Μία νέα έρευνα, υποστηρίζει ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν με μία βιβλιοθήκη στο σπίτι, έχουν υψηλές επιδόσεις στη γραφή και την ανάγνωση στην ενήλικη ζωή αλλά και αυξημένη μαθηματική ικανότητα.
Οι συγγραφείς του άρθρου, μελέτησαν 160.000 ενηλίκους μεταξύ των ετών 2011 και 2015 και βρήκαν ότι η ύπαρξη 80 ή περισσοτέρων βιβλίων σε ένα σπίτι, βοηθάει τα παιδιά να αποκτήσουν σημαντικά υψηλότερα επίπεδα ανάγνωσης και γραφής, μαθηματικών γνώσεων και τεχνολογικών δεξιοτήτων, σχετικών με την πληροφορική και την επικοινωνία ως ενήλικοι.
Το άρθρο καταλήγει στο εξής: Όταν τα παιδιά μεγαλώνουν με μία βιβλιοθήκη μέσα στο σπίτι, δίνεται ώθηση στις δεξιότητές τους στην ενήλικη ζωή σε αυτούς τους τομείς, πέρα από τα οφέλη που αποκομίζουν από την γονεϊκή εκπαίδευση ή την δική τους εκπαιδευτική ή επαγγελματική επιτυχία.
Στην έρευνα βρέθηκε ότι η επίδραση ήταν ισχυρή σε παιδιά που κατέληξαν να έχουν απλώς μια εκπαίδευση επιπέδου λυκείου και γίνονταν τόσο ικανοί σε επίπεδο ανάγνωσης και γραφής, μαθηματικών γνώσεων και τεχνολογικών ικανοτήτων στην ενήλικη ζωή, όσο οι απόφοιτοι πανεπιστημίου που μεγάλωσαν με λίγα μόνο βιβλία.
Η έρευνα που διεξήχθη από τη Τζοάνα Σικόρα του Εθνικού Πανεπιστημίου Αυστραλίας, βρήκε ότι τα μεγαλύτερα οφέλη εμφανίζονταν ως προς την ικανότητα ανάγνωσης και γραφής, το επίπεδο των μαθηματικών γνώσεων και τις τεχνολογικές δεξιότητες πληροφορικής και επικοινωνίας, όταν σε ένα σπίτι υπήρχαν από 80 έως 350 βιβλία – περισσότερα βιβλία πάνω από αυτόν τον αριθμό, δεν προσέφεραν αναλογικά περισσότερα οφέλη. Παρ’ όλα αυτά, το τι περιλαμβάνει μια μεγάλη βιβλιοθήκη, εξαρτάται από το πού βρίσκεσαι.
Οι σκανδιναβικές οικογένειες είχαν τις μεγαλύτερες συλλογές: το 14% των Νορβηγών και το 13% των Σουηδών, είχαν περισσότερα από 500 βιβλία στα σπίτια τους. Μόνο μερικές χώρες, είχαν κατά μέσο όρο λιγότερα από 80 βιβλία: η Χιλή, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Σιγκαπούρη και η Τουρκία.
Μία εύλογη ερώτηση που θα μπορούσε να κάνει κανείς, αφορά στην επίδραση της αύξησης των ψηφιακών βιβλίων. Η μελέτη αυτή, υποβαθμίζει την επίδραση αυτής της τάσης στα ευρήματά της, λέγοντας το εξής:
Προς το παρόν, η αντίληψη ότι η κοινωνική πρακτική της «κατανάλωσης» έντυπων βιβλίων είναι παλιομοδίτικη, είναι πρόωρη. Ο λόγος για αυτό, είναι ότι οι μεγάλες ψηφιακές βιβλιοθήκες, τουλάχιστον προς το παρόν, συμβαδίζουν με τις μεγάλες έντυπες βιβλιοθήκες:
…το μέγεθος της βιβλιοθήκης στο σπίτι, σχετίζεται θετικά με υψηλότερα επίπεδα ικανότητας για ψηφιακή ανάγνωση και γραφή και συνεπώς, τα στοιχεία δείχνουν ότι στο μέλλον, η δέσμευση με τα υλικά αντικείμενα της ακαδημαϊκής παράδοσης στα γονεϊκά σπίτια, δηλαδή τα βιβλία, θα συνεχίσει να παρέχει σημαντικά οφέλη στις τεχνολογικές ικανότητες που σχετίζονται με την πληροφορική και την επικοινωνία στην ενήλικη ζωή.
Η μελέτη δείχνει ότι υπάρχουν δύο παράγοντες που επιδρούν εδώ.
Πρώτη είναι η επίδραση της ανάπτυξης σε ένα μαθησιακό κοινωνικό περιβάλλον, δεδομένου ότι η έκθεση στα βιβλία κατά την εφηβεία, είναι αναπόσπαστο κομμάτι των κοινωνικών πρακτικών που προάγουν τις μακροχρόνιες γνωστικές ικανότητες.
Δεύτερον, το διάβασμα συχνά βοηθάει τα άτομα να αναπτύξουν συναφείς δεξιότητες και, όπως αναφέρει η μελέτη: η πρώιμη έκθεση σε βιβλία στο σπίτι είναι σημαντική, καθώς τα βιβλία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας και των μεθόδων που ενισχύουν τις ισόβιες γνωστικές ικανότητες.
Επιπροσθέτως, αυτές οι ικανότητες διευκολύνουν την εκπαιδευτική και επαγγελματική επιτυχία, αλλά επίσης, βάζουν ένα θεμέλιο για τις ισόβιες καθημερινές δραστηριότητες, που ενισχύουν την ικανότητα ανάγνωσης και γραφής και το επίπεδο των μαθηματικών γνώσεων.
Δεδομένου ότι η έρευνα βρήκε ότι οι απόφοιτοι πανεπιστημίου που μεγάλωσαν χωρίς να έχουν σχεδόν καθόλου βιβλία δίπλα τους, είχαν επίπεδα ανάγνωσης και γραφής περίπου κοντά στο μέσο όρο είναι λογικό ότι η κατοχή βιβλίων στο σπίτι, αποτελεί μια εξαιρετική επένδυση για το μέλλον ενός παιδιού.
Οι συγγραφείς σημειώνουν: Επομένως, από θέμα ανάγνωσης και γραφής, μια «φιλομαθής» εφηβεία οδηγεί σε μεγάλο εκπαιδευτικό πλεονέκτημα. Όταν πρόκειται για το επίπεδο των μαθηματικών γνώσεων, τα οφέλη μιας ουσιαστικής βιβλιοθήκης στο σπίτι, παραμένουν επίκαιρα, καθώς οι επιδράσεις της είναι ισοδύναμες με το να έχει κανείς πρόσθετα χρόνια εκπαίδευσης.
Τα συμπεράσματα της μελέτης θα έπρεπε να είναι ενθαρρυντικά για οικογένειες ανά τον κόσμο, που δεν είναι σε θέση να εξασφαλίσουν ένα υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης για τα παιδιά τους. Η κατοχή βιβλίων στο σπίτι, μπορεί στην ουσία να προσφέρει ίσες ευκαιρίες στον τομέα των γνωστικών και μαθηματικών δεξιοτήτων, χωρίς την δαπάνη που έχει η τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Για τους γονείς που μπορούν να στείλουν τα παιδιά τους στο πανεπιστήμιο, η μελέτη υποδεικνύει ότι το να μεγαλώνει κανείς ένα παιδί σε ένα «φιλομαθές» περιβάλλον, ενδέχεται να είναι προαπαιτούμενο για να αποκομίσει το πλήρες όφελος από μια πανεπιστημιακή εκπαίδευση και φυσικά, προσφέρει στο παιδί μια ακόμα μεγαλύτερη ευκαιρία επιτυχίας κατά την ενήλική του ζωή.
Πηγή: How books in adolescence enhance adult literacy, numeracy and technology skills in 31 societies
Απόδοση: Ελένη Χριστοδουλάκη, ψυχολόγος
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr
πηγή PsychologyNow.gr
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Κανένα σχόλιο ακόμη
Γράψτε πρώτος ένα σχόλιο