Πώς παίζουν τα παιδιά με αυτισμό;
Λόγω των ελλειμμάτων που αναφέρθηκαν η ικανότητα για παιχνίδι παρεμποδίζεται. Έτσι, ένα παιδί που ανήκει στο φάσμα του αυτισμού συνήθως παίζει με άκαμπτο και επαναλαμβανόμενο τρόπο. Παρά το γεγονός πως συνήθως τα παιδιά με αυτισμό παρουσιάζουν δυσκολίες σε όλα τα είδη παιχνιδιού, φαίνεται πως λόγω της ακαμψίας στον τρόπο σκέψης τους, η δυσκολία είναι πιο έντονη στο συμβολικό παιχνίδι. Το παιχνίδι, δηλαδή, κατά το οποίο τα αντικείμενα γίνονται σύμβολα αναπαριστώντας εικόνες και γεγονότα της καθημερινότητας των παιδιών. Επιπλέον, όπως επισημάναμε υπάρχει μεγάλη ανομοιογένεια μεταξύ των παιδιών που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού. Ως εκ τούτου, ο τρόπος με τον οποίο παίζει ένα παιδί εξαρτάται από το επίπεδο της γνωστικής του αντίληψης και τις γλωσσικές του δυνατότητες.
Το παιχνίδι!
Χωρίς αμφιβολία το παιχνίδι κατέχει σπουδαία θέση στη ζωή ενός παιδιού. Τα παιδιά μαθαίνουν για τον κόσμο μέσα playTherapy2από το παιχνίδι, καλλιεργούν τον τρόπο σκέψης τους και τη δημιουργικότητά τους, επικοινωνούν συμβολικά τη συναισθηματική τους διάθεση και αποκτούν δεξιότητες επικοινωνίας όταν παίζουν μαζί με κάποιον άλλο. Το παιχνίδι των παιδιών αντικατοπτρίζει και το στάδιο ανάπτυξης στο οποίο βρίσκονται, έτσι όσο μεγαλώνουν παίζουν και με διαφορετικό τρόπο. Συνεπώς μέσα από το παιχνίδι το όφελος για τα παιδιά είναι γνωστικό, συναισθηματικό και κοινωνικό.
Παιγνιοθεραπεία
Η παιγνιοθεραπεία είναι μια προσέγγιση που βασίζεται στη ζωτική ανάγκη των παιδιών για παιχνίδι. Μπορεί να είναι κατευθυντική με τον θεραπευτή να κατέχει ενεργό ρόλο στη διαδικασία αλλά και μη-κατευθυντική κατά την οποία το παιδί οδηγεί τη θεραπεία μέσα από τις επιλογές παιχνιδιού και τρόπου που θέλει να εκφραστεί. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει αρκετός χώρος για ελεύθερη έκφραση του παιδιού.
Βασικά συστατικά της παιγνιοθεραπείας αποτελούν:
Το περιβάλλον. Το δωμάτιο της παιγνιοθεραπείας αποτελεί το ασφαλές περιβάλλον μέσα στο οποίο το παιδί μπορεί να εκφραστεί με τον δικό του τρόπο.
Η σχέση μεταξύ παιδιού και θεραπευτή αποτελεί παράγοντα «κλειδί» που στοχεύει να βελτιώσει τον τρόπο που αλληλεπιδρά το παιδί σε διάφορα περιβάλλοντα.
Ο ρόλος του θεραπευτή. Ο θεραπευτής οφείλει να δημιουργήσει ευχάριστο κλίμα, να αποδεχτεί το παιδί και να προσαρμοστεί στον αναπτυξιακό του ρυθμό και να βρίσκεται πάντα σε θέση να καθρεφτίσει το συναίσθημα του παιδιού.
Σε τι θα ωφελήσει ένα παιδί με αυτισμό η Παιγνιοθεραπεία;
Παρόλο που οι συμπεριφοριστικές παρεμβάσεις τείνουν να είναι πιο αποτελεσματικές και αναγκαίες στις περισσότερες περιπτώσεις παιδιών που ανήκουν στο αυτιστικό φάσμα, γνωρίζοντας τα οφέλη, στην Ανάδραση συστήνουμε την ένταξη της παιγνιοθεραπείας στο ειδικό πρόγραμμα παρέμβασης ενός παιδιού με αυτισμό.
Μέσα από την παιγνιοθεραπεία το παιδί με αυτισμό
Σχετικά με τη διεξαγωγή της θεραπείας, ακολουθούμε τη φιλοσοφία της παιγνιοθεραπείας με δέσμευση για έναν κύκλο 10 συνεδριών, επαναξιολόγηση και πιθανότητα ανανέωσης ανάλογα με τις ανάγκες του παιδιού. Απαραίτητη κρίνεται και η συμβουλευτική γονέων, έτσι ώστε να υπάρχει ανατροφοδότηση για τη συμπεριφορά του παιδιού στο σπίτι και την εφαρμογή κοινής γραμμής.
Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας.
Στην Ανάδραση γνωρίζουμε πως το παιχνίδι αποτελεί μια δεξιότητα που πρέπει να διδαχθεί σε ένα παιδί με αυτισμό κι όχι απλώς το μέσο για να καλλιεργηθούν άλλες δεξιότητες…
εμείς το διαβάσαμε στο psychopedia.gr
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Κανένα σχόλιο ακόμη
Γράψτε πρώτος ένα σχόλιο