το κλειστό βασίλειο της σιωπής
γράφει ο Παναγιώτης Τιμογιαννάκης
(μέλος της European Film Academy)
Όταν η ταινία του Αλέξανδρου Αβρανά «Miss Violence» έφυγε θριαμβεύτρια από το Φεστιβάλ Βενετίας με «Αργυρό Λιοντάρι» για τη σκηνοθεσία και με Κύπελλο Volpi για την καλύτερη ανδρική ερμηνεία στον Θέμη Πάνου, αυτό που έλεγα ήταν πως όταν έρθει το φιλμ στις ελληνικές αίθουσες, δεν θα πάμε να δούμε γενικώς την ταινία του Αβρανά, αλλά αυτό που είδαν οι ξένοι, για μια ακόμα φορά, στο σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο και τον υπερβράβευσαν.
Όταν, όμως, βγήκε το φιλμ στις αίθουσες, η Βενετία ήταν «μακρινή ανάμνηση» και μεσολαβούσε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Οπου διάφοροι απίθανοι τύποι και τύπισσες ειρωνεύονται κι ασχημονούν κι έχουν βρεί και την έτοιμη καραμέλα για το κράξιμο, τον «Κυνόδοντα»
Είπαμε, να μη μας αρέσει ο «Κυνόδοντας», αλλά από το σημείο αυτό μέχρι την ομαδική υστερία, μεσολαβεί απόσταση.
Μπορεί κι αυτή να έχει ως στόχο λιθοβολισμού την ελληνική οικογένεια αλλά το κάνει με διαφορετικό τρόπο. Κι αυτός ο τρόπος είναι που βρήκε έτοιμο υποστηρικτή τον Μπερνάρντο Μπερτολούτσι ως πρόεδρο της κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ της Βενετίας και σύσσωμη την κριτική επιτροπή αφού, όπως μάθαμε, τα βραβεία τα πήρε ομόφωνα.
Σίγουρα αυτοί που κράζουν δεν έχουν αντιληφθεί τίποτε από την ταινία, μια χούφτα αμόρφωτα άτομα που παριστάνουν τα ψαγμένα, σε μια χώρα όπου το επίπεδο αμορφωσιάς κρίνεται κι από τη φράση-κλειδί που αποτελεί παγκόσμια πατέντα: «Δεν έχουμε ανάγκη τον ψυχίατρο, έχουμε φίλους». Λες κι αυτή είναι η αποστολή του «φίλου», οπότε, γύρευε πως εννοούν και τη φιλία. Τα άτομα λοιπόν αυτών των αντιλήψεων δεν έχουν αντιληφθεί τι ακριβώς κράζουν: Τον Αβρανά από ζήλεια για να επιβεβαιώσουν το απόφθεγμα της αείμνηστης δασκάλας της ελληνικής δημοσιογραφίας Ελένης Βλάχου πως «η επιτυχία στην Ελλάδα ισοδυναμεί με ποινικό αδίκημα», ή τον….. Μπερτολούτσι αφού από έλλειψη σκέψης δεν αντιλαμβάνονται ότι αυτόν κράζουν;
Μήπως όμως κράζουν τον ίδιο τον εαυτό τους; Οι μισοί επειδή δεν καταλαβαίνουν κι οι άλλοι μισοί επειδή ενοχλούνται και δεν θέλουν να καταλάβουν;
Διότι μου κάνει εντύπωση πως αυτοί οι τύποι έχουν ως στόχαστρο ειρωνείας την οικογένεια όταν την βλέπουν σε αμερικανικές ταινίες. Φυσικά και πρόκειται για καλλιεργημένη προπαγάνδα εξ αριστερών θεωρητικών προερχόμενη που μπερδεύει το φάντη με τον ρετσινόλαδο, και θυμάμαι να ειρωνεύονται πριν από χρόνια την κομεντί του Νόρμαν Τζούισον με την Σερ, το «Κάτω από τη λάμψη του φεγγαριού», που τέλειωνε με την ιαχή «Ζήτω η οικογένεια» και τα αμόρφωτα άτομα που λυμαίνονται την κριτική χρόνια τώρα, ειρωνεύτηκαν τους Αμερικάνους και το «Πατρίς, θρησκεία, οικογένεια» (που δεν είναι των Αμερικανών αλλά της ελληνικής 4ης Αυγούστου), χωρίς να γνωρίζουν στοιχειωδώς πως οι ήρωες του έργου ανήκουν στην ιταλική κοινότητα, πως στην ιταλική κουλτούρα η έννοια της famiglia είναι θεμελιώδης, ξεκινώντας από τη «mamma» και προεκτείνεται ως την Παρθένο Μαρία κι ότι κι ο σκηνοθέτης δεν ήταν Αμερικάνος, αλλά Καναδός.
Το λέω αυτό επειδή πρόσφατα άκουσα σε εκπομπή κάποιον να υμνεί το Χόλυγουντ για το πώς συνδυάζει στις καλές του ώρες ποιότητα κι εμπορικότητα, με αφορμή την ταινία «gravity» και να του απαντούν «ναι, αλλά ο σκηνοθέτης είναι Μεξικάνος». Στα «καλά» λαμβάνεται υπόψη το ξένο διαβατήριο, στα «κακά» όχι. Λες και το πρόβλημα στον κινηματογράφο είναι φυλετικό κι αφορά μόνο στο διαβατήριο του σκηνοθέτη.
Αυτοί λοιπόν οι τύποι ειρωνεύονται τον Αβρανά.
Αν δεν τους ενοχλεί μόνο η επιτυχία του απέναντι στη δική τους – κακά τα ψέματα- ανωνυμία, τους ενοχλεί σίγουρα και το θέμα της οικογένειας που την έχει βάλει απέναντι και της αλλάζει τον αδόξαστο. Και κανείς δεν θέλει να τα βλέπει αυτά.
Διότι η υπόθεση του έργου μας μεταφέρει πίσω από τις κλειστές πόρτες των οικογενειών, στο τι συμβαίνει πίσω από τα κλειστά παράθυρα. Και βλέπουμε την ενδοοικογενειακή βία, αυτή που είναι πραγματικότητα αλλά που κανείς δεν τολμά να θίξει επειδή ντρέπεται ή φοβάται.
Η ζωή είναι γεμάτη τέτοια παραδείγματα αλλά οι Ελληνες θέλουμε να αποστρέφουμε το πρόσωπο. Κανείς δεν θέλει να παραδεχτεί αυτό που του συμβαίνει ούτε τολμά έξω να βγει και να καταγγείλει διότι οι άλλοι θα τον ειρωνευθούν. Είναι ο αναπτυγμένος τρόπος άμυνας από το ίδιο το Σύστημα. Αντί οι φοβισμένοι και κακοποιημένοι να ενωθούν, φοβούνται ο ένας την ειρωνεία του άλλου. Κι αν βγει να καταγγείλει κανείς ή τις λεκτικές προσβολές που δέχεται από το σπίτι ή την σωματική βία, έχει προηγουμένως αναλογιστεί την καζούρα που τον περιμένει από τους άλλους κακοποιημένους που επιμελώς το κρύβουν. Διότι αν δεν ήταν κακοποιημένοι κι οι ίδιοι, θα αντιδρούσαν διαφορετικά, με αγωνιστική πρωτοβουλία ή με συμπόνοια προς το θύμα. Κι αν δεν του κάνουν καζούρα, κι είναι σε πιο σοβαρό πλαίσιο ή όποια καταγγελία, θα του εκθειάσουν το «δικό τους τέλειο περιβάλλον»
Στην ελληνική οικογένεια υπάρχουν ξυλοδαρμένοι άντρες από τις γυναίκες τους και τις πεθερές τους, ξυλοδαρμένες γυναίκες από τους άντρες τους, παιδιά κακοποιημένα με τον χειρότερο τρόπο κι από τους δυο γονείς, συμμαχία στη συνέχεια των γονέων εις βάρος των κακοποιημένων παιδιών ώστε να μην τολμήσει να ψελλίσει καταγγελία στον «έτερο Καπαδόκη»
Κι όταν μιλάμε για κακοποίηση δεν περιοριζόμαστε μόνο στο ξύλο. Επεκτεινόμαστε ως τη λεκτική προσβολή, ώστε το παιδί, μέχρι να «γεράσει» να είναι ευάλωτο, να μην φύγει ποτέ. Ο παρανομαστής είναι κοινός τόσο για εκείνους κι εκείνες που κάνουν τα παιδιά με προορισμό να τα αναθρέψουν ως δικούς τους γονείς ώστε να μη δίνουν τίποτα εκείνοι στα παιδιά αλλά να τους παίρνουν αυτά που βγάζουν μέχρι τελευταίας ρανίδος. Και ισχύει εξίσου και για τους άλλους που μεταβάλλουν τα παιδιά τους σε ανάπηρα, τους παρέχουν όλα τα αγαθά , δεν τα αφήνουν να εργαστούν καν, τα χαρτζηλικώνουν αλλά ενώ τα «ασημώνουν» συγχρόνως τα αντιμετωπίζουν κι ως άχρηστα ώστε να μην μπορέσουν ποτέ να αναλάβουν πρωτοβουλίες
Και φτάνουμε στο επόμενο στάδιο κακοποίησης που είναι ο ενδοικογενειακός βιασμός, η αιμομιξία, που σαρώνει την Ελλάδα κι είναι το πιο καλά κρυμμένο μυστικό. Ωσπου να γίνει το ξέσπασμα.
Αυτό είναι που κάνει την ταινία του Αβρανά ιδιαίτερα ενοχλητική, επειδή υποχρεώνει να δούμε ένα πρόσωπο που δεν θέλουμε να ξέρουμε ότι μπορεί να είναι και δικό μας.
Πόσο μάλλον στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης όπου πολλοί από αυτούς που ανεβαίνουν, έχουν πάει χαρτζιλικωμένοι από τους γονείς. Τουλάχιστον, να είναι καμιά αμερικάνικη ταινία, με ευτυχισμένες οικογένειες, εκεί έχουν το άλλοθι να ξεσπάσουν εναντίον της δικής τους. Στην ταινία του Αβρανά πώς να ξεσπάσουν;
Αυτά εφόσον δεν πρόκειται μόνο για την παροιμιώδη ελληνική ζήλεια περί «επιτυχίας» και «ποινικού αδικήματος» εξ αυτής.
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
πρώτον θέλω να πω συγχαρητήρια για τον τρόπο που κάνετε διάλογο μεταξύ σας ! Δεν συνηθίζω να βλέπω τέτοιου είδους διαλόγους και εξεπλάγην !! όσον αφορά την ταινία θέλω να την δω με την πρώτη ευκαιρία και πιστεύω πως γενικά υπάρχει βία στην ελληνική οικογένεια(και όχι μόνο)..ίσως να φανταζόμαστε πολλοί ως βία την σωματική κακοποίηση όμως δεν είναι μόνον αυτή! ........................................... στο σχολείο που πήγαινα(δημοτικό) τη δεκαετία του 90 ''τρώγαμε'' πολύ ξύλο απο τον δάσκαλο μας και μάλιστα οι γονείς επικροτούσαν την μέθοδο αυτή (κυρίως με βέργα στο χέρι ,αλλά και χαστούκια στο πρόσωπο) προσωπικά έχω φάει πολύ ξύλο απο τον δάσκαλό μου και σχεδόν όλη η τάξη σε σημείο που κάθε πρωι παρακαλούσαμε να μην έρθει ο δάσκαλος(τελικά η ευχή πέτυχε μετά απο χρόνια όπου έσπασε το πόδι του και έλειψε για 3 μήνες και εμείς πήραμε μια ανάσα) αλλά έχω φάει ξύλο αρκετό και απο τη μαμά μου,μάλιστα μια φορά μου μάτωσε και την μύτη απο το χαστούκι της! Επίσης έχω δεχθεί σεξουαλική παρενόχληση απο φιλικό ατομο σε ηλικία 10 ετών περίπου ενω εκείνος ήταν πάνω απο 50. τελος ακούω καθημερινά αρκετούς να λένε ότι χτυπάνε τα παιδιά τους και μετά το μετανοιώνουν...αλλά δεν μπορούν να συγκρατηθούν. προσωπικα για ένα διάστημα άσκησα κι εγω βια,λεκτικη΄,στο παιδι μου ευτυχώς το διόρθωσα γρήγορα γιατι το να φωνάζω σε ένα μικρό παιδί είναι εξίσου αρρωστο οπως και με το να το χτυπαω... όσοι ασκείτε βία διορθώστε το πριν είναι αργά...εσείς θα βρείτε το πως θα το κάνετε αλλα ΚΑΝΤΕ ΤΟ ΤΩΡΑ ..
Ακόμαι κι αν η βία όπως παρουσιάζεται στην ταινία δεν είναι αντιπροσωπευτική της μέσης ελληνικής οικογένειας δεν σημαίνει ότι δεν είναι υπαρκτή αλλά και αρκετά συχνή γύρω μας. Τα ποσοστα ενδοοικογενειακής βίας στην Ελλάδα είναι αρκετά υψηλά όπως και τα ποσοστά αιμομιξίας. (Τόσο από τη δουλειά μου ως ψυχολόγος όσο και από τη θεωρητική μου κατάρτιση το γνωρίζω). Αμφιβάλλω αν τα παιδιά στο Ιράν ή στο Πακιστάν κακοποιούνται σε μεγαλύτερο βαθμό απ' ότι τα Ελληνόπουλα. Μένουμε συχνά στα στερεότυπα, ότι δηλαδή οι Ελληνες είμαστε στοργικοί γονείς, οι Γερμανοί είναι ψυχροί γονείς που όταν ενηλικιώνονται τα παιδιά τους τα "πετάνε" έξω από το σπίτι, ότι η Αμερικάνικη οικογένεια είναι μέσα στην υποκρισία, ότι στη Βόρεια Ευρώπη (π.χ. Αυστρία) η αιμομιξία πάει σύννεφο και πολλά άλλα... Δεν πιστεύω σε αυτά τα στερεότυπα. Παντού υπάρχουν σωστοί, στοργικοί γονείς έτοιμοι να κάνουν τα πάντα για τα παιδιά τους αλλά και άλλοι βίαιοι, διπρόσωποι κτλ. Δεν είναι η ελληνική οικογένεια καλύτερη από τη γερμανική, την ιταλική και πάει λέγοντας... Το σινεμά όπως αναφέρθηκε δεν είναι ρεπορτάζ, ούτε είναι υποχρεωμένο να παρουσιάζει μόνο την επικρατούσα κατάσταση (με βάση στατιστικών εκτιμήσεων). Μπορεί να αναφέρεται και σε φαινόμενα που δεν αφορούν την πλειοψηφία αλλά ένα σημαντικό ποσοστό ανθρώπων. Το δε ελληνικό σινεμά δεν είναι υπηρεσία του ΕΟΤ που πρέπει να προβάλλει μόνο τα θετικά μας. Μπορεί κάλλιστα να μιλήσει για πράγματα που δεν μας αρέσει και τόσο να ακούμε αλλά υπάρχουν. Και στη χώρα μας και παντού αλλού!
Μακάρι να έκανε τόσο καλή δουλειά ο ΕΟΤ όσο περιγράφετε...Τι καλά που θα ήτανε... ;) υ.γ. λίγο χιούμορ για να ελαφρύνει το κλίμα δε βλάπτει!
Διαβάζω ότι αυτή η ταινία δεν αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα της μεσης ελληνικής οικογένειας. Δεν έχω δει την ταινία άλλα θέλω να μιλήσω για το πόσο ο μέσος έλληνας γονιός χρησιμοποιεί συνειδητά βία. Είμαι η μαμά που έγραψε πριν λίγες μέρες το "εγω δε παω καλα ή οι άλλοι" στο οποίο μεταξύ των άλλων έγραφα και για το πόσο πέφτω απο τα σύννεφα όταν καθημερινά ακούω μαμαδες να λένε ότι ναι το ξύλο είναι απαραιτητο για τη διαπαιδαγωγηση του παιδιού.Τελεια. Αλήθεια, δεν περνουσε καν απο το μυαλό μου ότι υαπρχουν ΣΗΜΕΡΑ τετοιο γονεις. Πιστευα οτι ήταν μία άποψη των παππουδων μας που στις μερες μας έχει ξεπεραστει μαζι με την "αμορφωσια" του μέσου Ελληνα. "Πλεον ολοι λιγο πολυ εχουν τελειωσει ενα πανεπιστημιο ή ΤΕΙ" έλεγα "αλλα και αν οχι, έχουν την τηλεοραση, το ιντερνετ, εφημεριδες βιβλία, τοσα ακουσματα τόσες πληροφορίες, αποκλειεται να υπάρχει ανθρωπος που να μην ξέρει οτι η ΒΙΑ μονο κακο κανει και μονο ΒΙΑ προκαλει" Να όμως που όταν έγινα μανούλα μαζι τα τόσα που έμαθα, έμαθα δυστυχώς κι αυτο. Οτι το μεγαλύτερο ποσοστό των μαμάμδων σήμερα είναι της αποψης "και εμας μας εδερναν αλλα δε παθαμε τιποτα" και " ένα χαστουκι ειναι τι θα παθει". Στην αρχη νομιζα οτι ηταν λιγες και εψαχνα να βρω ομοιδεατες μου για να παρω κουραγιο αλλα σας πληροφορω οτι ελαχιστους εβρισκα. Και το "μορφωτικό" επιπεδο όλων αυτών το μαμαδων (για να σας προλαβω αλλα και να απαντησω στα σχολια που ειδα οτι φταιει το μορφωτικο επιπεδο) ειναι απο απόφοιτοι λυκειου έως postdoc, οι περισοοτεροι αποφοιτοι πανεπιστημιου τουλαχιστον. Να σημειωσω οτι ακουσα αυτην την αποψη και απο εκπαιδευτικους αλλα και ειδικους για θεματα παιδιων.(Ακομα μια αποδειξη οτι η παιδεια και το "μορφωτικο επιπεδο" ειναι εντελως διαφορετικα πραγματα) Επισης να πω ότι οταν λεω οτι δεν χτυπαω το παιδι μου οι περισσοτεροι με κοιτουν σαν την μαμα την αδιαφορη που το παιδ της την κανει οτι θελει. Λοιπον η ΒΙΑ στην ελληνικη ( και οχι μονο) οικογενεια ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΘΜΟ και οσο εθελοτυφλουμε βοηθάμε στην συντήρηση αυτου του φαινομενου εις βαρος των παιδιων. Μπραβο στον δημιουργο της ταινιας.
οπως ακριβώς τα λέτε
Συγνώμη που σου απαντάω εγώ. Όχι, αυτό δεν είναι η μέση ελληνική οικογένεια. Αλλά είναι ένα σημαντικό ποσοστό αυτής. Και δεν ωφελεί να κάνουμε ότι δεν υπάρχει και να μας αφήνει ανυποψίαστους. Και στο σχολείο που πήγαινα (γνωστό ιδιωτικό, το λέω για να μη μου συνδυάσεις χαμηλό μορφωτικό-οικονομικό-κοινωνικό επίπεδο οικογένειας με τέτοιες καταστάσεις) το ξύλο μέσα στην οικογένεια το ζούσε τουλάχιστον ένας συμμαθητής μας. Και όταν η μητέρα του πήγε στα δικαστήρια για να χωρίσει βρήκε μόνο έναν μάρτυρα. Μόνο έναν! Όλοι οι καθηγητές του σχολείου να μαζεύονταν και άλλοι 10 συγγενείς θα είχε τουλάχιστον 30 μάρτυρες. Για τις γυναίκες που είναι θύματα άλλης μορφής βίας (λεκτικής, οικονομικής, ....) δε θέλω να σου πω νούμερα. Τα έχω ξαναπεί. Είναι πάρα πολλές, στο πάρκο να τις δεις φαίνονται ποιες είναι. Θα σου πούνε φεύγω γιατί άργησα και έρχεται ο άντρας μου να φάει και δεν έχω προλάβει να μαγειρέψω. Και δεν το λένε με αγάπη (να έρθει να βρει ζεστό φαγητό), αλλά με φόβο (ποπό τώρα θα έρθει αυτός κι αν δεν έχω τελειώσει θα αρχίσει να φωνάζει). Σε αυτό το σημείο του φόβου, έστω και του μικρού, βρίσκονται πάρα πολλές γυναίκες. Άρα η ταινία σε όλη της την έκταση μπορεί να μην είναι αντιπροσωπευτική, όμως ο φόβος είναι κυρίαρχος σε πάρα πολλές ελληνικές οικογένειες. Όποιος τον νιώθει και τον δικαιολογεί ή θεωρεί φυσιλογικό τον λίγο φόβο δε θα μπορέσει ποτέ του να βγει από αυτή την κατάσταση. Επίσης υπάρχουν γυναίκες που φοβούνται τις αντιδράσεις των ενήλικων παιδιών τους και παιδιά που φοβούνται να κάνουν κάτι για να μην τους φωνάξει η μαμά τους. Ο φόβος είναι τεράστιο πρόβλημα και δυστυχώς είναι αντιπροσωπευτικός της μέσης ελληνικής οικογένειας.
Το σχόλιο ήταν για την/τον 1866.
ευχαριστώ αγαπητή κ. Νίνα για την απάντηση, απλά θα συμφωνήσω μαζί σας πως η εν λόγω ταινία δεν είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα της χώρας μας και καλό θα ήταν επειδή προβάλλεται ευρεώς στην Ευρώπη να δείχναμε ,μέσα από την ίδια την ταινία ακόμα ,με κάποιον τρόπο πως αυτό το αντικείμενο που πραγματεύεται και η οικογένεια που προβάλλεται δεν είναι ο κανόνας της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας. Η ελληνική οικογένεια, δίνει ανυπόκριτη και ανιδιοτελή αγάπη κατά κύριο λόγο, είναι υπερπροστατευτική (εξ' ου και η γνωστή καζούρα που κάνουν στις ελληνίδες μάνες) και αγωνίζεται για τα παιδιά της για να έχουν ένα καλύτερο μέλλον (άσχετα αν το καταφέρουν ή όχι, άσχετα αν το κάνουν με σωστό τρόπο ή όχι). Τί να πουν δηλ σε άλλες χώρες που πραγματικά υπάρχει η βία και κακομεταχείριση χειρίστου βαθμού σε καθημερινή βάση που βιάζονται τα παιδιά και τα σκοτώνουν οι ίδιοι οι γονείς για "τιμωρία' που βιάστηκαν. βλπ Τουρκία, Ινδία , κλπ
Επιτρέψτε μου να απαντήσω και στις δύο υπογραφές, δηλαδή την "1866" και την "nina". Κανείς δεν γνωρίζει τι συμβαίνει πίσω από τις κλειστές πόρτες και τα κλειστά παράθυρα. Η Ελλάδα έχει τέτοιο υψηλό ποσοστό ενδοοικογενειακής βίας ώστε υποχρεώθηκε να αλλάξει νόμους για το θέμα και κυρίως την παιδική κακοποίηση. Είναι ένα πρόσωπο που δεν θέλουμε να βλέπουμε. Το επιχείρημα της "1866", για το "τί γίνεται αλλού" είναι ένα επιχείρημα "βίας". Είναι αυτό που μεταχειρίζονται όσοι κι όσες κατηγορούνται για βίαιη συμπεριφορά στο σπίτι και στα παιδιά τους. οσο για το εξωτερικό που λέτε, τουλάχιστον για τον Δυτικό κόσμο, εκεί γίνονται γνωστά επειδή τα λένε. Το ότι οι " Ελληνίδες μαμάδες" γίνονται αντικείμενο χαριτωμένων ειρωνικών σχολιων δεν αναιρεί το άλλο. Διότι κάλλιστα μία μαμά μπορεί προς τα έξω να φαίνεται "προστατευτική" , ανάλογα με το χαρακτήρα της και τις προθέσεις της που φυσικά δεν είναι ίδιες για όλες, και μέσα στο σπίτι να σακατεύει το "υπερπροστατευόμενο". Και το φοβισμένο "υπερπροστατευόμενο" που θα την καταγγείλει αυτή την υπερπροστατευτική μαμά και το μύθο της; ;Το να μη φεύγουν τα παιδιά από το σπίτι, να πάνε να ζήσουν μόνα, είναι κι αυτό μιά μορφή βίας, που μπορεί να μην είναι σωματική αλλά λεκτική περί "αχρήστων". Αυτά, ως προς το θέμα. Ως προς το φιλμ, το σινεμά και το θέατρο, ακριβώς επειδή είναι "μιμηση πράξεως" κι όχι η ίδια η πράξη ΥΠΟΧΡΕΟΥΝΤΑΙ να διογκώνουν τα γεγονότα για λόγους δραματουργικούς. Διαφορετικά δεν μιλάμε για σινεμά αλλά για ρεπορτάζ. Σας ευχαριστώ πολύ και τις δύο για τη συμμετοχή και για τις απόψεις σας.
Καλησπέρα σας και σας ευχαριστώ για την απάντησή σας κ. Τιμογιαννάκη. Σχετικά με την "υπερπροστασία " και το ερώτημά σας για "το φοβισμένο «υπερπροστατευόμενο» παιδί πού θα την καταγγείλει αυτή την υπερπροστατευτική μαμά και το μύθο της;"Απαντώ με αντερώτημα: Πώς μπορεί ένα παιδί να γνωρίζει την λεπτή γραμμή που χωρίζει την αγνή και άδολη προστασία της μαμάς από την κακή και δόλια "υπερπροστασία" που θα πρέπει να καταγγείλει;Πώς δύνανται να το γνωρίζουν και οι φορείς αυτό ; Δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα, από την στιγμή μάλιστα που δεν υπάρχει σωματική βία .Τα όρια της καταπίεσης γίνονται δυσδιάκριτα και χωράει πολύ νερό αυτή η κουβέντα .Πού ξεκινά και πού πρέπει να τελειώνει η γονεϊκή παρέμβαση,αυτό ακριβώς είναι το ζητούμενο.Διότι είναι πολύ λεπτά ζητήματα αυτά όπως είναι λεπτά και τα όρια μεταξύ ελευθερίας και ασυδοσίας , υπερπροστασίας και αδιαφορίας τα οποία δυστυχώς πολλές φορές μπλέκονται. Νομίζω πως ,θα συμφωνήσετε , πως ό,τι έχει να κάνει με υπερβολή βλάπτει. Συνεχίζω λέγοντας πως το να μην φεύγουν τα παιδιά από το σπίτι δεν σημαίνει απαραίτητα πως είναι θύματα λεκτικής βίας, διότι όπως γνωρίζετε, βιώνουμε μια τρομακτική οικονομική κρίση, η οποία αναγκάζει πολλούς νέους και νέες να καταφεύγουν στο πατρικό τους μέχρι να βρουν εργασία και κατόπιν να ξαναφεύγουν. Και φυσικά, για να είναι σε θέση το παιδί να φύγει από το σπίτι σημαίνει πως έχει τουλάχιστον ενηλικιωθεί, άρα δεν είναι πια "παιδί". Τέλος, καλόν είναι να βλέπουμε και τί γίνεται αλλού (όχι φυσικά για να δικαιολογούνται όσοι ασκούν βίαιη συμπεριφορά) αλλά για να εκτιμάμε αυτά που απολαμβάνουμε στην χώρα μας και να προσπαθούμε να διορθώνουμε τα κακώς κείμενα και να μιμούμαστε τα καλά των ξένων ,χωρίς όμως-αν μου επιτρέπετε- να τα διογκώνουμε-τα καλά και τα κακά - ,μέσα από το σινεμά ή την tv, αφού ναι μεν δημιουργείται τέχνη αλλά καλώς ή κακώς η τηλεόραση περνάει τα μηνύματα που εμείς θέλουμε και έχουν φοβερό αντίκτυπο στους τηλεθεατές για αυτό και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί . Στην ταινία μας τώρα, είναι μια αξιόλογη ταινία και προσπαθεί να αναδείξει ένα πρόβλημα "βίας", το οποίο , θα συμφωνήσω μαζί σας ,πως όταν συμβαίνει, όλους μας ενοχλεί. Γιατί; Γιατί εδώ στην Ελλάδα , η οικογένεια ως επί το πλείστον έχει πολύ διαφορετική εικόνα ακόμα (ευτυχώς) από αυτήν που στην ταινία παρουσιάζεται!! Σας ευχαριστώ πολύ
Γνωριζω πολλες Ελληνικες Οικογενειες οι οποιες τα παιδια κακοποιηθηκαν σεξουαλικα απο τους γονεις. Αυτη η και καλα υπερπροστασια των Ελληνων και η τελεια Φαλοκρατικη κοινωνια που ζουμε αναγκαζει πολλα παιδια (κυριως κοπελες) να βουλωνουν το στοματακι τους οταν δεχονται την κακοποιηση απο τον πατερα , τον πατριο , των θειο , τον ξαδελφο , τον γειτωνα Συγκεκριμενα πολλες περιπτωσεις παιδιων αποκαλυψαν την κακοποιηση που δεχονταν απο τον βιαστη τους αλλα η ιδια η μητερα δε τα βοηθεισε. αρνηθηκε το γεγονος για να μη χασει την "τραπεζα" την ¨οικογενεια" τον "κυρη Και αφεντη" της καταδικαζοντας τα ιδια τα παιδια της να ζουν στον εφιαλτη αυτο. Θα πρεπει να σταματησουμε να κλεινουμε τα ματια! Θα πρεπει να σταματησουμε να λεμε οτι στην Ελλαδα δε γινονται τετοια πραγματα τουλαχιστων ενα 20% ελληνικες οικογενεις εχει και απο ενα τετοιο περιστατικο στην οικογενεια της ή στο σοι της. (συγνωμη που απαντω στο ποστ σου Παναγιωτη, αλλα κατι εχει συμβει και δε μπορω να απαντησω στο σχολιο της 1866)
συμφωνω μαζι σου Νινα! η ελληνικη οικογενεια εχει απειρες μορφες βιας κ πιεσης.Για την ελληνικη μιλαω γιατι γιαυτην ξερω.Για μενα βια δεν ειναι μονο το ξυλο κ ο βιασμος.Βια ειναι οταν οπως λες η γυναικα τρεχει σπιτι να φτιαξει το φαγητο γτ εχει το ΦΟΒΟ του συζυγου,βια ειναι οταν ενας μαθητης θελει να γινει ηθοποιος κ οι γονεις τον πιεζουν να γινει γιατρος,δικηγορος κτλ βια ειναι οταν μια γυναικα πιεζεται απτην πεθερα κ τον πεθερο να βαπτισει τα παιδια στο ονομα τους,βια ειναι οταν ο ανδρας κερατωνει την γυναικα κ ακομα κ οι γονεις της θα της πουν κανε υπομονη εχεις τα παιδια σου ,που θα πας κ αυτος εε ανδρας ειναι θα την κανει την κουτσουκελα του,βια ειναι οταν στους πλουσιους συγγενεις κανουμε κ τεμεναδες κ στους φτωχους γυρναμε απτην αλλη οταν τους δουμε,βια ειναι οταν το παιδι σου θα σ πει θελω να παω να ζησω στην Αγγλια κ συ του κλαψουριζεις οτι ειναι δυσκολα τα πραγματα κ μια χαρα ειναι εδω,στο σπιτι του,τουλαχιστον εχει ενα πιατο φαι,ναι αλλα ενας νεος που βραζει το αιμα του δεν του αρκει ενα πιατο φατο για να ζησει,κοψιμο των φτερων,αυτο δεν ειναι βια?οταν ακουμε το μικρο στον τριτο να τσιριζει καθε μερα πηραμε ποτε τηλ καποιον κοινωνικο λειτουργο η δεν ξερω εγω ποιον να το αναφερουμε?η οταν βλεπουμε τον απεναντι να γυρναει τυφλα αργα την νυχτα σπιτι του??ε οχι βεβαια μην ανακατευτουμε κ βρουμε τον μπελα μας..αλλα η Ελλαδα δε θα αλλαξει ποτε μυαλα..
Περιγράφετε ακριβώς την έννοια της ΒΙΑΣ!!!!
Ένα ερώτημα: Θεωρείτε πως αυτή η ταινία, είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα της ελληνικής οικογένειας;;
Γύρισα απο το σινεμά πριν καμιά ώρα. Η ταινία είναι σοκαριστικότατη. Δείχνει την αηδιαστιακή πραγματικότητα και όντως όπως αναφέρθηκε η ταινία "ενοχλεί" απο την άποψη οτι δείχνει μια σχετικά συνιθισμένη οικογένεια που φαινομενικά είναι υγιής. Όμως απο μέσα κρύβει ΤΟΣΗ ΒΡΩΜΙΑ!!! Στην αρχή σκέφτηκα... "Απαπα! Σιχάθηκα!" Και όντως βγήκα απ το σινεμά με αναγούλα. ΌΜΩΣ. Νομίζω αυτός είναι ο σκοπός της ταινίας. Να μας αηδιάσει και να μας ξυπνήσει. Μας καλεί να μην μείνουμε στο επειφανειακο. Τις σοκαριστικές σκηνές. Αλλά το νόημα τους. Η ερμηνεία των ηθοποιών εξαιρετική και απίστευτα αληθοφανής. Όταν λοιπόν βγεις απο το επειφανιακό και σκεφτείς βαθύτερα βλέπεις πόσο χρήσιμη είναι αυτή η ταινία...
Αυτό ακριβώς πιστεύω κι εγώ για την ταινία. Αυτό το ειλικρινές συναίσθημα που μεταφέρατε ήταν κι η δική μου αίσθηση για την "Miss Violence' όπου έπρεπε, με την ιδιότητα του κριτικού , να είμαι και λίγο αποστασιοποιημένος
Έχετε δίκιο. Αναφέρατε αν δεν κάνω λάθος και την ταινία ο κυνοδοντας. Κι αν και πάλι δεν κάνω λάθος είναι απο τον ίδιο σκηνοθέτη. Απο περιέργεια την είδα και διαπίστωσα κάποια κοινά στις δύο ταινίες. Παρ όλα αυτα πιστεύω πως ο κυνόδοντας δεν έχει να προσφέρει κάτι. Ίσως κάνω λάθος γιατί ούτε ειδικός είμαι ούτε και σινεφιλ. Το miss violence ήταν συγκλονιστικό ενώ ο κυνόδοντας απλώς αδιάφορος. Το ξέρω πως το άρθρο αφορα την πρώτη ταινία απλώς ένοιωσα την ανάγκη να τα συγκρίνω. Αυτα απο μένα και συνεχίστε την καλή δουλειά! Δηλώνω φανατική του site!!
μοιάζει του "κυνμόδοντα" αλλά δεν είναι "κυνόδοντας", σαφώς. Προσωπικά, δεν τις συγκρίνω . Είμαι με την "Miss Violence" αν κι αυτό δεν αφορά σε ανατγωνισμό των σκηνοθετών. Διότι οι σκηνοθέτες είναι διαφορετικοί. Ο Γιώργος Λάνθιμος έκανε τον "Κυνόδοντα", ο Αλέξανδρος Αβρανάς την "miss Violence"
Eξαιρετική η κριτική σας. ΄Οχι γιατί υπερασπίζεστε τον Αλεξ. Αβρανά απέναντι στις συνήθεις ελληνικές κακοήθειες απέναντι σε καταξιωμένους δημιουργούς αλλά γιατί "πιάσατε" το θέμα και από την κοινωνική , πέραν της καλλιτεχνικής σκοπιάς. Ζώντας πολλά χρόνια κοντά σας θέματα παιδικής κακοποίησης και ενδοοικογενειακής βίας ως δικηγόρος και εθελόντρια σε φορείς παιδικής προστασίας αλλά και ως πολίτης που συγκλονίζομαι κάθε φορά που συλλαμβάνονται τόσο πολλοί και τόσο υπεραπάνω πάσης υποψίας πολίτες για συμμετοχή τους στο έγκλημα της διακίνησης παιδικού πορνογραφικού υλικού, σας διαβεβαιώνω ότι το θέμα είναι τόσο σοβαρό, τόσο βαθύ και τόσο υπαρκτό που η στάση των μέσου αστού ή μικροαστού να το θεωρεί τραβηγμένο προκαλεί θλίψη αλλά και την αδιαμφισβήτητη συνενοχή πολιτών και πολιτείας. Συγχαρητήρια στον Αβρανά που με τόσο καλούς ηθοποιούς και τόσο δομημένη σκηνοθεσία (στο πρώτο μέρος υποθέτουμε τη φρίκη, στο δεύτερο τη βλέπουμε) τόλμησε να πιάσει ένα τόσο "σκοτεινό" και μη γοητευτικό θέμα. Συγχαρητήρια και σε εσάς που τιμάτε την ιδιότητά και σε αυτούς τους ταραγμένους κυρίως διατηρείτε το καθαρό σας πνεύμα.
Κι εγώ σας ευχαριστώ για την τιμή που μου κάνετε να είστε αναγνώστρια των κειμένων που γράφω
Σήμερα θα δω το Gravity. Ελπίζω σύντομα να μπορέσω και αυτή την ταινία, η οποία, αν μη τι άλλο, φαίνεται ενδιαφέρουσα. Ευελπιστώ να μην έχει σχέση με τον εμετικό, κατά την άποψή μου, "Κυνόδοντα", που ήθελε απλά να σοκάρει και έτερον ουδέν. ΥΓ: Ούτε εμένα μου αρέσει η Πόρτμαν. Θα μου άρεσε πολύ περισσότερο ο Μαύρος Κύκνος με άλλους πρωταγωνιστές, γιατί ο γλοιώδης Κασσέλ μου γυρίζει τ' άντερα. Με κούρασε επίσης η εμμονή του Αρονόφσκι με τους καθρέφτες, αν και πρέπει να ομολογήσω πως τα τελευταία 10 λεπτά ήταν πολύ δυνατά.
αυτά όμως που θέτετε για τον "μαύρο κύκνο¨" και την πόρτμαν είναι εντελώς υποκειμενικά και τα υποκειμενικά δεν προωθούν ποτέ ένα θέμα ή μιά συζήτηση.
αχ η ψυχη μου πονεσε με την δυστυχια στα ματια των κοριττσιων και μπορει να ειναι διπλα μας αυτα τα κοριτσια.να ειναι φιλεσ των παιδιων μας και τα τερατα οι γονεις γειτονες μας.
αχ, δυστυχώς κάπως έτσι έχουν τα πράγματα. ΚΑΠΩΣ ΕΤΣΙ
Βλέποντας μόνο το trailer έγινε ένας υποσυνείδητος συνειρμός στον εγκέφαλο μου, πράγμα όχι τυχαίο γιατί διακατέχομαι από ένα συνεχές brainstorming 24 ώρες το 24ωρο. Έχω δει αρκετές ταινίες στη ζωή μου, όμως αυτή τη φορά εντυπωσιάστηκα ιδιαίτερα από το βιντεάκι προώθησης ετούτης της ελληνικής ταινίας. Το μυαλό μου σταμάτησε στον τρόπο με τον οποίο καδράρει ο Αβρανάς το θέμα του σε διάφορα πλάνα. Αυστηρό, τετράγωνο καρέ, με νοητές ή μη πολύ σκληρές γωνίες και άξονες, σα βγαλμένες οι εικόνες του από έκθεση φωτογραφίας με θέμα τις "90 μοίρες". Αυτομάτως το αγάπησα (άσχετα με το θέμα της βίας), όμως η σκέψη μου δεν τελείωσε εκεί. Για κανά δεκάλεπτο έψαχνα να βρω γιατί τόσος έρωτας μεγάλος με αυτές τις αυστηρές εικόνες. Και έγινε ο συνειρμός.... "Μα βρε ανόητη, το αγαπάς το βιντεάκι, γιατί σου θυμίζει άλλη μια αγαπημένη ταινία, το Κουρδιστό Πορτοκάλι!" Ναι βέβαια! Τα ίδιου τύπου υπέροχα κάδρα και η ευφυία των 2 σκηνοθετών να αποδώσουν το θέμα της βίας σε πολύ μεγάλο βαθμό με τη φωτογραφία της ταινίας και όχι μόνο με το κείμενο, την υποκριτική κλπ. Για όλους αυτούς τους λόγους θα πάω λοιπόν να τη δω με ανυπομονησία στην καρδιά και το μυαλό. Ανυπομονησία γιατί η βία είναι ίσως το δυσκολότερο θέμα να διαχειριστεί κάποιος στην τέχνη. Υ.Γ. Πολύ πιθανόν οι σκέψεις μου να είναι εκτός πραγματικότητας και να στερούνται πάσης καλλιτεχνικής και κινηματογραφικής εγκυρότητας, όμως αφού το ένστικτο μου έτσι με προστάζει ίσως και να μην κάνω λάθος... Υ.Γ. Φυσικά και δε συγκρίνω τις 2 ταινίες, ούτε προσπαθώ να υπονοήσω τίποτα, απλώς αγαπώ τους τολμηρούς, αυτούς που παίρνουν τη ψυχή του ανθρώπου και τη φωτίζουν, μπας και ξεστραβωθούμε οι υπόλοιποι...
Μπράβο μάτι που το έχετε. Ο Αβρανάς είναι εικαστικός, αυτή ήταν η αρχική του ιδιότητα και μέσω των εικαστικών τεχνών πέρασε στον κινηματογράφο. Κι όλα αυτά τα είδατε μόνο από το trailer; Επιτρέψτε μου να σας συγχαρώ. Θα ήθελα, αν δεν σας κάνει κόπο, τη γνώμη σας για την ταινία όταν τη δείτε. Ευχαριστώ πολύ
Κύριε Τιμογιαννάκη με τιμάτε και με συγκινείτε... ή είστε πάρα πολύ ευγενικός και δε θέλετε να κακοκαρδίσετε μια ταλαιπωρημένη ερασιτέχνη! Σας υπόσχομαι να επιστρέψω ξανά!
Θα σας περιμένω με μεγάλη χαρά
Εξαιρετικό το κείμενό σας κύριε Τιμογιαννάκη. Παρακολούθησα την πρώτη προβολή στο φεστιβάλ εδώ στη Θεσ/νίκη και η ταινία σίγουρα δίχασε. Θεωρώ πως είναι άρτια σκηνοθετημένη και δηλώνω ακόμη σοκαρισμένος. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί κάποιος να την πει "κακή ταινία", μπορεί σίγουρα να την αποκαλέσει "ωμή απεικόνιση της αλήθειας" και σίγουρα μπορεί να προκαλέσει "αηδία, σιχαμάρα, αποστροφή", αλλά καλό είναι να γνωρίζουμε πως συμβαίνουν -δυστυχώς- αυτά τα πράγματα -και- στην Ελλάδα (γιατί η ταινία είναι οικουμενική) και καλό θα ήταν να μην εκνευριζόμαστε ούτε και να θιγόμαστε όταν κάποιος μας παρουσιάζει μια Ελλάδα που δε μας αρέσει. Και για να απαντήσω και στον george από πάνω με τη λογική που χρησιμοποιεί και αυτός, να πω πως επειδή άρεσε στον ίδιο η Πόρτμαν καλύτερα από τη Λαμπέντ δεν σημαίνει πως είχε και την καλύτερη ερμηνεία :)
αφενός ενοχλεί το θέμα, αφετέρου ο φθόνος απέναντι σε κάθε τι που βγαίνει από αυτό τον τόπο. Πόσο μάλλον όταν δεν είναι και κατευθυνόμενο, Η ταινία έχει τεράστια δύναμη , τη δύναμη της αλήθειας και την κάνει ακόμα ΄πιό δυνατή το γεγονός ότι το πρόβλημα ο Αβρανάς το μεταπλάθει σε καλλιτεχνική δημιουργία και το "δίνει" στον κόσμο μέσω δραματουργίας κι όχι τσιτάτων. Σας ευχαριστώ για τη συμμετοχή
Μα, η Πόρτμαν δεν άρεσε ΜΟΝΟ σ'εμένα, αλλά στους κατ'εξοχήν και κατ'επάγγελμα ειδήμονες, τα χιλιάδες μέλη της Ακαδημίας Κινηματογράφου των ΗΠΑ, που την ψήφισαν ως καλύτερη ερμηνεία της χρονιάς (ξέχωρα από ενώσεις κριτικών κτλ), τη στιγμή που η Λαμπέντ ήταν εξαφανισμένη από άλλες διακρίσεις. Αλλά, και πάλι, αν κάποιος δικαιούται να του αρέσει η Πόρτμαν (που άρεσε στους περισσότερους), πολύ περισσότερο δικαιούται να μην του αρέσει το Miss Violence ή η Λαμπέντ (που, εκτός εμού, δεν άρεσε σε κανέναν φίλο ή γνωστό, τη γνώμη και το κριτήριο του οποίου περί υποκριτικής έχω σε εκτίμηση).
οι γνώμες είναι σεβαστές αλλά η αλήθεια έχει πολλά πρόσωπα και δεν είναι μόνο μία
Συγγνώμη, αλλά τα επιχειρήματα προς υπέράσπιση της ταινίας που παρουσιάζονται εδώ πάσχουν. Δηλαδή, επειδή άρεσε (και) στον Μπερτολούτσι υποχρεούται ο καθείς να τη λατρέψει; Και μάλιστα σ'ένα Φεστιβάλ, όπου έχει καταγραφεί μια από τις μεγαλύτερες γκάφες από καταβολής διοργάνωσης, το βραβείο ερμηνείας στην Λαμπέντ αντί της Πόρτμαν. Η επίκληση στην όποια κοινωνιολογική ή ψυχοσυναισθηματική σημασία ή προέκταση της ταινίας δεν αποτελεί τεκμήριο ποιότητας ούτε, πολύ περισσότερο, σημαίνει πως όποιος δεν ενθουσιάστηκε ζηλεύει τον Αβρανά ή είναι υποκριτής. Mε την ίδια λογική, όποια ταινία αναφέρεται σε μια υπαρκτή πραγματικότητα διεκδικεί δάφνες ποιότητας, ο δημιουργός της είναι ο αυτόκλητος "σωτήρας" που ανοίγει τα μάτια του κοινού και η απόρριψή της ανάγεται σε έλλειψη παιδείας, μόρφωσης ή σε συμπλέγματα απέναντι στις καταστάσεις που παρουσιάζονται. Δεν είναι έτσι, ακόμα κι αν έτσι νομίζετε.
όχι αλλά είναι ένα credit η υπερβράβευση από τον μπερτολούτσι καθώς και τα δημόσια σχόλια του για την ταινία. Για το Φεστιβάλ και τα βραβεία των Φεστιβάλ έχω πολλές φορές γράψει πως δεν είμαι οπαδός της λογικής των οκτώ σοφών. Γι αυτό άλλωστε επικαλούμαι Μπερτολούτσι κι όχι γενικώς Φεστιβάλ Βενετίας.Κι ο Μπερτολούτσι ήταν ΜΟΝΟ ΦΕΤΟΣ πρόεδρος της επιτροπής κι όχι τη χρονιάς της Λαμπέρντ
Μα, ο ένας σοφός, ακόμα και αν είναι ... πάνσοφος, δεν έχει πολύ λιγότερο κύρος και "αυθεντία" από οκτώ; Δηλαδή, αν μαζεύονταν οκτώ Μπερτολούτσι και ψήφιζαν, τι θα λέγαμε;
θα έλεγα ότι εκτιμώ περισσότερο τη γνώμη του μπερτολούτσι στα κινηματογραφικά από τους κινηματογραφικά (κι όχι μόνο) ημιμαθείς ή αμόρφωτους του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης που οι μισοί παριστάνουν τους ψαγμένους κι οι άλλοι μισοί νομίζουν ότι είναι
Και για να το επεκτείνω λίγο περισσότερο, πριν από 13 χρόνια μου είχαν αρέσει πάρα πολύ το American beauty και η Μανόλια. Λίγους μήνες αργότερα διάβασα ότι είχε εκφραστεί με κολακευτικά σχόλια για τις δυο ταινίες ο Μπέργκμαν. Τα λόγια του με έκαναν να εκτιμήσω περισσότερο τον ίδιο, όχι τις ταινίες ή το γούστο μου. Αν τις είχε επικρίνει, δεν θα μου άρεσαν λιγότερο. Με την ίδια λογική, το γεγονός ότι σωρεία κορυφαίων κινηματογραφιστών έχει μιλήσει με τα καλύτερα λόγια για τον Αγγελόπουλο, δεν με αναγκάζει να κάνω το ίδιο, παρά μόνο να σκεφθώ το πλαίσιο, στο οποίο βασίστηκε η αποτίμησή τους. Όσα ελέχθησαν για το Miss Violence, έχουν ειπωθεί και για άλλες ταινίες, όπως Η Ψυχή στο Στόμα του Οικονομίδη (ότι παρουσιάζει μια πραγματικότητα που δύσκολα αποδεχόμαστε επειδή αναγνωρίζουμε τους εαυτούς μας), κρίσεις που θεωρώ πως προτάσσουν την αντιστοιχία με την πραγματικότητα (ή αυτό που ο καθείς θεωρεί "αλήθεια") ως υπέρτατη αρχή. Στο όνομα της ρεαλιστικής απεικόνισης και του άκρατου φορμαλισμού (βρίζουν όλοι, μιλάνε και παίζουν με τον ίδιο τρόπο, η ταινία έχει ομοιογένεια και άλλα συναφή) αποθεώνονται ταινίες που σχεδόν δεν βλέπονται. Το Miss Violence δεν το έχω δει και -λογικά- θα το δω τις επόμενες μέρες, ασχέτως αν διαισθάνομαι ότι είναι πολύ πιθανό να μη μου αρέσει. Δεν έχει σημασία. Αυτό που με ενοχλεί είναι η λογική της απαξίωσης και εκ των προτέρων καταδίκης της τυχόν αντίθετης γνώμης μέσω της αναγωγής της σε "ύποπτα" κίνητρα, πόσο μάλλον από έναν άνθρωπο που το τελευταίο για το οποίο θα μπορούσε κάποιος να τον κατηγορήσει είναι ο δογματισμός και ο ελιτισμός, που αναπόφευκτα χαρακτηρίζουν την πλειονότητα των "επαγγελματιών θεατών".
Εμ πείτε μας ότι δεν το έχετε δει ώστε να μην κάνουμε τσάμπα συζήτηση
Δεν συνέκρινα τον Μπερτολούτσι με την επιτροπή του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αλλά με οποιοδήποτε πάνελ "ειδημόνων" με υψηλή κατάρτιση, ακόμα κι αν δεν είναι της κλάσης του Ιταλού. Αν 8 Μπερτολούτσι το ενέκριναν, θα επικαλούμασταν τη γνώμη τους ως αδιάσειστο επιχείρημα απέναντι σε όποιον δεν ενθουσιάστηκε και ταυτόχρονα, προς επίρρωση της άποψής μας, θα καταλογίζαμε σκοπιμότητα σε όσους την επικρίνουν; Το θέμα και αυτό που έχει σημασία δεν είναι αν έχω δει ή όχι την ταινία (που μπορεί να μου αρέσει ή όχι), αλλά οι όροι και τα επιχειρήματα στο κείμενο που γράψατε. Επί της αρχής (ή, μάλλον, επί των αρχών) είναι η ένσταση, όχι επί της ταινίας καθ'εαυτής. Ελπίζω να έγινα κατανοητός και ευχαριστώ για τη φιλοξενία.
Άλλο ένα καταπληκτικό κείμενο από τον κ. Τιμογιαννάκη και άλλη μια ταινία που σίγουρα θα δούμε.Τελικά βιώνει μια "άνοιξη" το ελληνικό σινεμά τα τελευταία χρόνια (και αν ναι πόσο θα κρατήσει αυτή;) ή οι αξιόλογες ταινίες που βλέπουμε τελευταία είναι απλώς μεμονωμένες περιπτώσεις;
σας ευχαριστώ καταρχάς για τη φιλοφρόνηση. Ως προς την "ανοιξη', θα ήθελα να την αποφύγω επειδή πολλές φορές έγινε χρήση της, άρα κατάχρηση της. Θα μείνω όμως στο γεγονός πως κάτι κινείται, πως αυτό που κινείται δεν είναι δεσμευτικό να μας αρέσει αλλά ούτε κι υποχρεωτικό να ωρυόμαστε εναντίον καθενός πράγματος που δεν μας αρέσει πόσο μάλλον όταν συνοδεύεται από τον περιώνυμο ελληνικό φθόνο. Μόνο όταν ο άνθρωπος απαλλάσσεται από αυτά, μπορεί κι απολαμβάνει μιά ταινία στην οποία ο ίδιος ανακαλύπτει ότι είχε πράγματα να του πεί. Και πάλι σας ευχαριστώ
Το σχόλιο μου είναι ανώνυμο, ακριβώς γιατί συμβαίνει αυτό που λέει ο κ. Τιμογιαννάκης. Όταν πεις ότι έχεις δεχτεί ενδοοικογενειακή βία, η οποία στη δική μου περίπτωση ήταν λεκτική, αυτομάτως δέχεσαι λύπηση και κατατάσσεσαι στην κατηγορία της άβουλης - αφού το ανέχτηκες - και της επιπόλαιης - αφού παντρεύτηκες έναν τετοιο άνθρωπο. Από εκεί και πέρα η γνώμη σου σε κάθε άλλο θέμα δε μετράει. Θεωρούν ότι δεν μπορείς να μεγαλώνεις σωστά το παιδί σου και ότι δεν μπορείς να είσαι καλός επαγγελματίας. Έχω δεχτεί λεκτική βία. Η λεκτική βία είναι ύπουλη και μπορεί να υπάρχει ακόμη κι όταν ο άλλος δε σε βρίζει. Η λεκτική βία ξεκινάει μια στιγμή που είσαι ευάλωτη και χτίζεται σιγά-σιγά. Η δική μου ξεκίνησε σαν έντονη επισήμανση των λαθών που έκανα στην καθημερινότητά μου, συνεχίστηκε με αμφισβήτηση και κατέληξε σε χαρακτηρισμούς όπως άχρηστη. Η λεκτική βία, εχει στόχο να σε κάνει να νιώθεις ότι δεν μπορείς να σταθείς μόνος σου. Ο άνθρωπος που την ασκεί συνήθως σε φοβάται. Το έχω ζήσει και στα επαγγελματικά. Να σε βρίζει ο εργοδότης συνεχώς και τελικώς όταν του λες ότι θα αποχωρήσεις να σου τάζει τα πάντα. Συνήθως, όμως, δεν κάνεις το βήμα να φύγεις γιατί αυτά που σου λέει τα πιστεύεις στο τέλος κι εσύ και λες δόξα τω θεώ που έχω κι αυτή τη δουλειά. Το έδαφος για την ανάπτυξη ενδοοικογενειακής βίας καλλιεργείται σε οικογένειες που έχουν την τάση να κρύβουν τα στραβά τους. Από τη φύση μου δεν είμαι άνθρωπος που κρύβω για να τα παρουσιάσω όλα τέλεια. Όμως, έκρυψα πολλά από σεβασμό προς τον άλλον που δεν ήθελε να συζητάω με άλλους τα προσωπικά μας. Ταυτόχρονα, τεχνηέντως με απέκοψε από τον έξω κόσμο. Όλο αυτό που σας περιγράφω γίνεται πολύ αργά και είναι πολύ καμουφλαρισμένο. Τόσο που αργείς να καταλάβεις τι σου συμβαίνει. Η συμβουλή ψυχολόγου ήταν άνοιξέ το προς τα έξω και με το έξω δεν εννοώ το διαδίκτυο που γράφουμε ανώνυμα. Ανοίξτε το, πείτε το εκεί που νιώθετε ότι μπορείτε. Όταν είστε σε θέση να το αντιμετωπίσετε, ξεκινήστε να το λέτε και σε άλλους ανθρώπους που νομίζετε ότι περνάνε το ίδιο. Η εμπειρία σας θα τους βοηθήσει να καταλάβουν τι τους συμβαίνει. Δεν είναι μόνο ο ξυλοδαρμός, η φωνές και οι βρισιές. Είναι οποιαδήποτε ενέργεια σας υποτιμάει και σας εγκλωβίζει. Δέχτηκα λεκτική βία και δε δέχομαι πια γιατί δεν το ανέχομαι. Συνεχίζω να είμαι με αυτόν τον άνθρωπο, αλλά απαιτώ το σεβασμό που μου αξίζει. Την ταινία θέλω πολύ να τη δω. Εύχομαι να τη δουν οι περισσότερες γυναίκες. Θερμά συγχαρητήρια στον κ. Τιμογιαννάκη, που αν και άντρας μπόρεσε να τα δει από τη μεριά της κακοποιημένης γυναίκας, τα κατάλαβε σε βάθος και τα απέδωσε καλύτερα κι από ψυχολόγο.
Κι αφού σας ευχαριστήσω για την τιμή, επιτρέψτε μου να σας πω γενναία μου κυρία ότι στο φόβο ποντάρουν για να ασκήσουν τη βία, την όποια βία, και να κάνουν τον άνθρωπο ευάλωτο άρα χειραγωγήσιμο. Ομως ξεχνούν ή δεν γνωρίζουν πως ο ΦΟΒΟΣ ένα και μόνο ΕΧΘΡΟ έχει: Τη ΓΝΩΣΗ!!!!Αυτό να μην το ξεχνάμε. Κι η σιωπή με τη σειρά της ένα πράγμα φοβάται: Τη φωνή. Και πάλι σας ευχαριστώ
Ολίβια, συγχαρητήρια για την απόφασή σου να φιλοξενείς κριτικές του κ. Τιμογιαννάκη στο site!Όχι μόνο παρουσιάζει πολύ ενδιαφέρουσες ταινίες αλλά τα κείμενα είναι ουσιώδη και καλογραμμένα.
σας ευχαριστώ κι εγώ ως Τιμογιαννάκης αυτοπροσώπως
pote bgainei stoys kinhmatografoys??????
Έχει βγει ήδη από χθες :)
παίζεται τώρα, κυκλοφόρησε την πέμπτη 7 Νοεμβρίου