Χαιρετώ τις Ελληνίδες μαμάδες. Είμαι η Πελιώ, μαμά του Δημήτρη, 3μιση χρόνων, και της Ελεάννας, 10 μηνών. Αποφασίσαμε με την Ολίβια να εγκαινιάσουμε μια νέα στήλη στο ΕΙΜΑΙ ΜΑΜΑ, που θα ονομάζεται “Παιδί και ΜΜΕ”. Η θεματολογία θα είναι ευρεία και θα αφορά στη σχέση παιδιών, γονιών, οικογένειας και κοινωνίας με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Θεωρώ ότι μια τέτοια στήλη θα είναι χρήσιμη, καθώς στις μέρες μας τα ΜΜΕ, παραδοσιακά αλλά και ψηφιακά, καταλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερο χώρο στη ζωή μας και την επηρεάζουν άμεσα, αν όχι και την καθορίζουν.
Δυστυχώς, στην Ελλάδα η διδασκαλία της θεωρίας της επικοινωνίας και των πολιτισμικών σπουδών (όπως, άλλωστε και όλων των κοινωνικών επιστημών), που θα μπορούσε να μας θωρακίσει απέναντι στις αρνητικές επιδράσεις των μέσων, είναι σχεδόν ανύπαρκτη, παρόλο που ουσιαστικά η καθημερινότητά μας είναι πλέον σχεδόν απόλυτα διαμεσολαβημένη.
Οι σύγχρονοι γονείς καλούνται να αντιμετωπίσουν στο πλαίσιο της ανατροφής των παιδιών τους, αλλά και της δικής τους πορείας ζωής, μια σειρά από παντός τύπου μιντιακές “προκλήσεις”, άλλες θετικές και άλλες αρνητικές. Στόχος μου δεν είναι να δώσω κατευθυντήριες τύπου “τα παιδιά απαγορεύεται διά ροπάλου να βλέπουν τηλεόραση”, “μην παρατάτε τα παιδιά σας μπροστά στον υπολογιστή”, “μην αγοράζετε στα παιδιά σας κινητά τηλέφωνα”, “μόνο το διάβασμα κάνει καλό στην κριτική σκέψη των παιδιών” κ.ο.κ, αλλά να δώσω αφορμές για γόνιμες συζητήσεις και για προβληματισμό.
Στις κοινωνικές επιστήμες δεν υπάρχει μία και μοναδική αλήθεια. Δεν υπάρχει, δηλαδή, η διά των πειραμάτων και των αριθμών επαλήθευση μιας θεωρίας, όπως συμβαίνει στις φυσικές επιστήμες. Και αυτό είναι από τη μια πολύ δύσκολο, γιατί πάντοτε υπάρχουν διαφωνίες, αλλά από την άλλη πολύ ενδιαφέρον, διότι η ανταλλαγή απόψεων μας ενεργοποιεί και μας κάνει να σκεφτόμαστε, να προβληματιζόμαστε για θέματα που άπτονται της καθημερινότητάς μας και να γινόμαστε πιο δεκτικοί σε διαφορετικά ερεθίσματα.
Στην ενότητα “Παιδί και ΜΜΕ” θα μιλήσουμε για τη σχέση παιδιών και γονιών με την τηλεόραση (βία, θέματα φύλου-ισότητας, στερεότυπα, προπαγάνδα, μαθησιακές δυσκολίες), θα δούμε πώς τα ΜΜΕ καθορίζουν την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας (σύγχρονες διατροφικές διαταραχές, έλλειψη αυτοεκτίμησης), θα συζητήσουμε για τη σημασία του ραδιοφώνου (μουσική, αφήγηση παραμυθιών), των βιβλίων (εκπαίδευση, παραμύθια, ανάπτυξη φαντασίας) και των περιοδικών (εκπαιδευτικών και μη), θα αναφερθούμε στον κινηματογράφο (παιδικές ταινίες, blockbusters, 3D, βιομηχανία παιχνιδιών) και στο θέατρο (θεατρικό παιχνίδι, ρόλοι), θα αναπτύξουμε το πολυσυζητημένο κεφάλαιο “διαφήμιση” (διαμόρφωση καταναλωτικών προτύπων, νομοθεσία και παραβιάσεις της).
Φυσικά θα μας απασχολήσουν και οι Νέες Τεχνολογίες (διαδίκτυο, κινητή τηλεφωνία, gaming, multimedia, social media), πεδίο καθημερινά εξελισσόμενο και πολύπλοκο. Άλλωστε, χωρίς αυτές το eimaimama.gr, οι Ελληνίδες Μαμάδες και προφανώς η παρούσα στήλη δε θα υπήρχαν.
Θα τα λέμε τακτικά (ελπίζω να μου το επιτρέψουν τα παιδάκια μου).
Πελιώ
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Όλες οι μαμάδες έχουμε προβληματιστεί για το πως θα χρησιμοποιούν τα παιδιά μας τα ΜΜΕ. Πολύ καλή ιδέα να αναπτυχθεί ένας διάλογος με αυτό το θέμα!
Πολυ ενδιαφερον!