Ποιες δυσκολίες στο λόγο και την ομιλία επηρεάζουν τα παιδιά σχολικής ηλικίας;
Τα πιο συχνά προβλήματα λόγου και ομιλίας που παρουσιάζονται σε παιδιά σχολικής ηλικίας είναι:
■ Αρθρωτικές και Φωνολογικές δυσκολίες (δυσκολία να πουν τις λέξεις σωστά)
■ Γλωσσικές Δυσκολίες (δυσκολία να καταλαβαίνουν τι ακούν και να εκφράσουν αυτό που θέλουν)
■ Γνωστικές – επικοινωνιακές δυσκολίες (δυσκολία στον τρόπο σκέψης, συμπεριλαμβανομένων και της ακουστικής επεξεργασίας, αντίληψης, μνήμης, λογικής, κρίσης, νοημοσύνης και φαντασίας)
■ Τραυλισμός (διαταραχή στην ροή της ομιλίας, μπορεί να είναι μπλοκαρίσματα, επαναλήψεις, παράταση/τράβηγμα των φθόγγων ή των λέξεων, δισταγμό)
■ Δυσκολίες φώνησης (η ποιότητα της φωνής μπορεί να συμπεριλαμβάνει, βραχνή, ένρινη, με πολλή ή λίγη ένταση. Στις μεγαλύτερες ηλικίες στα αγόρια δεν αλλάζει η φωνή, δεν γίνεται δηλαδή «ανδρική»)
■ Κατάποσης (δυσκολίες πλημμελούς κατάποσης)
Τα προβλήματα λόγου και ομιλίας επηρεάζουν την μάθηση;
Ο λόγος και η ομιλία είναι απαραίτητα προσόντα για ακαδημαϊκή επιτυχία και μάθηση. Η δυνατότητα επικοινωνίας με φίλους και ενήλικες στο σχολικό περιβάλλον είναι απαραίτητα για ένα μαθητή για να επιτύχει στο σχολείο. Η μάθηση γίνεται διαμέσου της επικοινωνίας όπως το διάβασμα, γράψιμο, χειρονομίες, ακοή και ομιλία και έτσι όταν ένα παιδί έχει κατακτήσει όλα αυτά τα προσόντα, έχει μεγαλύτερες ευκαιρίες να γίνει ένας πετυχημένος μαθητής.
Πως η δυσκολία στο λόγο και την επικοινωνία θα επηρεάσει την σχολική επίδοση του παιδιού;
Παιδιά που έχουν δυσκολία στην επικοινωνία συχνά δεν κατορθώνουν να έχουν την ίδια σχολική επίδοση με τους συμμαθητές τους.
• Δυσκολεύονται στην ανάγνωση
• έχουν δυσκολία στην κατανόηση και στην έκφραση της ομιλίας
• μπερδεύουν τους κοινωνικούς κώδικες επικοινωνίας
• αποφεύγουν να πηγαίνουν σχολείο
• δείχνουν φτωχή κριτική
• και δυσκολεύονται στα διαγωνίσματα
Δυσκολίες στην ακοή, στην ομιλία και στο διάβασμα ή στο γράψιμο οδηγούν σε δυσκολίες στην κατανόηση και στην φωνολογική επίγνωση των ήχων των φθόγγων, συλλαβών, λέξεων, προτάσεων, αλλά και στην συνομιλία.
Δυσκολίες στην ανάγνωση και στην γραφή δημιουργούν προβλήματα στην επικοινωνία, στη σκέψη και τη μάθηση.
Σαν γονιός πως μπορώ να είμαι σίγουρος ότι έχω επιλέξει την σωστή βοήθεια για τον λόγο και την ομιλία του παιδιού μου;
Είναι μέγιστης σημασίας, αν παρατηρείτε ότι το παιδί σας παρουσιάζει συμπτώματα καθυστέρησης στον λόγο του, να αξιολογηθεί, ώστε να ξεκινήσει την αποκατάσταση, αν χρειάζεται, το δυνατόν γρηγορότερα.
Στο τέλος αυτής της αξιολόγησης, θα πρέπει να γνωρίζετε:
• τη λεκτική ηλικία του παιδίου σας
• εάν χρειάζεται παρέμβαση
• πόσο καιρό θα διαρκέσει
Κατά την διάρκεια των συνεδριών της λογοθεραπείας
Πριν ξεκινήσουν οι συνεδρίες:
• Οι γονείς πρέπει να παρακολουθούν από κοντά την εξέλιξη του παιδιού και να ενημερώνονται στο τέλος κάθε συνεδρίας
• Να υπάρχει πάντα επιπλέον εργασία-εξάσκηση στο σπίτι
• Να γνωρίζουν εάν η αμοιβή του ειδικού καλύπτεται από ασφαλιστικό φορέα
• Ο ειδικός (όταν πρόκειται για για μαθησιακές δυσκολίες – δυσλεξία) δεν πρέπει να ασχολείται με τα μαθήματα του σχολείου
• Οι γονείς πρέπει να ενημερώνονται για το πόσο χρονικό διάστημα θα χρειαστεί η συγκεκριμένη παρέμβαση
• Όταν κρίνεται αναγκαίο, ο ειδικός πρέπει να συνεργάζεται με άλλες ειδικότητες
• Όταν κρίνεται σκόπιμο σε συνεργασία με τους γονείς πρέπει να ενημερώνονται οι εκπαιδευτικοί
• Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν τις σπουδές και την πείρα του ειδικού και εάν η συγκεκριμένη ειδικότητα μπορεί να βοηθήσει το παιδί τους
—
Μαρινέλλα Τσουκαλά
Παθολόγος Λόγου και Ομιλίας
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Γειασας ο γιος μου έκλεισε τα 4 του το Ιουνίου. Πιγαινι 3 χρόνια σε παιδικό σταθμό. Έχουμε πρόβλημα στον ομιλία του από μικρό παιδί. Του λέω να πει μήλο μου λέει μηνο. Αν ι λέξη ξεκινά από Λ την λέει. Το Ρι το προσφέρει λι. Τι να κάνω να περιμένω ακόμα μιπος καλυτερεύει ? έχουμε ακόμα 3 χρόνια μέχρι να πάει σχόλιό. Η να αρχίσουμε Λογοθεραπια από τώρα? Τι μας σιστινεται? Σας Ευχαριστώ.
καλησπερα σας πολυ ενδιαφερον το αρθρο εμενα η κορη μου ειναι 4μιση και εχει προβλημα με την αρθρωση μερικων γραμματων και αυτο φαινεται μεσα στις λεξεις πχ το -ψ- ακουγεται πιο πολυ σαν -πσ- επισης στο -ξ- και στο -σ-. το -ρ- το λεμε κανονικα. δεν εχει παει παιδικο και φετος θα παει πρωτη φορα στα προνηπια.η παιδιατρος μου ειπε να περιμενουμε να ξεκινησει καναδυο μηνες να δουμε πως θα παει και αν θα φτιαξει απο μονη της.εσας ποια ειναι η γνωμη σας? επρεπε να εχω ηδη κανει κατι ή να περιμενω πως θα παει με τη επαφη με αλλα παιδακια?
K.Tσουκαλά, πολύ ενδιαφέρον το κείμενό σας...Ειδικά σε μια κοινωνία που δυσκολευόμαστε να παραδέχτουμε την οποιαδήποτε δυσκολία αντιμετωπίζει το παιδί μας και αφήνουμε άπρακτοι τον καιρό να περνάει με την δικαιολογία <>, <>. Ενώ, λοιπόν, θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι και να βοηθήσουμε τα παιδιά μας, υποσκιάζουμε το πρόβλημα....Κρίνω εξ ιδίων εφόσον βρίσκομαι σ'συτήν την φάση...Η κόρη μου είναι 4,5 χρονών και ενώ έχει αναπτύξει ένα πλούσιο λεξιλόγιο και πολύ σωστό λόγο(χρησιμοποιεί σωστά τα πρόσωπα, χρόνους, γένη, πτώσεις) δεν μπορεί να πει το ρ(και δεν είναι πια μικρό μωρό όπως λέει και το παιδικο τραγουδάκι!!) Σε ποια ηλικία είναι φρόνιμο να επισκεφτούμε κάποιον ειδικό; Να σημειώσω ότι μπερδέυει κάποιες απο τις αντίθετες έννοιες, κυρίως τις χρονικες(χθες-σήμερα) . Χωρίς να το έχω συζητήσει με ειδικούς, θεωρώ ότι φέτος που θα πάει προνήπια θα είναι μια ενδεικτική χρονιά.Από την άλλη, έχει συναίσθηση ότι δεν λέει σωστά το ρ και ενώ προσπαθεί δεν τα καταφέρνει με αποτέλεσμα η όλη κατάσταση να την στενοχωρεί! Βέβαια, επειδή δεν γνωρίζω πώς πραγματαικά να την βοηθήσω δε δίνουμε έκταση στο θέμα περιμένοντας τον καιρό να περάσει.Θα εκτιμούσα την γνώμη σας αν θα πρέπει να περιμένω ή να επισκεφτώ (και πότε) κάποιον ειδικό.Σας ευχαριστώ!
Καλησπέρα! Έχω ένα αγοράκι 2 ετών που ενώ μιλούσε κανονικά, άρχισε ξαφνικά να τραυλιζει. Δεν έχει αλλάξει κάτι στη ζωή μας που να του προκάλεσε τόσο άγχος. Πιστευετε ότι είναι ανησυχητικο; Ο Παιδιατρος μας πρότεινε να περιμένουμε ένα μήνα και μετα να επισκεφθούμε κάποιο παιδονευρολογο.
Η βιβλιογραφία αναφέρει ότι στην προσχολική ηλικία, οι επαναλαμβανόμενες συλλαβές είναι μέσα στα πλάισια της φυσιολογικής εξέλιξης του προφορικού λόγου. Ομως στον τραυλισμό υάρχουν πολλά στοιχεία που θα μπορούσαν να είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά από την αρχή. Η κληρονομικότητα και η γρήγορη ταχύτητα στην ομιλία παίζουν ιδιαίτερο ρόλο, καθώς επίσης εαν το παιδι έχει δυσκολία έκφρασης. Ολο τα οικογενειακό περιβάλλον ΔΕΝ πρέπει να σχολιάζει το ΠΩΣ λέει κάτι το παιδί αλλά ΤΙ λέει. Ναι, πιστεύω ότι με σωστή έγκαιρη καθοδήγηση απο ειδικό μπορεί να έχει το επιθυμητό αποτέλεσμσα. Στον τραυλισμό μας ενδιαφέρει, εαν τραβάει τις λέξεις, αν έχει δυσκολία στην αναπνοή, εαν μπλοκάρει, αν υπάρχουν δευτερεύοντα χαρακτηριστικά (τικς), αυξόμειώσεις στην ένταση της φωνής, επένθεησ ήχων ή συλλαβών σε λέξεις εκεί που δεν θα πρέπει να είναι με αποτέλεσμα να αλλάζει ή έννοια της λέξεως, και άλλα πολλά. Αυτό που λέω πάντα στους γονείς είναι: ενημερωθείτε σωστα και μετά αποφασίζετε. Ο τραυλισμός έχει πολλές πτυχές.
Kαλησπερα! Σε ποια ηλικια περιπου θα πρεπει ενα παιδι να εχει καθαρισει τις λεξεις του? Η μικρη μου θα γινει 4 το δεκεμβριο και ακομα ''μωρουδιζει'' σε ορισμενες λεξεις. Την καταλαβαινουν αλλα δεν ειναι καθαρη η ομιλια της παντα. Λεει ας πουμε ''καμηλοπαρδαλη'' πεντακαθαρα και τα ''παιχνιδια'' τα λεει ''αινιδια''(χωρις π). Μπορει και χρησιμποποιει σωστα τους χρονους και σχηματιζει ωραια προτασεις και ιστοριες,αλλα στη γενικη εικονα ΄΄μωρουδιζει΄΄. Ελπιζω τωρα που θα φυγει απο τον παιδικο και παει προνηπιο να νιωσει μεγαλητερη και να καθαρισει την ομιλια της.Ευχαριστω!
Πολύ ωραίο θέμα για συζήτηση. Θα σας επιστούσα την προσοχή εαν δεν βελτιωθεί άμεσα να την δει ένας ειδικός. Εφ'όσον ήδη πηγαίνει για κάποιο μεγάλο χρονικό διάστημα σε παιδικό, η ομιλία της θα έπρεπε να είχε βελτιωθεί σηματνικά. Ο λόγος που σας συνηστώ αυτό είναι, ότι ο ειδικός θα πρέπει να αξιολογήσει εαν αυτές οι δυσκολίες είναι αρθωτικές ή φωνολογικές για την ηλικία της. https://www.facebook.com/center.legein?ref=hl#!/notes/%CE%BA%CE%B5%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%BF-%CE%BB%CE%B5%CE%B3%CE%B5%CE%B9%CE%BD-%CE%B1%CE%B5-%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%84%CF%85%CF%80%CE%BF-%CE%BA%CE%B5%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CE%B8%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%B1%CF%83-%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%85-%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%B7%CF%83-%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B9%CE%B1%CF%83/%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CE%B3%CE%BD%CF%89%CF%83%CE%B7-%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B5%CF%80%CE%AF%CE%B3%CE%BD%CF%89%CF%83%CE%B7-reading-phonological-awareness/459209004111659