γράφει η Γεωργία Λεμπέση, ψυχολόγος
μέλος της πρωινής ομάδας έγκαιρης παρέμβασης σε παιδιά με κώφωση ή βαρηκοΐα του κέντρου «Λόγου Άνθησις»
Διάγνωση: κώφωση
Σύμφωνα με την εμπειρία μας η πρώτη διάγνωση της κώφωσης του βρέφους ή του νηπίου βάζει τους γονείς αντιμέτωπους με τους χειρότερους φόβους τους:
Τι σημαίνει απώλεια ακοής;
Δεν θα ακούσει ποτέ τη φωνή μου;
Πώς θα επικοινωνώ με ένα παιδί που δεν ακούει;
Ποιές είναι οι σωστότερες εκπαιδευτικές επιλογές;
Θα μιλήσει;
Θα είναι ευτυχισμένο;
Τα τελευταία χρόνια, με την πρόοδο της επιστήμης η παιδική κώφωση και βαρηκοΐα, αποτελούν παθήσεις με καλή πρόβλεψη στη γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Όμως κάτι τέτοιο δεν είναι δεδομένο για κάθε κωφό ή βαρήκοο παιδί. Προϋπόθεση για την ομαλή ανάπτυξή του είναι η έγκαιρη παρέμβαση κατά τη νηπιακή ηλικία και η ποιότητα της οποίας καθορίζει τη μελλοντική εξέλιξη του παιδιού.
Αρχικά, το παιδί πρέπει να πλαισιωθεί με το καταλληλότερο για την περίπτωσή του ακουστικό βαρηκοΐας ή να εκτιμηθεί κατά πόσο είναι αναγκαίο ένα κοχλιακό εμφύτευμα. Οι τεχνολογικές αυτές εξελίξεις βοηθούν το κωφό ή βαρήκοο παιδί να καλύψει σε σημαντικό βαθμό την απώλεια ακοής του.
Για να επιτευχθούν όμως τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα και να αξιοποιηθεί στο έπακρο η βοήθεια της τεχνολογίας, το παιδί πρέπει απαραιτήτως να πλαισιωθεί από εξειδικευμένη διεπιστημονική ομάδα (ειδικό νηπιαγωγό, λογοθεραπευτή, ψυχολόγο), που σε συνεργασία με το γιατρό και τον ακουολόγο του παιδιού, θα δομήσουν το καταλληλότερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τις ανάγκες του.
Το κέντρο «Λόγου Άνθησις» έχοντας ως όραμα την καλύτερη εξέλιξη των παιδιών, δημιουργεί ένα περιβάλλον που η απώλεια της ακοής μπορεί να αντιμετωπιστεί. Τα παιδιά οργανώνονται σε ολιγομελή πρωινά γκρουπ που συντονίζονται ταυτόχρονα από λογοθεραπευτή και ειδικό νηπιαγωγό. Με τον τρόπο αυτό, μέσω του παιχνιδιού και της δημιουργικής απασχόλησης, τα παιδιά «εκτίθενται» καθημερινά και με τρόπο εξειδικευμένο στην απώλεια ακοής τους, στα απαραίτητα γλωσσικά και εκπαιδευτικά ερεθίσματα που απαιτεί η χρονολογική τους ηλικία.
Παράλληλα παρέχει ατομικές συνεδρίες λογοθεραπείας με συχνότητα δύο ή τρεις φορές την εβδομάδα. Το πρόγραμμα εκπαίδευσης δημιουργείται με τη συνεργασία νηπιαγωγού, λογοθεραπευτή και ψυχολόγου ώστε να ανταποκρίνεται στις γνωστικές και συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών προσχολικής ηλικίας, με στόχο την απόκτηση των απαραίτητων δεξιοτήτων ομαλής ένταξής τους στο μελλοντικό σχολικό πλαίσιο.
Ο σκοπός της έγκαιρης παρέμβασης είναι να δώσει στο παιδί «ίσες» ευκαιρίες εκπαίδευσης με κάθε άλλο παιδί και να βελτιώσει τις επικοινωνιακές του ικανότητες. Παράλληλα, οι γονείς βρίσκουν απάντηση σε κάθε ερώτημά τους σχετικά με τις επιστημονικές εξελίξεις. Η συμβουλευτική γονέων από το έμπειρο προσωπικό, βοηθά τους γονείς να διευρύνουν το γονεϊκό τους ρόλο και να δομήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ένα οικογενειακό περιβάλλον, που το παιδί θα αναπτύξει μια δυνατή προσωπικότητα, ικανή να αντιμετωπίσει τις ψυχικές συνέπειες μιας βιολογικής αναπηρίας.
Τα πρώτα χρόνιας ζωής είναι η βάση για τη γνωστική, τη γλωσσική και τη συναισθηματική ανάπτυξη κάθε παιδιού, κωφού ή ακούοντος. Γι’ αυτό, η παρέμβαση σε παιδιά με κώφωση-βαρηκοΐα του «Λόγου Άνθησις» απευθύνεται σε παιδιά μέχρι 5 χρονών. Το κωφό παιδί εκμεταλλευόμενο τα οφέλη της έγκαιρης παρέμβασης μαθαίνει να επικοινωνεί με τους άλλους και να εξερευνά τον εαυτό του. Εν τέλει, αποκτά την απαραίτητη αυτοεκτίμηση ανακαλύπτοντας ότι οι δυνατότητές του δεν έχουν όρια.
Μάθετε περισσότερα στο logouanthisis.gr ή στο 210 9270746
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
σε ποια ηλικια μπορουμε να ξεκινησουμε τη λογοθεραπεια? η κορη μου ειναι 6 μηνων με μεγιστο βαθμο βαρηκοιας και φορα ηδη ακουστικο. αργοτερα θα κανουμε και το κοχλιακο εμφυτευμα. τι μπορω να κανω και εγω για να την βοηθησω στο σπιτι?
Τώρα! Μην περιμένεις για πιο μετά! Στο σπίτι μπορείς να επαναλαμβάνεις αυτά που θα σου πουν οι λογοθεραπευτές να κάνεις. Έτσι κάναμε και εμείς και είμασταν συνεχώς δίπλα (με μέτρο όμως, να μη κουράζεται). Ψάξε να βρείς και γονείς που έχουν κωφά παιδιά που έχουν άριστη ομιλία να πάρεις κουράγιο και γνώσεις. Βεβαια καλύτερα να στα πει κάποιος ειδικός.
Συμφωνώ! Είμαι μαμά μικρότερου παιδιού και χαίρομαι που διαπιστώνω ότι υπάρχουν και άλλοι άνθρωποι με το ίδιο σκεπτικό με εμάς και μας δίνουν κουράγιο αυτά που λέτε. Ευχαριστώ!
Καλησπέρα σας, εφόσον έχετε διάγνωση βαρηκοΐας, καλό είναι να ενταχθεί το παιδί σε πρόγραμμα λογοθεραπείας, ακόμα και από την ηλικία των 6 μηνών. Παρεμβαίνοντας εγκαίρως, θα έχετε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Και φυσικά μπορείτε να βοηθήσετε και εσείς το παιδί σας στο σπίτι. Επειδή όμως, το κάθε παιδί είναι διαφορετικό, ο εξειδικευμένος λογοθεραπευτής που θα το αναλάβει, θα σας δώσει τις κατευθυντήριες γραμμές ανάλογα με τις ανάγκες σας.
Πώς μπορούμε να αντιληφθούμε-αν μπορούμε-εμείς οι γονείς ότι το βρεφακι μας μπορεί να ειναι βαρυκοο ή και κουφο; Εννοω πρακτικά στο σπίτι υπάρχει τρόπος; Πέραν του ακουογραμματος. Ευχαριστω
Κοιτα τις αντιδρασεις του παιδιου στον ηχο. Οχι μονο στον εντονο, γενικα. Αν τρομαζει, αν γυριζει στο θορυβο. εγω το καταλαβα οταν το μωρο ηταν 10 ημερων!!! χωρις αυτο να σημαινει οτι μπορουμε να κανουμε μονες μας διαγνωση, απλα θα απευθυνθεις γρηγοροτερα σε καποιον ειδικο.....
Μαμα Ζ, ευχαριστω για την συμβουλή! Εγω δυστυχώς την πήρα σπίτι 12ημερων κ μάλιστα μετά απο χειρουργείο. Τότε το μωρο μου ήταν γενικά τρομαγμενο. Τώρα ειναι 8 μηνών κ μου κάνει εντύπωση πως στους πολύ έντονους ήχους δεν τρομάζει παρα γελάει. Στους λιγότερο έντονους άλλες φορές ανταποκρίνεται κ άλλες όχι. Καναμε κ 2ο χειρουργειο-ασχετο με την ακοη-Εχουμε κ τρίτο χειρουργείο σε λίγες μέρες κ αργότερα κι άλλο κ δεν θέλω ν το τρέχω το καημενο κ για επιπλέον εξετάσεις. Ηθελα απλα μια πρώτη γεύση να πάρω κ θα το ξεκαθαρίσουμε αργότερα. Ευχαριστω πολύ.:-)
ευχομαι περαστικα να ειναι καλα το αγγελουδι σου!!!!
Ευχαριστω πολύ μαμα Ζ. Και σε σας τα καλύτερα!
Την καλησπέρα μου κυρίες μου! Τυχαία είδα το άρθρο (ψάχνοντας κάτι άσχετο) και σας διάβασα. Θα ήθελα να σας πω εσάς προσωπικά Άννα, πως καλύτερα το παιδί να κάνει όλες τις απαραίτητες εξετάσεις τώρα, παρά αργότερα και να το μετανιώσεις για μια ζωή. Μην αγχώνεσαι, είμαι πατέρας κωφού παιδιού και το πήγα πριν 10+ χρόνια για εξετάσεις και στο καπάκι λογοθεραπεία με το που μάθαμε ότι έχει μεγάλα υπολλείματα ακοής. Τώρα μιλάει πολύ καλά και είναι κοινωνικό στο σχολείο. Ευτυχώς που δράσαμε πολύ νωρίς και καταφέραμε να κάνουμε το παιδί να γνωρίσει τους ήχους απο μωρό (φοράει ακουστικά). Είμασταν, βέβαια, πάντα δίπλα του σε ότι χρειαζόταν. Απ ότι καταλαβαίνω, δεν σκέφτονται οι περισσότεροι γονείς έτσι ή δυστυχώς έχουν διάφορες δυσκολίες που τους αποσπούν (έλλειψη χρόνου, πόρων, κουράγιου κτλ). Για κοχλιακό δεν το προτιμήσαμε για διάφορους λόγους, ακόμα το σκεφτόμαστε αλλά δεν εμπιστευόμαστε τους γιατρούς καθώς εμπλέκεται το οικονομικό συμφέρον. πιθανόν να εγκαταλλείψουμε την σκέψη αυτή πια. Αν κάποιος έχει μια γνώμη ευχαρίστως να την ακούσω
Για το κοιλιακό να απευθυνθείτε στον κ. Θωμά Νικολοπουλο στο Αττικο νοσοκομείο είναι κορυφή στο είδος του ειδικά με τα μικρά παιδιά κ πάνω από όλα άνθρωπος κ πολύ εντάξει στο οικονομικό κομμάτι.
Σας ευχαριστω μπαμπά Τασσο για την συμβολή στην απόφαση μας να κινηθούμε άμεσα. Θα ειναι το πρώτο πράγμα που θα κάνουμε μόλις αναρρωσουμε. Υγεία σας εύχομαι ολόψυχα και να χαίρεστε το παιδάκι σας!
Καλησπέρα σας, όπως αναφέρθηκε και σε άλλα σχόλια, από γονείς κωφών παιδιών, καλύτερα να κάνετε τις απαραίτητες εξετάσεις, το συντομότερο δυνατόν. Είναι προτιμότερο οι ανησυχίες σας να φανούν αβάσιμες, παρά να καθυστερήσετε μια έγκαιρη διάγνωση.
Σας ευχαριστω πολύ κι εσάς για το θεάρεστο έργο σας!
Το κέντρο σας υποστηρίζει τη νοηματική γλώσσα;
Καλημέρα Μαρίνα! Οι σύγχρονες επιστημονικές απόψεις, πάνω στην εκπαίδευση των κωφών παιδιών, υποστηρίζουν τη δίγλωσση προσέγγιση (νοηματική και προφορική γλώσσα), ιδίως στην Έγκαιρη Παρέμβαση όπου το παιδί καλείται να αναπτύξει στο έπακρο την συμβολική ικανότητα, που είναι απαραίτητη για τη γλωσσική έκφραση. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο «Λόγου Άνθησις» βασίζεται, επομένως, τόσο στην ανάπτυξη του προφορικού λόγου (σε κάθε παιδί αντιστοιχούν δυο λογοθεραπευτές, ο ένας μέσα στην ομάδα των παιδιών μαζί με την ειδική νηπιαγωγό και ο άλλος στις ατομικές λογοθεραπείες) όσο και στην εκμάθηση της νοηματικής. Μέσα στο καθημερινό πρόγραμμα των παιδιών έχει προβλεφθεί ο απαραίτητος χρόνος για παραμύθια, συμβολικό παιχνίδι και επικοινωνία στη νοηματική γλώσσα. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες στη νοηματική οργανώνονται από την ειδική νηπιαγωγό μας και τη ψυχολόγο της ομάδας μας, οι οποίες γνωρίζουν πολύ καλά τη νοηματική γλώσσα.