Από το δάσκαλο Βαγγέλη Αλεξόπουλο.
Μια καθημερινή υποχρέωση των μικρών μαθητών είναι και η μελέτη της ορθογραφίας. Δεν είναι λίγες όμως οι περιπτώσεις όπου η συγκεκριμένη διαδικασία προκαλεί άγχος και ένταση στο μαθητή και την οικογένεια του. Αυτό συμβαίνει επειδή η ορθογραφία αποτελεί για πολλούς εκπαιδευτικούς αλλά και γονείς έναν εύκολο τρόπο καθημερινής αξιολόγησης του μαθητή.
Μπείτε στη θέση του μικρού μαθητή και φανταστείτε πως θα νιώθατε αν κάποιος σας αξιολογούσε καθημερινά στο χώρο εργασίας σας αλλά και λίγο μετά αφότου γυρίσετε στο σπίτι σας.
Χωρίς να γίνεται προσπάθεια υποβάθμισης της αξίας της ορθογραφίας είναι σκόπιμο να σκεφτεί κανείς ότι πολλοί είναι οι ορθογράφοι που δεν προχώρησαν όπως θα ήθελαν στη ζωή τους σε αντίθεση με πολλούς ανορθόγραφους που πέτυχαν σε μεγάλο βαθμό τους προσωπικούς τους στόχους.
Στο παρόν άρθρο θα σας παρουσιάσω μια ενδεικτική στρατηγική για την αποτελεσματικότερη εκμάθηση της καθημερινής ορθογραφίας αλλά και μια σειρά δραστηριοτήτων οι οποίες θα καλλιεργήσουν τις γενικότερες δεξιότητες ορθογραφίας του μαθητή.
Βήματα καθημερινής μελέτης της ορθογραφίας
1. Διαβάζω δυνατά το κείμενο που έχω για αντιγραφή και ορθογραφία.
2. Στις άγνωστες λέξεις της ορθογραφίας βάφω με έντονο χρώμα τα γράμματα και τις καταλήξεις που πρέπει να προσέξω.
3. Γράφω την αντιγραφή και ελέγχω για λάθη.
4. Ακούω πολύ προσεκτικά την ορθογραφία και την γράφω.
5. Μόλις τελειώσω ελέγχω κοιτάζοντας την αντιγραφή και υπογραμμίζω τα λάθη μου.
6. Αντιγράφω 3 φορές τις λέξεις που έχουν λάθος κάνοντας τα γράμματα που δεν έγραψα σωστά λίγο μεγαλύτερα και τα χρωματίζω.
7. Ακούω και ξαναγράφω την ορθογραφία.
Δραστηριότητες για καλύτερη ορθογραφία
Κάντε συχνές επαναλήψεις τους κανόνες της ορθογραφίας που υπάρχουν στα βιβλία της γλώσσας της αντίστοιχης τάξης.
Δώστε έμφαση στην αναγνώριση του είδους και του ρόλου των μερών του λόγου μέσα από κείμενα του βιβλίου. Δεν έχει νόημα να γνωρίζει τους κανόνες των ρημάτων για παράδειγμα, χωρίς όμως να μπορεί να αναγνωρίσει ποια είναι τα ρήματα σε ένα κείμενο.
Χρησιμοποιήστε τον υπολογιστή. Σε ένα αρχείο word υπαγορέψτε στο μαθητή λέξεις και φράσεις. Αν υπάρχουν λέξεις με λάθος ο αυτόματος ορθογράφος θα τις υπογραμμίσει με κόκκινο χρώμα. Τότε αφού σκεφτεί τους κανόνες πρέπει να τις διορθώσει.
Το Σαββατοκύριακο παίξτε κρεμάλα με τις δύσκολες λέξεις της ορθογραφίας της προηγούμενης εβδομάδας.
Γράφουμε τις λέξεις σε ένα χαρτί και το τοποθετούμε σε ένα μέρος του σπιτιού. Ο μαθητής πρέπει να τρέξει να δει τη λέξη ή φράση και να τη θυμάται μέχρι να επιστρέψει στο γραφείο του να τη γράψει. Η μουσική μπορεί να το κάνει πιο διασκεδαστικό. Όσο ο μαθητής τρέχει και διαβάζει τις λέξεις η μουσική παίζει. Όταν σταματήσει πρέπει να επιστρέψει και να τις γράψει.
Ρίξτε αλεύρι στον πάγκο της κουζίνας και ζητήστε από το μαθητή να γράψει με το δάχτυλο τις λέξεις που τον δυσκολεύουν.
Προσοχή! Ο ρυθμός με τον οποίο γράφει ο κάθε μαθητής δεν είναι ίδιος, ιδιαίτερα στις μικρές τάξεις. Εξετάστε λοιπόν σε πρώτη φάση αν η δυσκολία του μαθητή οφείλεται στο ότι δεν προλαβαίνει την υπαγόρευση της ορθογραφίας στην τάξη και συζητήστε το με το δάσκαλο.
Να θυμάστε να τονώνετε τόσο την αυτοπεποίθηση του παιδιού όσο και την ικανότητά του στην ορθογραφία, επιβεβαιώνοντάς την με κάθε ευκαιρία. Το κίνητρο είναι πολύ σημαντικό, καθώς τα παιδιά είναι πολύ πιο πιθανό να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους στην ορθογραφία όταν η διαδικασία είναι διασκεδαστική, ελκυστική και ενδιαφέρουσα.
Το θετικό αποτέλεσμα είναι ένα συναίσθημα ικανοποίησης για όλους. Το παιδί βλέποντας την εξέλιξή του, θα νιώσει χαρά και αυτοπεποίθηση και θα αποκτήσει κίνητρο για να γίνει ακόμα καλύτερο, ενώ ο γονιός θα νιώσει περηφάνια και ανακούφιση.
Καλή επιτυχία!
πηγή oloigiatopaidi.gr
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Κανένα σχόλιο ακόμη
Γράψτε πρώτος ένα σχόλιο