γράφει η Βέτα Γεωργιάδου
Ποτέ δεν ήμουνα των πολλών επαίνων. Ούτε σαν μάνα, ούτε σαν δασκάλα. Αλλά ούτε ένιωθα άβολα με αυτό, παρόλο που ήμουν κόντρα σε αυτό που συνηθίζεται και έχει γίνει κατεστημένο στους γονείς, που είναι να μοιράζουν απερίσκεπτα τα μπράβο σε κάθε κατάσταση και σε κάθε ενέργεια του παιδιού.
Και ήμουν έτσι ίσως, γιατί στη ζωή μου μέχρι να φτάσω στο όνειρο, ποτέ δεν πήρα πολλά μπράβο. Είναι ελάχιστες οι φορές που θυμάμαι τους γονείς μου να μου λένε μπράβο στην παιδική μου ηλικία, γιατί θεωρούσαν πολύ απλά, ότι είναι αυτονόητο να δουλεύεις από πολύ μικρός και να είσαι υπεύθυνος για τον εαυτό σου και για τους άλλους γύρω σου.
Γυρνώντας πίσω στο χρόνο, τώρα που έφτασα στη δημιουργία του σχολείου που ονειρευόμουν, αντιλαμβάνομαι ότι ίσως αυτή εκπαίδευση μου με οδήγησε εδώ. Και αυτό, γιατί είχα να κάνω μόνο με τον εαυτό μου και τους στόχους μου και δεν επηρεαζόμουν από τις σκέψεις και τις αντιλήψεις των άλλων γύρω μου, οι οποίοι είχαν την άποψη ότι αυτό το εγχείρημα της ίδρυσης σχολείου ήταν επικίνδυνο για όλη την οικογένεια.
Έτσι πιο πολύ από βίωμα λοιπόν, ήμουν φειδωλή στα μπράβο. Και αυτό που έχω συνειδητοποιήσει βαθιά σήμερα, κυρίως μέσα από την παρατήρηση των ανθρώπων γύρω μου και ειδικά των παιδιών, είναι ότι ο έπαινος όταν δίνεται υπερβολικά αποπροσανατολίζει τον άνθρωπο από το στόχο του, που σημαίνει κάνω πράγματα όχι για να πετύχω αυτό που θέλω και έχω επιλέξει για τον εαυτό μου, αλλά για να πάρω το μπράβο. Στην αρχή από το γονιό, το δάσκαλο, το φίλο και μετά από τον προϊστάμενο, τον εργοδότη, τον πολιτικό κ.α. Και έτσι χάνει ο άνθρωπος τον εαυτό του.
Όταν λέμε μπράβο σε ένα παιδί για τα αυτονόητα π.χ. γιατί έφαγε μόνο του, γιατί πήγε στην τουαλέτα, γιατί πέταξε τα σκουπίδια στον κάδο, τότε παύουν να είναι αυτονόητα.
Το παιδί το ενισχύουμε μέσα από ενέργειες, που του δίνουν τη δυνατότητα να προσπαθήσει πολλές φορές μέχρι να πετύχει το στόχο του.Του δίνουμε το χρόνο και το χώρο που χρειάζεται και λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη τις ανάγκες της κάθε ηλικίας. Το σεβόμαστε μέσα από τη γνώση για το τι χρειάζεται σε κάθε στάδιο ανάπτυξης του και αυτό μπορούμε να το κάνουμε απλά παρατηρώντας το. Και όχι μπιμπερό, τάισμα και αλεσμένη τροφή, πάνα, αγκαλιά ή καρότσι κ.α μέχρι ηλικίες που θα έπρεπε να τα κάνει με άλλον τρόπο και μόνο του. Το παιδί μας οδηγεί, αρκεί εμείς να έχουμε καθαρή ματιά για να το δούμε.
Δε λες σε κάποιον μπράβο, γιατί αναπνέει και ικανοποιεί τις ανάγκες του (τρώει μόνος του, πλένει τα χέρια του κ.α.), καθώς έτσι του περνάς το μήνυμα ότι θα μπορούσε και να μην το κάνει. Όταν το παιδί μας δείχνει τη ζωγραφιά του αυτό που ζητάει από εμάς δεν είναι να του πούμε μπράβο και ουσιαστικά να το ξεφορτωθούμε. Είναι γιατί μέσα από αυτή την έκφραση (τη ζωγραφική) θέλει να επικοινωνήσει μαζί μας σε βαθύτερο επίπεδο, που σημαίνει ότι κάνουμε συζήτηση πάνω σε αυτό που εξέφρασε ανάλογα με την ηλικία και το επίπεδό του(π.χ τι είναι,πως το σκέφτηκε και το φαντάστηκε, γιατί χρησιμοποίησε αυτά τα χρώματα, τι άλλο θα μπορούσε να κάνει, τι νιώθει κ.α.)
Η φύση είναι δίκαιη και ειλικρινής και γι’ αυτό είναι η καλύτερη δασκάλα, γιατί όταν το παιδί φτάνει τελικά να σκαρφαλώσει στο δέντρο, η φύση δε θα του πει «Μπράβο που τα κατάφερες». Την ικανοποίηση θα την πάρει από την πράξη του και αυτό το κάνει δυνατό, γιατί στηρίζεται στον εαυτό του και τα κίνητρα του είναι εσωτερικά.
Γιατί όσες φορές απέτυχε στις προσπάθειες που έκανε, κανείς δε το έκρινε, κανείς δεν του είπε προσπάθησε ξανά ή όχι, μπορείς ή δεν μπορείς, είναι επικίνδυνο ή δεν είναι κ.α. κανείς δεν το ενίσχυσε ή το αποθάρρυνε, οπότε όταν έφτασε στην τελική επιτυχία ήταν γιατί το θέλησε πολύ και γιατί εμπιστεύτηκε τον εαυτό του.
Η προσπάθεια και ο πόθος του Γιώργου, ένα από τα παιδιά που είχα στο Καζαβήτι της Θάσου (10 μέρες χωρίς γονείς μέσα στο δάσος), όλες τις μέρες ήταν να ανέβει στο μεγάλο πλάτανο της πλατείας. Και όταν τελικά τα κατάφερε την τελευταία μέρα, ήταν τόσο μεγάλη η χαρά του, που δεν χρειαζόταν κανένα μπράβο για να την κάνει μεγαλύτερη. Το στοίχημα ήταν με τον εαυτό του. Κάθε φορά λοιπόν, που θα βάζει ένα στόχο ο Γιώργος, θα ξέρει να βασίζεται στον εαυτό του. Αν δεν τα καταφέρει θα είναι γιατί δεν το θέλησε με πάθος ή γιατί στην πορεία της εξέλιξης του αποπροσανατολίστηκε από γονείς, οικογένεια, σχολείο κ.α.
«Η ΨΥΧΗ ΜΟΥ ΜΙΛΗΣΕ ΚΑΙ ΜΟΥ ΕΙΠΕ, «Να μη χαίρεσαι με τον έπαινο και να μη θλίβεσαι με την κατηγόρια». Πριν η ψυχή μου μου μιλήσει, αμφέβαλλα για την αξία του έργου μου. Τώρα καταλαβαίνω ότι τα δέντρα ανθίζουν την άνοιξη και καρπίζουν το καλοκαίρι χωρίς ν’ αναζητούν τον έπαινο, και ρίχνουν τα φύλλα τους το φθινόπωρο και γυμνώνονται χωρίς να φοβούνται την κατηγόρια…»
Χαλίλ Γκιμπράν, Σκέψεις και Διαλογισμοί
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
λογια της παραδοσης μας. Τα παιδιά με τους συνεχείς επαίνους δεν οικοδομούνται. Γίνονται εγωιστές και κενόδοξοι. Θα θέλουν σ’ όλη τους τη ζωή να τους επαινούν όλοι διαρκώς, έστω κι αν τους λένε και ψέματα. Δυστυχώς, σήμερα μάθανε όλοι να λένε και ψέματα και τα δέχονται οι κενόδοξοι, είναι η τροφή τους. «Πες το, κι ας είναι ψέμα, κι ας είναι ειρωνεία», λένε. Με τον έπαινο από μικρά τα παιδιά μας τα οδηγούμε στον εγωισμό. Και τον εγωιστή μπορεί και να τον κοροϊδεύεις, αρκεί να του λέεις ότι είναι καλός, να του φουσκώνεις το εγώ του. Κι έτσι σου λέει: «Α, αυτός που μ’ επαινεί, αυτός είναι καλός». Αυτά δεν είναι σωστά πράγματα. Επειδή ο άνθρωπος μεγαλώνει με τον εγωισμό, αρχίζουν τα μπερδέματα μέσα του, υποφέρει, δεν ξέρει τι κάνει. Αιτία της ψυχικής ακαταστασίας είναι ο εγωισμός. Αυτό το πράγμα και οι ίδιοι οι ψυχίατροι, άμα το μελετήσουν, θα το βρουν, ότι ο εγωιστής είναι άρρωστος.
Το μπράβο ποτέ δεν έβλαψε κανέναν, ούτε όταν έπλυνε τα χέρια του το δεκάχρονο ούτε όταν έκοψε την πάνα το δίχρονο. Ισως ο τόνος και ο ενθουσιασμός στη φωνή μας να χρειάζεται να είναι πιο ήπιος στα "αυτονόητα" και πιο έντονος στις νέες κατακτήσεις των παιδιών μας, αλλά προσωπικά το θεωρώ αναγκαίο και μου βγαίνει φυσικά. Και για να πω και τη δική μου αλήθεια, όταν πάω στο πατρικό μου, κόβω σαλάτα και η μάνα μου μου λέει "Μπράβο κούκλα μου" - εμένα, που είμαι φτασμένο στέλεχος, μητέρα και 37 χρονών γυναίκα - καμαρώνω σα γύφτικο σκεπάρνι. Γιατί δεν έχει να κάνει με την ικανότητα και τη δεξιότητα αλλά με την αγάπη και το καμάρι που νιώθεις ότι νιώθει ο γονιός σου για σένα.
Χαρά συμφωνώ μαζί σου καθώς και με την Αναστασία που σχολίασε πιο πάνω. Ο τρόπος με τον οποίο θα δώσεις έναν έπαινο παίζει σημαντικό ρόλο.. Αν μεγαλώνουμε τα παιδιά μας χωρίς να ακούσουν το μπράβο από εμάς που είμαστε οι πιό σημαντικοί άνθρωποι της ζωής τους και με το να θεωρούμε τις καθημερινές τους προόδους και κατακτήσεις δεδομένες τα αποκαρδιώνουμε και τα βάζουμε στο παιχνίδι της αιώνιας αναζήτησης επιβεβαίωσης.. Το γνωρίζω από πρώτο χέρι.. Ο σύζυγός μου σαν παιδί δεν άκουσε "μπράβο" από τους γονείς του.. Όλα ήταν δεδομένα ακόμα και το ότι δούλευε σε χειρονακτική δουλειά μαζί με τον πατέρα του από 10 ετών.. Εξάλλου "γι' αυτό τον έκαναν, για να βοηθάει την οικογένεια..." . Ακόμα και σήμερα που είναι 36 ετών κι έχει γίνει κι ο ίδιος μπαμπάς ψάχνει με τον τρόπο του αυτό το μπραβο απο τους γονείς του! Τους κάνει χιλιάδες εξυπηρετήσεις, τους βοηθά σε πραγματα που τα άλλα τρια αδέλφια του δεν συμμετέχουν , τους ενημερώνει για κάθε νέα προσωπική ή επαγγελματική του επιτυχία και το βλέμμα του διψάει για ένα "μπραβο γιε μου"...αλλα μάταια.. Όλα τα μπράβο του τα εισπράττει από εμένα κι από ξένους ανθρώπους κι αυτό ακόμα δεν το μπορεί να το χωνέψει.. Γι' αυτό κι εκείνος μοιράζει απλόχερα τους επαίνους του στην 6 μηνών μπέμπα μας ακόμα κι όταν εκείνη...γεμίζει την πάνα της...
και ετσι να συνεχισει ο αντρας σου κοπελα μου με την μπεμπα σου!!!! Σιγουρα το κοριτσακι σας θα ειναι ευτυχισμενο!!! Μεγαλο πραγμα το μπραβο των γονιων στα παιδια! Τα βοηθα να αγαπανε τον εαυτο τους και να πιστευουν στις δυνατοτητες τους!!!!
Εχμ.... Δεν μπορω να πω οτι διαφωνω αλλα δεν συμφωνω κιολας. Ο τρόπος που αντιμετωπιζουμε τα παιδια φαινεται πως κανει κυκλους, τα παλια χρόνια πριν τις θεωρίες του δοκτορα Σποκ, αντιμετωπίζονταν ως εν αναμονή ενήλικες, οπότε ότι και να έκαναν θεωρούνταν ανευ σημασίας και "αυτονόητο" γιατί απλώς ΟΛΑ τα σημαντικά τα κανανε οι ενηλικες. Ηταν επίσης και μάλλον αναλώσιμο ειδος καθως οι κακες συνθηκες υγιηνης η στοιχειωδης ιατρικη και η υψηλη παιδικη θνησιμότητα δεν επετρεπε σε πολλά παιδάκια να φτάσουν στην ενηλικίωση. Από αυτη την γονεϊκή συμπεριφορά βγήκαν διάνοιες και δολοφόνοι, οικογενειάρχες και καθάρματα, Αϊνστάϊν και Χίτλερ. Μετα τη δεκαετία του 60 και καθως οι νέες θεωρίες κερδιζαν έδαφος τα παιδιά έγιναν ξεχωριστες οντοτητες τις οποίες πρέπει να ενθαρρύνουμε, επιβραβεύουμε και να τους δείχνουμε διαρκώς οτι τα θαυμάζουμε τα αγαπάμε τα χειροκροτούμε και τα ενθαρρύνουμε. Από αυτη τη συμπεριφορά βγηκαν ιδιοφυίες και δολοφόνοι, υπέροχοι γονεις και ρεμάλια, Μπιλ Γκέϊτς και Μπρέϊβικ. Τωρα ξαναγυρναμε στο παλιό σύστημα, δεν πρέπει να χειροκροτάμε κάθε κίνηση του παιδιού γιατί είναι αυτονόητη, δεν πρέπει να επιβραβευουμε τις προσπαθειες του γιατί τότε θα του δώσουμε την επιλογή να μην προσπαθήσει, πρεπει να το αφηνουμε να βάζει μόνο του ατοχους και να κερδίζει το στοιχημα με τον εαυτό του και μπλα μπλα. Νομίζω ότι απλώς πρέπει να πηγαινουμε μια μερα τη φορά, και βεβαια θα πως μπράβο στην κόρη μου τη φορά που θα φτιάξει ολομοναχη κέϊκ, ή την φορά που το τετράχρονο μου θα κάνει μονο του μπανιο χωρις να κανει το μπανιο πισινα, το μπανιο μπορει να ειναι αυτονοητο, αλλα η κατακτηση μιας δεξιότητας (αναλογα με την ηλικία) δεν ειναι. οπότε δεν μου φαινεται ιδιαιτερα κακο να επαινουμε κάποιες φορές ενα παιδί για την τελειοποίηση μιας δεξιότητας, φυσικα δεν θα πουμε μπράβο στο δεκαχρονο επειδη έπλυνε τα χερια του η εδεσε τα κορδονια του, στο δίχρονο ομως; Τέλος δεν νομίζω ότι υπάρχει καποιο μοντέλο ανατροφής που να εξασφαλίζει αποκλειστικά Αϊνστάϊν ή κάποιο μοντέλο που να εξασφαλίζει αποκλειστικά Μπρέϊβικ, όλοι ο γονείς πάμε μια μέρα τη φορά,αντιμετωπίζουμε τις κρίσεις όταν προκύπτουν, αγαπαμε ανιδιοτελώς τα παιδιά μας και ελπίζουμε για το καλύτερο.
Πιο όμορφα κ σωστά δε μπορούσες να μ6λήσεις.... συμφωνώ απόλυτα..... !!