Οταν ο Μάνος μου είπε πριν απο λίγο καιρό ότι είχε προτείνει στον παλιό του φίλο και συναδελφο Παναγιώτη Τιμογιαννάκη να γράφει στο eimaimama, ομολογώ ότι έμεινα παγωτό.
Ο Παναγιώτης Τιμογιαννάκης λοιπόν, αυτή την εβδομάδα επαναστατεί για λογαριασμό των μαμάδων. Αντί λοιπόν να μας στείλει λοιπόν σε άλλη μία ταινία κινουμένων σχεδίων, προτείνει την ταινία «Το παρελθόν»
[divider]
γράφει ο Παναγιώτης Τιμογιαννάκης
(μέλος της European Film Academy)
«Είμαι μαμά»
Πόσο δύσκολο! Όχι μόνο αυτό που λέει η συντομότατη φράση αλλά και το να επικοινωνήσεις το περιεχόμενο της όταν μαμά δεν είσαι.
Και μπαίνεις σε ένα site τέτοιο, στην αρχή από παρακίνηση, κατόπιν από περιέργεια (η σειρά μπορεί και να αλλάξει κι η περιέργεια να προηγηθεί) και να βλέπεις μπροστά σου ένα άλλο κόσμο να ανοίγεται με τον οποίο δεν έχεις επαφή.
Δεν έχεις επαφή;
Μα όλοι έχουμε μια μαμά και γύρω μας κυκλοφορούν πλήθος οι μαμάδες. Και ξέρουμε, έχουμε δει, έχουμε ακουστά, πως το όλο πράγμα είναι μεγάλος μπελάς για ένα τρίτο και σκοπός ή κι εξαναγκασμός ζωής για το μισό πλανήτη και για όλα αυτά που έχουμε διδαχτεί.
Εδώ σταματώ αυτή την εισαγωγή διότι δεν θα βγάλουμε άκρη, είναι τόσο τεράστιο το θέμα και κοσμογονικό μαζί όσο και δεδομένο ταυτόχρονα.
Όταν όμως ούτε μαμά είσαι ούτε θα γίνεις για πολύ συγκεκριμένους , «γενετήσιους» λόγους κι όταν η δουλειά σου κι αυτό με το οποίο ασχολείσαι δεν έχει άμεσο θέμα, εκεί, απότομα, διαπιστώνεις ότι γελάστηκες.
Τι δουλειά έχει ένας κινηματογραφικός δημοσιογράφος κι αρθρογράφος (θέλετε και «κριτικός»; μέσα κι αυτό!) καθώς περιπλανιέται σε ένα τέτοιο site, με ένα τέτοιο θέμα; Τι να πει σε μια μανούλα για το σινεμά; Εχει όρεξη η γυναίκα, μέσα σε όλα αυτά με τα οποία την βαραίνει ο ρόλος της να ακούει και για… σινεμάδες;
Κι εδώ έρχεται η απάντηση: Αμ πως δεν έχει. Αν μη τι άλλο, θέλει κι αυτή κάποτε να ξεσκάσει. Αλλωστε, δεν είναι κι όλες οι μαμάδες με μωρά στην αγκαλιά. Κάποια παιδιά έχουν μεγαλώσει.. Λέμε τώρα… Συνεπώς μπορεί κι αυτή να θέλει να βγει, και θα θέλει, μια και το μαμά δεν της αφαιρεί τα συνταγματικά της δικαιώματα.
Και θες να της πείς για σινεμά. Μάλιστα. Άλλη παγίδα. Διότι αυτομάτως ο περιορισμένος νους πάει να σε σπρώξει να της πεις για «παιδική ταινία». Ε, αφού έχει παιδάκια, πού θα πάει η γυναίκα.
Α, όχι. Εκεί επαναστάτησα εγώ για λογαριασμό των μαμάδων. Α, όχι και στο σινεμά θα με τρέχετε στα κινούμενα σχέδια και στα Cineplex και στα παιδικά προγράμματα.
Χμ! καλή η ιδέα, σκέφτομαι, που μου κατέβηκε από το μυαλό!
Διότι αυτή την εβδομάδα, σε καμία γυναίκα που με ρώτησε τι να πάει να δει δεν σκέφτηκα, δεν τόλμησα να της πω να πάει να δει το «Εγώ ο απαισιότατος Νο2» επειδή είναι γυναίκα, άρα θα ‘ναι και μαμά, αρα στο κινούμενο σχέδιο είναι καταδικασμένη να σιτίζεται κινηματογραφικά, για να της γίνει και το σινεμά βραχνάς.
Συγγνώμη που δεν ρώτησα καμία από όσες με ρώτησαν «τι έργο συνιστάτε;», εάν έχουν παιδιά. Εμπαινα απευθείας στο θέμα.
Όχι, δεν θα πω σε καμία γυναίκα να πάει να σπαταλήσει το δίωρο της και τα λεφτά που στις μέρες μας μάλλον δεν θα της περισσεύουν στο να πάει να κλειστεί στο καρτούν.
Θα της έλεγα άλλο έργο κι αυτό έκανα. Είπα σε όλες για «Το παρελθόν». Αν και κάποιος φίλος με «πρόγκαρε» λέγοντας μου ότι και το «Prisoners» που είναι ωραίο έργο δεν έχει λόγο να μην αρέσει στις γυναίκες. Ούτε blockbuster είναι με αυτοκίνητα και σιδερικά να γκρεμίζονται και τους ήχους να ξεκουφαίνουν ούτε κανένα από εκείνα τα «ανεξάρτητα» με τις σπυριάρες πρωταγωνίστριες και τους ψυχοπαθείς της αμερικάνικης επαρχίας.
Εγώ, όμως, κάπου κόλλησα με «Το παρελθόν» και σκεφτόμουν τις γυναίκες. Επειδή κι η ηρωίδα του δράματος είναι σχετικά νέα κοπέλα και μαμά. Εχει δύο κορίτσια από πρώτο γάμο, το ένα στη δύσκολη εφηβεία, το άλλο πιο μικρό, έχει ένα πρώτο πρώην σύζυγο που έχει φύγει από το παριζιάνικο λαικό προάστιο κι έχει εγκατασταθεί στο Βέλγιο, έχει παντρευτεί σε δεύτερο γάμο ένα Ιρανό φυγά, ο οποίος μετά από τέσσερα χρόνια νοστάλγησε την πατρίδα του κι όταν ξαναγυρίζει τη βρίσκει σε άλλη αγκαλιά. Εχει τώρα ένα Αραβά, που της έχει φέρει και το παιδί του, ένα αγοράκι, διότι η γυναίκα του έκανε απόπειρα αυτοκτονίας όταν υποτίθεται πως έμαθε για το δεσμό τους , η απόπειρα δεν ολοκληρώθηκε, την άφησε φυτό.
Κι έχει τώρα εκείνον που ξαναγύρισε, τον Ιρανό, έχει και τον άλλο με τα τραύματα κι έχει και την κόρη να κακίζει τη μάνα της ως υπεύθυνη για το κώμα στο οποίο περιήλθε η σύζυγος του Αραβα, από τον οποίο περιμένει και παιδί. Η ηρωίδα. Όχι η άλλη.
Πραγματικά, έβλεπα την ταινία αυτή του Ιρανού Ασγκάρ Φαραντί, που λατρεύτηκε προ διετίας με το «Ενας χωρισμός» και τώρα πλέον δουλεύει στη Γαλλία χαρίζοντας βραβείο γυναικείας ερμηνείας στις Κάνες στην πρωταγωνίστρια Μπερενίς Μπεζό, αυτή που έπαιζε τη σταρ του βωβού στο «The artist», αν το είδατε όσοι το είδατε, κι ο νους μου ήταν εκεί.
Και σκέφτηκα κι αυτή την παράμετρο που αντιμετωπίζει μια μανούλα, την κριτική από τα παιδιά της. Και να ήταν μόνο αυτό; Αν πω κι άλλα θα αποκαλύψω το τέλος, θα αποκαλύψω ακόμα και την εξέλιξη, όλο το δεύτερο μέρος, οπότε θα έχω στερήσει από τον άλλο – από την άλλη- την ομορφιά ενός δικαιώματος, του δικαιώματος να είσαι θεατής.
Αυτές σκεφτόμουν.
Όχι, με τίποτα δεν σκέφτηκα, επειδή ήταν καρπερές κι έγιναν μαμάδες, να τις στείλω στο «Εγώ ο απαισιότατος 2». Το καθήκον τους ως μητέρες το ξέρουν εκείνες καλύτερα από μένα.
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Super idea! Theloume nees tainies pou na parousiazoun endiaferon k na problhmatizoun, na pairnoume Kati apo autes.. Euxaristoyme!
Μπράβο! Πολύ ωραία ιδέα η νέα σας στήλη. Αγαπάμε σινεμά.
Χαιρομαι αφανταστα που ο κ. Τιμογιαννακης θα γραφει τη συγκεκριμενη στηλη!Χαιρετιζω την ιδεα σας!Μπραβο κ παλι μπραβο! Mε εκτιμηση, Μαιρη Αδαμοπουλου,(μαμα που εχει πολυυυ καιρο να παει σινεμα)
Ναι είμαστε μαμάδες πάντα, αλλά πόσο καλύτερες και πιο ξεκούραστες μαμάδες νιώθουμε μετά από μια ανθρώπινη, ωραία, ευαίσθητη ταινία...Ευχαριστούμε τον κ. Τιμογιαννάκη και περιμένουμε με ενδιαφέρον τις προτάσεις του για καλό σινεμά! (Και ιδιαίτερα ευρωπαικό σινεμά...)
Τιμογιαννάκη!!!!, σε είχα δάσκαλο κάααααποτε στο εργαστήρι του Διαμαντόπουλου, το (κάτσε να μετρήσω χρόνια...) 1997 ή 96, μπορεί και 98. Θυμάμαι μια μέρα, εξετάσεις πρέπει να ήταν, μας είχες βάλει να πούμε τον ορισμό της τραγωδίας όλοι μαζί και κοίτα να δεις που συναντιόμαστε στο "είμαι μαμά" p.s. μου την είχες σπάσει λοιπόν τότε σε ένα μάθημα γιατί με είχες ρωτήσει κάτι για την Ρεντγκρέιβ και σου είχα απαντήσει με περιγραφικό τρόπο αυτό που συνοψίζεται στη λέξη φυζικ και με ακύρωσες… Μετά μου έκανες ερωτήσεις για το Amistad…χαχαχα τι μου θύμισες, ωραία χρόνια!!!
εύχομαι να συνεχίσετε να μας σκέφτεστε έτσι κε Τιμογιαννάκη μας...
Πείτε με ρηχή, αλλά προτιμώ το Dispicable Me 2. Έχω αρκετό δράμα και πολυπλοκότητα στην καθημερηνότητά μου, τόσο που δεν αντέχω να υποστώ κι άλλο στο σινεμά! Όλο αυτό με τις μπερδεμένες σχέσεις με πρώην και νυν συζύγους, αλλόθρησκους και φυγάδες, ανάμεσα σε ψυχασθενείς αυτοκτονικές υπάρξεις και αγριεμένες έφηβες κόρες... μου δημιούργησε στομαχόπονο και δεν μπορώ (δεν θέλω) να το παρακολουθήσω! Γιατί να θέλει κάποιος να περάσει τέτοια σύγχυση? Ενώ ο Απαισιότατος με όλη του την χαζομάρα, είναι τόσο απλός, εύκολος και εύπεπτος! Πάντως είναι πολύ ευχάριστη έκπληξη η παρουσία σας στο blog! :)
Αααααχ!!!! Τι να πω για τον Κύριο Τιμογιαννάκη; Τον αγαπήσαμε για τις γνώσεις του και τώρα τον λατρεύουμε και για την ευαισθησία του... Χαιρομαι που υπάρχουν άνθρωποι εκεί εξω που δεν βλέπουν μόνο το "μαμα" κολλημένο στο μέτωπο (Το οποίο το φοράω με τρελή χαρα και περηφάνεια!!!)... Και διαβαζοντας το κείμενο του θυμήθηκα λίγο τον παλιο εαυτό μου... Να'στε καλα και να συνεχισετε δυναμικα!!! Ευχαριστούμε πολύ! Ε.
Ευχαριστούμε πολύ για το άρθρο σας!!Πολύ θα ήθελα να τη δω..με φίλες-μαμάδες μια έξοδο για σινεμά μας είναι αυτο που χρειαζόμαστε..μακάρι να τα καταφέρω.. Θα ήθελα όμως να μας προτείνετε και παιδικές ταινίες αλλά οχι για μας αλλά για τα παιδιά μας με βάση την ηλικία τους..επίσης να μας πείτε τι να ΜΗΝ αφήσουμε τα παιδιά μας να δουν!!
Είναι εξαιρετικό, είχα λατρέψει και το "Ένας Χωρισμός" του ίδιου. Τέλεια επιλογή :)
Υπέροχη ιδέα και ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Τιμογιαννάκη και το eimaimama! Ο Φαραντί με τον "Χωρισμό" του με έκανε να εκτιμήσω το ιρανικό σινεμά που ανέκαθεν αντιπαθούσα, οπότε αναμένω με πολύ ενδιαφέρον τη νέα του ταινία.
Πραγματικά πολύ όμορφο το άρθρο!!!! Κι εγώ μάλλον θα δω το έργο.Μου φαίνεται πολύ ενδιαφέρουσα η υπόθεση και μου αρέσουν γενικά οι γαλλικές ταινίες,ο γαλλικός κινηματογράφος.Είναι πραγματικά πολύ σημαντικό,που μας προτρέπετε να πάμε σινεμά.Συνεχίστε να το κάνετε,σας παρακαλώ....
Ευχαριστουμε πολυ για το υπεροχο αρθρο! Και ναι, ειμαστε μανουλες, αλλα αυτο δε σημαινει οτι βλεπουμε μονο καρτουν! Αγαπω τον κινηματογραφο ως ανθρωπος που μεγαλωσα βλεποντας ταινιες ατελειωτες ωρες! Ευχαριστουμε για την ενδιαφερουσα προταση, εγω σκεφτομαι να την τιμησω.
Τι ευχαριστη εκπληξη...να συνεχισετε να μας προτεινετε ωραιες ταινιες,να μας παρακινείτε να παμε σινεμα,η παρουσια σας σε αυτή τη σελιδα είναι πολύ σημαντικη για εμάς...ευχαριστούμε πολύ
Polu omorfo arthro. Sas euxaristoume pou katalavainete kai emas tis..mamades!! :-)
ΛΑΤΡΕΥΩ τον κινηματογραφο... ολη αυτη την μαγεια που ζεις μεσα στην αιθουσα ειτε βλεπεις παιδικο ειτε κοινωνικο ειτε περιπετεια, ναι μια μαμα θελει να ξεσκασει και ειλικρινα χαιρομαι παρα πολυ που σας εχουμε εδω στο eimaimama να μας προτεινετε ταινιες... καλως μας ηρθατε και ανυπομονουμε και για το επομενο κειμενο σας... [καποια στιγμη αν θελετε και εχετε κεφι καντε μια αναδρομη στα παλια κ πειτε μας για ταινιες-σταθμους που αξιζει να τις δουμε ολοι καποια στιγμη στην ζωη μας]