Διαβάζοντας παραμύθια ή βιβλία στο παιδί μας του δίνουμε την δυνατότητα να ακούσει λεξιλόγιο που το παιδί δεν είναι δυνατόν να εκτεθεί σε καθημερινή βάση. Με αυτή την εμπειρία τα παιδιά αποκτούν κατανόηση. Καταλαβαίνοντας αυτό το λεξιλόγιο και τις καταστάσεις αποκτά τις βάσεις για να χρησιμοποιήσει αυτές τις λέξεις στον προφορικό του λόγο.
Διαβάστε στο παιδί σας κάθε μέρα από την στιγμή που θα γεννηθεί. Δεν μας απασχολεί τι θέμα έχει αυτό που του διαβάζετε, παραμύθι, βιβλίο, εφημερίδα, είτε πολιτικό, επιστημονικό ή χρηματιστηριακό θέμα. Σημασία έχει ό “τρόπος” που το διαβάζετε. Χρησιμοποιήστε “συναίσθημα στην φωνή”σας που να δείχνει ενθουσιασμό, συγκίνηση και διακόψτε περιμένοντας το παιδί σας να σας “μπαμπαλίσει”, σαν να σας δίνει μια απάντηση. Έτσι χτίζετε σιγά-σιγά την επικοινωνία.
Να διαβάζετε στα παιδιά σας πρόσωπο με πρόσωπο(αντικριστά) και το βιβλίο δίπλα στο πρόσωπό σας για να έχει την δυνατότητα να σας κοιτάζει, να βλέπεις εκφράσεις του προσώπου σας και να συμμετέχει με την βλεμματική επαφή στις κινήσεις του στόματός σας όταν αρθρώνετε τις λέξεις. Στα μωρά μπορείτε να το κάνετε αυτό όταν κάθεται στο κάθισμά του, στο δάπεδο, στα πόδια σας αντικριστά, στην αλαξίερα, εκεί που του αλλάζετε την πάνα.
Χρησιμοποιήστε βιβλία που θα ενισχύσουν αυτό που κάνετε στην λογοθεραπεία του, αν για παράδειγμα έχει δυσκολία να κατανοήσει τις προθέσεις, να κατανοήσει το “πάνω, κάτω , μέσα, έξω”…
Εάν το παιδί σας δεν μιλάει, επιλέξτε βιβλία που περιέχουν λέξεις που αρχίζουν από χειλικούς φθόγγους, όπως το /p,b,m/. Δηλαδή τους φθόγγους που ενώνουμε και τα δύο χείλη μαζί. Αυτοί οι φθόγγοι είναι από τους πρώτους που παράγουν τα παιδιά και τον μιμούνται εύκολα, ιδιαίτερα όταν βλέπουν έναν ενήλικα να παράγει αυτόν τον φθόγγο και εν συνεχεία να προσπαθούν να τον μιμηθούν. Υπάρχουν βιβλία, παραμύθια, ποιηματάκια που έχουν πολλούς τέτοιους φθόγγους υπερτονισμένους στα κείμενά τους. Να θυμάστε ότι το παιδί πρέπει να έχει οπτική επαφή μαζί σας όταν για παράδειγμα παράγετε αυτούς τους φθόγγους. Αν για παράδειγμα δεν λέει το “θ” και το “δ”, να του διαβάσετε ποιηματάκια ή παραμύθια που να εμπεριέχουν αυτούς τους φθόγγους.
Συχνά οι γονείς παραπονούνται ότι τα παιδιά έχουν πρόβλημα να καθίσουν να τους διαβάσουν ένα βιβλίο. Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να τους διαβάσετε κάτι όταν βρίσκονται στο καρεκλάκι του φαγητού, στο κάθισμα του αυτοκινήτου, μόλις ξυπνήσει και χουζουρεύει. Υπάρχουν παιδιά που μπορούμε να τους διαβάσουμε ένα βιβλίο ενώ στέκονται όρθια στην κούνια τους αλλά κοιτάζοντας το πρόσωπό μας. Μόλις εξοικειωθεί με αυτό θα μπορούμε να του το διαβάζουμε και αλλού.
Επιλέξτε βιβλία με ιστορία και νόημα ειδικά τους πρώτους μήνες. Όχι ατελείωτα (σε σελίδες) παραμύθια. Οι εικόνες βοηθάνε πολύ. Με αυτό τον τρόπο βοηθάμε να μάθει το παιδί να προσέχει. Μικρά παραμυθάκια είναι διασκεδαστικά για το παιδί σας και για εσάς. Βιβλία που απαριθμούν μεμονωμένες εικόνες είναι βαρετά και δεν δίνουν στο παιδί τα οφέλη που θέλουμε.
Συχνά τους αρέσουν τα “βουβά – εικονογραφημένα βιβλία”. Αυτές τις εικόνες θα πρέπει να τις περιγράφετε έτσι ώστε να έχει νόημα η ιστορία. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και βιβλία με εικόνα και κείμενα αρκεί οι φωτογραφίες να είναι λεπτομερείς. Μερικές φορές βοηθάει να φτιάξετε μια ιστορία από το μυαλό σας “διαβάζοντας” ένα “βουβό” εικονογραφημένο βιβλίο στο παιδί σας. Όταν για παράδειγμα δείχνει ένα παιδί που μόλις ξύπνησε και πεινάει να φωνάζει στην μητέρα του, “μαμά γάλα”, και η μαμά την επόμενη φωτογραφία απαντά “έρχομαι μωρό μου” φωνάξτε το όπως ακριβώς το λέει το παιδί σας και η μητέρα του.
Βιβλία με επαναλαμβανόμενες φράσεις είναι καταπληκτικά. Απλά δώστε την ευκαιρία στο παιδί σας να απαντά εκεί που πρέπει, δηλαδή να ολοκληρώσει την επαναλαμβανόμενη γραμμή, ή το σύνολο της γραμμής. Βιβλία με ομοιοκαταληξίες βοηθούν τα παιδιά να προβλέψουν τις λέξεις. Αυτή η διαδικασία είναι “τεράστιας και θεμελιώδους σημασίας” για την ανάπτυξη της ανάγνωσης. Στο επόμενο στάδιο προσπαθήστε να βάλετε τον έμμετρο λόγο. Για παράδειγμα: αριστερό πόδι, το αριστερό πόδι, το δεξί πόδι, δεξί ____(πόδι). Πόδια το πρωί, πόδια το ______ (βράδυ). Αντίστοιχα το παιδί πρέπει να πει τις λέξεις που είναι στην παρένθεση.
Όλα αυτά προετοιμάζουν το παιδί σας για την ανάγνωση της Α’ δημοτικου, για να έχει καλή φωνολογική επίγνωση.
“Φωνολογική επίγνωση, είναι μια μεταγλωσσική δεξιότητα του λόγου, την οποία θα πρέπει να έχουν κατακτήσει τα παιδιά όταν πρόκειται να μάθουν γραφή και ανάγνωση.” (Γ. Σακελλαρίου)
Η ανάπτυξη δεξιοτήτων φωνολογικής επίγνωσης είναι δυνατή πριν τη μάθηση της ανάγνωσης και ανεξάρτητη από αυτή. Αν υπάρχει ελλιπής ανάπτυξη της ικανότητας συνειδητής ανάλυσης της ομιλίας, ή αλλιώς της φωνολογικής επίγνωσης, παρατηρείται δυσκολία στην εκμάθηση της ανάγνωσης. Η φωνολογική επίγνωση διευκολύνει τη μάθηση της ανάγνωσης. Η επίδοση σε μεταφωνολογικά έργα είναι δυνατόν να ενισχυθεί κατά τη νηπιακή ηλικία με στόχο την πρόληψη αναγνωστικών δυσκολιών σε επίπεδο αποκωδικοποίησης.
“Με λίγα λόγια.
Απλά, διαβάστε δυνατά στο παιδί σας τουλάχιστον κάθε βράδυ.”
Επιλέγοντας στα σωστά βιβλία βοηθάμε στην στοχευμένη ομιλία και γλωσσικές ικανότητες που θέλουμε να ενισχύσουμε ή και να βελτιώσουμε.
[divider]
Μαρινέλλα Τσουκαλά
Παθολόγος Λόγου και Ομιλίας
Βρείτε τη Μαρινέλλα Τσουκαλά στο Speech Pathology Greece και στο Κέντρο Λέγειν
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Δείτε κι αυτό... http://www.youtube.com/watch?v=tx67UwCrqkU
Πάντως εγώ της διάβαζα παραμύθια κάθε βράδυ την ώρα που έπινε το γάλα της πριν κοιμηθεί από ενός έτους ... Πριν χρονίσει της μιλούσα (όχι μπεμπεκίστικα) πάρα πολύ και της τραγουδούσα σε σημείο φαρυγγίτιδας... Ήταν (και είναι, ακόμη και στην ηλικία των 6 ετών) κομμάτι της νυχτερινής ρουτίνας... Οι περισσότεροι με κορόιδευαν- του στυλ τι καταλαβαίνει με τις λέξεις που χρησιμοποιείς ή δεν μπορεί να συγκεντρωθεί ακόμη και δεν καταλαβαίνει τα παραμύθια... Όντως όμως έχει πολύ πλούσιο λεξιλόγιο από πολύ μικρή (αν και δεν ήταν το παιδί που μίλησε πάρα πολύ γρήγορα)... Το βασικότερο όμως για μένα δεν είναι αυτό. Το βασικότερο είναι ο δεσμός που έχει δημιουργηθεί με το βραδινό διάβασμα παραμυθιού ανάμεσά μας... Το να είμαστε αγκαλιά, να ακούει τη φωνή μου, να κάνουμε την τελευταία μας κουβέντα πριν τον ύπνο, έχει οδηγήσει σε μια πολύ τρυφερή σχέση για την οποία νιώθω πολύ όμορφα κι η κόρη μου το ίδιο... Το να χτίζω αναμνήσεις και τρυφερές στιγμές με το παιδί μου είναι η προίκα που της δίνω και που είναι ανεκτίμητη!!! Μάλιστα σε σεμινάριο σχετικά με την αξία του παραμυθιού και της μυθοπλασίας στην παιδική ηλικία, μας είχε τονιστεί η αξία της αφήγησης ακόμη κι αν δεν είναι μέσα από την ανάγνωση ενός βιβλίου (η προφορική δηλαδή απόδοση γνωστών παραμυθιών ή και δικών μας), το χρώμα στην φωνή μας, η έμφαση στα σημεία που έχουν ενδιαφέρον... Αυτά βοηθούν το παιδί δεθεί περισσότερο με το πρόσωπο που διαβάζει ή αφηγείται και να αναγνωρίσει συναισθήματα και να μπορέσει και το ίδιο να τα εξωτερικεύσει. Έτσι η μικρή μου από πολύ νωρίς "λεκτικοποιούσε" τα δικά της συναισθήματα, π.χ. είμαι θυμωμένη, ζηλεύω, στενοχωριέμαι, φοβάμαι... Ήξερε να τα αναγνωρίζει κι αυτό την έχει βοηθήσει πάρα πολύ τόσο στη δική μας σχέση όσο και στις σχέσεις της με τους άλλου (συνομήλικους ή μη). Επομένως, νομίζω, ότι πέρα από το να "βοηθάμε στην στοχευμένη ομιλία και γλωσσικές ικανότητες που θέλουμε να ενισχύσουμε ή και να βελτιώσουμε", ενισχύουμε τη σχέση μας με το παιδί αλλά και την ψυχική του ισορροπία.
της διαβαζα βιβλια απο την πρωτη μερα που ηρθε σπιτι μας!!!!Ολοι λεγανε ποσο καλο θα της κανει ποσο ηρεμη θα ειναι και ποσο γρηγορα θα μιλησει......ναι καλα...........!!!!το καθε παιδι ειναι διαφορετικο σε μενα δεν επιασε! 7 μηνων ξεκινησε το περπατημα σε γρηγορους ρυθμους και ολα τα αλλα ηταν δευτερα!ειναι 2 χρονων και το μπλα μπλα δεν το χουμε.....τραγουδαμε φωναζουμε αλλα μεχρι εκει!!!!!!
7 μηνών ξεκίνησε το περπάτημα??? Πλάκα κάνεις???
Συμφωνώ ότι το διάβασμα είναι απαραίτητο αλλά ας μην τρελαθούμε κιόλας. Δεν είναι και τόσο εύκολο να κάθεσαι με ένα βιβλίο στο χέρι την ώρα που ταΐζεις ένα μωρό. Επίσης είναι δύσκολο να σταθεί ήσυχο για ώρα ένα μωρό ή ένα μικρό νήπιο να σε κοιτάζει κατά πρόσωπο όταν του διαβάσεις. Δεν ξέρω ούτε ένα μωρό που να μπορεί να το κάνει αυτό! Κι όταν καταφέρεις να το κάνεις πχ. να καθίσει λίγο μόνο του στο πάρκο του, δεν είναι ευκαιρία να κάνεις καμιά δουλειά? Οπότε μωρομάνες ναι μεν βάλτε το στο πρόγραμμα οπωσδήποτε, αλλά μην αισθάνεστε και τύψεις αν δεν το έχετε κάνει ακόμα! Από προσωπική πείρα έχω να πω ότι όσο η κόρη μου ήταν πολύ μωρό και δεν μπορούσε να πολύ-κουνηθεί της διάβαζα παραμύθια ή τα βιβλία που διαβάζω εγώ για προσωπική μου ευχαρίστηση, της τα διάβαζα φωναχτα. Μετά που άρχισε να κινείται, να μπουσουλάει και αργότερα να περπατάει δεν καθόταν με τίποτα να ακούσει. Κι εγώ δεν υπήρχε χρόνος να διαβάζω στον αέρα γιατί έπρεπε να την κηνυγάω. Ακόμα και στο καρεκλάκι του φαγητού, δεν υπήρχε περίπτωση να καθήσει να ακούσει παραμύθι γιατί ήθελε κάτι να απασχολεί τα χέρια της. Άρχιζε να τραβάει το βιβλίο, να προσπαθεί να σηκωθεί.. Δεν κάθοταν με τίποτα ήσυχη! Εκεί ομολογουμένως τα παζλ στο iPAD ήταν πιο αποτελεσματικά και χρήσιμα. Τώρα που μεγάλωσε διαβάζουμε ανελειπώς κάθε βράδυ πριν τον ύπνο παραμύθια, ακόμα και ολόκληρα βιβλία. Και στον παιδικό κάνουν ανάγνωση παραμυθιών κάθε μέρα.
Καλα, εγω αυτο δεν το εκανα ποτε - μεγαλο λαθος, αλλα τουλαχιστον εκανα το αλλο που λεει. Περιεγραφα τοπια και καταστασεις. Αλλα ετσι που τα κανα, δεν περιμενω και να μιλησει γρήγορα.
Μικρός είναι ακόμα ο δικός σου.. Ποτέ δεν είναι αργά. Μια ιδέα που εγώ έχω εφαρμόσει από νωρίς, είναι τα audio books. Εγώ έχω αγοράσει και έχω κατεβάσει από το internet παραμύθια σε μορφή audio book (διήγηση από ηθοποιούς με καλή άρθρωση) και τα έχω πάντα στο αυτοκίνητο. Όταν δεν ακούμε τραγουδάκια, ακούμε παραμύθια. Συνήθως στις μακρινές διαδρομές! Δοκίμασέ το.
!!!!!!!!