Πάλι παίζει με το φαγητό του; Όλο αυτό το… δημιουργικό παιχνίδι με τις κρέμες και τον πουρέ που τρώνε τα μωρά τα βοηθά να μαθαίνουν λέξεις για πράγματα που δεν είναι στερεά. Οι επιστήμονες γνωρίζουν καιρό τώρα πως τα παιδιά ξεκινούν να μαθαίνουν τη γλώσσα ονοματίζοντας αντικείμενα – τραπέζι, καρέκλα, σκύλος, και ούτω καθεξής. Γνωρίζουν πως μέχρι την ηλικία των δυόμιση ετών, τα μωρά έχουν αναπτύξει το απαραίτητο σύστημα που θα τους βοηθήσει να καταλάβουν νέα αντικείμενα, συσχετίζοντάς τα με πράγματα που ήδη γνωρίζουν.
Αυτό όμως δεν ισχύει και στην περίπτωση των γλιτσερών, κολλώδων και ρευστών αντικειμένων. «Τα μωρά φαίνεται να γνωρίζουν κάποιες από τις φυσικές ιδιότητες των μη-στερεών, αλλά δεν γνωρίζουν τα ονόματά τους», λέει η Larissa Samuelson, καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιομτης Iowa. Στα 2,5 τους χρόνια, τα μωρά γνωρίζουν μόλις 14 λέξεις για μη-στερεά αντικείμενα και οι 12 από τις 14 αυτές είναι τροφές (οι άλλες δύο είναι η βροχή και το νερό). Οι επιστήμονες σκέφτηκαν πως τα παιδιά γνωρίζουν όλα όσα ξέρουν για τα μη-στερεά αντικείμενα από ένα και μόνο πράγμα: την ώρα του φαγητού.
Η Samuelson και οι συνεργάτες της πειραματίστηκαν με την ιδέα, παρουσιάζοντας 14 μη στερεά αντικείμενα σε μωρά 16 μηνών, κυρίως τροφές, όπως φρουτόκρεμα, πουτίγκα, χυμό και σούπα. Χρησιμοποιούσαν επίσης λέξεις που επινόησαν οι ίδιοι, όπως «wug», καθώς παρουσίαζαν αυτά τα πράγματα. Ένα λεπτό αργότερα, τα παιδιά έπρεπε να αναγνωρίσουν την ίδια τροφή σε διαφορετικά μεγέθη και σχήματα. Το έργο που είχαν να κάνουν απαιτούσε από τα μικράκια να δουν πέρα από το σχήμα και το μέγεθος και να εξετάσουν από τι φτιάχνονται τα πράγματα αυτά, ώστε να τα αναγνωρίσουν σωστά και να επιλέξουν τη σωστή λέξη. Στην ερευνητική τους εργασία που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Developmental Science, οι επιστήμονες ανακάλυψαν πως τα παιδιά που κάθονταν σε ψηλά καρεκλάκια φαγητού είχαν καλύτερες επιδόσεις στο να αναγνωρίζουν και να ονοματίζουν τα φαγητά από αυτά που κάθονταν στο τραπέζι. Τα μωρά στα καρεκλάκια φαγητού επίσης είχαν περισσότερες πιθανότητες να παίξουν με το φαγητό τους και να τα κάνουν όλα λίμπα.
Η έρευνα απέδειξε επίσης κάτι που είναι γνωστό για τα μεγαλύτερα παιδιά και τους ενήλικες – είναι πιο εύκολο να «δώσεις εξετάσεις» όταν βρίσκεσαι στα ίδια πλαίσια που βρισκόσουν όταν μάθαινες το υλικό στο οποίο εξετάζεσαι. Για τα μωρά, ήταν πιο εύκολο να ονοματίσουν τις λέξεις από τα καρεκλάκια τους. «Για τα μεγαλύτερα παιδιά, γνωρίζουμε πως είναι ευκολότερο να ανταποκριθούν σε κάποιες εξετάσεις αν αυτές διεξάγονται εκεί όπου αυτά διδάχθηκαν», λέει η Samuelson. «Η ώρα του φαγητού αποτελεί ένα διαφορετικό πλαίσιο και δεν συνηθίζεται να εφαρμόζεται στα πειράματα στο εργαστήριο».
Το παιχνίδι είναι ένας ακόμη σημαντικός τρόπος με τον οποίο τα παιδιά μαθαίνουν για τον κόσμο μας. «Όταν τα μωρά βρίσκονται σπίτι και παίζουν με το φαγητό τους, μαθαίνουν πολλά. Όταν έρχονται στο εργαστήριο, είναι σε θέση να μας δείξουν όλα όσα ξέρουν για τα μη-στερεά», λέει η Samuelson. «Το παιχνίδι στο σπίτι είναι ένας τρόπος με τον οποίο μαθαίνουν».
πηγή: popsci.com
Κανένα σχόλιο ακόμη
Γράψτε πρώτος ένα σχόλιο