Θέλω να μοιραστώ μαζί σας κάποιες σκέψεις μου πάνω στη μάθηση/εκπαίδευση των παιδιών κι αν είναι δυνατόν, ν’ ακούσω και κάποιες άλλες μανούλες αν είχαν αντίστοιχες εμπειρίες. Πολύ ακόμη θα μ’ ενδιέφερε ν’ ακούσω και κάποιες εκπαιδευτικούς / νηπιαγωγούς πάνω στο θέμα:
Έχω ένα κοριτσάκι ούτε 2,5 χρονών. Μιλάει κανονικότατα, τραγουδάει όλα τα γνωστά παιδικά τραγουδάκια κι ότι άλλο της πέσει στην αντίληψη, μετράει μέχρι το 13 (ποιος ξέρει γιατί… χαχα), αναγνωρίζει όλους τους αριθμούς και τώρα την ενδιαφέρει πολύ η αλφαβήτα. Βάζει το σκυλάκι (ξέρετε ποιο, αυτό της fischer price) να τη λέει συνέχεια και προσπαθεί να τη μάθει… Εμείς την ενθαρρύνουμε. Συζητάμε μαζί της σαν να είναι μεγάλη, τη ρωτάμε συνεχώς πράγματα για να μαθαίνει να συζητάει, τη μαθαίνουμε και τους υπόλοιπους αριθμούς, της λέμε την αλφαβήτα… Είναι ένα παιδάκι πανέξυπνο, το καμαρώνουμε και προσπαθούμε να το βοηθήσουμε να εξελιχθεί ακόμη περισσότερο.
ΠΡΟΣΟΧΗ για να μην παρεξηγηθώ: δε λέω ότι το παιδί μου είναι διάνοια, ούτε ότι είναι πιο έξυπνο από άλλα παιδιά της ηλικίας του. Περιγράφω και αξιολογώ μόνο το δικό μου παιδί, δε συγκρίνω. Δε λέω επίσης ότι το παιδί μου είναι χαρισματικό, γιατί έχω ακούσει χαρισματικό παιδί και πραγματικά είναι άλλη κατηγορία… Απλώς λέω ότι το παιδί μου είναι έξυπνο, όπως ενδεχομένως να είναι και τα άλλα παιδάκια της ηλικίας του.
Γενικά ακούμε άλλωστε ότι τα σημερινά παιδιά είναι πιο έξυπνα, που έχει, κατά την άποψή μου, μια βάση, δεδομένου ότι και πιο πολλά ερεθίσματα δέχονται, αλλά και πιο πολύ ασχολείται το περιβάλλον τους μαζί τους απ’ ότι στο παρελθόν, οπότε τα παιδάκια «ανθίζουν». Την πιο ουσιαστική φράση πάνω σ’ αυτό μου την είπε, με μεγάλη μου έκπληξη, η γιαγιά μου, μια γυναίκα του χωριού, 80 χρονών, που μεγάλωσε παιδιά και εγγόνια. Καμαρώνει τώρα τη δισεγγονή της πόσο έξυπνη και πόσο αλλιώτικη είναι και πόσο έξυπνα είναι τα παιδιά σήμερα, και μετά προσθέτει, σχεδόν μονολογώντας: «τα παιδιά πάντα ήταν έξυπνα, αλλά ποιος είχε χρόνο ν’ ασχοληθεί… εμείς φεύγαμε απ’ το ξημέρωμα και γυρνάγαμε τη νύχτα (αγρότες) … ποιος να τα δει αν ήταν έξυπνα, οι γριές που τα κοιτάγανε, που ήταν όλες αγράμματες;«
Για να επιστρέψω λοιπόν, τις προάλλες λέγαμε κάτι σχετικό για τη μικρή μου με τη δασκάλα της στο βρεφονηπιακό σταθμό και μου είπε «Mην της μαθαίνεις πολλά πράγματα από τώρα, γιατί όταν πάει σχολείο θα βαριέται«. Αυτή την άποψη δε, την έχω ακούσει κι από αλλού, κι από άλλες μαμάδες, που προφανώς κάποιος τους το είπε… παιδαγωγός, παιδίατρος…
Φαντάζομαι ότι θα το ‘χουν ακούσει κι άλλες μαμάδες εδώ, δε μπορεί να είμαι η μόνη…
Λέω λοιπόν… αν τα παιδιά σήμερα είναι πιο έξυπνα – ή τέλος πάντων εξελίσσονται πιο γρήγορα απ’ ότι στο παρελθόν – γιατί το εκπαιδευτικό σύστημα να μένει πίσω; Αν ένα παιδάκι π.χ. 3 χρονών μπορεί να μετράει ή να λέει την αλφαβήτα, γιατί να το διδαχθεί στα 6 του;
Κι αν εμένα – ή εσένα – το παιδί σου είναι πιο έξυπνο απ’ το μέσο όρο, γιατί να το επιβραδύνω αντί να το καλλιεργήσω; Κι αν ο μέσος όρος είναι, τελικά, αυτός; Αν τα παιδιά σήμερα μαθαίνουν να μετράνε και να λένε την αλφαβήτα, ή να γράφουν ή δεν ξέρω εγω τι, από τα 3 ή τα 4 χρόνια τους; Γιατί το σχολείο να μην τα πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα, αλλά να τα γυρνάει πίσω;
Αν τα παιδιά σήμερα είναι πιο έξυπνα, γιατί να πρέπει να τ’ αφήσουμε να διψάνε για μάθηση, προκειμένου να «χωρέσουν» σ’ ένα σύστημα που φτιάχτηκε πριν από – πόσες δεκαετίες;
Κι αν τα πράγματα είναι έτσι, αγαπητές μανούλες, και τα παιδιά μας είναι πιο έξυπνα (εξελίσσονται πιο γρήγορα) απ’ ότι εμείς ή οι γονείς μας ή οι παππούδες μας, μπορούμε να κάνουμε κάτι για αυτό;
Προσοχή, λέω και πάλι, δε μιλάω για χαρισματικά παιδιά, γιατί ούτως ή άλλως θεωρώ ότι χρειάζονται ειδική αντιμετώπιση. Μιλάω για το μέσο όρο, κι αν αυτός έχει ανέβει, γιατί εμείς (γονείς, παιδαγωγοί, σύστημα) δεν προσαρμοζόμαστε, αντί να προσαρμόζουμε τα παιδιά μας σε μας…
μαμά Έφη
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Εφη γεια σου,το κοριτσακι σου ειναι πραγματι εξυπνο και να το χαιρεστε!Θα σε συμβουλευα,να μην κατεβασεις το παιδακι σου στο μεσο ορο.Η διψα για μαθηση ειναι εμφυτη και δεν εχει να κανει με την εκπαιδευτικη διαδικασια.Αν το παιδι σου θελει να μαθαινει δεν θα βαρεθει ποτε!Απεναντιας καθε τι που το περιβαλλει θα του δινει ερεθισμα για να ψαξει και να μαθει νεα πραγματα.Επισης,η μαθηση δεν ειναι μονο τα ''γραμματα'' με την εννοια του πτυχιου,αλλα η γενικοτερη καλλιεργια.Καθε ανθρωπος εχει τα χαρισματα του,εσυ βοηθησε το παιδακι σου να αναπτυξει αυτο το θειο δωρο και εκεινο σιγα σιγα θα δειξει τον κλιση του και θα βαλει τα ορια.Καλη διαδρομη στον υπεροχο κοσμο της γνωσης!Ευη
Τα παιδιά παπαγαλίζουν ότι εμεις θέλουμε... Που είναι το μεγαλείο της δικής τους ψυχής? Οι τηλεοράσεις, τα ανόητα παιχνίδια και εμείς οι ίδιοι εκπαιδεύουμε μικρά δυστηχισμένα και απρόσωπα πλάσματα...