Μία οποιαδήποτε θεραπευτική συνεδρία απαιτεί μία καλή προετοιμασία, πολλή σκέψη και την ικανότητα άμεσης προσαρμογής σε ξαφνικές αλλαγές και καταστάσεις. Σε συνέχεια προηγούμενου άρθρου που αναφέρονταν η σημασία του υλικοτεχνικού εξοπλισμού, παρακάτω θα καταγραφούν 10 χρήσεις ενός άλλου υλικού που σχεδόν πάντα μπορούμε να βρούμε σε οποιοδήποτε χώρο. Τι θα γινόταν, λοιπόν, σε περίπτωση που για κάποιο λόγο βρισκόμασταν ξαφνικά στη συνεδρία χωρίς καθόλου υλικά; Τι θα γινόταν εάν δεν είχαμε τίποτε άλλο πέρα από χαρτί και μολύβι;
ΧΡΗΣΗ 1
Οι πρώτες σκέψεις που έρχονται στο μυαλό κάποιου είναι οι προφανείς. Ζωγραφική, γράψιμο, παιχνίδια όπως τρίλιζα, κρεμάλα κτλ.
ΧΡΗΣΗ 2
Origami. Μπορεί να είναι δύσκολο να φτιάξουμε ένα βάτραχο που πηδά ή μία πεταλούδα με τέσσερα φτερά, αλλά όλοι σχεδόν γνωρίζουμε πως γίνεται η κατασκευή μίας σαΐτας ή ενός μικρού καραβιού. Η καθοδήγηση, λοιπόν, του παιδιού στην δημιουργία νέων μορφών και σχημάτων μπορεί να μας επιτρέψει να δουλέψουμε δεξιότητες όπως η λεπτή του κίνηση, ο οπτικοκινητικός συντονισμός, η κατανόηση λεκτικών εντολών, η μίμηση μία κινητικής πράξης, ο αμφίπλευρος συντονισμός κι άλλα τόσα. Το μολύβι μπορεί να δράσει βοηθητικά, σημειώνοντας πάνω στο χαρτί τις γραμμές στις οποίες θα πρέπει να τσαλακώσει το παιδί.
ΧΡΗΣΗ 3
Παιχνίδι μνήμης. Κόβουμε το χαρτί σε κομμάτια και ζωγραφίζουμε δίδυμα σχήματα. Αναποδογυρίζοντας τα χαρτάκια έχουμε ένα memory game. Διαβαθμίσεις στη συγκεκριμένη δραστηριότητα θα μπορούσαν να είναι να ζωγραφίσει ένα σχήμα ο θεραπευτής και το δίδυμο του να το ζωγραφίζει το παιδί (αντιγραφή σχήματος) ή να ζωγραφίσει μόνο του το παιδί ό,τι σχήμα ή σχέδιο θέλει.
ΧΡΗΣΗ 4
Ποδόσφαιρο. Το χαρτί μπορεί πάρα πολύ εύκολα να μετατραπεί σε μία μπάλα και δύο τέρματα. Το μόνο που χρειάζεται είναι να σπάσουμε το μολύβι στη μέση ώστε ο καθένας να έχει κι από έναν παίκτη. Εάν δεν θέλουμε να σπάσουμε το μολύβι, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα δύο δάχτυλα μας.
ΧΡΗΣΗ 5
Γέφυρα. Κόβουμε το χαρτί σε δύο ή τρία κομμάτια και τοποθετούμε το μολύβι σε ένα μακρινό σημείο. Το παιδί θα πρέπει να πιάσει το μολύβι, πατώντας μόνο πάνω στα άσπρα χαρτιά (ξεκινά πατώντας πάνω σε ένα χαρτί και τοποθετώντας τα άλλα μπροστά του – όταν βρεθεί στο τρίτο, θα πρέπει να μεταφέρει τα προηγούμενα δύο ξανά μπροστά του για να φτιάξει μία γέφυρα – αυτή η διαδικασία επαναλαμβάνεται μέχρι να φτάσει στον στόχο που είναι το μολύβι).
ΧΡΗΣΗ 6
Τυχαία ιστορία. Οι δύο παίκτες μοιράζονται το χαρτί και το κόβουν σε ισάξια κομμάτια. Ο κάθε παίκτης γράφει σε κάθε χαρτάκι και μία λέξη. Εναλλάξ, πετάνε ένα – ένα τα χαρτιά τους και φτιάχνουν μία ιστορία με τις λέξεις που εμφανίζονται. Ο καθένας πρέπει να συνεχίζει την ιστορία που άφησε ο προηγούμενος, προσθέτοντας πάντα και τη λέξη που πετά.
ΧΡΗΣΗ 7
Πίστα ισορροπίας. Η μύτη του μολυβιού καρφώνει το χαρτί σε μία άκρη, ενώ το πάνω του μέρος το τοποθετούμε σε κάποιο σημείο του σώματος του παιδιού (μέσα στο στόμα ή ανάμεσα στις μασχάλες ή και ανάμεσα α δάχτυλα του χεριού). Αμέσως, έχουμε δημιουργήσει μία συνθήκη όπου το παιδί πρέπει να μεταφέρει το χαρτί που κρέμεται στο μολύβι από το ένα μέρος στο άλλο. Για αύξηση δυσκολίας μπορούμε αυτή την πίστα να την κάνουμε μετά εμποδίων, χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε άλλο υλικό ή και το ίδιο μας το σώμα.
ΧΡΗΣΗ 8
Το μολύβι από μόνο του είναι ένα μέσο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε με πάρα πολλούς τρόπους. Μην ξεχνάς ότι σβήνει από παντού. Μερικά παραδείγματα:
ΧΡΗΣΗ 9
Όταν έχουμε στην κατοχή μας ένα χαρτί, οι δραστηριότητες που μπορούν να γίνουν ώστε να καλύψουμε το θεραπευτικό μας πλάνο, είναι πολλές. Μερικές από αυτές είναι:
ΧΡΗΣΗ 10
Σε αυτή την τελευταία χρήση, δεν θα ήθελα να αναφερθεί κάτι συγκεκριμένο. Θα καταγράψω όμως πέντε πολλαπλές χρήσεις που με έμαθαν τα ίδια τα παιδιά:
πηγή eidikospaidagogos.gr
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Ωραίες ιδέες για παιχνίδι στο σπίτι με τα παιδιά!!