Τα παιδιά μας είναι συχνά οι καλύτεροι καθρέφτες. Καθώς μεγάλωναν, έκανα με χάρη ένα βήμα πίσω και συνειδητοποίησα ότι έπρεπε να καθαρίσω κάπως την επικοινωνία μου μαζί τους.
Αντικατέστησα τον επικριτικό, αρνητικό, απειλιτικό τόνο με έναν πιο ουδέτερο, ενθαρρυντικό τόνο ικανό να λύσει προβήματα και η συμπεριφορά της κόρης μου άλλαξε απίστευτα.
Το μάθημα ήταν ξεκάθαρο για μένα. Μίλα στους μικρούς ανθρωπάκους με τον τρόπο που θέλεις να σου μιλούν και εσένα και όλα θα κυλήσουν πιο ομαλά. Ευκολότερο το να το λες από το να το κάνεις, όμως είναι προτιμότερη η πρόοδος από την τελειότητα.
Ξέχνα το «Πρόσεχε!»
Παράδειγμα: «Τι πρέπει να θυμάσαι όταν παίζεις στο πάρκο;»
Τα παιδιά συχνά μας αγνοούν όταν τους λέμε το ίδιο πράγμα ξανά και ξανά. Ξεκαθάρισέ τους τι είναι αυτό που ζητάς από αυτά.
Ξέχνα το «Σταμάτα να φωνάζεις» και το «Ησυχία!»
Παράδειγμα: «Σε παρακαλώ μίλα πιο σιγά ή ψιθύρισε» ή «Λατρεύω το τραγούδι σου, αλλά καλό θα ήταν να πας έξω ή στο άλλο δωμάτιο για να τραγουδήσεις δυνατά»
Κάποια παιδιά είναι από τη φύση τους πιο θορυβώδη από άλλα. Αν δυσκολεύονται να μιλήσουν σιγά, δείξτε τους πού μπορούν να πάνε για να είναι όσο… δυνατά θέλουν! Χρησιμοποιήστε και τη μέθοδο του ψιθυρίσματος. Σε συνδυασμό με ένα άγγιγμα και βλεμματική επαφή, ο ψίθυρος είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να σας ακούσει το παιδί.
Ξέχνα το «Στο είπα τρεις φορες, κάντο ΤΩΡΑ!»
Παράδειγμα: «Πρέπει να φύγουμε. Θέλεις να βάλεις μόνος σου τα παπούτσια ή θέλεις να σε βοηθήσω;»
Τα περισσότερα παιδιά ανταποκρίνονται καλά όταν τους δίνεις ενθάρρυνση. Δώστε τους επιλογή και θα επιλέξουν την πράξη.
Ξέχνα το «Νροπή σου!» ή «Θα έπρεπε να το ξέρεις!»
Παράδειγμα: «Τι έμαθες από αυτό το λάθος» ή «Τι έμαθες και τι θα κάνεις διαφορετικά την άλλη φορά για να μην ξαναέχεις θέματα στο σχολείο;»
Εστιάστε στο κίνητρο να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους στο μέλλον. Θα αποδώσει καλύτερα από το να τα κάνετε να νιώθουν ντροπή για μια περασμένη πράξη τους.
Ξέχνα το «Μη!» ή το «Σταμάτα το!»
Παράδειγμα: «Σε παρακαλώ, χάιδεψε απαλά τον σκύλο» ή «Σε παρακαλώ βάλε τα παπούτσια στο ντουλάπι»
Όταν απευθύνεσαι σε σερβιτόρους, φίλους, συνεργάτες, του λες τι ΔΕΝ θέλεις; Οχι, έτσι; Δεν θα παίρναμε αυτό που θέλαμε αν λέγαμε «ΜΗΝ μας δώσετε καφέ με γάλα» ή «ΔΕΝ θέλω το κοτόπουλο» Η αρνητική επικοινωνία δεν είναι καλά αποδεκτή και ζορίζει τις σχέσεις. Δοκίμασε να ζητήσεις αυτό που θέλεις.
Ξέχνα το «Βιάσου!» ή το «θα αργήσουμε!»
Παράδειγμα: «Σήμερα τρέχουμε σαν τα άλογα! Για να δούμε πόσο γρήγοροι είμαστε!»
Σιγουρεύσου πως κάποιες φορές θα κινηθούν με ρυθμούς χελώνας. Σε όλους είναι χρήσιμο το να κόβουν ταχύτητα κάποιες φορές, οπότε φρόντισε κάποια πρωινά να είναι χαλαρά για όλους!
Ξέχνα το «Ωρα να φύγουμε… τωρα!»
Παράδειγμα: «Παιδιά, θέλετε να φύγουμε τώρα ή να παίξετε ακόμα 10 λεπτά και μετά να φύγουμε;»
Γιατί δουλεύει: τα παιδιά λατρεύουν να είναι υπεύθυνα της μοίρας τους, ειδικά τα δυναμικά παιδιά. Δώστε τους την επιλογή και θα ανταποκριθούν πολύ καλύτερα όταν πείτε «Οκ, πέρασαν τα 10 λεπτά! Ώρα να φύγουμε!»
Ξέχνα το «Δεν έχω λεφτά για αυτό» ή το «Οχι, είπα ΟΧΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ!»
Παράδειγμα: «Δεν θα στο πάρω αυτό. Θα ήθελες να το βάλουμε στη λίστα των γενεθλίων σου;»
Για να είμαστε ειλικρινείς… πολλές φορές μπορούμε να πάρουμε το παιχνιδάκι των 5 Ευρώ στα ταμεία, αλλά δεν θέλουμε να το πάρουμε. Ομως μετά το παιδί μας βλέπει να παίρνουμε δυο καφέδες με 5 Ευρώ. Αντί να κατηγορούμε τα οικονομικά μας, μπορούμε να προσφέρουμε ιδέες για να τα βοηθήσουμε να μάθουν πώς να το αποκτήσουν.
Ξέχνα το: «Σταμάτα να κλαψουρίζεις»
Παράδειγμα: «Ας σταματήσουμε, έλα να αναπνεύσουμε μαζί, τώρα προσπάθησε πάλι να μου εξηγήσεις τι θέλεις»
Φρόντισε να το τηρείς και εσύ αυτό. Μπορείς να πάρεις ανάσες μαζί τους, μέχρι να ηρεμήσουν και να αλλάξουν τον τρόπο που μιλάνε.
Ξέχνα το «Να είσαι καλός!»
Παράδειγμα: «Να θυμάσαι να σέβεσαι τον εαυτό σου και τα άλλα παιδιά όταν είσαι μέσα στον παιδότοπο σήμερα»
Να είσαι συγκεκριμένος, καθώς τα παιδιά δεν κατανοούν τις γενικές φράσεις που τους πετάμε.
Ξέχνα το «Κανείς δεν θα θέλει να παίξει μαζί σου αν συμπεριφέρεσαι έτσι!»
Παράδειγμα: «Είσαι υπέροχος αρχηγός. Θυμήσου σήμερα να παίξεις σε ομάδα! Κάνε ερωτήσεις στους φίλους σου, αντί να τους λες τι να κάνουν και άφησε και τους αλλους να γίνουν αρχηγοί με τη σειρά τους!»
Πολλά παιδιά που έχουν έντονη επιθυμία να είναι αρχηγοί ακούνε συχνά να τους λένε πως κανείς δεν θα θέλει να παίξει μαζί τους. Αντι για αυτό, γίνε ο προπονητής του παιδιού σου και μάθε του ότι οι καλοί αρχηγοί ρωτούν αντί να διατάζουν, δείχνουν αντί να λένε και αλλάζουν σειρά, ώστε όλοι να μπορούν με τη σειρά τους να γίνουν αρχηγοί και μετά να ξεκουραστούν.
Ξέχνα το «Σταμάτα να…» και το «Δεν είναι σωστό να….»
Παράδειγμα: «Θα ήθελα να χαϊδέψεις το σκυλάκι απαλά. Του αρέσουν τα απαλά αγγίγματα και θα κάτσει περισσότερη ώρα μαζί σου, αν τον χαϊδέψεις έτσι»
Το να πεις κάτι με «Εγώ» αντί με «Εσύ» έχει καλύτερη ανταπόκριση στα παιδιά, όπως κάθε επικοινωνία που δεν μοιάζει να τα κατηγορεί.
Ξέχνα το «Μην είσαι μωρό!» ή το «Μην κλαις!»
Παράδειγμα: «Είναι εντάξει που νιώθεις στεναχωρημένος, θα είμαι εδώ αν με χρειαστείς. Ξέρω πως θα βρεις τον τρόπο να γίνεις καλά»
Τα παιδιά ανταποκρίνονται καλύτερα όταν δεν τα πιέζουμε να ξεπεράσουν τα αισθήματά τους. Ενθάρρυνε τα και δίδαξε τα πως είνα ικανά να ξεπεράσουν το δύσκολο συναίσθημα από μόνας τους και θα γίνουν πιο γρήγορα καλά!
Ξέχνα το «Κάνε αυτό και θα είσαι μια χαρά, δεν τρέχει τίποτα!» ή το «Γιατί είσαι παντα τόσο κλαψιάρης; Πάρε ένα μπισκότο για να νιώσεις καλύτερα!»
Το να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να φροντίσουν τον εαυτό τους είναι ένα σπουδαίο δώρο. Τα παιδιά που μαθαίνουν να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και δεν μπλέκονται συχνά σε μπελάδες.
Ξέχνα το «Άσε με να το κάνω εγώ!»
Παράδειγμα: «Φαίνεται πως θέλεις λίγη ώρα. Θα κάτσω, θα περιμένω δυο λεπτά ή θα βάλω τα πιάτα στο πλυντήριο ενώ περιμένω»
Πολλές φορές είμαστε εμείς οι γονείς που πρέπει να χαλαρώσουμε. Ας τους δώσουμε χρόνο να δέσουν μόνα τους τα κορδόνια τους ή να καταλάβουν σε ποιον όροφο πρέπει να παει το ασανσέρ διαβάζοντας την πινακίδα. Το θέμα είναι να αφήνεις τα παιδιά να δοκιμάσουν, να αποτύχουν και να δοκιμάσουν ξανά, ώστε να μην εξαρτωνται συνέχεια από εμάς για να κάνουν το οτιδήποτε.
Ξέχνα το «Κανείς δεν θέλει να είναι μαζί σου όταν είσαι κακό παιδί» ή το «Δεν θα πάρεις αγκαλιές και φιλιά αν φέρεσαι έτσι!»
Παράδειγμα: «Σ΄αγαπώ όπως και αν συμπεριφέρεσαι ΚΑΙ θα ήθελα να ζητήσεις από τον αδερφό σου το παιχνίδι την επόμενη φορά αντί να του το αρπάξεις»
Η άνευ όρων αγάπη είναι η βάση της θετικής γονεϊκότητας και σημαίνει πως η αγάπη μας για τα παιδιά μας δεν εξαρτάται από το επίπεδο καλή συμπεριφοράς που έχουν μέσα στη μέρα. Τα αγαπάμε με όλη μας την καρδιά όπως και να ‘χει. Όταν τα παιδιά νιώθουν την αγάπη, είναι λιγότερο άτακτα.
Ξέχνα το «Δεν είσαι ακόμα αρκετά μεγάλος» ή «Είσαι πολύ μικρός για να κάνεις αυτό»
Παράδειγμα: «Δεν είμαι σύμφωνη με το να περπατήσεις πάνω σ’ αυτό οτον τοίχο γιατί φοβάμαι πως θα πέσεις και θα χτυπήσεις»
Όταν αναγνωρίζουμε τους φόβους και τις ανησυχίες μας, τα παιδιά ανταποκρίνονται και σέβονται περισσότερο τα όριά μας. Τα παιδιά συχνά νιώθουν πως δεν είναι αρκετά μεγάλα, αρκετά δυνατά, αρκετά ικανά για να κάνουν πράγματα όπως το να κάνουν ποδήλατο με μεγάλη ταχύτητα, να σκαρφαλώσουν σε ψηλούς φράχτες, να μεταφερουν μεγάλα ποτήρια γεμάτα χυμό, αλλά είμαστε εμείς που δεν είμαστε ακόμα έτοιμοι να πάρουμε το ρισκο. Εξήγησέ το αυτό στα παιδιά χρησιμοποιώντας πρώτο πρόσωπο και θα αντιδράσουν λιγότερο.
Ξέχνα το «Δεν με νοιάζει»
Παράδειγμα: «Ξέρεις κάτι; Είμαι ελαστική, οπότε μπορείς να διαλέξεις εσύ για εμάς. Θα μου άρεσε η βοήθειά σου»
Όταν στα αλήθεια δεν μας νοιάζει, τότε υπάρχει μια τέλεια ευκαιρία να ενδυναμώσουμε τα παιδιά μας και να τα αφήσουμε να αποφασίσουν. Οι καλή ηγέτες είναι και καλοί ακόλουθοι!
Ξέχνα το «Θα το φροντίσω εγώ» ή «Γιατί πρέπει να κάνω τα πάντα για σένα;»
Παράδειγμα: «Βλέπω πως αυτό είναι δύσκολο για σένα και πιστεύω πως θα τα καταφέρεις. Είμαι εδώ να σε στηρίξω αν χρειάζεσαι ιδέες για το πώς να χειριστείς την κατάσταση με αξιοπρέπεια»
Είναι σημαντικό εμείς οι γονείς να μάθουμε στα παιδιά μας να πετυχαίνουν και να φροντίζουν τον εαυτό τους, να λύνουν τα προβλήματά τους και να έχουν πίστη ότι είναι ικανά. Το να τα υποστηρίζουμε αντί να τα σώζουμε παίρνει περισσότερη υπομονή, αλλά χτίζει την αυτοπεποίθηση του παιδιού!
Ξέχνα το «Χαλάρωσε, δεν χρειάζεται να στεναχωριέσαι!»
Παράδειγμα: «Βλέπω πως είσαι λυπημένος… Πώς νιώθεις ακριβώς;»
Το να βοηθάς το παιδί να αναγνωρίσει τα συναισθήματά του και να τα επικοινωνήσει αποτελεσματικά είναι ένα σημαντικό στοιχείο της θετικής γονεϊκότητας. Όταν τα παιδιά νιώθουν άνετα με το να νιώθουν ένα συναίσθημα και μπορούν να το επικοινωνήσουν αντί να το αρνούνται, η συμπεριφορά τους τείνει να είναι πιο ξεκάθαρη.
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Απο τα πιο ωραια αρθρα που εχω διαβασει,θα το εκτύπωσω σιγουρα!