Η Φινλανδία φαίνεται να έχει ένα από τα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο. Σκοράρει πάντοτε σε κορυφαίες θέσεις στα μαθηματικά, την ανάγνωση και τις επιστήμες στο καταξιωμένο Διεθνές Πρόγραμμα για την Αξιολόγηση των Μαθητών (PISA), το οποίο λειτουργεί μέσω του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης. Δάσκαλοι από άλλες χώρες επισκέπτονται τα σχολεία της για να μάθουν πώς εκείνα λειτουργούν, σε μία χώρα που έχει χαρακτηριστεί ένα από τα καλύτερα μέρη για να ζεις.
Η χώρα αυτή όμως δεν επαναπαύεται στις δάφνες της. Η Φινλανδία εξετάζει το ενδεχόμενο να κάνει την πιο ριζοσπαστική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση όλων των εποχών – να εγκαταλείψει τη διδασκαλία που βασίζεται στο «σχολικό μάθημα», προτιμώντας τη διδασκαλία που βασίζεται στο φαινόμενο. Τα παραδοσιακά μαθήματα της Αγγλικής Λογοτεχνίας και τη Φυσικής ήδη έχουν αρχίσει να εγκαταλείπονται στο διδακτικό πρόγραμμα των 16χρονων μαθητών στα σχολεία του Ελσίνκι.
Αντ’ αυτών, οι Φινλανδοί διδάσκονται τα φαινόμενα – όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που εμπεριέχει ξένες γλώσσες, ιστορία, πολιτική και γεωγραφία. Δεν διδάσκονται μία ώρα ιστορίας για να ακολουθήσει έπειτα μία ώρα χημείας. Η ιδέα αυτή αποσκοπεί στο να εξαλείψει μία από τις μεγαλύτερες δυσαρέσκειες των μαθητών ανά τον κόσμο: «Ποιο το νόημα, γιατί να το μαθαίνουμε αυτό;» Κάθε μάθημα του καινούριου μοντέλου συνδέεται πλέον άρρηκτα με έναν λόγο.
Ο Pasi Silander, ο διευθυντής ανάπτυξης του Ελσίνκι, αναφέρει ότι ο κόσμος έχει αλλάξει με την εξάπλωση της τεχνολογίας και έτσι οι παλιοί τρόποι διδασκαλίας δεν έχουν πλέον πρακτική εφαρμογή. «Οι νέοι χρησιμοποιούν αρκετά εξελιγμένους υπολογιστές», αναφέρει στον Independent. «Στο παρελθόν οι τράπεζες απασχολούσαν πολλούς υπαλλήλους για να υπολογίζουν τα διάφορα ποσά, αυτό όμως πλέον έχει αλλάξει».
Αρκετοί είναι οι δάσκαλοι στη Φινλανδία ωστόσο που αντιδρούν στις αλλαγές, έχοντας περάσει ολόκληρη την καριέρα τους διδάσκοντας ένα μεμονωμένο μάθημα. Δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς το γιατί. Το νέο σύστημα βασίζεται πολύ περισσότερο στη συνεργασία, αναγκάζοντας τους δασκάλους των διαφορετικών πεδίων να συνεργαστούν για να βγάλουν από κοινού την ύλη του μαθήματος. Η Marjo Kyllonen, η διευθύντρια εκπαίδευσης του Ελσίνκκι και η υπεύθυνη της σχολικής μεταρρύθμισης στην πρωτεύουσα, το ονομάζει «συνδιδασκαλία» και οι δάσκαλοι που συμφωνούν με αυτό το μοντέλο κερδίζουν ένα μικρό μπόνους στον μισθό τους.
Η Kyllonen αναφέρει στον Independent: «Υπάρχουν σχολεία που διδάσκουν με τον παλιό τρόπο, κάτι που επωφελούσε τον κόσμο που ζούσε στις αρχές του 1900 – οι ανάγκες όμως δεν είναι οι ίδιες και χρειαζόμαστε κάτι που να ταιριάζει στον 21ο αιώνα».
Στα τέλη του μήνα, η ίδια προτείνει το νέο αυτό σύστημα να αρχίσει να εφαρμόζεται σταδιακά σε ολόκληρη τη χώρα ως το 2020. Άραγε θα ακολουθήσει και η υπόλοιπη Ευρώπη το παράδειγμα των Φινλανδών;
πηγή: qz.com
Κανένα σχόλιο ακόμη
Γράψτε πρώτος ένα σχόλιο