Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι δεν έχουν δημιουργικότητα, αλλά έρευνες αποδεικνύουν ότι όλοι μας είμαστε δημιουργικοί.
Τι είναι η δημιουργικότητα
Η δημιουργικότητα είναι ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά της ύπαρξης ανθρώπου και αποτελεί μία από τις δεξιότητες τους 21ου αιώνα. Είναι ένα από τα χαρακτηριστικά που μας καθιστούν επιτυχή ως άτομα και ως είδος.
Συνήθως, δημιουργικοί θεωρούνται μόνο όσοι μπορούν να κάνουν κάτι εφευρετικό, κάτι που έχουν εμπνευστεί ή φανταστεί και ξέρουν να το κάνουν καλά. Αλλά η έρευνα δείχνει ότι όλοι οι άνθρωποι είναι δημιουργικοί.
Τα δημιουργικά άτομα πάντα θέτουν ερωτήσεις, βρίσκουν νέες λύσεις σε ένα πρόβλημα και έχουν αυξημένη συναισθηματική ευαισθησία. Συνήθως, θεωρούνται άτομα που δε συμβιβάζονται με τα συνηθισμένα και δεν φοβούνται να θεωρηθούν «εναλλακτικά» ή να έχουν ασυνήθιστες σκέψεις.
Η δημιουργικότητα είναι έμφυτη
Οι άνθρωποι γεννιούνται δημιουργικοί και με το σωστό περιβάλλον και με τα κατάλληλα δημιουργικά εργαλεία και εκπαίδευση όλοι μπορούν να αξιοποιήσουν αυτό το έμφυτο ταλέντο. Το μόνο που χρειάζεται είναι η επιθυμία για εξερεύνηση και η περιέργεια.
Επίσης, σύμφωνα με έρευνες, αν κάποιος θέλει να γίνει πιο δημιουργικός, πρέπει να αφήσει τον εαυτό του να…βαρεθεί! Όταν κάποιος βαριέται, αρχίζει να ονειροπολεί και να ενεργοποιεί τη φαντασία του. Έτσι, προκύπτει η δημιουργική σκέψη και μπορεί να οδηγήσει σε μια ολόκληρη σειρά από νέες, δημιουργικές ιδέες και νέους, δημιουργικούς τρόπους σκέψης.
Όσο μεγαλώνουμε, χάνεται η δημιουργικότητα
Ένα τεστ που έγινε στα πλαίσια μίας ερευνητικής μελέτης για τη δημιουργικότητα το 1968 έδειξε ότι όσο ένα άτομο μεγαλώνει μαθαίνει να ΜΗΝ είναι δημιουργικό.
Τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν συγκλονιστικά. Ενώ η δημιουργικότητα σε παιδιά ηλικίας 5 ετών ήταν 98%, μειώθηκε στο 30%, όταν έφτασαν την ηλικία των 10 ετών, ενώ ήταν μόλις 12%, όταν δοκιμάστηκαν ως 15χρονα. Όταν η ίδια δοκιμή έγινε μετά την ενηλικίωσή τους, η δημιουργικότητα ήταν μόλις 2%.
Πώς καταστρέφεται η δημιουργικότητα των παιδιών;
Οι κανόνες και οι κανονισμοί σκοτώνουν τη δημιουργικότητα. Τα σχολικά μας συστήματα συνήθως δε δίνουν σημασία στη φαντασία και τη δημιουργική σκέψη των παιδιών. Πολύ συχνά μας διδάσκουν να μην σκεφτόμαστε διαφορετικά, αλλά να ακολουθούμε τις οδηγίες και να υπακούουμε σε συγκεκριμένους κανόνες και εντολές.
Δυστυχώς, στην εκπαίδευση δίνεται περισσότερη έμφαση σε μαθήματα, όπως η γλώσσα, τα μαθηματικά, η φυσική και παραμελούνται άλλα, όπως η μουσική, το θέατρο, η ζωγραφική και γενικά τα εικαστικά και η φυσική αγωγή, γιατί θεωρούνται δυστυχώς ως δευτερεύοντα.
Επιπλέον, οι αυξημένες σχολικές υποχρεώσεις, δεν αφήνουν τα παιδιά να έχουν ελεύθερο χρόνο για να κάνουν πράγματα που τους αρέσουν και να ενισχύσουν τη δημιουργικότητά τους. Αλλά ακόμα και να έχουν, δεν τον αξιοποιούν σωστά.
Παλιότερα, τα παιδιά ήταν πιο ελεύθερα να ασχοληθούν με δημιουργικές δραστηριότητες είτε ζωγραφίζοντας, κάνοντας κολάζ είτε παίζοντας κάποιο μουσικό όργανο. Πλέον, όμως, τα περισσότερα παιδιά είναι κολλημένα στις οθόνες και αυτό είναι που σκοτώνει εντελώς τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους. Αν το σκεφτεί κανείς καλύτερα παλιότερα δεν υπήρχε τουλάχιστον στην καθημερινότητα μας ο όρος ελεύθερο παιχνίδι αλλά μόνο ο όρος παιχνίδι.
Δημιουργικότητα και μάθηση
Η δημιουργικότητα είναι ένας τρόπος ζωής και οδηγεί στην ευχαρίστηση για τη δια βίου μάθηση. Πώς, όμως, μπορεί να συνδυαστεί με τη μάθηση; Όταν η διαδικασία της μάθησης γίνεται με δημιουργικό τρόπο, τότε τα παιδιά δεν την αντιμετωπίζουν σαν κάτι βαρετό που το κάνουν αναγκαστικά, αλλά από μόνα τους αναζητούν νέους τρόπους για να μάθουν.
«Ο βασικός στόχος της εκπαίδευσης πρέπει να είναι να δημιουργηθούν άνθρωποι που είναι ικανοί να κάνουν νέα πράγματα, όχι απλώς να επαναλαμβάνουν τι έχουν κάνει άλλες γενιές » – Jean Piaget
Γιατί είναι σημαντική για ένα παιδί
Το να έχει ένα παιδί την ευκαιρία να ασχοληθεί με δημιουργικές δραστηριότητες που το ευχαριστούν είναι ύψιστης σημασίας, γιατί έτσι:
- αποκτά ψυχολογική ισορροπία
- ανανεώνεται και απαλλάσσεται από το άγχος και την πίεση της καθημερινότητας
- μπορεί να ανακαλύψει τις κλίσεις και τα ταλέντα του
- βοηθάει στην πνευματική του καλλιέργεια
Πώς θα ενισχύσουν τα παιδιά τη δημιουργικότητά τους
Με ποιοτικό χρόνο μαζί με τους γονείς
Οι γονείς μπορούν να βρίσκουν τρόπους δημιουργικής απασχόλησης μαζί με τα παιδιά τους και να αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση και πρότυπο για αυτά, κάνοντας πράγματα που ενισχύουν τη δημιουργικότητά τους και όχι απορροφημένοι από κινητά και οθόνες.
Με ενθάρρυνση από δημιουργικούς παιδαγωγούς και εκπαιδευτικούς
Η δημιουργικότητα σε όλες τις μορφές της πρέπει να αγκαλιαστεί από τους παιδαγωγούς και τους εκπαιδευτικούς, εάν θέλουμε να καλλιεργήσουμε χαρούμενα και ισορροπημένα παιδιά.
Τα παιδιά στο σχολείο ήδη από την προσχολική ηλικία, θα πρέπει να μαθαίνουν να σκέφτονται πέρα από το προφανές και να βρίσκουν μόνα τους λύση στα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσουν.
Πρέπει να καλλιεργούν την κριτική τους σκέψη και να ενισχύουν τη δημιουργικότητά τους. και να τα ενθαρρύνουμε να αξιοποιήσουν τη φαντασία τους, χωρίς να έχουν το φόβο ότι θα αποτύχουν.
«Η υπέρτατη τέχνη του δασκάλου είναι να ξυπνήσει τη χαρά στη δημιουργική έκφραση και τη γνώση» – Albert Einstein
Με τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών (ΚΔΑΠ)
Παλιότερα, τα παιδιά έπαιζαν στις αλάνες και στα πάρκα μαζί με τους φίλους τους σχεδόν όλη τη μέρα. Όμως, τα δεδομένα στις μέρες μας έχουν αλλάξει και αυτό τείνει να εξαλειφθεί. Αυτό το κενό ήρθαν να καλύψουν τα τελευταία χρόνια τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών (ΚΔΑΠ) για παιδιά από 5 έως 12 ετών.
Μάθε περισσότερα: Τι είναι τα ΚΔΑΠ;
Έτσι, εκτός από τον παραδοσιακό τρόπο, πλέον υπάρχουν και άλλες ευκαιρίες για δημιουργική απασχόληση και σωστή αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου προσαρμοσμένες στα ενδιαφέροντα και στις ανάγκες κάθε παιδιού.
Τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών δεν είναι χώροι φύλαξης, αλλά εκεί τα παιδιά μπορούν να ενισχύσουν τη δημιουργικότητά τους κάνοντας δραστηριότητες, όπως γνωριμία με τις φυσικές επιστήμες και τα μαθηματικά μέσα από το παιχνίδι, πειράματα STEAM και ρομποτική.
Επίσης, ασχολούνται με το θεατρικό παιχνίδι, τη μουσική αγωγή, την τέχνη origami, μαθήματα φωτογραφίας και παιχνίδια με τουβλάκια, που κάνουν τα παιδιά να αποκτούν ξεχωριστές δεξιότητες.
Δημιουργικές δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν τα παιδιά
Κάποιες πολύ σημαντικές μορφές δημιουργικής απασχόλησης για τα παιδιά είναι:
- Η ανάγνωση κάποιου εξωσχολικού βιβλίου που προκαλεί το ενδιαφέρον τους με σκοπό να διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες
- Δανεισμός βιβλίων από κάποια δανειστική βιβλιοθήκη και εξερεύνηση του περιεχομένου βιβλίων ανάλογα με την ηλικία τους και τα ενδιαφέροντά τους
- Ενασχόληση με κάποιο άθλημα είτε ατομικό είτε ομαδικό με σκοπό να αποκτήσουν σωματική ευεξία
- Παρακολούθηση ποιοτικών παραστάσεων στο θέατρο/κινηματογράφο,επισκέψεις σε κάποιο μουσείο ή εκθέσεις έργων τέχνης, παρακολούθηση ποιοτικών μουσικών συναυλιών
- Συμμετοχή σε πολιτιστικές δραστηριότητες
- Εκπαιδευτικές εκδρομές και ταξίδια
- Επαφή με τη φύση
- Ερασιτεχνική ασχολία με κάποια δραστηριότητα που τους ενδιαφέρει (π.χ. ζωγραφική, μοντελισμός, ρομποτική, ζαχαροπλαστική…)
Συνεργασία παιδαγωγών, εκπαιδευτικών και γονιών
Ο ελάχιστος ελεύθερος χρόνος καλό θα ήταν να αξιοποιείται δημιουργικά και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία να μαθαίνουν στους μικρότερους τι σημαίνει δημιουργικότητα.
Γονείς, παιδαγωγοί και εκπαιδευτικοί, ο καθένας με τον τρόπο του, θα πρέπει να αποτρέπει τα παιδιά από την εκτεταμένη, χωρίς όρια, χρήση του διαδικτύου και της τηλεόρασης, που οδηγεί σε έλλειψη δημιουργικότητας και κριτικής σκέψης, απομάκρυνση από τους γύρω ανθρώπους και αντικοινωνικότητα.
Σχολείο και γονείς σε συνεργασία, μπορούν να οδηγήσουν σε μία καλύτερη εκπαίδευση με δημιουργικότητα και να δημιουργήσουν τους κριτικά σκεπτόμενους πολίτες του αύριο.
Αν έχεις επιχείρηση που παρέχει υπηρεσίες ή προϊόντα που σχετίζονται με την προσχολική εκπαίδευση και τη δημιουργική απασχόληση, μάθε περισσότερα πατώντας εδώ.
πηγή www.schooling.gr
Κανένα σχόλιο ακόμη
Γράψτε πρώτος ένα σχόλιο