ή μήπως υπόθεση της μάνας;
γράφει ο Παναγιώτης Τιμογιαννάκης
(μέλος της European Film Academy)
Τι να προτείναμε στις μανούλες για να «ξέσκαγαν» αυτή την εβδομάδα με ένα σινεμαδάκι;
Η ερώτηση εμπεριέχει και μια δόση «περισυλλογής» διότι υπάρχει έργο αυτή την εβδομάδα, ακριβώς γι αυτές. Μόνο που δεν είναι για απλό «ξέσκασμα» αλλά κάτι παραπάνω. Κάτι που τις αφορά και που σίγουρα θα τις βγάλει προβληματισμένες από την αίθουσα, για διαφορετικούς λόγους την κάθε μία.
Η ταινία υπάρχει, είναι έτοιμη, είναι δεδομένη, μπορώ να δώσω αμέσως και τον τίτλο. Στα ελληνικά ακούγεται «Οικογενειακή υπόθεση». Στα αγγλικά «Child’s pose», στα ρουμάνικα , που είναι κι η γλώσσα της ταινίας, μη με ρωτάτε, δεν την κατέχω.
Όμως, πριν προχωρήσω σε αυτή την ταινία, δεν μπορώ να μην πω πόσο σκέφτομαι τις μανούλες αυτές τις μέρες με αυτές τις ιστορίες με το μικρό κοριτσάκι που βρέθηκε στον καταυλισμό των «Ρομά», τη μικρή Μαρία, «το ξανθό αγγελούδι» όπως κουραστικά και παρωχημένα επαναλαμβάνουν δημοσιογράφοι του ηλεκτρονικού Τύπου αλλά και του έντυπου δημοσιογραφικού λόγου, λες κι η δημοσιογραφία έχει κολλήσει σε «κλισέ», που επαναλαμβάνονται ξανά και ξανά, σαν να μην έχει εκσυγχρονιστεί η φρασεολογία του επαγγέλματος.
Τις σκέφτομαι τις μανούλες λόγω και των διεθνών διαστάσεων που έχει πάρει το θέμα κι ακούμε με φρίκη ιστορίες απαγωγής παιδιών σε μικρή ηλικία, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Και συνειδητοποιείς τη φρίκη ενός τέτοιου γεγονότος, την εξαφάνιση παιδιού, την αγωνία του γονιού, την τρέλα της μάνας, ακόμα και της πιο αδιάφορης -μην τρελαθούμε.
Το συνειδητοποιώ και σκέφτομαι τις αγωνίες του να μεγαλώνεις ένα παιδί, τις δυσκολίες του «εγχειρήματος», το «καθεστωτικό» πλέον δόγμα «κανείς γονιός δεν γεννήθηκε γονιός, όλοι το έμαθαν στην πράξη» αλλά μαζί με αυτό σκέφτομαι και κάτι ακόμα. Πως κι ο γονιός, στη συγκεκριμένη περίπτωση η μάνα, είναι άνθρωπος κι ως άνθρωπος διέπεται από τα ποικίλα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του είδους.
Όπως υπάρχουν ποικίλων λογιών άνθρωποι, έτσι υπάρχουν και ποικίλων ειδών γονείς, μια και το γεγονός πως απέκτησες παιδί δεν σου μεταβάλει τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα, τον χαρακτήρα αν θέλετε, με τον οποίο γεννήθηκες. Δεν υπάρχει κανένας κανόνας της γενετικής που να λέει ότι μόλις η γυναίκα γεννήσει παιδί αυτομάτως κάνει στροφή 180 μοιρών κι ο χαρακτήρας της. Ανάλογα με τον χαρακτήρα του ο καθένας κι η κάθε μία θα γίνει κι ανάλογος γονιός.
Άλλο είδος μάνας θα γίνει μια κοπέλα εγωίστρια, άλλο μια καλομαθημένη, καταλαβαίνουμε και για την κακομαθημένη, αναρωτιόμαστε για την ζηλόφθονη, μα το ίδιο και για τη γενναιόδωρη, την πονηρή, την ταπεινή, την ψεύτρα, αλλά και την περήφανη, την ειλικρινή, την μαχήτρια.
Δεν θα μπορούσα όλα αυτά που αράδιασα μέχρι εδώ να μην τα σκεφτώ, να μην τα λάβω υπόψη μου, καθώς θα απευθυνόμουν σε μαμάδες και μανάδες (έχουν διαφορά στην ουσία ακόμα και οι χρήσεις των δύο απλών γραμμάτων, του «μ» και του «ν»- άλλο το «μαμά», άλλο το «μάνα») για αυτή την φοβερή ρουμάνικη ταινία με ελληνικό τίτλο «Οικογενειακή υπόθεση» του άγνωστου σε μας σκηνοθέτη Κάλιν Πίτερ Νέτζερ, που τιμήθηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου με τη «Χρυσή Αρκτο».
Εννοείται πως την ταινία δεν θα την πρότεινα σε άντρες, πατεράδες ή μη, διότι θα με κοίταγαν καχύποπτα στο άκουσμα της γεωγραφικής προέλευσης της ταινίας και αδιάφορα όταν θα τους μιλούσα για το θέμα.
Διότι η ταινία έχει ως ηρωίδα μια μητέρα. Κι είναι όλο πάνω της. Εργο-ρόλος. Κι αυτό που αναδεικνύει την ταινία και με τη σειρά του αναδεικνύεται από αυτήν είναι το παίξιμο αυτής της φοβερής ηθοποιάρας, της Λουμινίτα («Φωτεινούλα» στα ρουμάνικα άραγε;) Γκεοργκίου που παίζει σαν να μην παίζει. Όχι, όμως, έτσι όπως το εννοούν ως υποπαίξιμο οι εγχώριοι της TV αλλά και του θεάτρου που βγαίνουν και ρίχνουν τις ατάκες ως αχρωμάτιστη καθημερινότητα κι αυτό το θεωρούν «παίξιμο». Όχι, δεν είναι παίξιμο.
Παίξιμο είναι αυτό της Ρουμάνας. Κι είναι μεγάλο παίξιμο διότι με τα χρώματα που δίνει στην ηρωίδα της μεγαλώνει τις σκέψεις γύρω από το κεντρικό πρόσωπο, από την ηρωίδα που υποδύεται.
Αυτή η μάνα λοιπόν είναι μια ώριμη, μια μεσόκοπη γυναίκα κι έχει ένα γιό, ολόκληρο άντρα, παντρεμένο, που τον έχει ευνουχίσει. Με την υπερπροστατευτικότητα. Και με τις συνεχείς παρεμβάσεις στη ζωή του, με το να «αγωνιά» γι’ αυτόν καθημερινά, στο κάθε του βήμα. Ο οποίος γιoς εκτός από ολόκληρος «ντάρμαρης», δεν είναι δηλαδή κανένα παιδάκι, είναι και παντρεμένος. Με ένα γάμο από εκείνους…. Να μην πούμε καλύτερα. Στα χωρίσματα με τη γυναίκα του, εμ πως αλλιώς; Διότι και στο θέμα του γάμου του γιού η μάνα έχει «άποψη». Κι όπως δεν θεωρεί ικανό το γιό, δεν θεωρεί και τη νύφη. Ωστόσο, τις έχουν τις μεταξύ τους συνεννοήσεις πεθερά και νύφη, όταν παραστεί ανάγκη. Και κατά την εξέλιξη του μύθου, θα παραστεί ανάγκη και μάλιστα σημαντική.
Διότι ο γιός με το αμάξι του, ένα βράδυ προκαλεί τροχαίο. Με νεκρό. Ένα παιδί. Κι αρχίζουν οι ιστορίες. Με τη μάνα απόλυτη πρωταγωνίστρια να παίρνει πάνω της το θέμα της υπεράσπισης του γιού. Της άσκησης πίεσης προς τους δικηγόρους, προς την Αστυνομία, προς τις Αρχές αλλά και προς την οικογένεια του νεκρού. Και συγχρόνως με όλη την υπολανθάνουσα περιφρόνηση – υποτίμηση προς τον ίδιο τον γιό, την αξιοσύνη του, την ικανότητα του.
Δεν μου αρέσει να εξιστορώ ολόκληρο το μύθο στις ταινίες, προτιμώ να δίνω τα πρώτα κατατοπιστικά στοιχεία που να χρησιμεύουν ως αφορμή για τον άλλο που θα αποφασίσει αν τον ενδιαφέρει να πάει να δει την ταινία ή όχι.
Γι’ αυτό και δεν δίνω άλλα στοιχεία, ώστε -το βασικότερο για μένα- να μη χάνεται η ηδονή της θέασης, της πρώτης φοράς, της ανακάλυψης ενός έργου από τον ίδιο το θεατή. Το δικαίωμα του θεατή, με άλλα λόγια.
Όμως, μου έχουν κάνει εντύπωση οι πρώτες αντιδράσεις που έχουν ακουστεί από γυναίκες. Όχι πάνω στην καλλιτεχνική αξία του έργου όσο στο πως έφτασε σε αυτές, στο πόσο τις επηρέασε. Κι εδώ μιλάω για «γυναίκες» κι όχι αποκλειστικά για «μαμάδες». Διότι κατέγραψα εντελώς διαφορετικές αντιδράσεις γυναικών που δεν έχουν γίνει μανάδες από τις άλλες που έχουν γίνει. Διότι οι πρώτες, ως μη μανάδες ακόμα, κατευθύνονται από το σύνδρομο της κόρης. Κι έχουν κάθε λόγο να αντιδρούν όπως αντιδρούν. Οι γυναίκες-μανάδες (ή μαμάδες) από την πλευρά τους, κατευθύνονται μάλλον από το παίξιμο της ηθοποιού. Η οποία βάζει τόσες πολλές διαβαθμίσεις στην ηρωίδα της ώστε να αφοπλίζει την επίθεση προς το πρόσωπο αλλά και να οξύνει την κρίση σε όποιον την διαθέτει και θέλει και να ασχοληθεί παραπάνω.
Αν και νομίζω ότι το «εν δυνάμει» κοινό της ταινίας θα έπρεπε να είναι άντρες, ότι αυτούς αφορά, τη σχέση μάνας και γιού πραγματεύεται αλλά και του άντρα ευνούχου με τη σύζυγο καθώς και την κρυφή συμμαχία της λυκοφιλίας.
Αλλά πού να τους βρεις να έχουν όρεξη να πάνε σε ρουμάνικο… Τέτοιου θέματος…
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Να υποθέσω πως αυτή η ταινία παίζεται Αθήνα αυτή τη στιγμή; Θεσσαλονίκη; Θα με ενδιέφερε πολύ να τη δω.
Nα το δείτε! Είναι από τις ταινίες που δε θα διάλεγα ποτέ από μόνη μου. Χαίρομαι πάρα πολύ για όσα διάβασα γι΄αυτήν εδώ γιατί με παρακίνησαν να τη δω. Είναι όπως τα περιγράφει. Πιο ρεαλιστικό παίξιμο δε θα μπορούσα να είχα φανταστεί. Καταπληκτικό! Σου μαθαίνει όσα δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάς: Tο παιδί σου είναι μια αυτόνομη προσωπικότητα και ως τέτοια πρέπει να το αντιμετωπίζεις πάντα. Φανταστική πρόταση! Περιμένω κι άλλες τέτοιες. Ευχαριστώ!
Ααααα κύριε Τιμογιαννάκη μας..........Εδώ στην Ελλάδα το ξέσκασμα το έχουμε στο μυαλό μας μόνο σαν κουτσομπολιό, πόσο ικανό ειναι το παιδί μας, με ποιον τα έχει η Μενεγάκη και οταν λέμε σινεμά μιλάμε για κάτι όπως το sex and the city . Όταν ειναι να σκεφτούμε ,να δούμε κάτι διαφορετικό, να πάμε σε μια έκθεση ζωγραφικής , εναλλακτικό θέατρο κλπ δεν ειναι ΄΄ξέσκασμα΄΄. Εκτός να το ταιριάξουμε μετά με κανένα πιτόγυρο όποτε τη σώνουμε την κατάσταση. Φαίνεται καταπληκτική ταινία!!!!!!!Ευχαριστούμε πάρα πολύ!
Λοιπόν, κι εγω μια τέτοια ταινία χρειάζομαι για να ξεσκασω (ναι, χωρίς εισαγωγικά). Δε μου κανει αίσθηση να δω μια ανάλαφρη ταινία πόσο μάλλον στο σινεμά, για να ξεσκασω, να βγάλω απο μέσα μου ένταση, θέλω μια τραγωδία για να καθαρίζω που θα λέγε κι ο αριστοτελης (για να θυμηθουμε τα μαθητικα μας χρονια, το googlαρα :δι᾽ ἐλέου καὶ φόβου περαίνουσα τὴν τῶν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν). Θέλω να προβληματισμών, να κλάψω, να το σκεφτώ πριν κοιμηθώ τη νύχτα...
Αναστασια για αναλαφρο σου προτεινω τον Δον Ζουαν!!!
και γω ευχαριστω πολυ για τις προτασεις σας! φυσικα και ειναι δικη μου επιλογη αν θα τις προτιμησω ή οχι.. χαιρομαι παρα πολυ που ολες οι ταινιες που εχω ¨συγκεντρωσει" να δω εχουν να κανουν με μαναδες πατεραδες και παιδια!! πολυ γουσταρω.. απο τοτε που εγινα μανα μονο τετοιες θελω να βλεπω!! με κατι τετοιες ταινιες "ξεσκαω" εγω.. μαζοχισμος ή οχι (για καποιες) δεν ξερω και το passe και το prisoners και αυτο που προτεινετε εδω, ανυπομονω να τα δω...........................
Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για την πρόταση! Εύχομαι να συνεχίσετε συνεργασία με το αγαπημένο μας blog και να διαβάζουμε κάθε εβδομάδα τη δική σας πρόταση για σινεμαδάκι!!! Προσωπικά εκτιμώ ιδιαίτερα τις επιλογές σας!
ρε συ Αναστασία ο άνθρωπος πρότεινε...δε σε κάθισε στην καρέκλα με το ζόρι. Γιατί επιτίθεσαι? Και εν πάση περιπτώσει σε κάποιους αρέσουν οι συγκεκριμένες προτάσεις. Είναι κάπως άδικο όλο αυτό.
Δεν ξέρω από που συμπεράνατε ότι επιτέθηκα στον κύριο Τιμογιαννάκη ή από που σας φάνηκε οτι δεν μου αρέσουν οι ταινίες, δεν είμαι σινεφίλ ή ότι βλέπω μόνο εμπορικούρες Αμερικάνικες. Εγω βασικά ρώτησα δύο πράγματα πρώτον αν το Blog λεγόταν "Είμαι μπαμπας" αν θα προτεινε ψαγμενα ή θα πρότεινε αμερικανιες και γιατί ήταν δύο στα δύο οι προτάσεις "έξω από το κουτί". Αν το θεμα ήταν "Ταινίες που αξίζει να δούμε" δεν θα είχα ΚΑΝΕΝΑ πρόβλημα. Αλλά δεν είναι. Είναι μια ταινία που προτεινεται σε μανούλες για να "ξεσκάσουν" με ένα σινεμαδάκι. Οπότε αυτή ήταν η ερώτηση μου. Δεν επιτέθηκα σε κανεναν ούτε θεωρώ άδικο να υπάρχει μια ισορροπία στις προτασεις. Αυτα.
Συγγνώμη αλλά δεν είναι όλοι mainstream τύποι. Εγώ για να ξεσκάσω θέλω να δω μια ταινία "έξω από το κουτί" και όχι μια χαζοαμερικανιά. Επειδή δηλαδή εσύ ξεσκάς με light ταινίες δε σημαίνει ότι όλοι έτσι αντιλαμβάνονται τη διασκέδαση και το ξέσκασμα. Άσε που ο άνθρωπος το ξεκαθάρισε από την αρχή του κειμένου του:"Μόνο που δεν είναι για απλό «ξέσκασμα» αλλά κάτι παραπάνω". Περιμένω λοιπόν κι άλλες τέτοιες ψαγμένες προτάσεις, γιατί εξάλλου αν θέλαμε να δούμε box office hits όπως το mamma mia δε θα επιστρατεύαμε τον κ. Τιμογιαννάκη για να μας τις προτείνει...
Ειδικά αυτή η ταινία είναι ό,τι πρέπει για μαμάδες. Δεν είναι κουλτουριάρικη, δεν είναι βαρετή, δεν έχει σασπένς. Δεν έχει τίποτα το φοβερό και ταυτόχρονα είναι φανταστική. Δεν είμαι σινεφίλ, αλλά σε σχέση με όσα έχω δει είναι η πιο αληθινή μεταφορά σεναρίου στην οθόνη. Μια σκηνή της ταινίας την έχω ζήσει και ζωντανά σαν παρατηρητής και ήταν ακριβώς ίδια. Παίζανε τόσο ρεαλιστικά που νόμιζες ότι όλο αυτό συνέβαινε στα αλήθεια. Θέλω πάρα πολύ να σου πω τι μου έκανε τρομερή εντύπωση και τι συμπεράσματα έβγαλα, αλλά δε θέλω να σας το χαλάσω. Δίνει απαντήσεις σε πολλά θέματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά....όπως το μην αγκαλιάζεις πολύ το παιδί γιατί θα το κακομάθεις. Αν τη δείτε θα μου άρεσε να μου πει η καθεμιά τι πρόσεξε περισσότερο. Πιστεύω πως 10 άνθρωποι να τη δούμε θα έχουμε τουλάχιστον 6 διαφορετικές απόψεις.
"Ακούγεται" πολύ ενδιαφέρουσα. Κάτι μου λέει ότι θα ταυτιστώ με αυτή τη μάνα. Όχι επειδή έχω γιο (δεν έχω γιο, έχω κόρη) αλλά επειδή είμαι υπερπροστατευτική. Διάβαζα την σύντομη περίληψη που γράψατε και σκεφτόμουν ότι σίγουρα "θα είμαι" με την μάνα! Πριν που ήμουν κι εγώ μόνο κόρη είχα πολλά να καταλογίσω στις υπερπροστατευτικές μάνες. Τώρα που πέρασα στην άλλη όχθη, βλέπω ότι είναι δικαιολογημένες! :)
γι αυτό και λέω ότι το έργο σε κρατάει μέχρι τέλους κι έχει σημασία η σκοπιά από την οποία το βλέπει κανείς. εξακολουθώ να πιστεύω ότι θα έπρεπε να το δουν κι άντρες αλλά μάλλον θα το αποφύγουν. εδώ, διαπιστώνω, ότι το "φοβούνται" και γυναίκες. να είστε καλά
Ευχαριστούμε! Αν καταφέρω να πάω να το δώ θα φροντίσω να πάρω κ τον σύζυγο μαζί κ θα επανέλθω με κριτική......!
θα είχε ενδιαφέρον να το βλέπατε με το σύζυγο
Να ρωτήσω κάτι; ΑΥΤΗ την ταινία μας την προτείνετε για να ΞΕΣΚΑΣΟΥΜΕ; Για ενα σινεμαδάκι; Δηλαδη οκ καλή ταινία ακούγεται αλλα όχι για ξέσκασμα αλλά για ψυχοπλάκωμα, μεγαλο ψυχοπλάκωμα. Εγω αμα θέλω να ξεσκάσω πάω και βλέπω κάτι χαζοαμερικανιές τύπου "Mama mia" ή "Naked Truth" οχι κουλτουριαρικες βαρύγδουπες "ταινιάρες" άγνωστων σκηνοθετών και ηθοποιών... Να ρωτήσω και κάτι άλλο; Και η προηγούμενη και αυτή η ταινία ήταν στα πλαίσια της ψιλοάγνωστης, ψιλοκουλτουριαρικης, ταινίας που απευθύνεται σε κοινό "ψαγμενο" γιατί; Αν το blog λεγοταν "Ειμαι μπαμπας" οι προτασεις θα ήταν ίδιες; 'Η θα προτεινατε το Fast and Furious Tokyo Drift και τους Untouchables Vol3. Προτεινετε καμια ταινία που να μπορούν να την δούν όλοι και όχι μονο οι "ψαγμενοι".
Πεστα! και εγω δεν το εχω το ψυχοπλακωμα! εχουμε τα προβληματα μας στην πραγματικη ζωη, τις ταινιες τις θελουμε μαμα μια!
δεν γυρίζω εγώ τις ταινίες κι ούτε ξέρω τι θέλει η κάθε μία σας ατομικά. δεν είναι αυτή η δουλειά μου
καλα ρε κοριτσια,η λεξη ξεσκασμα δεν ειδατε οτι ειναι σε εισαγωγικα?? και τις επομενες 5 σειρες που επισης αναφερονται σ αυτη τη λεξη,δεν τις νοησατε??
Παραδόξως δε σε ψυχοπλακώνει. Πιο πολύ σε κάνει να σκεφτείς. Πολύ διαφορετικό από ό,τι έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε.
Αναστασία, προσωπικά περιμενω από έναν άνθρωπο με την καριέρα και τις γνώσεις του Παναγιώτη Τιμογιαννάκη να με βγάλει λίγο έξω από το κουτί... Αν ήταν να μου προτείνει χιλιοδιαφημισμένη εμπορικούρα αμερικάνικης προέλευσης, ε τι να το κάνω... Άσε που έβαλε το να ξέσκαγαν σε εισαγωγικά ;)
κάπως έτσι
Βρε Αναστασία μου καλό είναι λίγο να «ανοίγει» το μυαλό μας. Κι εγώ με την οικογένεια βλέπω παιδικά και περιπέτειες και εύκολα Αμερικάνικα για να ξεσκάσουμε, χωρίς εισαγωγικά. Αλλά είμαι σινεφίλ, πώς να το κάνουμε, και μαμά. Οπότε ναι, είμαι μαμά, και θέλω πού και πού να βλέπω μόνη, με φίλες ή με τον άντρα μου και καμιά άλλη ταινία. Όλες τις «εύκολες», ξέρω πού να τις βρω και πότε να τις δω. Αυτές τις «ψαγμένες» θέλω να ξέρω για να δω και κάτι διαφορετικό :) Υ.Γ. Κύριε Τιμογιαννάκη είδαμε το Παρελθόν και ένα έχω να πω – δηλώνω φαν!!
εγώ προτείνω, εσείς διαλέγετε αν θα πάτε ή όχι