γράφει ο Δημήτρης Γιαννακάκης
Πολιτικός Μηχανικός εξειδικευμένος στην παιδική ασφάλεια
ιδρυτής Safebebe
Γυρίζω την Παρασκεύη στο σπίτι από τη δουλειά (νωρίς για αλλαγή) καταχαρούμενος που θα μπορέσω να περάσω λίγο χρόνο με τον λεβεντάκο μου και τη γυναίκα μου, γιατί η αλήθεια είναι ότι κάθε μέρα νιώθω τύψεις που δεν βλέπω όσο θα ήθελα την οικογένειά μου.
Έτσι, φτάνοντας στο σπίτι, αποφασίζουμε να πάμε οικογενειακά βόλτα, να κάνουμε κούνια, και να περάσουμε όλοι μαζί το ηλιόλουστο απόγευμα, κάτι που ιδιαίτερα ο μικρούλης μας θα το χαρεί πολύ! Μπαίνοντας στο αυτοκίνητο, ελέγχω το παιδικό κάθισμα (όντας στο χώρο της παιδικής ασφάλειας είμαι σχολαστικός με την ασφάλεια του παιδιού μου), καθίζω τον μικρούλη μας, σφίγγω πολύ τους ιμάντες στερέωσης, του δίνω ένα φιλάκι, και κάθομαι στη θέση του συνοδηγού και ξεκινάμε.
Έχοντας κάνει περίπου 2χλμ από το σπίτι είμαστε σε τοπική οδό, πλησιάζοντας την είσοδο της περιφερειακής Υμηττού, έγραφα σε ένα χαρτί κάποια πράγματα όταν ακούω μια βαθειά ειπνοή της γυναίκας μου. Σηκώνω ελάχιστα το κεφάλι μου, και βλέπω μία Μ5 πλαγιασμένη στο ρεύμα κυκλοφορίας μας, μπροστά μας, και σε ένα κλάσμα δευτερολέπτου όλα μαυρίζουν…
Κάτι με έχει σπρώξει προς τα πίσω. Μυρίζω μυρωδιά καμμένου, ψάχνω στα τυφλά την ασφάλεια της ζώνης και κοιτάζω τη γυναίκα μου, είναι καλά, ενώ ταυτόχρονα ακούω τον μικρό να κλαίει. Η καρδιά μου είναι σταματημένη. Χωρίς ανάσα ανοίγω την πόρτα μου και πάω να ανοίξω τη δική του. Ανοίγει (έχει καταφέρει να ξεκλειδώσει η γυναίκα μου), τον βλέπω να με κοιτάζει πνιγμένος στο κλάμα με χεράκια τεντωμένα, τον πιάνω στον αυχένα να δω αν επηρρεάζεται το κλάμα του ώστε να καταλάβω αν έχει χτυπήσει. Ευτυχώς καμία αλλαγή. Τον λύνω, τον παίρνω αγκαλιά. Μοιάζει να έχει περάσει αιώνας.
Αρχίζω να περπάτάω μακριά από τα αυτοκίνητα τραγουδόντας του το τραγούδι με το οποίο τον κοίμησα στην αγκαλιά μου την πρώτη μέρα της ζωής του.
Το κλάμα σταμάτησε, είμαστε τώρα και οι τρείς αγκαλιά, και συνηδειτοποιούμε ότι ζούμε. Κοιτάμε τα αυτοκίνητα. Είναι μούρη-μούρη, το ένα μέσα στο άλλο, λάδια παντού, είμαστε όλοι καλά. Το σκέφτομαι, το λέω δυνατά, και πνίγω στα φιλιά τους δικούς μου.
Τώρα αρχίζω να σκέφτομαι τι έσωσε τη ζωή του μικρού μας:
Σκέφτομαι, πως αν δεν είχα κάνει 1 από τα παραπάνω, οποιοδήποτε από αυτά, το παιδί μου θα μπορούσε να είχε χτυπήσει σοβαρά. Πολύ σοβαρά. Και αυτό θα ήταν αβάσταχτο. Δε θα μου το συγχωρούσα ποτέ αν είχα επιλέξει ένα κάθισμα που κοιτάει μπροστά, ή αν δεν είχα σφίξει πολύ καλά τους ιμάντες, ή αν δεν είχα τοποθετήσει τέλεια το κάθισμα στο αυτοκίνητο (να ναι καλά το ISOFIX, γιατί χωρίς αυτό η τελειότητα είναι πολύ δύσκολος στόχος). Δεν θα το άντεχα. Θα με κηνυγούσε μέχρι το τέλος.
Είμαστε όλοι καλά, κοιτάζόμαστε και διαπιστώνουμε ότι έχουμε πόνους, στο πόδι, στον αγκώνα στη λεκάνη. Ζούμε! …τυχαία, ή μηπως όχι; Κάναμε ως γονείς ότι περνούσε από το χέρι μας να μεγιστοποιήσουμε τις πιθανότητες να καταφέρουμε να επιβιώσουμε μετά από ένα τέτοιο ατύχημα. Αγοράσαμε ένα αρκετά ασφαλές αυτοκίνητο. Ένα πολύ ασφαλές παιδικό κάθισμα, φορούσαμε ζώνες ασφαλείας και οδηγούσαμε συνετά.
Σε αυτό τον κόσμο, όπου ο καθένας ο οποίος βρίσκεται μεταξύ 18 και 65 έχει δικαίωμα να χειρίζεται ένα εν δυνάμει φονικό όπλο ενάμιση τόνου, ένα είναι σίγουρο: δεν ξέρεις πότε θα τύχει να βρεθείς στο στόχαστρό του. Και αν βρεθείς στο στόχαστρό του, η συνετή σου οδήγηση, οι ικανότητές σου, η προσοχή σου, το μάτι, θα επηρρεάσουν πολύ λίγο το αποτέλεσμα. Αυτό που θα επηρρεάσει το αποτέλεσμα είναι η ποιότητα των μέσω παθητικής ασφάλειας που έχεις επιλέξει. Δηλαδή, το αυτοκίνητο, το παιδικό κάθισμα, οι αερόσακοι, και οι ζώνες.
Το μόνο που μπορείς να κάνεις, εσύ που ενδιαφέρεσαι για τους δικούς σου, είναι μέσω της παθητικής ασφάλειας να μεγιστοποιήσεις τις πιθανότητες να επιβιώσετε με την οικογένειά σου από μία τέτοια επίθεση. Κι ας μη σου συμβεί ποτέ.
Όταν πρόκειται για την ασφάλεια των παιδιών σας, να εμπιστεύεστε τους ειδικούς. Αυτούς που έχουν πραγματική τεχνική γνώση, γιατί αυτοί μπορεί να είναι οι άνθρωποι που θα ευχαριστείτε αν σωθείτε από κάποιο τραυματισμό, όπως ευχαριστούμε εμείς τους κατασκευαστές του καθίσματος που έσωσε τη ζωή του παιδιού μας.
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Και τι μπορεί να κάνει κάποιος που δεν διαθέτει ISO-Fix το αυτοκίνητό του, αλλά δεν είναι σε θέση να αγοράσει νέο αυτοκίνητο? Λυπάμαι που πάθατε αυτό το άσχημο ατύχημα και πράγματι σας έσωσε η φροντίδα και η σχολαστικότητά σας. Σε όλα συμφωνώ μαζί σας. Αλλά πείτε μου τι κάνει κάποιος που δεν διαθέτει τα μέσα για να έχει αυτοκίνητο νέας τεχνολογίας και ένα παιδικό κάθισμα σαν αυτό της φωτό? Εσείς που είστε στον χώρο, μπορείτε να μας δώσετε εναλλακτικές λύσεις?
Χαίρομαι που είστε όλοι καλά μετά απο τέτοιο ατύχημα και πραγματικά ευχαριστώ για την δημοσίευση τέτοιων κειμένων καθώς και σχετικών πληροφοριών. Ενα κείμενο της Ολίβιας πριν μήνες μας έκανε να ψαχτούμε περισσότερο και να αγοράσουμε δυο παιδικά καθισματάκια (αν και πανάκριβα ομολογώ) σαν το δικό σας για τα δυο μας αυτοκίνητα με την λογική οτι τον μικρό θα μετέφερε ο ένας το πρωι και ο άλλος το μεσημέρι με το αντίστοιχο αυτοκίνητο...και ναι , τα αγοράσαμε με ζόρι πολύ, κόβοντας πολλά απο αλλού. Δυστυχώς αυτά που βλέπουν τα μάτια μας καθημερινά μας συγκλονίζουν. Μωρά στα αυτοίνητα χωρίς κάθισμα, παιδιά σε αγκαλιές, παιδιά στις μπροστινές θέσεις με ζώνη (έλεος, σίγουρος πνιγμός και χωρίς εμπλοκή του οχήματος σε ατύχημα) και άλλα...Μα που πήγε η λογική; Αδυνατώ να καταλάβω και αναρρωτιέμαι αν οφείλεται σε έλλειψη ενημέρωσης και γνώσης. Μα είναι δυνατό; Πραγματικά θέλω να διαβάζω περισσότερα για την οδική ασφάλεια και τη μετακίνηση παιδιών στο αυτοκίνητο. Και ας μου απαντήσει κάποιος,η τροχαία δεν έχει αρμοδιότητα να σταματά και να αφαιρεί το δίπλωμα (ή τα παιδιά) ανθρώπων που δεν προστατεύουν τα παιδιά τους στο αυτοκίνητο; Δεν έχω ακούσει ποτέ, και μου κάνει εντύπωση, να έχει γίνει έλεγχος και να έχει επιβληθεί πρόστιμο σε τέτοιες περιπτώσεις...
Δυστυχως η τροχαια δεν κανει απολυτως τιποτε. Τους παρακαλαω απο το Πασχα να σταματησουν τον πρωην συζυγο μου στις μετακινησεις του με τον 14 μηνων γιο μας γιατι δεν ακολουθει καμια απολυτως αδηγια για την ασφαλεια του παιδιου μου και τρεμω καθε φορα μην παθει κατι. Για τον ιδιο το θεμα αυτο ειναι πολυ ασημαντο και δεν θελει να με ακουσει. Τι πρεπει να γινει δηλαη για μα ασχοληθει η αστυνομια; Περιμενουβ να γινει το κακο και μετα; Ελεος πλεον!!
Ασφαλιστικά μέτρα δεν μπορείς να κανεις σ αυτή τη περίπτωση;
Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ 4,5 ΧΡΟΝΩΝ , ΑΠΟ 1 ΕΤΟΥΣ ΠΟΥ ΒΓΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟ ΒΡΕΦΙΚΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΜΕΧΡΙ ΤΑ 4 ΚΑΘΟΤΑΝ ΑΝΑΠΟΔΑ ΣΕ ΚΑΘΙΣΜΑΤΑΚΙ ΤΗΣ BE SAFE. TA ΠΟΔΙΑ ΤΟΥ ΠΗΓΑΙΝΑΝ ΔΕΞΙΑ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΑΥΤΟ.ΤΑ ΑΝΑΠΟΔΑ ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΥΠΑΡΧΕΙ!!!!
Ήθελα να σας ρωτήσω, αν γνωρίζετε, πόσο αυξάνεται ο κίνδυνος τραυματισμού σε περίπτωση ατυχήματος αν χρησιμοποιούμε τα καθισματάκια που κοιτάνε προς τα εμπρός?
έχει αποδειχτεί από έρευνες αλλά και από μακροχρόνια χρήση στην Σκανδιναβία, ότι το rear facing (ανάποδο)κάθισμα προσφέρει 5 φορές μεγαλύτερη ασφάλεια απ' ότι τα κλασικά καθίσματα που κοιτούν πλέον μπροστά! Στα μικρά παιδιά το κεφάλι αντιπροσωπεύει το 25% του βάρους τους. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι σε μία εμπρόσθια σύγκρουση με 50 χλμ/ώρα (τυπική ταχύτητα των crash test), το κεφάλι του παιδιού, όταν αυτό κοιτάει μπροστά, να εκσφενδονίζεται προς τα εμπρός και ο αυχένας του να δέχεται πίεση ίση με 300 κιλά, όταν το αποδεκτό όριο είναι τα 130 κιλά! Στην περίπτωση του rear facing (το παιδί κοιτά προς τα πίσω), το κεφάλι δέχεται πίεση μόλις 80 κιλών και κινείται μαζί με το σώμα προς το εσωτερικό του καθίσματος, αντί να βγαίνει από αυτό. Έτσι οι πιέσεις μοιράζονται ομοιόμορφα σε πλάτη, ώμους και γοφούς, αντί του αυχένα. Η κίνηση του σώματος, άρα και του κεφαλιού προς το εσωτερικό του καθίσματος, είναι εξίσου σωτήρια και στις πλάγιες συγκρούσεις, αφού λόγω του φρεναρίσματος κινούμαστε όλοι προς τα εμπρός. Αυτοί άλλωστε είναι και οι λόγοι που όλα τα καθίσματα για βρέφη (0-13 κιλά) είναι σχεδιασμένα να κοιτούν μόνον ανάποδα (rearfacing)!
Δυστυχώς για πολύ κόσμο κάποιος που προσέχει θεωρείτε υπερβολικός. Μακάρι όλοι να γινόμασταν λίγο πιο "υπερβολικοί" ! Μήπως μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει αν χωράνε τα ποδαράκια του παιδιού όταν το κάθισμα είναι ανάποδα; και ρωτάω για μεγαλύτερα παιδακια, π.χ2- 3 χρονών
Ναστε καλά!!! Πριν λίγες μέρες προκάλεσα ένα ατύχημα και ήταν η ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ στη ζωή μου που φόρεσα ζώνη. Ναι δεν φορούσα ποτέ ζώνη, τα παιδιά πάντα ελεύθερα και εγώ να νομίζω ότι είμαι η άτρωτη. Σε δευτερόλεπτα κατάλαβα την δύναμη του φονικού όπλου που οδηγούσα και πλέον είμαι αυστηρή στο θέμα της ασφάλειας. Ευχαριστώ για το κείμενο, πρώτη φορά ακούω ότι το κάθισμα πρέπει να κοιτάει πίσω. Με χαρά θα περιμένω και άλλες συμβουλές σας!!! Καλημέρα
Ποσο χαιρομαι αρχικα που κανεις σας δεν επαθε κατι! Δευτερον εχω μια ερωτηση. Το μωρο απο ποια ηλικια ή κιλα και μετα γυρναει και βλεπει πλεον μπροστα? μεσα στο καρεκλακι του εννοειται κ στο πισω καθισμα.... Απλα επειδη οι αποψεις διαφοροποιουνται... Ευχαριστω.
Μέχρι 4 χρονών καλό είναι να κοίτα Πίσω το κάθισμα.