Ομολογώ ότι συχνά-πυκνά πιάνω τον εαυτό μου να ζηλεύει τους αγγλόφωνους γονείς, καθώς ο αριθμός των αξιόλογων παιδικών εκπαιδευτικών τηλεοπτικών προγραμμάτων που τους προσφέρονται είναι μεγάλος. Πρόσφατα, όμως, ανακάλυψα ένα (ημιτελές ακόμα) “διαμαντάκι”, τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα, που μπορεί να βοηθήσει, πάντοτε λειτουργώντας συμπληρωματικά με το σχολείο και τη γονεϊκή καθοδήγηση, τα ελληνόφωνα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας να εξοικειωθούν ευχάριστα με το αλφάβητο.
Πρόκειται για την πρωτότυπη σειρά κινουμένων σχεδίων της Διεύθυνσης Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων για τη γλώσσα στην ψηφιακή εποχή της εκπαίδευσης, που ονομάζεται «Ένα Γράμμα Μια Ιστορία» και στοχεύει στη μάθηση μέσα από την ψυχαγωγία. Τη σειρά υπογράφουν η συγγραφέας-εκπαιδευτικός τεχνολόγος Σοφία Μαντουβάλου και ο σκηνοθέτης-animator Αρίσταρχος Παπαδανιήλ και είναι διαθέσιμη στο www.edutv.gr
Η γνωριμία του παιδιού με τα γράμματα και τους ήχους της γλώσσας γίνεται μέσα από 24 έμμετρες χιουμοριστικές, σουρεαλιστικές πεντάλεπτες ιστορίες κινουμένων σχεδίων, μία για κάθε γράμμα του αλφαβήτου, οι οποίες συνδυάζουν την παιδαγωγική με την παραμυθική και την τηλεοπτική γλώσσα. Το κάθε επεισόδιο λειτουργεί σε ένα πλαίσιο διαθεματικής και ολιστικής προσέγγισης της γνώσης στηρίζοντας το αναλυτικό σχολικό πρόγραμμα με μια καινοτόμο, πρωτότυπη και ελκυστική διάσταση. Για τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό του διαδραστικού περιβάλλοντος της σειράς έχουν ληφθεί υπόψη οι σύγχρονες τάσεις γλωσσικού αλφαβητισμού στην προσχολική και την πρώτη σχολική ηλικία και οι γνωστικές και ψυχοκινητικές κατηγορίες του Bloom.
Μέσα από τα μικρά βίντεο, το παιδί ακούει τον έμμετρο λόγο, χαίρεται με τους ήχους της γλώσσας και αναπτύσσει την παρατηρητικότητά του, ανακαλύπτοντας τα γράμματα μέσα από χαρούμενα σχήματα στο περιβάλλον της ιστορίας. Η έκθεση του παιδιού στον ποιητικό λόγο μιας ιστορίας με 120-130 λέξεις που αρχίζουν από το ίδιο γράμμα ενισχύει την ανάπτυξη του λεξιλογίου του, το άκουσμα του πρώτου γράμματος της λέξης και την κατανόηση της δομής και του ρυθμού της ελληνικής γλώσσας. Με τον τρόπο αυτό τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι ο προφορικός λόγος που συνεκφέρεται στην ιστορία, διακρίνεται σε λέξεις, συλλαβές και φυσικά το μικρότερο κομμάτι, το φώνημα. Η αντίληψη αυτή ενισχύεται οπτικά από τη σημειογραφική, την εικονογραφική απεικόνιση των γραμμάτων, τόσο ως στοιχείων των εικόνων της ιστορίας όσο και ως στοιχείων μέσα σε μία λέξη. Η σειρά, λοιπόν, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μία καθημερινή άσκηση στους ήχους της γλώσσας τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο.
Σας παρουσιάζουμε αναλυτικά τα 12 επεισόδια που έχουν προβληθεί μέχρι και σήμερα:
Η Αχτένιστη Αγελάδα (Α) , Ο Βιολιστής Βάτραχος (Β) , Ο Γουρλομάτης Γάιδαρος (Γ), Ο Ερωτευμένος Ελέφαντας (Ε) , Ο Ιπτάμενος Ιπποπόταμος (Ι) , 3 Κοκκαλιάρες Καραμέλες (Κ) , Το Λαχανιασμένο Λεωφορείο (Λ) , Η Ντροπαλή Ντομάτα (Ν) , Ο Ονειροπαρμένος Ορειβάτης (Ο) , Η Πολυλογού Παντόφλα (Π) , Το Τρομερό Ταμπούρλο (Τ) , Το Ωραίο Ωρολόγιο (Ω)
Η σειρά «ΕΝΑ ΓΡΑΜΜΑ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ» έχει τιμηθεί με τα εξής βραβεία:
2ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κορινθίας-Πελοποννήσου 2011
6ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κύπρου 2011
Φεστιβάλ Ψηφιακών Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας
5th Athens Animfest 2010
Εδώ και εδώ, μπορείτε να παρακολουθήσετε την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού στην τάξη από τις εκπαιδευτικούς, κυρίες Άννα Στεφανουδάκη και Ευανθία Ελευθεριάδου, στο 4ο Νηπιαγωγείο Δήμου Κισάμου Χανίων, στην Κρήτη το 2010. Εδώ, παρουσιάζεται η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος σε μαθητές της Α’ τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου του Δήμου Μοσχάτου, από τη δασκάλα κυρία Βίκυ Παναγοπούλου. Εδώ, μπορείτε να δείτε αποσπάσματα από την εισήγηση των συντελεστών της σειράς στην ημερίδα ANIMFEST 201. Εδώ, οι συντελεστές της σειράς παραλαμβάνουν το βραβείο Καλύτερης Παιδικής Ταινίας στο 2ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κορινθίας-Πελοποννήσου CIFF 2011. Στον διαδικτυακό τόπο της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης καθώς και στην πλατφόρμα μαθητικών δημιουργιών έχει επιπλέον αναρτηθεί πιλοτική εφαρμογή Διαδραστικών Παιχνιδιών για το γράμμα Α. Ας ελπίσουμε ότι αυτή η προσπάθεια θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί σύντομα. Καλή διασκέδαση!
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Εγώ θα ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει κάπου μόνο ο ήχος, γιατί να εθίζονται τα παιδιά σε εικόνες?
ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΤΕ ΜΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ. ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΤΟ ΠΡΟΩΘΗΣΟΥΜΕ ΠΑΝΤΟΥ. ΤΟ ΒΡΗΚΑΜΕ ΤΥΧΑΙΑ Κ ΕΜΕΙΣ ΣΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ Κ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ!
θα το δω το απογευμα με τη μικρη για να το κρινω. Πιστευω ο σχεδιασμος ειναι απλος για να μη μπερδευει τα παιδια με πολυπλοκα σχηματα και να μη τα εντυπωσιαζει τοσο και χανουν την ουσια ( τα γραμματα)...κριμα δε βλεπω να γινονται κι αλλα μιας και τοσα χρονια δε προχωρησε.
Τα βρηκα τυχαια στο youtube ψαχνωντας βιντεο για τον 3χρονο γιο μου, πολλη καλη πρωτοβουλια! Ωραια δημοσιευση Πελιω.:)
ευχαριστουμε πολυ κα. πελιω για οτι γνωσεις προσφρερεις
Παίρνω την ευκαιρία με αφορμή το κείμενό σας για την αρκετά καλή αυτή δουλειά να πω το εξής: Πολύ ωραία όλα αυτά να υπάρχουν και να γίνονται, αλλά καλό θα ήταν το Υπουργείο Παιδείας να φρόντιζε πρώτα να έχουν τα παιδιά βιβλία στο σχολείο! Αναρωτιέμαι που βρέθηκαν τα χρήματα για να χρηματοδοτηθεί αυτό το project? Κι αν υπήρχαν χρήματα in the first place γιατί τα ξόδεψαν για αυτό το πράγμα την στιγμή που τα παιδιά στα σχολεία Ιανουάριο μήνα δεν έχουν ακόμα όλα τα βιβλία και μέχρι πριν δύο μήνες αναγκάζονταν οι γονείς να πληρώνουν φωτοτυπίες? Φυσικά δεν περιμένω να μου λύσετε εσείς αυτή την απορία (που απλώς μας παρουσιάζετε μια ενδιαφέρουσα εργασία πάνω στο αλφάβητο). Αλλά δεν μπορώ να μην εκνευριστώ σκεπτόμενη τα παραπάνω... (συγνώμη για τον τόνο μου)
Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, τώρα που κάθισα και είδα μόνη μου (χωρίς την κόρη μου) όλα τα επεισόδια, δεν την βρίσκω καν καλή αυτή τη δουλειά τελικά. Τα γραφικά είναι πολύ χαμηλού επιπέδου (μπορεί να τα δημιουργήσει ο οποιοσδήποτε μπορεί σχεδιάσει έστω και λίγο σε υπολογιστή) και τα κείμενα δεν μου άρεσαν καθόλου. Μου έδωσαν την εντύπωση ότι συγκεντρώθηκαν τυχαία λέξεις που αρχίζουν από το ίδιο γράμμα και "συγκολλήθηκαν" όπως όπως χάριν του έμμετρου. Σε κάποια σημεία δεν βγαίνει νόημα. Η μουσική και ηχητική επένδυση όμως είναι αρκετά προσεγμένη. Επιφυλάσσομαι για το τι εντύπωση θα κάνει στην κόρη μου (γιατί κρίνω με βάσει το δικό μου ενήλικο κριτήριο), αν και δεν έχει φτάσει ακόμα στην προσχολική ηλικία.
Αγαπητή Ιωάννα, Η εκπαιδευτική τηλεόραση υπάρχει ως φορέας από το 1977 (μάλιστα τυχαίνει ο μπαμπάς μου να έχει πάει ως υπότροφος του ΙΚΥ στο Παρίσι δύο φορές μέσα στη δεκαετία του '70 για να κάνει μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στην εκπαιδευτική τηλεόραση, που ακόμα δεν είχε ξεκινήσει, άλλο κι αν τελικά δεν εργάστηκε σε αυτήν).Η χρηματοδότησή της γίνεται πλέον από ευρωπαϊκά προγράμματα (π.χ από το περίφημο και πολύπαθο MEDIA ή από το πρόγραμμα για την Κοινωνία της Πληροφορίας)και η λειτουργία της είναι υποχρεωτική μέσα στο πλαίσιο δράσεων της Ε.Ε. για την μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. Ουσιαστικά, τα κονδύλια που αφορούν στα βιβλία (συμφωνώ 1000% με την κριτική που άσκησες) είναι διαφορετικά και ανεξάρτητα από τα κονδύλια που χρηματοδοτούν τα προγράμματα ψηφιακής εκπαίδευσης. Η χώρα μας, αν δεν όφειλε να εφαρμόσει την κοινή ευρωπαϊκή πολιτική, δεν επρόκειτο να κάνει ούτε ένα μικρό βήμα προς την ψηφιακή εποχή, άλλωστε ήδη είμαστε πολύ πίσω εν σχέσει με τις περισσότερες χώρες-μέλη και έχουμε δεχτεί πλήθος οδηγιών και συστάσεων. Με άλλα λόγια, τέτοιου είδους πρωτοβουλίες λαμβάνονται μόνο και μόνο γιατί επιβάλλονται έξωθεν και (δυστυχώς) όχι γιατί οι περιστάσεις το καλούν. Εκεί που δεν υπάρχει ευρωπαϊκός έλεγχος, όπως π.χ στο καυτό θέμα των βιβλίων, η κατάσταση είναι απλά απαράδεκτη. Τώρα, όσον αφορά στην κριτική σου για τη σειρά, στην πρώτη παράγραφο του κειμένου μου υπάρχει η φράση "τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα". Προφανώς, το "Ένα γράμμα, μια ιστορία" έχει μειονεκτήματα, αλλά επέλεξα να το παρουσιάσω ως πρωτοποριακό για τη χώρα μας. Σε ευχαριστώ για τις παρατηρήσεις σου.
Είναι όντως φανταστική δουλειά...είμαι δασκάλα σε σχολείο στο Λαυριο και από τότε που το ανακάλυψα όποτε παίρνω την Α δημοτικού τους το βάζω και αρέσει πολύ πολύ στα παιδάκια μου..... μακάρι να βλέπαμε πολλές τέτοιες δουλειές!!!
Είναι πραγματικά άψογη σειρά. Την παρακολούθησα τυχαία πριν λίγο καιρό και από τότε προσπαθώ να μην την χάνουμε οικογενειακώς - ιδιαίτερα ο 6 χρονών γιος μου την παρακολουθεί με απόλυτη προσήλωση !!! Υπάρχουν και κάποιες φωτεινές στιγμές σε όλο αυτό το κενό που ονομάζουν "τηλεόραση" και σίγουρα αυτή η σειρά είναι μία απο αυτές.
οτι καλυτερο εχω δει τον τελευταιο καιρο!μπραβο
ΕΜΕΙΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΦΑΝΑΤΙΚΟΙ ΘΑΥΜΑΣΤΕΣ !!! ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑ ΕΙΝΑΙ Η "ΑΧΤΕΝΙΣΤΗ ΑΓΕΛΑΔΑ". ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ 9 ΜΗΝΩΝ ΑΛΛΑ ΜΟΛΙΣ ΑΚΟΥΕΙ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΤΙΤΛΩΝ ΕΝΘΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ !!! ΤΕΛΕΙΟ!!! ΕΓΩ ΤΟ ΚΑΤΕΒΑΣΑ ΑΠΟ ΤΟ YOUTUBE. ΚΡΙΜΑ ΟΜΩΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΑ ΕΧΟΥΝ ΒΓΑΛΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ...
Ευχαριστούμεεεεεε!!!!!!!!!!! Πολύ καλό!!!!