Το παιδί σε ηλικία 1 έτους συμμετέχει ενεργά στην επικοινωνία. Χρησιμοποιεί λεκτικούς και μη λεκτικούς τρόπους για να επικοινωνήσει.
Το παιδί χρησιμοποιεί μη λεκτικούς τρόπους στην επικοινωνία όταν:
Ζητάει κάτι με το να πλησιάζει το αντικείμενο που θέλει.
Δείχνει ότι δε θέλει κάτι με το να το σπρώχνει μακριά του.
Φωνάζει για να τραβήξει την προσοχή πάνω του.
Αρνείται κάτι με το κούνημα του κεφαλιού.
Δείχνει την ευχαρίστηση του με χαμόγελο.
Χαιρετάει με το κούνημα του χεριού του.
Στην ηλικία αυτή η προφορική επικοινωνία αναπτύσσεται. Το παιδί ξεκινά να επικοινωνεί μονολεκτικά χρησιμοποιώντας απλές λέξεις. Λέει για παράδειγμα «μαμά», «μπαμπά» για να απευθυνθεί, «όχι» για να αρνηθεί, «αυτό» για δείξει και να ζητήσει, «εκεί» για να δείξει τον τόπο.
Τα παιδια σ’ αυτήν την ηλικία δε θα μπορέσουν να προφέρουν σωστά όλες τις λέξεις, εκείνο που είναι σημαντικό είναι το τι το παιδί λέει και όχι πως το λέει.
Το παιχνίδι του παιδιού έχει περισσότερη φαντασία και δημιουργικότητα, για παράδειγμα χτενίζει και ταΐζει την κούκλα του με το κουτάλι…
Το παιδί εκτελεί απλές οδηγίες, αντιλαμβάνεται τα συναισθήματα των άλλων, δείχνει αντικείμενα και εικόνες που του ζητούνται, η ομιλία του γίνεται πιο κατανοητή. Το παιδί αρχίζει να συμμετέχει σ’ όλες τις καθημερινές δραστηριότητες και καταστάσεις.
Αναπτύσσοντας την αμφίδρομη σχέση επικοινωνίας.
Για παράδειγμα κατά τη διάρκεια του φαγητού υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για να αναπτύξει το παιδί το λόγο του.
Το παιδί σας κοιτάει, δείχνει το φαγητό του και λέει: «φαγητό». Εσείς ανταποκρίνεστε και επαναλαμβάνετε τα λόγια του παιδιού σας προσθέτοντας επιπλέον: «τρώμε το φαγητό μας»
Εάν το παιδί δείχνει μόνο, εσείς ονομάζετε αυτό που δείχνει για παράδειγμα «φαγητό».
Εάν το παιδί πει «νεγιό» αντί για νερό, εσείς επαναλαμβάνετε τη λέξη σωστά και λέτε «νερό».
Μπορείτε επίσης να παίξετε ένα παιχνίδι «συγυρίσματος» και να ζητήσετε από το παιδί σας να σας δώσει τα πράγματα που έχει χρησιμοποιήσει για να φάει, έτσι αναπτύσσετε την κατανόηση και το λεξιλόγιο του.
Διευκολύνετε την ανάπτυξη του λόγου του παιδιού σας εάν προσπαθείτε:
Να κοιτάτε τις χειρονομίες που κάνει το παιδί σας.
Να ακούτε τα λόγια του παιδιού σας.
Να ερμηνεύετε ότι λέει το παιδί σας.
Να μιμηθείτε και να επαναλαμβάνετε αυτά που το παιδί λέει, δίνοντας του ένα καλό πρότυπο.
Να μοιράζεστε και να κάνετε την επικοινωνία ευχάριστη για το παιδί σας.
Στην ηλικία των 2 χρονών το παιδί σας θα μπορεί να επικοινωνεί με χειρονομίες και με την ομιλία του. Το παιδί σας κατανοεί αρκετά και θα λέει αρκετές λέξεις. Θ’ αρχίσει να χρησιμοποιεί φράσεις με δυο-τρεις λέξεις όπως «πάμε βόλτα», «μπαμπά πάει βόλτα».
Το παιχνίδι είναι τρόπος μάθησης για το παιδί και το παιδί σας απολαμβάνει να παίζει μαζί σας.
© Απαγορεύεται η ολική ή η μερική αναπαραγωγή του κειμένου, χωρίς την προηγούμενη έγκριση του Συγγραφέα
—
Μαρινέλλα Τσουκαλά
Παθολόγος Λόγου και Ομιλίας
Βρείτε τη Μαρινέλλα Τσουκαλά στο Speech Pathology Greece και στο Κέντρο Λέγειν
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Εμένα ο γιος μου μέχρι τριών ετών δενεέλεγε ούτε το όνομα του καλά καλά.Τριών και τριών μηνών ξεκίνησε παιδικό.Ειπα στη δασκάλα του ότι δεν μιλάει καλά και μου είπε μην ανησυχείτε , θα μιλήσει.Μέσα σε τρεις μήνες έτρεχε η γλώσσα του.Δεν το πίστευα!Μεχρι και ποίημα είπε τα Χριστούγεννα σε πόσο κόσμο.Υπομονή θέλει και βοήθεια εκεί που πρέπει.
Εμένα ο μικρούλης μου ειναι 2χρν μιλάει κανονικα απο 17μν όπου βγάλαμε και την πανα! Αρχισε να λέει λεξουλες απο εννέα μηνών!
kai mena pou einai 2 xronwn kai leei mono kamia 25aria lexeis oles ki oles kai autes mises????:P
Για την ηλικία του είναι καλύτερα από τίποτα. Ναι, θα έπρεπε να λέει περισσότερες, αλλά αυτή τη στιγμή είναι θετικό το ότι ονομάζει τα πράγματα έστω και με τον δικό του τρόπο. Δεν πρέπει να το απόθαρύνεται, ούτε να διορθώνεται την ομιλία του. Απλά το επαναλαμβάνεται σωστά αυτό που λέει για να το ακούσει.
Ευα, η αδερφη μου μιλησε πρωτη φορα αφου εκλεισε τα 2 χρονια. Νομιζαν οτι εχει θεμα αλλα απλα το καθε παιδι εχει το δικο του ρυθμο. Αυτη παρατηρουσε και μαθαινε και ξαφνου μια μερα αρχισε να μιλαει σα μεγαλη..! Αν ανησυχεις απο την αλλη, για να ηρεμησεις και να σιγουρευτεις, μπορεις να πας σε καποιον ειδικο να τσεκαριστει.
Το αρθρό για τα δίγλωσσα μωράκια που ζήτησε η Τάνια θα με ενδιέφερε και μένα πάρα πολύ! Ευχαριστούμε!
http://www.eimaimama.gr/2012/12/mathainontas-duo-glwssess.html
Για τα δίγλωσσα παιδιά στα Αγγλικά https://www.facebook.com/center.legein?ref=hl#!/notes/speech-pathology-greece/learning-two-languages/334890439935491
Καλημέρασ σας, πολύ ενδιαφέρον άρθρο! Θα θέλατε να γράψετε κάτι και για τα δίγλωσσα βρεφάκια;
Ενδιαφερον αρθρο... το θεμα ειναι οταν δεν λεει τιποτα... ο γιος μου (16 μηνων) δεν εχει πει καμια λεξη μεχρι στιγμης. Ουτε καν εμας δεν φωναζει, ελαχιστες φορες εχει πει 'μααα' και 'μπααα' αλλα ως εκει. Δειχνει οταν θελει κατι, ακολουθει καποιες εντολες, φαινεται να αντιλαμβανεται αρκετα πραγματα, ειναι πολυ κοινωνικος αλλα απο λογο τιποτα! Μηπως θα επρεπε να συμβουλευτω καποιον αναπτυξιολογο?
Καλημέρα, αυτό που μας ανησυχεί ιδιαίτερα σε αυτή την ηλικία είναι να είμαστε σίγουροι ότι το παιδί ακούει καλά και δεν έχει ωτίτιδες. Το οτι δεν λέει, μπαμπαλίζει ούτε τις απλές λέξεις για την ηλικία του, είναι κάτι που θα με ανησυχούσε και θα ήταν φρόνιμο να το ψάξετε. Ισως και μια αξιολόγηση στον "λόγο" του, θα βοηθόύσε να σας κατατοπήσει τι εσείς μπορείτε να αλλάξετε και πως να βοηθήσετε-καθοδηγήσετε το παιδί από εδώ και πέρα. Σε αυτές τις ηλικίες αυτό που παίζει αρνητικό ρόλο είναι η τηλεόραση, το να μην μιλάει - παίζει κάποιος με το παιδί,το να μην βρίσκεται με παιδιά της ηλικίας του, να μην το παρακινούμε αρκετά για να επικοινωνήσει, η πιπίλα-δάχτυλο,κ.λ.π.