Έρευνες αποδεικνύουν πως ορισμένες από τις φαινομενικά καλοπροαίρετες φράσεις που χρησιμοποιούν οι γονείς για τα παιδιά τους είναι στην ουσία καταστροφικές για την ψυχολογία τους. Παρά τις καλύτερες των προθέσεων, φράσεις όπως οι παρακάτω μαθαίνουν στα παιδιά να σταματούν να εμπιστεύονται το ένστικτό τους, να παραπλανούν, να μην βάζουν τα δυνατά τους και να τα παρατάνε στα δύσκολα.
Η Shelley Phillips από το LifeHacker εξηγεί:
Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι πως η συγκεκριμένη φράση επαναλαμβάνεται συχνά και πολλές φορές όταν το παιδί δεν έχει προσπαθήσει σχεδόν καθόλου για να καταφέρει κάτι. Αυτό διδάσκει στα παιδιά πως κάθε φορά που η μαμά και ο μπαμπάς πουν πως τα πήγαν περίφημα, ισχύει.
Αντιθέτως, μπορείτε να πείτε «Έκανες καλή προσπάθεια!» Όταν επικεντρώνεστε στην προσπάθεια που κατέβαλε το παιδί σας, του μαθαίνεται πως η προσπάθεια είναι πιο σημαντική από τα αποτελέσματα. Αυτό διδάσκει στα παιδιά να επιμένουν όταν προσπαθούν να κάνουν κάτι δύσκολο και να θεωρήσουν την αποτυχία ως ένα ακόμη βήμα προς την επιτυχία.
Η συγκεκριμένη φράση, παρά τις καλές προθέσεις, έχει για την ακρίβεια το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που πιστεύετε. Οι περισσότεροι γονείς το λένε για να τονώσουν την αυτοπεποίθηση του παιδιού τους. Δυστυχώς, αυτό έχει άλλο αποτέλεσμα. Όταν τα παιδιά κάνουν κάτι που τους ζητήθηκε και ακούν «μπράβο το αγόρι μου», υποθέτουν πως είναι άξιοι συγχαρητηρίων και «καλά παιδιά» μονάχα όταν κάνουν κάτι που τους ζητείται. Αυτό μπορεί να τα κάνει να ανησυχήσουν για το αν θα είναι καλά παιδιά κάνοντας άλλα πράγματα και το μόνο κίνητρό τους για να συνεργαστούν μαζί σας είναι πως θα λάβουν την επιβράβευσή σας.
Αντιθέτως, μπορείτε να πείτε «Σε ευχαριστώ πολύ που έκανες αυτό που σου ζήτησα!» Αυτό δίνει στα παιδιά την πληροφορία σχετικά με το τι ήταν αυτό που θέλατε και το πώς η πράξη τους σας βοήθησε. Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε να αφήσετε κατά μέρους τα δικά σας αισθήματα, λέγοντας απλά κάτι όπως αυτό: «Είδα πως μοιράστηκες το παιχνίδι με τον φίλο σου». Αυτό επιτρέπει στο παιδί σας να αποφασίσει από μόνο του αν το να μοιράζεται το παιχνίδι του είναι «άξιο συγχαρητηρίων» και του επιτρέπει να επιλέξει αν θα το επαναλάβει με βάση το έμφυτο κίνητρό του, και όχι για να ευχαριστήσει απλά εσάς.
Όταν κρίνουμε εμείς τη δημιουργία του παιδιού μας, του στερούμε τη δυνατότητα να κρίνει και να αξιολογήσει από μόνο του τη δουλειά του.
Δοκιμάστε αντίθετα να πείτε: «Βλέπω χρησιμοποίησες κόκκινο, μπλε και κίτρινο. Θέλεις να μου πεις για τη ζωγραφιά σου;» Παρατηρώντας αυτό που δημιούργησε, χωρίς να κρίνετε, επιτρέπετε στο παιδί σας να αποφασίσει αν η ζωγραφιά είναι όμορφη ή όχι, το καλείτε να κρίνει το ίδιο το έργο του και να μοιραστεί μαζί σας τις προθέσεις του, δεξιότητες που θα βοηθήσουν να καλλιεργήσει τη δημιουργικότητά του καθώς μεγαλώνει και μεταμορφώνεται σε πραγματικό καλλιτέχνη.
Δεν είναι καλό να απειλείτε ένα παιδί. Πρώτα απ’ όλα του διδάσκετε κάτι που δεν θέλετε να γνωρίζει: πως μπορεί να χρησιμοποιήσει τη βία ή την πονηριά για να γίνει το δικό του, ακόμη και αν ο άλλος δεν είναι πρόθυμος να συνεργαστεί. Δεύτερον, βάζετε τον εαυτό σας σε δύσκολη θέση, μιας και είτε θα πρέπει να φέρετε εις πέρας τις απειλές σας – να τιμωρήσετε το παιδί σας επάνω στο θυμό σας – ή να υποχωρήσετε, διδάσκοντάς του έτσι πως οι απειλές σας δεν σημαίνουν τίποτα. Όπως και να ‘χει, δεν θα πάρετε το αποτέλεσμα που ελπίζετε και διαλύετε τη σχέση σας με το παιδί σας.
Παρόλο που είναι δύσκολο να αντισταθείτε στο να το απειλήσετε, προσπαθήστε να μοιραστείτε μαζί του την ανησυχία σας και να του εξηγήσετε τι κάνει λάθος. «Δεν είναι σωστό να χτυπάς τον αδελφό σου. Μπορεί να πονέσει ή να θυμώσει και να σε χτυπήσει κι αυτός. Αν θέλεις να χτυπήσεις κάτι, μπορείς να χτυπήσεις ένα μαξιλάρι, ή τον καναπέ ή το κρεβάτι». Προσφέροντας μία εναλλακτική είναι ένας πιο ασφαλής τρόπος για να μοιραστείτε με το παιδί σας το πώς νιώθετε για τις πράξεις του, θέτοντας παράλληλα τα απαραίτητα όρια στη συμπεριφορά του. Αυτό θα το οδηγήσει στο να μάθει τον αυτοέλεγχο και να αποκτήσει συναισθηματική ακεραιότητα.
Η δωροδοκία μπορεί να είναι εξίσου καταστροφική για τα παιδιά μιας και τα αποθαρρύνει από το να συνεργαστούν για το σωστό λόγο, για να υπάρχει αρμονία. Αυτός ο τρόπος αντιμετώπισης είναι επικίνδυνος και αν χρησιμοποιείται συχνά μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ. «Όχι! Δεν θα καθαρίσω το δωμάτιό μου αν δεν μου πάρεις Lego!».
Δοκιμάστε το εξής: «Σε ευχαριστώ πολύ που με βοήθησες να συμμαζέψω!» Όταν δείχνουμε το πόσο ευγνώμονες είμαστε, τα παιδιά από μέσα τους αποκτούν το κίνητρο να συνεχίσουν να μας βοηθούν. Αν το παιδί σας δεν βοηθάει πολύ τελευταία, θυμίστε του την τελευταία φορά που το έκανε. «Θυμάσαι πριν μερικούς μήνες που με βοήθησες να πετάξω τα σκουπίδια; Με βοήθησες πολύ. Σ’ ευχαριστώ!» Επιτρέψτε έπειτα στο παιδί σας να συνειδητοποιήσει από μόνο του πως είναι ευχάριστο να βοηθάει και στην ουσία αποτελεί μία επιβράβευση.
Όταν λέμε στα παιδιά πως είναι έξυπνα, θεωρούμε πως έτσι τονώνουμε την αυτοπεποίθησή τους. Δυστυχώς, παινεύοντας τα παιδιά μας κατά αυτόν τον τρόπο, κάνει ακριβώς το αντίθετο. Λέγοντας στα παιδιά πως είναι έξυπνα, τους μεταφέρουμε άθελά μας το μήνυμα πως είναι έξυπνα μονάχα όταν φέρνουν καλούς βαθμούς, όταν πετυχαίνουν ένα στόχο ή πετυχαίνουν το καλύτερο αποτέλεσμα – αυτή η πίεση είναι πολύ μεγάλη για ένα παιδί. Έρευνες έχουν δείξει πως όταν λέμε στα παιδιά πως είναι έξυπνα αφού έχουν λύσει ένα γρίφο, θα είναι λιγότερο πρόθυμα να δοκιμάσουν να λύσουν αργότερα έναν δυσκολότερο γρίφο. Αυτό επειδή ανησυχούν πως αν δεν τα πάνε καλά, δεν θα θεωρούνται πλέον «έξυπνα».
Αντιθέτως, πείτε στα παιδιά σας πως εκτιμάτε την προσπάθειά τους. Όταν επικεντρώνεστε στην προσπάθεια και όχι στο αποτέλεσμα, δείχνετε στο παιδί σας τι πραγματικά μετράει. Σίγουρα, είναι ωραίο να λύσει τον γρίφο, αλλά το να προσπαθήσει να τον λύσει είναι ακόμη δυσκολότερο. Οι ίδιες έρευνες λένε πως όταν εστιάζουμε στην προσπάθεια – «Προσπάθησες πολύ» – τα παιδιά έχουν περισσότερες πιθανότητες να επιχειρήσουν να λύσουν ένα πιο δύσκολο γρίφο την επόμενη φορά.
Δεν είναι εύκολο να βλέπεις το παιδί σου να κλαίει. Όταν όμως λέμε πράγματα όπως «Μην κλαις», ακυρώνουμε τα συναισθήματά τους και τους λέμε πως τα δάκρυα είναι ανεπίτρεπτα. Αυτό προκαλεί σύγχυση στα παιδιά σε σχέση με τα συναισθήματά τους, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε ακόμη πιο εκρηκτικές συναισθηματικές εκφράσεις.
Προσπαθήστε να δώσετε χώρο στο παιδί σας όταν κλαίει. Πείτε κάτι όπως «Είναι ΕΝΤΑΞΕΙ να κλαις. Όλοι χρειάζεται να κλαίμε κάποιες φορές. Εγώ θα είμαι εδώ για να σε ακούσω όποτε το θελήσεις». Μπορείτε επίσης να επιχειρήσετε να εκφράσετε τα συναισθήματα που έχει το παιδί σας «Στεναχωριέσαι που δεν μπορούμε να πάμε τώρα στο πάρκο, ε;» Αυτό μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να κατανοεί το τι αισθάνεται και να το εκφράζει πολύ νωρίτερα από ό,τι υπό άλλες συνθήκες. Ενθαρρύνοντάς το επίσης να εκφράσει τα συναισθήματά του, το βοηθάτε να ελέγχει τα συναισθήματα αυτά, μία σημαντική ικανότητα που θα το βοηθήσει στη ζωή του.
Οι αθετημένες υποσχέσεις είναι οδυνηρές. Πολύ οδυνηρές. Και μιας και η ζωή είναι απρόβλεπτη, θα συνιστούσα να μην χρησιμοποιείτε καθόλου αυτή την έκφραση.
Προσπαθήστε αντίθετα να είστε απόλυτα ειλικρινείς με το παιδί σας. «Ξέρω πως θέλεις πολύ να πας στο σπίτι της Μαρίας το Σαββατοκύριακο και θα προσπαθήσω να το κανονίσω. Να θυμάσαι όμως πως μπορεί πάντοτε να προκύψει κάτι και γι’ αυτό δεν μπορώ να σου εγγυηθώ πως θα συμβεί σίγουρα αυτό το Σαββατοκύριακο». Όταν λέτε πως θα κάνετε ό,τι μπορείτε, να το εννοείται. Να κρατάτε το λόγο σας και θα χτίσετε έτσι εμπιστοσύνη με το παιδί σας, ενώ αν τον αθετείτε θα χαλάσει τη σχέση σας, γι’ αυτό να προσέχετε τι λέτε και να προσπαθείτε να κάνετε πράξη τα όσα λέτε.
Μία σημείωση, αν αθετήσετε το λόγο σας, αναγνωρίστε το και ζητήστε συγγνώμη στο παιδί σας. Άλλωστε διδάσκετε και στα παιδιά πώς να συμπεριφέρονται όταν εκείνα αθετούν το λόγο τους. Μπορεί να συμβεί σε όλους μας κάποια στιγμή. Ακόμη και αν είναι κάτι που εσάς σας φαίνεται μικρό, μπορεί να σημαίνει πολλά για το παιδί σας. Το καλύτερο θα ήταν να γίνετε ένα πρότυπο ειλικρίνειας και όταν δεν τα καταφέρνετε, να απολογείστε για το λάθος σας.
Υπάρχουν τόσοι τρόποι να ακυρώσουμε και να θεωρήσουμε ασήμαντα τα όσα νιώθουν τα παιδιά, γι’ αυτό προσέξτε το. Τα παιδιά συχνά εκτιμούν τα μικρά και ασήμαντα στη δική σας ενήλικη λογική πράγματα. Γι’ αυτό προσπαθήστε να δείτε τα πράγματα από τη δική του οπτική. Να δείχνετε κατανόηση στα συναισθήματά του ακόμη και όταν θέτετε τα όριά σας ή αρνείστε την παράκλησή του.
«Ξέρω πόσο πολύ το θέλεις, αλλά δεν γίνεται σήμερα» ή «Συγγνώμη αν σε απογοητεύω αλλά η απάντηση είναι όχι», με αυτές τις φράσεις δείχνετε σεβασμό στο παιδί σας και του δείχνετε πως και οι δικές του επιθυμίες έχουν αξία.
Αν το παιδί σας κάνει κάτι που εσείς δεν εγκρίνετε, θα πρέπει σίγουρα να το συζητήσετε. Παρ’ όλ’ αυτά, η στιγμή εκείνη δεν είναι η κατάλληλη για να μάθει από τα λάθη του. Και όταν ρωτάτε ένα παιδί «Γιατί;» το αναγκάζετε να σκεφτεί και να αναλύσει τη συμπεριφορά του, μία αρκετά προχωρημένη ικανότητα, ακόμη και για τους ενήλικες. Όταν έρχονται αντιμέτωπα με αυτή την ερώτηση, πολλά παιδιά δεν σκέφτονται και κρατούν αμυντική στάση.
Αντίθετα, καλό θα ήταν να ξεκινήσετε τη συζήτησή σας υποθέτοντας τι μπορεί να αισθανόταν το παιδί σας και ποιες ήταν οι ανάγκες του. «Θύμωσες επειδή οι φίλοι σου δεν σε άκουγαν;» Προσπαθώντας να κατανοήσετε το πώς αισθάνεται και το τι χρειάζεται το παιδί σας, μπορεί ακόμη να ανακαλύψετε πως και ο δικός σας εκνευρισμός για το ζήτημα αυτό υποχωρεί. «Δάγκωσε τον φίλο του επειδή ήθελε το χώρο του και φοβήθηκε, και δεν ήξερε πώς να το επικοινωνήσει όλο αυτό. Δεν είναι «τέρας», είναι απλά νήπιο!».
Πώς σας φαίνονται εσάς αυτές οι συμβουλές;
Μερικά σκέψεις για τις μαμάδες (και για μπαμπάδες αν και δεν πρόσεξα άλλον να έχει σχολιάσει) ... από ένα μπαμπά. Τα όσα λέει το άρθρο κινούνται πάνω σε μια λογική βάση και ακολουθούνται από μια επιχειρηματολογία και ανάλυση. Επομένως ας μην βιάζόμαστε να τα καταδικάσουμε με την μία. Μπορούμε αφού διαβάσουμε με προσοχή, να φιλτράρουμε με βάση τα δικά μας δεδομένα και να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τι λέει και κυρίως γιατί το λέει. Φυσικά κανείς δεν ισχυρίζεται ότι πρέπει να ακολουθήσουμε κάποιο εγχειρίδιο μεγαλώματος παιδιών (όχι ότι είναι και απλή υπόθεση). Όμως πολλές φορές με τους ρυθμούς και την ένταση της καθημερινότητας, γινόμαστε και οι μεγάλοι αμελείς ή θεωρούμε πως είμαστε απόλυτα ορθοί σε ότι κάνουμε και άλλα πολλά. Είναι πάντα απαραίτητη λίγη παραπάνω προσπάθεια από την πλευρά μας και φυσικά το σημαντικότερο πάντα παραμένει η ειλικρίνεια και η ώριμη αντιμετώπιση προς τα παιδιά. Και μπράβο θα δώσουμε και άλλά λάθη πολλά θα κάνουμε. Όμως στα πλαίσια της ταυτόχρονης δικής μας ωρίμανσης παράλληλα με τα παιδιά μας, θα πρέπει ενίοτε να τοποθετούμε τον ίδιο μας τον εαυτό στο μικροσκόπιο, τη συμπεριφορά μας και τις μεθόδους μας και να προσπαθούμε να βελτιωνόμαστε. Άρθρα σαν το συγκεκριμένο θα πρέπει να εκλαμβάνονται με τέτοια διάθεση. Το να τα διαβάζουμε και να προσπαθούμε να βρούμε σημεία και λόγους για να τα απορρίψουμε, επειδή ίσως δεν ταιριάζουνε με εμάς ή εμείς δεν συμμορφωνόμαστε ήδη με αυτά που προτείνουν ή να τα τσουβαλιάζουμε λέγοντας "αμάν με τις έρευνες" κλπ, δείχνει το λιγότερο άρνηση για βελτιώση, αν όχι εγωισμό ή εμμονές στο δικό μας τρόπο, που στο κάτω κάτω μπορεί να είναι αυτός με τον οποίο απλά έχουμε βολευτεί. Ας δώσουμε λίγο χρόνο για επεξεργασία της πληροφορίας, κοιτάζοντας τη σχέση μας με το παιδί μας, τις πιθανές επιπτώσεις των όσων κάνουμε και λέμε, να προσπαθήσουμε σκεφτούμε έξω από τη δική μας οπτική γωνία, ενώ επίσης είναι χρήσιμο να φέρουμε στο μυαλό μας παραδείγματα που μας βοήθησαν να εξελιχθούμε περισσότερο κατά το παρελθόν... Κάνοντας το τελευταίο σίγουρα θα διαπιστώσουμε ότι η πεισματική άρνηση του να μετακινηθούμε από τις θέσεις μας ή το δικό μας τρόπο, συνήθως δεν κατάφερνε ποτέ να μας κάνει καλύτερους. Η παραπάνω διαδικασία λοιπόν είναι απαραίτητη καταρχήν για εμάς και κατά συνέπεια για τα παιδιά μας. Πρόκειται δε για μια διαδικασία που βοηθά στην προσωπική αυτοβελτίωση μέχρι την ολοκλήρωση μας σαν άτομο. Θεωρώ ότι τα παιδιά κερδίζουν διπλά μεγαλώνοντας κοντά σε ολοκληρωμένους και ώριμους συναισθηματικά και ψυχικά ανθρώπους. Ο ολοκληρωμένος άνθρωπος μπορεί να αγαπά και να προσφέρει ανιδιοτελώς και να λειτουργεί χωρίς εγωισμό, πάθη, φόβο, αμφιβολίες, ενοχές και δεύτερες σκέψεις. Μπορεί επίσης να ισορροπεί και να ζυγίζει μέσα του το συναισθήμα με τη λογική, να τιθασεύει τις ανθρώπινες αδυναμίες του ή αλλες αλληλοσυγκρουόμενες θέσεις-απόψεις, αλλά και κάθε είδους επιδράσεων προερχόμενων από το περιβάλλον, διατηρώντας τον εαυτό του νηφάλιο. Η νηφαλιότητα τον οδηγεί τελικά στην ικανότητα να εκμεύει κάθε φορά θετικά συμπεράσματα και να συνθέτει τη συνισταμένη των ερεθισμάτων που έρχεται συνεχώς αντιμέτωπος (αντίληψη, προσαρμοστικότητα, ευελιξία), απόρροια της κριτικής σκέψης που μπορεί να αναπτύξει, ενώ μπορεί να γίνει ο ίδιος πηγή αυθεντικότητας. Πρόκειται προφανώς για μια ανατροφοδοτούμενη κατάσταση, καθώς το κάθε ένα από τα παραπάνω αποτελεί προϋπόθεση αλλά και απόρροια του προηγούμενο. Ωστόσο η παραπάνω διαδικασία καταλήγει να γίνει ένα με τη φύση του ατόμου. Όλα αυτά τα λέω, γιατί η ολοκληρωσή και η εξέλιξη μας σαν άτομα είναι μια διαδικασία που δεν παύει (ή τουλάχιστον δεν πρέπει) ποτέ. Το άρθρο αυτό πιστεύω ότι έχει να δώσει πράγματα. Με το να απορρίπτουμε μονομιάς όσα προτείνει δεν αφήνει κανένα περιθώριο για την προσωπική μας εξέλιξη, που όπως είπαμε είναι απαραίτητη. Ας κάνει ο καθένας το καλύτερο που μπορεί - όχι πίεση, όχι κανόνες, αλλά διάθεση για αυτοβελτίωση, και όπου πάει. Άλλωστε αν το καταλάβατε, μιλάει για πράγματα που χαρακτηρίζουν την συμπεριφορά μας προς τα παιδιά, προτείνοντας επιπλέον τρόπους για να καταφέρουμε το ίδιο αποτέλεσμα. Είναι δηλαδή σαν έχει κανείς ψωμί, να του προσφέρει κάποιος άλλος το τυρί για να φάει μαζί με το ψωμί και ο πρώτος να το αρνείται, επειδή το ψωμί είναι αυτό που ξέρει όλη του ζωή και δε θέλει να το αλλάξει με τίποτα. Με συγχωρείτε κορίτσια αλλά εγώ θα φάω κι από το ψωμάκι κι από το τυράκι. Ελπίζω να βοήθησα λίγο - φιλικά πάντα!
Θα μιλησω σαν μαμα και παιδοψυχολογος μαζι. Οι ερευνες ειναι πολυ ωραιο πραγμα. Βεβαια να εχουμε κατα νου οτι καθε νεα ερευνα ερχεται για να αμφισβητησει την προηγουμενη. Πχ σε 5 χρονια θα βγει κατι αλλο που ενδεχομενως ακυρωνει τα οσα γνωριζουμε μεχρι τωρα. Καλο ειναι να κρινουμε ο,τι ακουμε κ να το κανουμε λειτουργικο για τη δικη μας οικογενεια. Δε σας κρυβω ο,τι και εμεις οι ψυχολογοι πολλες φορες δεν κανουμε τη θεωρια πραξη. Εγω πχ πολλες φορες με εχω πιασει να μιλαω θυμωμενα στο παιδι μου κ μετα να νιωθω απειρες τυψεις. Το βασικοτερο ειναι να εξηγουμε στο παιδι μας το καθε μας συναισθημα κ να παραδεχομαστε τα λαθη μας. Και κατι τελευταιο. Μια καθηγητρια μου στη σχολη μας ειχε πει να μη γεμιζουμε τους γονεις με περισσοτερες τυψεις απο αυτες που ηδη εχουν γιατι κ οι γονεις ειναι ανθρωποι.
αυτες οι ερευνες που πανω κατω σιγουρα περιεχουν καποιες αληθειες,ωστοσο δεν παυουν να δημιουργουν κομπλεξικους γονεις.. "εκανα καλα?" "ειπα καλα?" δεν μπορω να ζυγιζω τα μπραβο που λεω στο παιδι μου.. λυπαμαι
Διαβάζοντας τις έρευνες σκέφτομαι πάντα ότι βασίζονται σε στατιστικές και ποσοστά και μπορεί να μην ταιριάζουν ούτε στα παιδιά μου, ούτε στην ιδιοσυγκρασία μου. Με την συγκεκριμένη έρευνα διαφωνώ σε αρκετά σημεία και δεν μπορώ να εφαρμόσω άλλα. Θα πω "μπράβο" και για την προσπάθεια και για το αποτέλεσμα. Και όταν το 3,5άχρονο με ρωτήσει αν μου αρέσει η ζωγραφιά της, θα πω πως είναι υπέροχη και θα το εννοώ γιατί ό,τι μουτζούρα και να κάνει για εμένα είναι έργο τέχνης. Και τα δωροδοκώ με μέτρο (και όχι με φαγητό γιατί είμαστε φαγούδες) γιατί κάποιες φορές δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι άλλο. Προσπαθώ να τηρώ πάντα τις υποσχέσεις μου, αλλά υπάρχουν φορές που τα φέρνει έτσι η τύχη και δεν τα καταφέρνω. Το καταλαβαίνουν μια χαρά, έχουν μάτια και βλέπουν ότι το προσπάθησα. Δεν θα καταπιέζομαι ούτε θα υπεραναλύω ό,τι σκοπεύω να πω. Στα παιδιά μου λέω κάθε μέρα πως είναι έξυπνα. Και πολύ καλά παιδάκια. Και πολύ όμορφα. Και ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ. Τους λέω πως ο κόσμος είναι πιο όμορφος μόνο και μόνο επειδή υπάρχουν. Με την ίδια λογική μήπως να σταματήσουμε να τους λέμε πως τα αγαπάμε για να μην μπουν στη διαδικασία να σκεφτούν γιατί το λέμε τόσο συχνά? Στην δική μου οικογένεια αυτά είναι ανεφάρμοστα, κυρίως από επιλογή.
Νάνσυ νομίζω σωστά τα εφαρμόζεις. Έτσι όπως τα λες και έτσι όπως τα έχω ακούσει μια χαρά μου φαίνεστε!
Γκλουπ...συγγνωμη αλλα κανω ολα τα παραπανω και νομιζω οτι θα συνεχισω και να τα κανω ... μου φαινεται πιο φυσικο παρα να προσπαθω να μπω σε καλουπια διαφορων ερευνων...
Είναι πολύ καλό να μελετάμε διάφορες έρευνες γιατί μπορεί σε κάποια μαμά να φανεί χρήσιμη. Πάντα όμως έχουμε γνώμονα τα δικά μας παιδάκια και τα προσαρμόζουμε ανάλογα. Το μητρικό ένστικτο για μένα είναι αλάνθαστο, αρκεί να το ακούσουμε σωστά χωρίς να μας νοιάζει τί θα πει η γειτόνισσα ή η πεθερά μας την ώρα που το νήπιο κάνει την έκρηξή του! Σίγουρα δεν ταιριάζουν όλα σε όλες, απλά είναι τροφή για σκέψη. Κανένα παιδάκι δεν έρχεται με οδηγίες χρήσης. Εμείς το ακούμε και προσπαθούμε να καταλάβουμε τί είναι αυτό που μας ζητάει. Κι εγω διάβασα αυτή την έρευνα για τα μπράβο αλλά δεν μπορώ να το κόψω. Δεν θα σκάσω όμως. Βλέπω ότι το παιδάκια μου χαίρεται να ακούει το μπράβο, απλά δεν θα του το λέω με το παραμικρό. Φταίει φυσικά και το ότι μεγαλώσαμε διαφορετικά, πρέπει να πετάξουμε από πάνω μας πολλές συμπεριφορές. Αλλά το θέμα είναι από γενιά σε γενιά να βλέπεις βελτίωση, έτσι δεν είναι; Αγωνιστικούς χαιρετισμούς μανούλες!
Ναι βρε παιδί μου αλλά εδώ υπάρχει αντίφαση. Η μια έρευνα σου λέει να επιβραβεύεις το παιδί για ότι καλό/σωστό και να κάνει για να του τονώσεις την αυτοπεποίθηση, και η άλλη σου λεει να μην το επιβραβεύεις συχνά και έντονα γιατί του δημιουργείς την αίσθηση ότι τα πάντα είναι κατορθώματα ενώ δεν είναι και του αφαιρείς την ικανότητα της αυτοκριτικής (αυτό με τη ζωγραφική κι αν ήταν κουλαμάρα τεράστια)! Έλεος δηλαδή! Ποιον από τους δύο να λάβεις υπόψιν?
Απλά όταν λες συνέχεια μπράβο του τονώνεις την αυτοπεποίθηση αλλά όχι την αυτοεκτίμηση: δηλαδή θα κάνει πράγματα μόνο για να ακούει το μπράβο κι όχι γιατί θέλει. Αν το σκεφτείς έχει λογική. Εγω θυμάμαι σαν παιδί ότι πχ αν μου αγόραζαν ένα ρούχο και μου άρεσε ήμουν πολύ χαρούμενη. Αν ερχόταν όμως ένα παιδί και μου έλεγε τί χάλια ρούχο έπεφτα στα πατώματα! Αυτό λέει λοιπόν. Να τονώνεις έτσι το εγω του ώστε να μην εξαρτάται η κάθε του κίνηση από το μπράβο το δικό σου! Δύσκολο ε;
Εμείς που έχουμε και θεματάκι με την ομιλία και η λογοθεραπεύτρια μας είπε ακριβώς το ίδιο πράγμα. Το αφήνεις να δει μόνο του το κατόρθωμά του και μετά χαίρεσαι μαζί του. Δηλαδή, αντί να του λες συνέχεια μπράβο, μπορείς μερικές φορές να του πεις πως νιώθεις που κατάφερες κάτι τόσο σπουδαίο. Αυτά δε χρειάζεται σε όλα τα παιδιά, μόνο αν δεις ότι χρειάζεται συνεχώς την επιβεβαίωση για να προχωρήσει (π.χ. μερικά μικρά παιδάκια του δημοτικού που λυνουν την άσκηση και έρχονται κάθε δύο λεπτά να τους πεις αν την προχωρούνε σωστά...αυτό σου λέει είναι κατι που χρειάζεται να του ενδυναμώσεις την αυτοπεποίθησή του)
Όση ώρα διάβαζα το κείμενο σκεφτόμουν ακριβώς αυτά που είπε η effieI! Δεν θα μπορούσα να τα έχω διατυπώσει καλύτερα. Μερικές φορές αισθάνομαι ότι δεν μπορώ να λειτουργήσω καθόλου, όταν προσπαθώ αν εφαρμόσω αυτούς όλους τους ατελείωτους κανόνες, τα πρέπει και τα δεν πρέπει του savoir faire του σωστού γονέα! Πνίγομαι. Νομίζω ότι πατάω πάνω σε σπασμένα γυαλιά όταν πρέπει να βάλω όρια στο παιδάκι μου, και μετά αισθάνομαι άπειρες τύψεις για την 'λάθος' συμπεριφορά μου παρόλο που οι περισσότεροι αυτοί κανόνες είναι πρακτικά ανεφάρμοστοι. Ας έρθουν οι πολύξεροι ψυχολόγοι που μου λένε να μην ‘δωροδοκώ’ να χειριστούν εκείνοι το παιδάκι μου που είναι με 40 πυρετό και αρνείται πεισματικά να πιει το depon του. Ας έρθουν εκείνοι που μου λένε να μην ‘ενδίδω στις χειριστικές του συμπεριφορές’ να χειριστούν στις 3 το ξημέρωμα το νηπιάκι μου που επειδή θέλει να κοιμηθεί στο κρεβάτι μου ξεσηκώνει την πολυκατοικία. Ας έρθουν εκείνοι που μου λένε να μην ‘απειλώ’, να πείσουν το μικράκι μου να πάει επιτέλους στην τουαλέτα να κάνει τσίσα του και μετά (που δεν θα έχει πάει φυσικά) ας καθαρίσουν εκείνοι τα τσίσα από το πάτωμα κι από τα ρούχα του! Τελικά αν το κοιτάξεις με πιο καθαρό μυαλό, όλες αυτές οι "οδηγίες" απευθύνονται σε μη υπαρκτά πρόσωπα. Απευθύνονται σε γονείς χωρίς συναισθήματα που έχουν γεννήσει παιδιά ρομπότ.
Πες τα, βρε Ιωάννα!
Άκυρες! Δεν υπάρχει μαμα που να μην έχει πει εστω τις μισες απο αυτές. Διαφωνώ κάθετα οχι σαν "ειδικός" αλλά σαν μαμά!
Και οι ψυχολόγοι που τα λένε τα κάνουν αυτά τα λάθη. Σου λέει πως είναι ανθρώπινο να κάνεις λάθος και δε γίνεται να λειτουργείς συνέχεια με το σημείωμα των κανόνων στην τσέπη. Μας τα λένε απλώς για να μας δώσουν και μια άλλη οπτική.
Κάποτε παρακολουθησα μια ψυχολόγο που έλεγε περίπου τα ίδια σε ενα σεμινάριο για γονείς και έκανα μία ερώτηση στην οποία δεν έλαβα ποτέ απάντηση αλλα θα σας την πω εδω. Παρατηρώ πως παιδιά που μεγάλωσαν σε δυσλειτουργικές οικογένειες βγαίνουν "καλά" και "φυσιολογικά", αλλά βγαίνουν και εξίσου "δυσλειτουργικά" με ποσοστά περίπου 50-50. Ομοίως παιδιά που μεγάλωσαν σε ισορροπημένες "φυσιολογικές" και by the book οικογένειες βγαίνουν "καλά" και "φυσιολογικά" αλλά και "δυσλειτουργικά" σε ποσοστό επίσης 50-50. ΟΛΟΙ οι γονείς κάνουν το καλύτερο που μπορούν και για αυτό είμαι σίγουρη, αλλά πάλι ελπίζουν σε ένα αποτέλεσμα 50-50, γιατί λοιπόν να μην κανουμε ΟΤΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΠΟΡΟΥΜΕ σκετο και να αγαπαμε τα παιδιά μας no matter what, αντί να βασανιζόμαστε τις νύχτες επειδή κάποια στιγμή χάσαμε την υπομονή μας και πατησαμε μια φωνη, ή θαυμάσαμε περισσότερο μια ζωγραφιά?
Και που τα ξέρουμε πάλι λάθος τα κάνουμε. Το εκτυπώνω μήπως τα θυμάμαι καλύτερα αν τα βλέπω και γραπτώς.
Όλα καλά, καλές κι οι έρευνες κι οι συμβουλές και όλα, τα διαβάζω, τα παρακολουθώ, θέλω πραγματικά να κάνω ότι περνάει απ' το χέρι μου για να θέσω τις βάσεις ενός υγιή ενήλικα... ...αλλά ΕΛΕΟΣ!!! Ειλικρινά, κάθε φορά που μια νέα έρευνα βγαίνει στη δημοσιότητα, περιορίζονται όλο και περισσότερο οι λέξεις / φράσεις που μπορώ να χρησιμοποιήσω με το παιδί μου. Να μην της λέω ούτε "μπράβο"? Μα ποια είναι η πρώτη λέξη που σου έρχεται - όχι στο μυαλό, στο στόμα - απ' την καρδιά σου κατευθείαν, όταν το παιδί σου κατορθώνει κάτι νέο? Να μη λέω "μην κλαις"? Δεν το κάνω για να ακυρώσω τα συναισθήματά της, το κάνω για να την παρηγορήσω, να την καθησυχάσω... την κρατάω αγκαλιά και πληγώνομαι κι εγώ μαζί της όταν είναι στ' αλήθεια πληγωμένη ή πονεμένη, αυτό νιώθω... "μην κλαις κορίτσι μου... η μαμά είναι εδώ... το ξέρω ότι πονάς... θα περάσει... στο υπόσχομαι". ...κι αυτά είναι τα θετικά... άμα πω για τα μαλώματα... εν τέλει, αν θέλω να πειθαρχήσει το παιδί, κι αυτό αρνείται, ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΩ?????????? Να μην το δείρω, οκ. Ούτε λίγο. Να μην φωνάξω, οι φωνές είναι το νέο ξύλο. Οκ. Να μην το απειλήσω με κάτι.... οκ. Να μην το δωροδοκήσω, οκ. ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΛΟΙΠΟΝ???? Το κορίτσι μου είναι ένα πολύ συνεργάσιμο παιδί, αλλά μερικές φορές πραγματικά την πιάνουν τα διαόλια της... και φαντάζομαι άλλες μαμάδες μπορεί να έχουν πιο δύσκολα ακόμα παιδιά, πιο νευρικά... ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΩ???? Πείτε μου παρακαλώ: Αυτό το παιδί - ρομπότ, που του λες αυτά (όχι μόνο αυτά που είδαμε εδώ, αλλά κι άλλα που έχουμε δει άλλοτε) και ακολουθεί την αναμενόμενη - υπάκουη - θετική - πειθαρχημένη συμπεριφορά, υπάρχει? Η μαμά - ρομπότ, που μιλάει στο παιδί μόνο με βάση τις έρευνες / συμβουλές, και ποτέ δεν παρασύρεται από τα συναισθήματά της, υπάρχει? Φαντάζομαι (εκτός των αρρωστημένων περιπτώσεων) πως όλες μας θέλουμε να κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε, αλλά εν τέλει, το καλύτερο που μπορούμε μάλλον ... ΔΕΝ το μπορούμε... ...συγνώμη, αλλά πάνω απ' όλα θέλω να είμαι μια μαμά που να διδάξει στο παιδί της ότι η ζωή είναι γεμάτη συναισθήματα. Όχι πάντα θετικά, αλλά ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ. Και πολλές φορές θα συμπεριφερθώ στο παιδί μου όπως νιώθω, όχι όπως πρέπει. Κι ας ξεφύγω απ' τις "οδηγίες ανατροφής υγιούς ενήλικα". Η ζωή δεν τραβάει με οδηγίες χρήσης, η ζωή πάνω απ' όλα είναι συναισθήματα, και θέλω το κορίτσι μου να είναι μια γυναίκα γεμάτη συναισθήματα... ...κι άμα καμιά φορά αισθάνεται αδύναμη και μειονεκτική, δεν πειράζει, θα το παλέψει. Κι αν δε αντιλαμβάνεται πάντα και δεν αναλύει τα συναισθήματά της, ή αισθάνεται απειλημένη, δεν πειράζει... Η ζωή περιέχει και φοβέρες, και προσβολές, και αδυναμίες, και χαστούκια, θα μάθει κι εκείνη να τα αντιμετωπίζει. Κι επίσης θα μάθει να κλαίει, και να γελάει, να αγαπάει και να θυμώνει, να χαϊδεύει, να παρηγορεί, και να απειλεί... ...να ζει, ρε παιδάκι μου... ΝΑ ΖΕΙ!
Επιτέλους!!! Μια μαμά της πραγματικής ζωής!!! Συγχαρητήρια!
΄Συμφωνώ μαζί σου! Έχουμε αρχίσει να ψειρίζουμε και να κοσκινίζουμε τα πάντα! Σε λίγο θα έρχεται το παιδί και θα έχουμε και manual με οδηγίες σαν να είναι αντικείμενο! Έλεος πια με τις "έρευνες", κάθε τρεις και λίγο !
Συμφωνώ μαζί σου και ειδικά με την τελευταία πρόταση! Είπαμε να έχουμε το νου μας για το τι και πώς το λέμε στα παιδιά μας, αλλά μην το πάμε και στο άλλο άκρο...!
sostiiiiiiii!!!!!!!!!!!
Ποσο συμφωνω μαζι σου!!! Και ποσες φορες που κανω ή λεω κατι στην μικρη και σκεφτομαι "Αμαν, αυτο δεν ηταν στην ερευνα...Δεν ειμαι στον σωστο δρομο, δεν της μαθαινω σωστη συμπεριφορα!!!" ΕΛΕΟΣ...Καθε μαμα και καθε παιδι εχουν τον τροπο τους, καλες οι ερευνες αλλα πολλες φορες ανεφικτες!!!
Πάω σε μια σχολή γονέων και γέλασα μ΄αυτό που έγραψες γιατί κι εμείς όλο αυτό το πράγμα λέμε και στην ψυχολόγο, ότι δηλαδή δε μας αφήνει να κάνουμε τίποτα. Μετά μας αρχίζει τα πηγαίντε πισω στο παρελθόν και θυμηθείτε πως νιώθατε όταν σας συνέβαινε αυτό ή μας βάζει να παίζουμε μεταξύ μας συγκεκριμένους ρόλους και μετά να λέμε πως νιώσαμε και κάθε φορά στο τέλος τη δικαιώνουμε. Ενώ στην αρχή ξεκινάμε με τα δε μας αφήνεις και τίποτα που να μπορούμε να κάνουμε στο τέλος λέμε έχεις δίκιο. Ας πούμε όταν κλαις, δε θέλεις να σε κόψουν. Θέλεις να κλάψεις και να ακούσει κάποιος τον πόνο σου. Μπες στη θέση του, όσο μπορείς, για να καταλάβεις γιατί σου λέει το κείμενο τι να αποφεύγεις. Και που θα τα ξέρεις μη νομίζεις βέβαια ότι δε θα τα ξανακάνεις. :-)
Φίλη τώρα πρόσεξα τη λέξη "ρομπότ". Έμάς δε μας λέει να είμαστε ρομπότ, αλλά να λειτουργούμε συνέχεια με το συναίσθημα και να τα αφήνουμε μόνα τους να σκέφτονται και να αποφασίζουν για τους εαυτούς τους. Επίσης μας λέει συνέχεια πως όλα αυτά είναι απλά για να τα ακούμε και για να παίρνουμε όποια στοιχεία μας ταιριάζουν. Δε μας τα παρουσιάζει σαν τις 10 εντολές που σώνει και ντε πρέπει να τηρούμε. Επίσης λέει πως και να θέλουμε να τα τηρούμε συνέχεια, δε γίνεται. Θα κάνουμε λάθος και ούτε χρειάζεται να έχουμε τύψεις για αυτό, ούτε να ζητάμε συγνώμη από τα παιδιά για ψύλλου πήδημα. Γενικά μας λέει να λειτουργούμε όπως μας αρέσει, απλώς μας δίνει μερικά στοιχεία που μπορεί οι ίδιοι να μην τα έχουμε σκεφτεί. Μια ιδέα σου λέει, όχι ότι πρέπει οπωσδήποτε να ακολουθείς κανόνες κατά γράμμα. Όταν ρωτάει ποιος κάνει το τάδε λάθος, πάρα πολλές φορές σηκώνει και η ίδια το χέρι και εξηγεί πάντα πως λάθη δεν υπάρχει περίπτωση να μην κάνουμε. Είναι πιο ενδιαφέρον και ωραίο όταν το ακούς, παρά όταν το διαβάζεις. Είναι και λίγο τρομακτικό όπως τα γράφουνε μερικές φορές.