Αγαπητοί γονείς και συνάδελφοι,
ως παιδαγωγός, θέλω πάντα να έχω μια καλή συνεργασία με τους γονείς των μαθητών μου. Είναι δική μου προσωπική ανάγκη! Ο στόχος είναι πάντα η εξέλιξη του παιδιού, οπότε οι δύο φορείς κοινωνικοποίησης και εκπαίδευσης των παιδιών, θεωρώ πως είναι απαραίτητο να συνεργάζονται.
Έτσι, σε συναντήσεις της τάξης στην αρχή της χρονιάς, έδινα διάφορες «συμβουλές» κατά κάποιον τρόπο, για μια καλή συνεργασία. Όμως, πολλές φορές τα λόγια δυστυχώς χάνονται… όμως «scripta manent» – «τα γραπτά μένουν»… Αποφάσισα λοιπόν να συντάξω τον «ΔΕΚΑΛΟΓΟ» της τάξης μας και να τον μοιράζω κάθε χρόνο στους γονείς… Για εμένα ήταν σίγουρα μεγάλη βοήθεια και θεωρώ, εκ του αποτελέσματος, ότι και για τους γονείς ήταν ένα είδος «μπούσουλα».
Σας παραθέτω, λοιπόν, με χαρά τον δικό μου «ΔΕΚΑΛΟΓΟ» ελπίζοντας ότι θα βοηθήσει γονείς και εκπαιδευτικούς με παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Αγαπητοί γονείς,
η σχολική χρονιά ξεκίνησε και το σίγουρο είναι πως η τάξη μας θα απογειωθεί!!!
Ως υπεύθυνη τάξης και προγράμματος, είμαι σίγουρη για τα παδιά και για τα αποτελέσματα που θα έχουμε, όμως για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο χρειαζόμαστε και τη δική σας βοήθεια. Γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει να συνεργάζονται, έτσι ώστε τα παιδιά μας να φτάσουν στην κορυφή του βουνού των στόχων. Αυτό είναι… Ξεκινάμε από τους πρόποδες και σιγά σιγά με υπομονή και συνεργασία, κατακτούμε την κορυφή.
Έτσι, έχω συντάξει τον ΔΕΚΑΛΟΓΟ της τάξης που αφορά στην καλή μας συνεργασία, στην αμφίπλευτη κατανόηση και φυσικά σε λειτουργικά θέματα.
Η θετική μας στάση προς το σχολείο βοηθάει τα παιδιά στην ομαλή προσαρμογή τους. Είτε φέρνετε το παιδί σας στην τάξη είτε το στέλνετε με το σχολικό, αν αποχαιρετώντας το , του χαμογελάτε ή γενικά του μιλάτε με αισιοδοξία και όμορφα λόγια για το σχολείο, τότε μόνο θετική στάση μπορεί να αποκτήσει και σίγουρα θα ξεκινάει τη μέρα του με χαρά. Κρατάτε το κλειδί στο χέρι σας!!
Είναι πολύ σημαντικό γονείς και εκπαιδευτικοί να χρησιμοποιούν κοινούς κώδικες επικοινωνίας με το παιδί, κοινούς κανόνες, κοινές συμπεριφορές ( όσο αυτό είναι δυνατόν φυσικά). Έτσι το παιδί δεν μπερδεύεται και διαμορφώνει σταθερό χαρακτήρα.
Η «παιδική αργκό» δεν χρησιμεύει σε τίποτε άλλο από το να παραταθεί η σωστή ανάπτυξη λόγου του παιδιού. Είναι πολύ χαριτωμένο να ακούμε τα παιδιά να χρησιμοποιούν τις δικές τους λέξεις για καθετί, όμως μεγαλώνουν, κοινωνικοποιούνται και πρέπει να μάθουν να χρησιμοποιούν το καθημερινό επίσημο λεξιλόγιο, για να μπορούν να καλύπτουν τις ανάγκες τους. Είναι απόλυτα λογικό, να μην μπορούν να αρθρώσουν σωστά και να λένε με το δικό τους τρόπο τις λέξεις, όμως επιβάλλεται να τις ακούνε σωστά. Αν για παράδειγμα το παιδί λέει «Πάμε ΑΤΑ» θέλοντας να πάει βόλτα κι εσείς ενισχύεται αυτό το λεξιλόγιο και συνεννοείστε μαζί του, τότε θα αργήσει πολύ να μπει στη διαδικασία να μάθει τη σωστή λέξη. Αν όμως σας πει «λαλά» εννοώντας το «νερό» κι εσείς κάνετε ότι δεν καταλαβαίνετε, τότε θα αναγκαστεί να μπει στη διαδικασία να μάθει σιγά σιγά τη λέξη «νερό» , γιατί πρέπει να επικοινωνίσει μαζί σας για να καλύψει την ανάγκη του.
Το σχολείο διαμορφώνει χαρακτήρες, συμπεριφορές, αναπτύσσει τη σκέψη, το λεξιλόγιο, κοινωνικοποιεί τα παιδιά και τα προετοιμάζει να βγουν έτοιμα στον κόσμο πατώντας γερά στα πόδια τους. Η διαδικασία των γευμάτων είναι πολύ σημαντική και ειδικά στο σχολείο που όλα λειτουργούν με πρόγραμμα και επι ίσοις όροις. Πέραν τούτου, στην τάξη θα μάθουμε για τη σωστή και υγιεινή διατροφή όπως και για τους κανόνες συμπεριφοράς στο τραπέζι. Όμως, παρακαλώ πολύ, μην επικεντρώνετε το ενδιαφέρον σας στην ποσότητα που τρώει το παιδί στο σχολείο. Δεν είναι αυτό το πιο σοβαρό κομμάτι της εκπαίδευσης. Το παιδί αν πεινάσει, θα φάει και στο σπίτι. Φυσικά, δεν φτάνουμε και στο άλλο άκρο. Θα φάνε το γεύμα τους στην ώρα που πρέπει, όμως αν δεν καταναλωθεί όλη η μερίδα, δεν χάθηκε κι ο κόσμος. Το σωστότερο όλων είναι στα ταπεράκια τους να βάζετε την ποσότητα που τρώνε και στο σπίτι, ακόμα κι αν αυτό είναι 2 κουταλιές μακαρόνια για παράδειγμα. Κανένας δεν πρόκειται να σας παρεξηγήσει και επιπλέον το παιδί θα έχει την ικανοποίηση ότι «το έφαγε όλο». Τέλος, επειδή τα ταπεράκια παίρνουν αρκετά μεγάλες μερίδες και οι γονείς πολλές φορές μπερδεύονται, παρακαλώ πολύ, πριν βάλετε το φαγητό στο τάπερ, μετρήστε το στο πιάτο που τρώει συνήθως το παιδί.
Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε την όποια αδιαθεσία μπορεί να έχει το παιδί και που μπορεί να προέρχεται από οτιδήποτε. Επίσης, θα θέλαμε μεγάλη προσοχή στα συμπτώματα γαστρεντερίτιδας (πυρετούς, διάρροιες, εμετούς ) και γενικά στις ιώσεις. Το σωστό είναι από τη στιγμή που εμφανίζεται το οποιοδήποτε σύμπτωμα, το παιδί να παραμένει σπίτι και να έρθει στο σχολείο αφού έχουν περάσει 24 ώρες χωρίς να εμφανίσει κάτι. Το να κολλάνε συνέχεια τα παιδάκια κάτι από κάποιο άλλο παιδάκι, είναι μεγάλη ταλαιπωρία για όλους. Το ίδιο ισχύει φυσικά και σε περίπτωση που έχουμε κρούσμα ψείρας.. είναι απόλυτα φυσιολογικό κάποιο παιδάκι να κολλήσει. Ενημερώνετε άμεσα τη δασκάλα σας και στη συνέχεια κρατάτε το παιδί στο σπίτι μέχρι «να καθαρίσει», αλλιώς βρισκόμαστε διαρκώς σε έναν φαύλο κύκλο. Η λύση βέβαια είναι πάντα η πρόληψη. Καλό θα ήταν να χρησιμοποιείτε καθημερινά στο παιδί σας κάποια προληπτική θεραπεία κατά της ψείρας!!!
Τα παιδιά είναι πολλές ώρες στο σχολείο και πρέπει να νιώθουν άνετα στο παιχνίδι τους. Φορέστε τους ρούχα και παπούτσια που δεν πειράζει να λερωθούν. ( μικρά είμαστε, σίγουρα θα λερωθούμε, όμως αυτό θα σημαίνει ότι χαιρόμαστε την κάθε στιγμή παιχνιδιού και δραστηριοτήτων!!!! )
Τα παιδιά έχουν τα προσωπικά τους είδη. Παρακαλώ πολύ να είναι γραμμένο παντού το όνομά τους ( παγούρια, τσάντες, παντοφλάκια, παπούτσια, ρούχα – αλλαξιές, μπουφάν, πετσέτες, σεντόνια, συσκεασίες με πάνες – μωρομάντηλα ) έτσι ώστε να να αποφύγουμε τυχόν απώλειες. Επίσης, για όσα παιδιά κοιμούνται στο σχολείο, καλό θα ήταν τα σεντονάκια και οι πετσέτες να είναι 1 – 2 διαφορετικά καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς, έτσι ώστε να λειτουργούν ως σημείο αναφοράς στα παιδιά. Το ίδιο ισχύει και για τα μπουφάν τους ή /και τα παπούτσια τους. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να ξεχωρίζουν τα προσωπικά τους είδη και αυτό δεν επιτυγχάνεται φορώντας στο παιδί κάθε μέρα διαφορετικό μπουφάν ή παπούτσια.
Πριν πετάξετε κάτι στα σκουπίδια, σκεφτείτε το σχολείο!!!!! Οι πιο τέλειες κατασκευές μπορούν να γίνουν από τα πιο άχρηστα υλικά. κουμπιά, χάντρες, εφημερίδες, περιοδικά, οποιοδήποτε κουτί ή συσκευασία, υφάσματα, κορδέλες, κλωστές, καπάκια, ρολά υγείας, παλιά παιχνίδια και ό,τι άλλο μπορείτε να φανταστείτε, θα το δεχτούμε με χαρά για τις δημιουργίες μας!!!
Πολλά παιδιά αγαπούν ιδιαίτερα κάποια παιχνίδια τους και δεν τα αποχωρίζονται σχεδόν ποτέ. Αυτό μπορεί να προκαλέσει πρόβλημα στην τάξη και καλό θα ήταν να αποφευχθεί. Λόγω παιχνιδιών που έρχονται από το σπίτι, δημιουργούνται εντάσεις και χαλάει το κλίμα της τάξης. Το σχολείο είναι άκρως εξοπλισμένο από όλα. ΠΡΟΣΟΧΗ Ο κανόνας ισχύει για όλη τη χρονιά, όμως μπορεί να γίνει εξαίρεση στην περίοδο των προσαρμογών. Τα παιδιά έχουν ανάγκη για κάτι δικό τους ( αν και εφόσον φυσικά υπάρχει κάτι που δεν αποχωρίζονται ) γιατί νιώθουν ασφάλεια.
Το σχολείο λειτουργεί με ένα πρόγραμμα και τα παιδιά προσαρμόζονται σε αυτό. Περνάνε καλά, ευχάριστα, μαθαίνουν και μπαίνουν σε ρουτίνες και κανόνες που διευκολύνουν την καθημερινότητά τους. Η μακράς διάρκειας απουσία, αποσυντονίζει τα παιδιά. Δεν υπάρχει λόγος να λείπουν αν δεν είναι άρρωστα. Επίσης, δεν είναι ανάγκη να τους γίνονται «χατίρια» του τύπου «δε θέλω να πάω σήμερα σχολείο». Τα παιδιά δοκιμάζουν τα όριά μας.
Εύχομαι μια υπέροχη σχολική χρονιά γεμάτη δημιουργικότητα και χαμόγελα!!!!
Νεκταρία
Είμαι η Νεκταρία Γεροβασιλείου και είμαι νηπιαγωγός. Γεννήθηκα και ζω στη Θεσσαλονίκη και σπούδασα στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου στη Ρόδο. Έχω κάνει διάφορες δουλειές, όμως η δουλειά της παιδαγωγού είναι η μεγάλη μου αγάπη... Για 7 χρόνια ήμουν εκπαιδευτικός σε ένα υπέροχο σχολείο, στον ιδιωτικό τομέα, λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη. Το δεύτερο σπίτι μου... το 98% των γνώσεών μου πάνω στο κομμάτι της εκπαίδευσης (και όχι μόνο) το έμαθα μέσα εκεί και είμαι ευγνώμων. Μαζί θα μπορούμε να ανταλλάσσουμε απόψεις σχετικά με την εκπαίδευση και όχι μόνο.. όσο μπορώ, βάσει της εμπειρίας μου, θα σας δίνω τα φώτα μου. Και μην ξεχνάτε ότι τα λάθη, οι αμφισβητήσεις και οι διαφωνίες έχουν εξελίξει τον άνθρωπο, αρκεί να υπάρχει σεβασμός στο διαφορετικό. Καλό μας ταξίδι!
Γλυκειά μου Νεκταρία, πέρσι είχαμε την χαρά και την τύχη να σε έχουμε νηπιαγωγο στην πρώτη χρονιά μας στον παιδικό σταθμό . Ο δεκαλογος σου ήταν όντως μεγάλη βοήθεια για εμάς τους γονείς. Όλη αυτή η δουλειά που κάνατε με τα παιδάκια σε όλη την διάρκεια της σχολικής χρονιάς ήταν καπληκτικη. Η πρώην μαθήτρια σου θέλει να σου μεταφερω ότι είσαι η καλύτερη δασκάλα του κόσμου και σε αγαπάει πολύ. Μας λείπεις πολύ. Φιλάκια πολλά.
Η δασκάλα της καρδιάς μας!!!!!!????