σπίτι και οι οποίες ενδέχεται να έχουν σοβαρή επίδραση στη συμπεριφορά και την επίδοση του μαθητή. Πρέπει να ακούν την άποψή του, να ενημερώνονται κι αυτοί με τη σειρά τους και να συζητούν μαζί του ό,τι πρόβλημα προκύπτει μέσα στη χρονιά.
Φυσικά δεν πρέπει για κανένα λόγο να γίνονται μπροστά στο παιδί κρίσεις δυσμενείς για το δάσκαλό του, τις αδυναμίες ή τις ιδιοτροπίες του. Αυτό καταρρακώνει το κύρος του δασκάλου στα μάτια του μαθητή που έχει ανάγκη να είναι δεμένος με το δάσκαλό του, να του έχει εμπιστοσύνη, να τον εκτιμά και να τον σέβεται.
Αν το παιδί για κάποιο λόγο πάρει μια τιμωρία στο σχολείο, ας μη σπεύδουν οι γονείς να πιστέψουν αμέσως και χωρίς επιφύλαξη αυτά που θα τους διηγηθεί σχετικά με το επεισόδιο από τα οποία βγαίνει το συμπέρασμα ότι αδικήθηκε ή ότι αντιμετωπίστηκε με υπερβολική αυστηρότητα. Είναι προφανές ότι το παιδί θα θελήσει να βρει τρόπους να δικαιολογήσει τη συμπεριφορά του χωρίς αναγκαστικά να έχει την πρόθεση να πει ψέματα. Στον εγωκεντρικό ηθικό κόσμο του παιδιού η ανάγκη του να φταίει πάντα κάποιος άλλος τον οδηγεί να βλέπει την αλήθεια από τη δική του οπτική γωνία. Ας είναι ο γονέας ‘’ανοιχτός’’ να ακούσει και την άλλη άποψη, αυτή του δασκάλου με καλή πρόθεση και πνεύμα συνεργασίας.
Αρκετοί γονείς έχουν τη συνήθεια να θεωρούν το παιδί τους αδικημένο και να διαμαρτύρονται για τους χαμηλούς βαθμούς του χωρίς να έχουν το θάρρος να παραδεχτούν ότι κατά ένα μεγάλο μέρος είναι και ο ίδιος ο μαθητής υπεύθυνος για την επίδοσή του. Μια τέτοια συμπεριφορά από μέρους του γονέα βλάπτει ακόμα περισσότερο το μαθητή ο οποίος, ενώ θα έπρεπε να βοηθηθεί για να προσπαθήσει να βελτιώσει την απόδοσή του, εφησυχάζει μεταθέτοντας την ευθύνη στο δάσκαλό του που είναι άδικος ή αυστηρός (ή- όπως έχω ακούσει με έκπληξη- δεν έχει καλή ‘’χημεία’’ ή δεν ταιριάζει με το ζώδιο του μαθητή!!!)
Σχετικά με τους βαθμούς, είναι σημαντικό να ξέρουμε πως κάθε παιδί έχει συγκεκριμένες δυνατότητες και δεν μπορεί όλοι να είναι ‘’πρώτοι μαθητές’’ στην τάξη. Καθένας διακρίνεται σε ορισμένους τομείς ενώ σε άλλους όχι . Γι’ αυτό ας μην πιέζουμε τα παιδιά να ξεπεράσουν τον εαυτό τους. Αν εργάζονται σωστά και αποδίδουν ανάλογα με τις δυνατότητές τους τότε αυτό πρέπει να μας είναι αρκετό (τουλάχιστον στο επίπεδο του δημοτικού σχολείου). Να τα ενθαρρύνουμε και να τα επαινούμε όποιο βαθμό και αν μας φέρουν γιατί πρέπει να καταλάβουν ότι δεν είναι ο βαθμός ο κύριος στόχος της εκπαίδευσης.
‘’Ας προσπαθήσετε λοιπόν καλοί γονείς να βάλετε από την αρχή της σχολικής χρονιάς τις σωστές βάσεις για την καθημερινή μελέτη των μικρών μαθητών με στοργή, σοβαρότητα και σταθερότητα και ας τους εξασφαλίσετε, στο βαθμό που μπορείτε, τις καλύτερες συνθήκες μελέτης για να μπορέσουν να δουλέψουν σωστά και να αποδώσουν στο σχολείο τους’’.
* H Kατερίνα Καλιμικεράκη είναι δασκάλα με σπουδές και μελέτες πάνω σε θέματα παιδοψυχολογίας
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Εκεινο που θα πρεπει να προσεξει ενας γονιος είναι το εξης...Από τη μια να μην εχει την ταση να συγκρινει το παιδι του με αλλα παιδια,μειωνοντας το.Να εχει υποψη του και τα δικα του ταλεντα, οποια κιαν είναι, και να κανει αναφορα σ αυτά, κάθε φορα που το παιδι δειχνει απογοητευμενο, όταν πχ δυσκολευεται σε κατι.Αντι να πειπχ"Δες ποσο καλα τα καταφερνει ο ταδε στην αριθμητικη" να προτιμησει το"Ναι, ο ταδε είναι πολύ καλος στην αριθμητικη, αλλα εσυ γραφεις πολύ καλες εκθεσεις".Καποιοι γονεις, παλι, εχουν την απαιτηση η απλα απογοητεύονται οταν το παιδι τους δεν είναι...πολύ μπροστα απ την ηλικια του.Αλλα δεν είναι ως επι το πλειστον δυνατο ένα παιδι πχ 10χρ να εχει τις ικανότητες ενός 13χρονου.Μην θεωρείτε το παιδι σας κουτο αν πχ δεν καταλαβαινει το Λουντεμη απ τα 12 του.Θα τον καταλαβει όταν φτασει στην καταλληλη ηλικια!Οσο για τις σχολικες τιμωριες, θα πρεπει ν αποφεύγονται οι σωματικες.Μπορουν καλλιστα να παιρνουν τη μορφη"εργασιας".Αν, για παράδειγμα, ένα παιδι εκανε ζημια στον κηπο του σχολειου, ο δάσκαλος ας μη του τραβηξει τ αυτι, η να του στερησει την εκδρομη με την υπολοιπη ταξη του.Ας του αναθεσει να γραψει μια εργασια για καποιο φυτο η λουλουδι, η να το βαλει να ποτισει τον κηπο.Μ αυτό τον τροπο, και το παιδι και ο γονιος θα δεχτουν την τιμωρια ως"δικαιη"με συνδιασμο την εργατικοτητα.
Για άλλη μια φορά σας ευχαριστούμε πολύ για τις όμορφες συμβουλές σας!!! Τις χρειαζόμαστε όλοι οι γονείς!!!
Ποια η άποψη σας για την παιδαγωγική μέθοδο από την δασκάλα του παιδιού μας, δευτέρας δημοτικού, που σκίζει φύλλα από τα τετράδια των μαθητών, για να τα «ενθαρρύνει» να αποδώσουν περισσότερο την επόμενη φορά… για παράδειγμα στην αντιγραφή.
μου εκανε το ιδιο μια κ@@@@@α που οτι και να εγραφα (εκθεσεις, αντιγραφη κτλ) χωρις καν να τα διαβασει τους τραβαγε ενα χ και με εβαζε να τα ξαναγραψω! κατα τη γνωμη της ετσι θα μαθαινα να κανω καλα γραμματα!!!!! :@
Δυστυχώς για πολλούς γονείς ο δάσκαλος ποτέ δεν είναι επαρκής για το παιδί τους! Για τις τιμωρίες πάντα φταίει κάποιο άλλο παιδάκι και "η μπάλα παίρνει" και το δικό τους και για τους βαθμούς φταίει πάλι ο δάσκαλος γιατί είπαμε είναι "λίγος". Ο γιος μου πάει 3η δημοτικού και όλα αυτά και πολλά άλλα όπου πάντα ευθύνονται άλλοι για ότι και να συμβεί, τα ακούω συνεχώς...
Έχετε απόλυτο δίκιο! Μόνο μια σημείωση... Θα πρέπει και ο δάσκαλος/α να είναι ανοικτός στην επικοινωνία και στη συνεργασία με το γονιό! .Εχω ακούσει δασκάλα να λέει σε γονιό..."Το παιδί σας είναι καμμένο χαρτί..." (σε παιδί Β΄Δημοτικού!)Αυτή λοιπόν κατά εμέ είναι εξίσου απαράδεκτη συμπεριφορά όσο κι εκείνη των γονιών που κατηγορούν τους δάσκαλους για τα πάντα...
ena megalo mpravo,ena megalo euxaristw
και απο μενα ενα μεγαλο μπραβο και συγχαρητηρια!!!!Οι συμβουλες ειναι πολυτιμες και σιγουρα θα τις χρησιμοποιησουμε!!!! ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ!!!
Ακόμη μια φορά μπράβο!!! Και για το άρθρο, αλλά και για τα θέματα, που αφορούν και παιδάκια μεγαλύτερης ηλικίας!!!