Για τη σχέση παιδιών και Νέων Τεχνολογιών έχουμε πολλά να πούμε, καθώς είναι ένα θέμα που έχει ανακύψει πρόσφατα και είναι καθημερινά εξελισσόμενο. Στο σημερινό μου κείμενο απλά θα παρουσιάσω ένα βίντεο που είδα και με εντυπωσίασε (αρνητικά, ομολογώ…).
Η μαμά που το ανάρτησε στο YouTube, ως φόρο τιμής στο Steve Jobs, είναι περήφανη για την χρονιάρα μπέμπα της.
Το μωρό πιάνει στα χέρια του περιοδικά και προσπαθεί να τα κάνει να “δουλέψουν”, όπως το iPad. Φυσικά, όταν κάτι τέτοιο δε συμβαίνει, το μπεμπέ τσαντίζεται και συγχύζεται. Δείτε το!
Έχω κι εγώ ένα κοριτσάκι της ιδίας συνομοταξίας με την πρωταγωνίστρια του παραπάνω βίντεο. Και ομολογώ ότι μέχρι σήμερα, στους σχεδόν 11 μήνες της ζωής της, δεν έχει πιάσει ποτέ στα χέρια της κινητό τηλέφωνο (έχουμε από ένα έκαστος γονιός) ούτε έχει έρθει σε επαφή με τον υπολογιστή (έχουμε πέντε, 3 laptop, 2 σταθερούς, iPad, πάντως, δεν έχουμε). Όχι από κάποιο βίτσιο μας, από τεχνοφοβία (τι τεχνοφοβία, πέντε κομπιούτερ έχουμε, λέμε), από συντηρητισμό ή από κάποια extreme άποψη περί ακτινοβολιών (που κάτι παίζει, βέβαια, αλλά δεν είναι της παρούσης). Απλά και μόνο επειδή ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΣΤΗΚΕ.
Αναρωτιέμαι γιατί να δώσω στο παιδί μια (πανάκριβη, by the way, γι’αυτό δεν έχουμε) ηλεκτρονική συσκευή, σχεδιασμένη για ενηλίκους, ενώ έχει τόσα παιχνίδια και κυρίως ενώ της κάνουν εντύπωση και την απασχολούν ένα σωρό πιο απλά, καθημερινά πράγματα, όπως το χαλί που στρώσαμε, ένα καλαμάκι, ένα κουτί, ένα λούτρινο αρκουδάκι, μια κάλτσα ή μια ξύλινη κουτάλα. Τα περιοδικά δε (γενικά οτιδήποτε χάρτινο), μας τα έχει ξεσκίσει και μπορεί να απασχολείται για ώρες, γελώντας και τιτιβίζοντας (μπας και τιτιβίσω κι εγώ λιγάκι στο Twitter, όσο η κόρη μου ασχολείται με τις “χειροτεχνίες” της).
Όσο για το γιο μου, που είναι 3μιση χρόνων, γνωρίζει τι εστί υπολογιστής, κινητό τηλέφωνο, DVD (το βιντιντί, όπως λέει) ή USB. Ο μπαμπάς του (το tech freak της οικίας, εγώ τι να τους κάνω πέντε υπολογιστές;;;) τον έχει κρατήσει αγκαλιά μπροστά στην οθόνη (να δουν π.χ. ένα βίντεο για το πώς φτιάχνεται η πίτσα, είχε εντυπωσιαστεί), τον έχει βάλει να πατήσει κουμπιά, αλλά μέχρι εκεί. Και σιγά σιγά, καθώς θα τον φέρνουμε σε μεγαλύτερη επαφή με τις Νέες Τεχνολογίες, θα φροντίσουμε να του διδάξουμε λίγα και καλά, δηλαδή εκπαιδευτικές εφαρμογές σχεδιασμένες για την ηλικία του. Και όσο μεγαλώνει θα μαθαίνει κι άλλα. Χωρίς, όμως, να απομακρυνθεί (όσο αυτό είναι δυνατόν) από το μη διαμεσολαβημένο παιχνίδι, από την ανάγνωση, από τις κατασκευές, από την επαφή με τη φύση.
Με την τεχνολογία τα παιδιά μου, όπως όλα τα παιδιά στο δυτικό κόσμο, θα έρθουν σίγουρα σε άμεση επαφή λίαν συντόμως. Και στην πορεία τους, κινητά, υπολογιστές και παντός τύπου γκάτζετ θα τους διευκολύνουν ή/και θα τους δυσκολεύουν τη ζωή. Δε βρίσκω το λόγο να επιταχύνω μια διαδικασία που θα συμβεί από μόνη της όταν θα χρειαστεί να συμβεί. Όταν, δηλαδή, το ίδιο το παιδί θα πρέπει να χρησιμοποιήσει τις Νέες Τεχνολογίες, για το σχολείο του, τις ξένες γλώσσες του, τη διασκέδασή του.
Αυτό που με συγκλόνισε περισσότερο στο βίντεο που παρακολουθήσαμε, ήταν το σχόλιο των γονιών: “Steve Jobs has coded a part of her OS”, όπου OS= Operating System= Λειτουργικό Σύστημα. Οι γονείς θεωρούν ότι το παιδί τους είναι υπολογιστής, κωδικοποιημένος μάλιστα από τον μακαρίτη το Steve Jobs. Οι γονείς μιλούν για το παιδί τους με κομπιουτερίστικη αργκό. Εδώ θα είμαι κάθετη: Τα παιδιά δεν έχουν upgrades, τα μοντέλα του 2011 δεν είναι βελτιωμένα σε σχέση με του 2010 ή του 2004 ή του 1997. Τα παιδιά δε λειτουργούν με manual, οι γονείς δεν έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε delete το αρχείο crying.mp3, δεν έχουμε τη δυνατότητα να τους κάνουμε shut down, όταν δεν κοιμούνται. (Άλλωστε κι εμείς ζούμε μαζί τους, I Clean, I Cook, I Fuck Husband, όχι iClean, iCook, iFuckHusband).
Τα παιδιά μας είναι ΠΑΙΔΙΑ, όχι μηχανήματα και δε σημαίνει ότι θα μείνουν ψηφιακά αναλφάβητα αν δεν πιάσουν κινητό και PC πριν χρονίσουν.
Έχω διαβάσει σειρά άρθρων που αναφέρουν πώς τα iPads (και πολλά ακόμα αντίστοιχα γκατζετάκια) αναπτύσσουν την παιδική δημιουργικότητα. Υπάρχουν μάλιστα πολλές εφαρμογές για μωρά, αλλά και για μεγαλύτερα παιδιά, που θα παρουσιάσουμε σε επόμενα άρθρα. Συμφωνώ εν μέρει και παράλληλα διαφωνώ με την (άμμετρη) χρήση τους. Ναι μεν εντυπωσιάζουν και παρακινούν τα παιδιά, αλλά ταυτόχρονα τα αποξενώνουν από την πραγματικότητα και τα κατευθύνουν αποκλειστικά προς τεχνολογικά διαμεσολαβημένη γνώση (τεχνολογική αλλοτρίωση). Θεωρώ, μάλιστα, την άμεση επαφή ακόμα πιο δημιουργική (π.χ καλύτερα να ζωγραφίζω σε χαρτί, καλύτερα να σχεδιάζω τα γράμματα σε μαυροπίνακα, παρά σε οθόνη), ιδιαίτερα πριν από την εφηβία (όταν ούτως ή άλλως δεν θα μπορούμε πια να κάνουμε και πολλά ως γονείς). Κάθε πράγμα στον καιρό του.
Ένα μωρό που, πριν καν περπατήσει, έχει έρθει σε επαφή με την τεχνολογία δεν είναι του γούστου μου. Ένα παιδί που ξέρει άπειρες εφαρμογές, αλλά δεν ξέρει πώς να γυρίσει μια χάρτινη σελίδα με στενοχωρεί και με τρομάζει.
Στο παραπάνω video, θα κάνω dislike…
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Συμφωνω εν μερη με το κειμενο. Οι υπολογιστες ειναι μερος της ζωης μας, οποτε θεωρω οτι και τα παιδια μας θα επρεπε να ερχονται σε επαφη με την τεχνολογια αυτου του τυπου, ειναι και αυτη μια δεξιοτητα που καλο ειναι να τα βοηθησουμε να την κατακτησουν. Μιλωντας με επαγγελματια που ασχολειται με παιδια καταληξαμε στο οτι χρειαζεται και αυτη η επαφη,η εξοικειωση αλλα να μην κλεβει χρονο απο το παιχνιδι το...αναλογικο ,το δημιουργικο:)) Η ενσταση μου στην χρηση του ipad ειναι καθαρα το οικονομικο. Οπως γενικοτερα ετσι κ ειδικα δεν θελω να εχουν ακριβες συσκευες τα παιδια μου. Θελω οτι τα περιβαλλει να ειναι ποιοτικο,αλλα για μενα μια τετοια συσκευη ...παει πολυ για μικρο παιδι. Θελω να καταλαβουν -και θα το καταλαβουν οταν φτασουν στην καταλληλη ηλικια- οτι αυτα τα αναλωσιμα κοστιζουν,χρειαζεται ο μπαμπας κ η μαμα να εργαστουν μερες για να τα αγορασουν.Θελω δλδ να καταλαβουν ΚΑΙ την αξια των πραγματων γυρω τους οχι μονο την χρηση τους και το ποσο λειτουργικα μπορει να ειναι. (προς το παρον ζωγραφιζουν και σε ενα "πτωχο πλην τιμιο" tablet :p 2 φορες την εβδομαδα).
Πελιώ πολύ ωραίο το κείμενο σου και συμφωνώ μαζί σου. Με αφορμή ένα σχόλιο σου στο κείμενο, θα σε παρακαλούσα για ένα κείμενο για την ακτινοβολία των συσκευών που έχουμε όλοι στα σπίτια μας. Είναι βλαβερό το wi-fi για τα παιδιά??? Όποιος γνωρίζει παρακαλώ ας απαντήσει....
Εμένα ο γιος μου 18 μηνών ήξερε να χειρίζεται το iPad ενώ εγω(ηλεκτρολόγος μηχανικός στο επαγγελμα) δεν εκατσα να το πολυψαξω το θεμα. Ήξερε λειτουργίες που εγω και ο άντρας μου(επίσης ηλεκτρολόγος μηχανικός) δεν έτυχε να προσέξουμε. Στο σπίτι δεν χρησιμοποιούμε άλλο υπολογιστή για να χαζευουμε. Περνάμε τα απογεύματα μας με το να ασχολούμαστε με το παιδι. Ξέρει το ίδιο καλα να νεφρό ίσα τα βιβλία του, να ζωγραφίζει, να παίζει με τις κατσαρολες μου και να ενθουσιάζεται με τα καλαμακια για τον φραπέ. Δεν του έχω κάνει ποτε υποδείξεις με το τι θα πρέπει να ασχολείται και με τι όχι... Βλέπω ότι αναζηταει το καθετί στην ώρα του και έτσι δεν τον ενοχλω.. Π.χ παίζει μαζί μας η με τα φορτηγά του και όταν πια κουραστεί η απλά θέλει να χαλαρώσει το βράδυ στον καναπέ με το γαλατακι του κατεβάζει απο το YouTube βιντεακια με τον lockup η τον Μίκη μαους και τα απολαμβάνει. Βρίσκει ωραία τραγουδακια και χορευουμε όλοι μαζί... Κλείνοντας θα ήθελα να πω ότι δεν το θεωρώ αρνητικό να μαθαίνουν απο νωρίς τα παιδιά μας τις νέες τεχνολογίες. Οι απαιτήσεις των καιρών έχουν αυξηθεί... Και στο κάτω κάτω δεν έχουν όλα τα παιδιά κλίση σε αυτά τα πράγματα... Αυτα που έχουν όμως νομίζω ότι θα πρέπει οι γονείς σιγά σιγά μεγαλώνοντας να τα βοηθήσουν να τα αναπτύξουν... Αν ειχα και γω τις ίδιες ευκαιρίες όταν ήμουν πιο μικρή μιας και επέλεξα να ακολουθήσω Αυτό το δρόμο, ίσως τώρα να μην δυσκολευομουν σε κάποια πράγματα...
ΟΠΩΖ ΑΝΑΦΕΡΘΗΚΕ ΚΑΙ ΠΙΟ ΠΑΝΩ ΕΙΝΑΙ ΘΛΙΒΕΡΟ ΕΝΑ ΜΩΡΑΚΙ ΝΑ ΜΗΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΞΕΦΦΥΛΙΣΕΙ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ. ΑΚΟΜΑ ΠΙΟ ΘΛΙΒΕΡΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΝ ΒΙΒΛΙΟ ΜΠΡΟΣΤΑ ΤΟΥ ΠΟΣΟ ΜΑΛΛΟΝ ΕΝΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙ!!!! ΚΙ ΕΜΕΙΣ ΜΕΓΑΛΩΣΕ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΠΟΥ ΒΛΕΠΑΜΕ ΟΛΗ ΜΕΡΑ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΜΑΣ ΑΛΛΑ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΕΙΧΑΜΕ Κ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΒΙΒΛΙΟ- ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΠΟΥ ΤΟ ΔΙΑΒΑΖΑΜΕ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ!
εχω 2 παιδια 12 και 8 ετων τωρα .Ηρθαν σε επαφη με υπολογιστες και κινητα απο πολυ μικρα λογω του οτι ειχαμε στο σπιτι τα παντα .Προσπαθησα και καταφερα να απομυθοποιησω εντελως τις συσκευες αυτες οσον αφορα τον τομεα της διασκεδασης.Ευτυχως ζουμε σε επαρχια ..μονοκατοικια,ποδηλατα ,τσουρμο φιλοι ,μπαλες, μπασκετες κλπ . Η διασκεδαση ειναι για κανενα 10 λεπτο οταν βαριουνται αφορητα ,οταν ειναι βαρυχειμωνια και δεν μπορουν να βγουν με τους φιλους κλπ.Οσον αφορα ομως τον τομεα της ενημερωσης και της μορφωσης ,ενα ειναι το σλογκαν στο σπιτι μας" ΟΣΑ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙ Η ΜΑΜΑ,ΤΑ ΞΕΡΕΙ ΤΟ GOOGLE".Δηλαδη αποριες για το σχολειο ,εργασιες ,χαρτες,λεξικο,μεταφραστης κοκ.Παν μετρον αριστον λοιπον και οι μαμαδες να μη νομιζουν οτι αν ασχοληθουν τα παιδια απο μωρα θα γινουν πιο εξυπνα .Ελευθερο παιχνιδι κυριες μου,εκει μαθαινονται οι κανονες της ζωης και οχι στα ipad.
θα συμφωνησω με την Ολιβια και θα ηθελα να προσθεσω πως σε ολα χρειαζεται μετρο, αλλα να μην ξεχναμε πως πλεων με τα i-pad υπαρχουν παιδια με μαθησιακες δυσκολιες ή και με αλλα σοβαρα προβληματα αυτισμου και οχι μονο που πλεων θα μπορουν να μαθουν και να εκπαιδευτουν και και ακομα να επικοινωνουν!!!
Κατερίνα, το ότι τα iPad μπορούν να βοηθήσουν παιδιά με αυτισμό ή μαθησιακές δυσκολίες είναι κάτι διαφορετικό. Φυσικά ισχύει και σύντομα θα γράψω σχετικό κείμενο.
Οι γιοι μου(4 και 6 ετών) είναι... "ψηφιακά αναφάλβητοι" (!!!!!!) και χαίρομαι πολύ γι'αυτό!Όχι γιατί είμαι συντηρητική στο μεγάλωμά τους... Μπα... τους δίνω σοκοφρέτες, τ'αφήνω να δοκιμάζουν τις αντοχές του (με την καρδιά στην κούλουρη πάντα!), να βλέπουν τηλεόραση και γενικότερα είμαι πολύ ανοικτή στην ελεύθερη παιδαγώγησή τους! Την επαφή τους με την τεχνολογία την κρίνω εντελώς "άχρηστη" για την ηλικία τους! Είμαι καθηγήτρια Αγγλικών σε φροντιστήριο και εδώ και 3 χρόνια έχουμε βάλει διαδραστικούς πίνακες. Σας πληροφορώ πως εντελώς "ψηφιακά αναλφάβητα" παιδάκια των 6 χρόνων, μαθαίνουν αμέσως πως να χειριστούν τα πάντα!!! Πολύ πιο γρήγορα απ'ότι εγώ!!! Για ποιο λόγο να βιαστώ λοιπόν;;; Μήπως μεγαλώσει και δεν μάθει καλά τη τεχνολογία;;; Εδώ έμαθα εγώ στα ... "γεράματα"!!!! Συμφωνώ απόλυτα Πελιώ μου (αν δεν το κατάλαβες!!! χαχαχα)!
Ναι, βρε Αλέκα μου, δεν είναι θέμα συντηρητισμού. Θα μάθουν όταν έρθει η ώρα τους. Γενικά, τα παιδιά κολλάνε με το φανταχτερο που προσφέρει ο υπολογιστής ή το κινητό ή η τηλεόραση και δεν έχουν αναπτύξει ακόμα την κριτική ικανότητα να επιλέγουν περιεχόμενο ή να καταλαβαίνουν τον περιορισμό στην ώρα. Οπότε, είναι θέμα γονιού το πώς θα τα κατευθύνει. Βέβαια, αν ο γονιός είναι παρών και φιλτράρει 100% το αντικείμενο ενασχόλησης του παιδιού, δεν πιστεύω ότι θα υπάρξει πρόβλημα. Δυστυχώς ή ευτυχώς, οι εξελίξεις είναι τόσο ραγδαίες που μας προλαβαίνουν και πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση, γιατί ο έλεγχος χάνεται εύκολα!
Δυμφωνώ...ΠΑΝ ΜΕΤΡΟΝ ΑΡΙΣΤΟΝ....με δυσκολία της παίρνεις τις ξυλομπογιές, το μπλοκ ζωγραφικής ή το παραμύθι της από τα χέρια, αλλά με την ίδια δυσκολία την ξεκολλάς και από το youtube....18 μηνών σχεδόν! Δεν έγινε επίτηδες, απλά έτσι είμαστε κι εμείς και το κόπιαρε 1000%
Δυμφωνώ=Συμφωνώ
ΣΣΛ, εμείς φροντίζουμε όταν είμαστε με τα παιδιά να μην "χαζεύουμε" στον υπολογιστή. Ο μεγάλος μας, που έχει συναίσθηση (γιατί η μικρή είναι ακόμα μωράκι)ξέρει ότι ο υπολογιστής είναι εργαλείο δουλειάς (γιατί και ο καλός μου και εγώ χρησιμοποιούμε υπολογιστή στη δουλειά μας). Το "χαζολόγημα" το αφήνουμε για τις ώρες που τα παιδιά δεν είναι μπροστά, κυρίως για μετά τις 8 το βράδυ, που κοιμούνται. Επομένως, στους 42 μήνες του γιου μου και στους 11 της κόρης μου δεν είχαμε ποτέ θέμα YouTube, όσο computer freaks και να είμαστε.
Συμφωνω με το μετρον αριστον. Για μενα ειναι ψηφιακα αναλφαβητα οσα παιδια εχουν φτασει στην ηλικια του ενος ετους και δεν εχουν ερθει σε επαφη με νεες τεχνολογιες. Απο την αλλη η χρηση συμβατικων μεσων ειναι εξισου απαραιτητη. Μετρον αριστον λοιπον!
Θεωρώ υπερβολή να χαρακτηρίζουμε ψηφιακά αναλφάβητο ένα βρέφος, που ούτως ή άλλως ειναι και..."αναλογικά" αναλφάβητο. Και, όπως είπα και στο κείμενο, θεωρώ ότι δεν χρειάζεται ένα τόσο μικρό παιδί να "θαμπώνεται" από την εντυπωσιακή (για να λέμε και του στραβού το δίκιο) τεχνολογία και να "χάνει" την πραγματικότητα. Μέτρον Άριστον, λοιπόν... Υ.Γ. Το Πελιώ βγαίνει από το Πελαγία, επειδή είδα ότι είχες την απορία...
Σε ολο τον developed και developing κοσμο η πραγματικοτητα των παιδιων ειναι ο φανταχτερος κοσμος των νεςων τεχνολογιων! Οσο πιο νωρις το παρουν χαμπαρι οι ελληνες γονεις αυτο τοσο το καλυτερο! Για εμας παντως που ζουμε στο εξωτερικο αυτη ειναι η πραγματικοτητα. Απο την αλλη διαφωνω με τη ασυδοτη χρηση τους απο παιδια τοσο μικρης ηλικιας γι'αυτο φροντιζω ωστε τα δικα μου να κανουν μια ισορροπημενη χρηση. Μετρον αριστον! Διαφωνω καθετα με τον συλλογισμο της Αλεκας παρακατω. Με την ιδια λογικη ας μη μαθουν καθολου φερ'ειπειν ξενες γλωσσες γιατι θα μπορεσουν να τις μαθουν και στα γεραματα... Οι νεες τεχνολογιες ειναι το παρον και το μελλον και δε θα το στερουσα ποτε απο τα παιδια μου! PS1: Bravo σου που απαντας σε ολα τα comments PS2: Μια χαρα ονομα ειναι το Πελαγια!
Θα συμφωνήσω με την Ολίβια...Εμένα ο μικρός είναι ακόμα πολυ μικρός αλλά είμαι σχεδόν σίγουρη ότι κατά πάσα πιθανότητα θα παίξει και με iphone και με ipad. Άλλωστε λόγω δουλειάς του μπαμπά μας έχουμε απο όλα τα καλά..και έχουμε και το μικρόβιο στο dna μας. Ο μπαμπάς μας έγραψε τον πρώτο του κώδικα στο γυμνάσιο..Αλλά ταυτόχρονα διάβαζε μέχρι και την εγκυκλοπαίδεια....Δεν βρίσκω κακό να παίξει ένα παιδάκι δυο δεκάλεπτα την μέρα όπως η Αθηνά απ' τη στιγμή που σαν γονιός η Ολίβια φροντίζει να έχει όλα τα άλλα ερεθίσματα και να καλλιεργεί και τις άλλες δεξιότητες. Το βιντεάκι το βρίσκω τραβηγμένο και εγώ..Οπότε θα πάμε με το παν μέτρον άριστο..Και θα προσπαθήσω να δώσω στο μικρό μου όλα δυνατά ερεθίσματα για να γίνει μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα..
Ας γράψω και εγώ για αυτό το θέμα, αν και τα ψιλο-είπαμε ήδη με την Πελιώ. Εμένα η μικρή μου είναι ένα από τα μωρά που ήξερε να παίζει στο iPad πριν περπατήσει. Βέβαια περπάτησε 17 μηνών, αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα, χαχα! Το βίντεο με αυτο το κοριτσάκι δεν μου άρεσε καθόλου. Γιατί μπορεί η κόρη μου να ξέρει να ανοίγει το iPad και να παίζει παιχνιδάκια, αλλά ξέρει και τι θα πει βιβλίο και πώς το διαβάζουμε. Νομίζω ότι σ' αυτό το θέμα, όπως και στα περισσότερα, ταιριάζει το "μέτρον άριστον". Θέλει μέτρο, θέλει σωστό χειρισμό. Το παιδί μου δεν βλέπει καθόλου τηλεόραση. Παίζει όμως δύο δεκάλεπτα τη μέρα με το iPad. Διαβάζουμε όμως και βιβλία. Παίζουμε! Πάμε βόλτες! Ζωγραφίζουμε σε χαρτί και ας ζωγραφίζουμε μια στις τόσες και στο iPad. Όλο αυτό, βέβαια, δεν είναι κάτι καινούργιο... Μας έρχεται από τη γενιά των παιδιών που έπεσαν με τα μούτρα στην τηλεόραση (σήμερα είναι οι ίδιοι γονείς), συνέχισε στη γενιά του Gameboy και των παιχνιδομηχανών, για να φτάσει σήμερα στη γενιά του internet...