Μετάφραση των επίσημων στοιχείων της asha.org από την παθολόγο λόγου και ομιλίαςΜαρινελλα Τσουκαλά, πιστοποιημένου μέλους της Asha
Τι πρέπει το παιδί μου να είναι σε θέση να κάνει στο διάστημα μεταξύ των πρώτων και των δεύτερων γενεθλίων του;
• Δείχνει σημεία του σώματός του όταν του ζητηθεί.
• Ακολουθεί απλές εντολές και κατανοεί απλές ερωτήσεις ( “πέτα την μπάλα”, “φίλησε το μωρό”, “που είναι το παπούτσι σου;”).
• Προσέχει όταν του λέτε απλές ιστορίες, τραγούδια και στίχους με ομοιοκαταληξία.
• Δείχνει εικόνες σε βιβλίο όταν του ζητηθεί.
• Λέει περισσότερες λέξεις κάθε μήνα.
• Χρησιμοποιεί περίπου μία ή δύο λέξεις για ερωτήσεις (“που γάτα;” “πάμε βόλτα”, “τι είναι αυτό;”) (τις λέει με τον δικό του τρόπο – όχι καθαρά).
• Βάζει δύο λέξεις μαζί (“ κι΄άλλο μπισκότο,” “όχι χυμό”, “μαμά βιβλίο”.
• Χρησιμοποιεί πολλούς και διαφορετικούς ήχους συμφώνων στην αρχή των λέξεων.
• Να του μιλάτε ενώ κάνετε πράγματα ή πηγαίνετε βόλτα. Όταν π.χ. πηγαίνετε βόλτα με το καρότσι, να του δείχνετε γνωστά αντικείμενα και να του λέτε τα ονόματά τους, τα αυτοκίνητα, τα δέντρα, τα πουλιά. “Κοίτα ένα σκύλο! Ο σκύλος κάνει γαβ-γαβ. Είναι μεγάλος σκύλος. Ο σκύλος είναι άσπρος.”
• Να του μιλάτε με απλές λέξεις, με σωστή γραμματική, όχι μωρουδίστικη ομιλία, ώστε το παιδί να μπορεί εύκολα να σας μιμηθεί την ομιλία σας.
• Δείξτε του και βάλτε το να προσέξει /να ακούσει μέσα στο σπίτι και στο δωμάτιό του τα διάφορα αντικείμενα και τους ήχους που κάνουν. Το ξυπνητήρι κάνει “ντριννννν”, “τικ-τακ”, το αεροπλάνο κάνει “βββββ”, και να σας βλέπει ότι ακουμπάτε τα πάνω δόντια στο κάτω χείλος για να παράγετε τον ήχο. Αυτοί οι ήχοι θα του είναι γνώριμοι όταν στην νηπιακή ηλικία και το νηπιαγωγείο θα μάθει τους φθόγγους.
• Την ώρα του μπάνιου μπορεί να μάθει το παπί που κάνει “ππππ”, να φυσάει την σαπουνάδα και να μάθει το “φφφφ”. Ακουμπήστε το χέρι του στο λαιμό σας και στο πρόσωπό σας την ώρα που του μιλάτε για να καταλάβει ότι παράγεται ήχος, όταν του λέτε το “ρρρρρρ” στα παιχνίδια που έχουν μηχανή.
• Επεκταθείτε πάνω στις λέξεις που λέει το παιδί σας. Αν για παράδειγμα το παιδί σας λέει “αυτοκίνητο”, εσείς απαντήστε “Ναι! Ένα μεγάλο μπλε αυτοκίνητο”.
• Να του διαβάζετε καθημερινά. Βιβλία με μεγάλες καθαρές εικόνες με μια ή δύο λέξεις, ή απλή φράση, ή μια πρόταση σε κάθε σελίδα . Όταν του διαβάζετε, να του ονομάζετε και να του περιγράφετε κάθε εικόνα σε κάθε σελίδα.
• Βάλτε το παιδί σας να σας δείξει τις εικόνες που του ονομάζετε.
• Ζητήστε από το παιδί σας να σας ονομάσει τις εικόνες. Ίσως να μην ανταποκριθεί σε αυτό που του ζητάτε από την πρώτη στιγμή. Εσείς απλά να του τις επαναλάβετε. Κάποια στιγμή θα σας εκπλήξει με το να τις πει μόνο του.
Η ακοή και η ομιλία του παιδιού σας από τη γέννηση εως τον πρώτο χρόνο της ζωής του
[divider]
Μαρινέλλα Τσουκαλά
Παθολόγος Λόγου και Ομιλίας
Βρείτε τη Μαρινέλλα Τσουκαλά στο Speech Pathology Greece και στο Κέντρο Λέγειν
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Σαν κλασσική Ελληνίδα μάνα ήμουν ανήσυχη με το τί θα διαβάσω και πόσο προχωρημένη μπορεί να είναι η 14 μηνών μικρή μου. Τελικά το μόνο που δεν κάνει είναι να βάζει δύο λέξεις μαζί!
Ωραίο άρθρο! Να προσθέσω κάτι? αν έχετε μεγαλύτερο παιδάκι βάλτε το να περνάει οοοοσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο με το μικρό, μην τα χωρίζετε, μην τα απομακρύνετε με το φόβο του καυγά...κ αυτο μες στο προγραμμα ειναι, αρκεί να επιβλεπετε την κατάσταση ε??.....ειναι ΑΠΙΣΤΕΥΟ το πόσο βοηθάει το μεγάλο αδελφάκι! Σε ΟΛΑ.....εμένα μονο καλο της έκανε! Στη ομιλία , στην επικοινωνία ΣΕ ΟΛΑ...κ χτίζουν απο τωρα σχέση αγάπης..
Πάρα πολύ βοηθάει. Λέω καμιά φορά για πλάκα στον αδερφό μου πως εγώ τον έκανα έξυπνο. Επειδή ήθελα παρέα στα επιτραπέζια τον έβαζα από δύο χρονών να παίζει μαζί μου παιχνίδια που ήταν για νήπιο και πάνω. Εννοείται πως πάντα κέρδιζα, αλλά τώρα που το σκέφτομαι είναι εντυπωσιακό που 2 χρονών καταλάβαινε τους κανόνες και ακολουθούσε το παιχνίδι. Στα δικά μου με ένα χρόνο διαφορά, συμβαίνει καμιά φορά το ανάποδο....τατατα το μικρό, τατατα και η μεγάλη και αν ρωτήσεις γιατί δε λες κανονικά τη λέξη αφού την ξέρεις σου απαντάει "αυτός γιατί δεν τη λέει κανονικά?"
Ναι όντως, έχω 3 μεγαλύτερα αδέρφια και μάθαινα πάρα πολλά από τα παιχνίδια μαζί τους!
Καταπληκτική η τελευταία ενότητα με το τι να κάνουμε!