Τα παραμύθια απευθύνονται στα παιδιά, συμπορεύονται με τα ενδιαφέροντα τους και τα βοηθούν στην ομαλή ψυχοπνευματική ανάπτυξή τους με την ορθή ένταξη τους στο κοινωνικό σύνολο. Η παιδαγωγική σημασία των παραμυθιών είναι πολύ μεγάλη και γι΄αυτό αποτελούν πολύ σημαντικό μέσο αγωγής για τα παιδιά. Πρέπει, λοιπόν, τα κριτήρια επιλογής των παραμυθιών να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των παιδιών.
Ποιά είναι τα κριτήρια επιλογής των παραμυθιών για παιδιά προσχολικής ηλικίας
Το παραμύθι θα πρέπει:
Βασικό ρόλο στην επιλογή παραμυθιού παίζει η αισθητική, η ποιότητα του και σίγουρα να είναι κατάλληλο για παιδιά, εφόσον είναι λογοτεχνικό. Τα κριτήρια άρα πρέπει να είναι αισθητικά, ηθικά, παιδαγωγικά, έτσι ώστε να είναι κοντά στην ηλικία και στα ενδιαφέροντα κάθε παιδιού.
Αναλόγως, βέβαια τα κριτήρια μεταβάλλονται και προσαρμόζονται στην εποχή, στο ιστορικό πλαίσιο, στην μορφή της εκάστοτε κοινωνίας, στις συνθήκες ζωής, αλλά και στα εκπαιδευτικά συστήματα και στους εκπαιδευτικούς στόχους.
Βία στα παραμύθια
Στις μέρες μας οι άνθρωποι συζητούν χωρίς έντονη λογοκρισία μπροστά στα παιδιά καθώς η ζωή πλέον είναι γεμάτη δράκους (βλαβερές ουσίες, βία, τρομοκρατία, οικολογική καταστροφή, πολέμους). Στο πλαίσιο της σύγχρονης κοινωνίας, επομένως, οι βάρβαρες και ανατριχιαστικές σκηνές των παραμυθιών σίγουρα δεν έχουν το ίδιο αντίκτυπο στα παιδιά, όσο μια βίαιη σκηνή στην τηλεόραση. Άρα, θα ήταν προτιμότερο να διαβαστεί στο παιδί ένα παραμύθι, ακόμα κι αν περιέχει μια «βίαιη» σκηνή, παρά να δει μια αντίστοιχη στην τηλεοπτική πραγματικότητα.
Προτεινόμενα παραμύθια για παιδιά προσχολικής ηλικίας
Προτεινόμενα παραμύθια για μεγαλύτερα παιδιά
Πηγές από όπου θα μπορούσαμε να αναζητήσουμε το υλικό αυτό είναι:
Πώς διαβάζουμε ή αφηγούμαστε παραμύθια στα παιδιά;
Επομένως, για μία επιτυχημένη αφήγηση στο σχολείο απαιτείται σωστή προετοιμασία πριν, κατά την διάρκεια και μετά την αφήγηση. Η αφήγηση αποτελεί τέχνη και η αφηγηματική τεχνική καλλιεργείται και μαθαίνεται, όπως άλλωστε και κάθε μορφή τέχνης. Είναι ανάγκη να γίνει συνείδηση στον εκπαιδευτικό ότι οφείλει να κατέχει αυτήν την τέχνη και την τεχνική της, αφού ψυχαγωγεί, μορφώνει και μέσω της αφήγησης επιτυγχάνει την δημιουργία ενός δίαυλου επικοινωνίας ανάμεσα στον πομπό και στον δέκτη.
Ευχαριστούμε θερμά για τη συνεργασία και την παραχώρηση της πτυχιακής εργασίας, τη Δρ. Ελένη Καινούργιου, Επίκουρο Καθηγήτρια του Τομέα Παιδαγωγικών του Τμήματος Προσχολικής Αγωγής στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ και τις βρεφονηπιοκόμους, που εκπόνησαν την πτυχιακή εργασία, Γρηγοροπούλου Μαρία, Λούτσα Παναγιώτα, Κλιάφα Αλεξάνδρα, Μπαλκούρη Αναστασία, Χαραλαμπίδου Φωτεινή.
Αν έχεις επιχείρηση που παρέχει υπηρεσίες ή προϊόντα που σχετίζονται με την προσχολική εκπαίδευση και τη δημιουργική απασχόληση, μάθε περισσότερα πατώντας εδώ.
πηγή www.schooling.gr
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Κανένα σχόλιο ακόμη
Γράψτε πρώτος ένα σχόλιο