Μαγική στιγμή παιδικής ηλικίας: λες ‘δεν νοιώθω καλά, ας μη πάω σχολείο σήμερα’ και κάποιος σου απαντάει, ‘οκ΄! Θεϊκό. Κάθεσαι σπίτι και παίζεις, ή βγαίνεις έξω και παίζεις, πάντως – παίζεις. Που είναι το ζητούμενο, άπαξ και είσαι παιδί.
γράφει η Μανίνα Ζουμπουλάκη
Μέσα στο καλοκαίρι κάποια παιδάκια θα μάθουν ανάγνωση και γραφή, άλλα θα κάνουν αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά ή κινέζικα. Θα μπούνε σε προγράμματα εκμάθησης… του οτιδήποτε, «για να μην κάθονται». Βασικά για να μην παίζουν. Κι ας είναι 5-6 χρονών.
Κι ας είναι το καλοκαίρι πριν την πρώτη δημοτικού….
Ακούω τις μαμάδες να μιλάνε για τέτοια προγράμματα, λένε με περηφάνια πώς το δικό τους παιδί διαβάζει/γράφει/λύνει εξισώσεις ήδη. Είναι υπερβολικά έξυπνο, αποστηθίζει ολόκληρες λίστες, έχει φτάσει στους λογάριθμους, βλέπει παιδικές ταινίες στα αγγλικά χωρίς υπότιτλους. Ξέρει απέξω την προπαίδεια και το πάτερ ημών. Είναι τζήνιους.
Είναι ακριβώς το παιδί που δεν θα ήθελα ποτέ να είχα, ίσως επειδή δεν ήμουν ούτε εγώ τέτοιο παιδί. Ήμουν παιδί της ελληνικής επαρχίας (΄60ς-‘70ς μιλάμε…) άρα μεγάλωσα με αλάνες, κήπους, παραλίες, μικυμάους και πολλά εξωσχολικά βιβλία. Θυμάμαι πολύ καλά πώς είναι να παίζεις με άλλα παιδιά, ή μόνη σου έστω. Να μην έχεις υποχρεώσεις, εκκρεμότητες, πρόγραμμα και άγχος. Έτσι θέλω να μεγαλώνουν και τα παιδιά μου, με πολύ παιχνίδι και χωρίς άγχος.
Δεν τα καταφέρνω πάντα: όλο και κάποιο ποίημα πρέπει να μάθουν απέξω, ή κάποιες νότες, ή κάποια ξένη λέξη. Τα πηγαίνω στο ωδείο, αλλά πάμε πάντα καμιά ώρα πριν το μάθημα για να παίξουν στο πάρκο έξω από το ωδείο – η μουσική έχει συνδυαστεί με το παιχνίδι, όπως της πρέπει. Δεν με κόφτει αν έμαθαν πρώτα-πρώτα την αλφαβήτα ή τελευταία, ή καθόλου. Δεν με στεναχωρεί που ο μεγάλος είναι ανορθόγραφος και γράφει με greekglish – η γλώσσα της γενιάς του (13-25 χρονών) είναι τα greekglish, ίσως να στραφεί σε κάποιον τομέα που δεν προϋποθέτει ορθογραφία.
Μέχρι τώρα δηλαδή μου λένε «πρέπει να πιέζεις περισσότερο τα παιδιά σου» ή «δεν πίεσες αρκετά τον μεγάλο, γι’ αυτό είναι τόσο χαλαρουίτα». Αλλά ο ρόλος της μαμάς δεν είναι να πιέζει τα παιδιά της, είναι να παλεύει για να εξασφαλίζει την ευτυχία τους. Την ασφάλεια, ηρεμία και γενικότερη ευημερία τους – όσο περνάει απ΄το χέρι της. Η μαμά δεν είναι θεός, δεν μπορεί να προστατεύσει τα παιδιά της από τα χτυπήματα της μοίρας. Μπορεί να τα στηρίξει, να στήσει ένα περιβάλλον αγάπης, τρυφερότητας και ασφάλειας έτσι ώστε τα παιδιά να αντέχουν. Το αν θα μάθουν ή όχι το οτιδήποτε, είναι άσχετο θέμα. Θα πιεστούν στο σχολείο, θα φορτωθούν μαθήματα, εργασίες, αποστηθίσεις και κατασκευές, θα χρειαστούν υποστήριξη από τη μαμά – του τύπου «έλα να τα κάνουμε παρέα», ή «θα μείνω εδώ όσο δουλεύεις»… ή ακόμα μερικές φορές, «οκ, και το μισό που έκανες ήταν μεγάλο κατόρθωμα, μπράβο!»
Είναι μεγάλη υπόθεση να αισθάνεται το παιδί ότι υπάρχει συνενοχή με έναν, ή στην καλύτερη με δύο γονιούς. Ότι κάποιος είναι μαζί του, στο πλευρό του, καταλαβαίνει και συμπάσχει. Αν δεν είναι ο γονιός αυτός ο κάποιος, το παιδί θα ψάξει αλλού για συνενοχή. Και… δεν είναι πάντα σούπερ αυτό, αλλά είναι μεγάλο θέμα και το αφήνω για άλλη φορά.
Το παιδί πρέπει, ΠΡΕΠΕΙ με κεφαλαία, να είναι χαλαρό και χαρούμενο, παιχνιδιάρικο, ζωηρό και με διάθεση – να παίξει. Πρέπει να μάθει τα βασικά: πώς τρώμε, πώς ντυνόμαστε, πως πλενόμαστε, πως μοιραζόμαστε και πώς φερόμαστε στους άλλους, όσο είναι μικρό. Μεγαλώνοντας θα μάθει ένα σωρό πράγματα μεταξύ των οποίων και γράμματα ή μαθηματικά ή ξένες γλώσσες ή σπορ, αλλά η ζωή δεν είναι αγώνας δρόμου. Το παιδί που μαθαίνει προπαίδεια στα 5 του δεν κερδίζει κάποιο βραβείο (και να κερδίσει, δεν αξίζει τον κόπο).
Το λέω σε σένα που είσαι μαμά με μικρά-μικρά παιδάκια: αποστασιοποιήσου ως μαμά για λίγο και κοίταξε το παιδί σου από μακριά. Παίζει αρκετά; Χαλαρώνει ενώ παίζει; Ή το κάνει αγχωμένα, με αυστηρό χρονοδιάγραμμα, δέκα λεπτά πριν το μπάνιο το βράδυ; Μήπως να καταργήσεις το μπάνιο; Κανένα πιτσιρίκι δεν έπαθε τίποτα επειδή έμεινε άπλυτο ένα-δύο (και τρία, και τέσσερα) βράδια. Αυτό που θα θυμάται αργότερα δεν θα είναι το καθημερινό μπάνιο αλλά τα παιχνίδια με φίλους, με τα αδέρφια, με τη μαμά του, με τον εαυτό του… που είναι και το πιο σημαντικό.
Ρώτα και κανέναν παιδίατρο δηλαδή να στο επιβεβαιώσει: παιδί που δεν παίζει αρκετά, είναι μικρομέγαλο. Θα γίνει μεγαλο-μέγαλο, ενήλικας, κάποια στιγμή. Αλλά ΠΑΙΔΙ, δυστυχώς, δεν θα ξαναγίνει ποτέ…
Στο "Είμαι Μαμά!" όλοι έχουν λόγο! Θες να μοιραστείς μαζί μας μια εμπειρία σου; Να γράψεις κάποιο κείμενο σχετικό με την ειδικότητά σου; Είδες κάτι ενδιαφέρον που πιστεύεις ότι αξίζει να δημοσιεύσουμε; Επικοινώνησε μαζί μας στο eimaimama@gmail.com
Πόσο συμφωνώ και πόσο θα ήθελα να πρέπει να είναι έτσι τα πράγματα και εξηγώ: Έχοντας λοιπόν την ίδια αντίληψη και έχοντας μεγαλώσει ανέμελα κ ευτυχισμένα παιδικά χρόνια, το ίδιο θέλησα και για τον γιο μου, ώσπου έπεσα απότομα απ το συννεφάκι.....Ξεκινώντας στο νηπιαγωγείο κ μετά από 2μηνες έχω την πρώτη συνάντηση για ενημέρωση από την δασκάλα η οποία μου είπε οτι όλα σχεδόν τα παιδιά γνωρίζουν την αλβαβητο, γράφουν το όνομά τους και κανα 2 λεξούλες και οτι μετά τα Χριστούγεννα θα προχωρήσουν και στους αριθμούς. Να σημειώσω οτι τα πιο πολλά είχαν φοιτήσει στο ίδιο σχολείο Δημόσιο πάντα και ως προνηπια, στην ουσία επανάληψη διδακτικής ύλης κάνουν φέτος, ενώ ο δικός μου σε Δημόσιο παιδικό σταθμό που είχε κ προνηπιο κ μόνο παίζανε. Εν μέσω πλην σαφώς μου είπε οτι έχει 24 παιδιά και προχωράει σύμφωνα με το στάδιο των πολλών... Συνέπεια όλων; να τρέχουμε να προλάβουμε τους άλλους και το χειρότερο; να πλανάται η πρόταση της επανάληψης του νηπιαγωγείου γιατί και η δασκάλα του δημοτικου θα τα βρει έτοιμα και θα προχωράει και εμείς πάλι θα τρέχουμε... Είναι μεγάλο το θέμα καθώς ζούμε και στην Ελλάδα με το σύστημα του προνηπιου να έχει δυο σταθμά, γνωρίζω είναι παλιό το άρθρο μακάρι κι άλλες μαμάδες να διαβάσουν τον προσωπικό αγώνα μου και πως όλα αυτά που αναφέρω συν τις μαμάδες που όπως γράφει η Manina....δεν μου (επιτρέπουν) τελικά να μεγαλώσω το γιο μου με το όλα στην ώρα τους χωρίς πίεση - παίξε παιδί μου χωρίς άγχος.
Τελειο κειμενο...
Είμαι πολύ χαρούμενη που υπάρχουν και άλλες μαμάδες που σκέφτονται με αυτό τον τρόπο... δυστυχώς στο δικό μου περιβάλλον είμαι η μόνη και με κοιτάνε σαν ούφο... αυτό όμως δεν με πτοεί. Αφού βλέπω τον γιο μου διαρκώς να γελάει, να κάνουμε πλάκες και να περνάμε όμορφα, αυτό μου φτάνει!
Όλα χρειάζονται στη ζωή, και η χαλάρωση και το παιχνίδι, αλλά και η πίεση και οι υποχρεώσεις και πολλά άλλα. Το ότι η δουλειά της μάνας είναι να είναι ευτυχισμένα τα παιδιά, είναι πολύ γενικό. Εμένα πχ με ενδιαφέρει να μάθει (όχι τώρα φυσικά που είναι 4ων και όχι από μένα) και ορθογραφία και μαθηματικά, ακόμα κι αν δεν της αρέσουν. Ναι, με ενδιαφέρει η διασκέδασή της, σκέφτομαι πρώτα τη διασκέδαση της κόρης μου και μετά τη δική μου (αυτό φάνηκε πιστεύω και στην τελευταία μας μαμαδοσυνάντηση, πρώτα διασκέδασε αυτή και μετά βρήκα λίγο χρόνο για μένα με τις άλλες μαμάδες), αλλά αν χρειαστεί στο μέλλον θα την πιέσω. Δεν είμαστε οικογένεια με περιουσία, οπότε και η κόρη μου δε θα βρει κάτι έτοιμο στη ζωή της. Και δυστυχώς η ζωή έξω είναι δύσκολη και με απαιτήσεις. Καλύτερα να την πιέσω εγώ σε πρώτη φάση όπου χρειάζεται, παρά στο μέλλον να το βιώσει πρώτη φορά στην εργασία της και να τα παρατήσει.
εδω πρεπει να μιλησουν οι μαμαδες παιδιων σχολικης ηλικιας.οταν πρεπει μεσα σε καθε απογευμα να χωρεσεις διαβασμα για την αλλη μερα,μουσικη,μπαλετο,ξενες γλωσσες..αν σας μεινει χρονος για ανεμελια πειτε μου κι εμενα τον τροπο...
Συμφωνώ μαζί σου ΑΠΟΛΥΤΑ σε όλα εκτός από ένα. Αυτά τα ρημάδια τα greeklish με ενοχλούν αφόρητα. Θέλω τα παιδιά μου να γράφουν ΕΛΛΗΝΙΚΑ ορθά και ορθογραφημένα. Ας τα μάθουν στα είκοσι ποσώς με ενδιαφέρει. Αλλά να τα μάθουν...
Και δηλ όλοι εμείς με πτυχία ( άσε τα μεταπτυχιακά στα 34 χωρίς να έχει πάει ΠΟΤΕ για δουλειά ως τότε γιατι σπουδάζει το "παιδί") που δουλεύουμε ??? Ευτυχισμένα να είναι και τυχερά !!! Ευτυχώς εμείς είμαστε σε χωριό και έχουμε ακόμα αλάνες , μπουγέλο , χώμα και ζωάκια !!!
Ακομα θυμάμαι και νομίζω πως ποτέ δεν θα το ξεχάσω, οταν στην δευτερα γυμνασίου ήρθε η μαμά μου και με πήρε απο το σχολείο την τρίτη ώρα. Στην αρχη ανυσύχησα που την ειδα να με περιμένει να φύγουμε απο το σχολείο, αλλά μόλις βγήκαμε απο το κτίριο και στρίψαμε στην γωνία,μου έσκασε ενα τερ'αστιο χαμογελο και μου είπε "ώρα για την πρωτη σου κοπάνα, πάμε βόλτα" και πήγαμε στον Πειραια, στην θάλασσα, κάναμε βόλτα,φαγαμε παγωτό, ψωνίσαμε και μετά γυρίσαμε σπίτι. Δεν ήμουν άριστη μαθήτρια, αλλά η μαμά μου ποτε δεν μας πίεσε, δεν μας χαλασε το καλοκαίρι ή τις διακοπές του Πασχα ή των Χριστουγέννων. Ο αδερφός μου εδινε πανελλήνιες και καθε βράδυ έβγαινε και επαιζε όλη μερα μπάσκετ, περασε στο πολυτεχνείο... Καθε μερα διαβάζω για παιδιά που αυτοκτονούν γιατι δεν τα πήγαν καλά στις εξετάσεις. Ε, και? Εγω δεν πέρασα πουθενά, δεν εχω πανεπιστημιακή μόρφωση, εγινα φωτογράφος και ασχολήθηκα με την τέχνη μου για καποια χρόνια. Εχω ομως αναμνησεις για τα ποιο όμορφα και ατελειωτα καλοκαίρια που μπουγελονόμασταν όλη μερα τα παιδια στην γειτονια και γυρνουσαμε με τα ποδήλατα μας και παιζαμε τα "μήλα" και σκοινακι και κουτσό. Ατελείωτες αναμνήσεις και η ποιο όμορφη και ξενοιαστη ηλικία.
Η μαμά θεά !!! Ιδέες να μας δίνεται !!!
Ο μικρός μου είναι μόλις 15 μηνών.. Ανυπομονώ να έρθει η ώρα που θα πάμε στο χωριό και θα κυκλοφορεί όλη μέρα με το babylino κι ένα σορτσάκι.. που θα παίζει με τα νερά, τα χώματα, τα σκυλάκια, θα μαζεύει λουλουδάκια και θα "βοηθάει" τον μπαμπά του με τον κήπο.. Ναι, πρέπει τα παιδιά μας να ζήσουν την παιδική τους ηλικία στον μέγιστο βαθμό που αυτό είναι δυνατό... Κι εμείς να είμαστε δίπλα τους για να την περάσουν ανέμελα, ευτυχισμένα και γεμάτα...
Θα συμφωνήσω στο ότι τα παιδάκια προσχολικής ηλικίας πρέπει να παίζουνε, να παίζουνε, να παίζουνε και να μαθαίνουν κάτι ΜΟΝΟ αν έχουνε τη διάθεση. Τι εννοώ: ο γιος μου έπαιζε - επειδή έτσι ήθελε - με τον υπολογιστή της φίσερ πράις και έμαθε τα γράμματα της αλφαβήτα στα 2,5. Η κόρη μου - είναι 4 - δεν έχει καμία διάθεση και, φυσικά, κανείς δεν την υποχρεώνει. Θέλει να παίζει με τα "μωλά της", να ζωγραφίζει, κλπ και αυτό ακριβώς κάνει. Αλλά, κατά την προσωπική μου άποψη, έχει διαφορά να μιλάμε για παιδάκια 4,5 ετών, για το τι κάνουνε τα απογεύματά τους τα παιδιά σχολικής ηλικίας. Δεν με νοιάζει αν τα παιδιά μου μάθουν την αλφαβήτα πρώτα ή τελευταία, ΑΛΛΑ με νοιάζει να τη μάθουν. Δε συμφωνώ ότι τα παιδιά πρέπει να είναι μόνο χαλαρά. Πρέπει να μάθουν να είναι και εντάξει απέναντι στις υποχρεώσεις τους, πρέπει να μάθουν ορθογραφία (εννοείται στη σωστή ηλικία, στο σχολείο, όχι από τα 5 τους), πρέπει να κάνουνε τις σχολικές τους εργασίες και ότι άλλο Ο ρόλος της μάνας είναι πολλαπλός. Δεν είναι μόνο για να πιέζει και να προσδοκεί να πάρει το παιδί της η Nasa, αλλά ούτε και για να μην το πιέζει καθόλου. Εάν εκείνη (ή ο μπαμπάς εννοείται) το αφήνει να πηγαίνει αδιάβαστο σχολείο, τότε ένα παιδάκι 7-8 ετών γιατί να διαβάσει;; Η μάνα είναι για να πιέζει όσο πρέπει. Μία μέση λύση. Είναι για να φροντίζει το παιδί της να διαβάζει, να έχει ενασχολήσεις που του αρέσουν, αλλά και να χαλαρώνει και να παίζει.
ΚΙ ΕΓΩ ΜΑΖΙ ΣΑΣ!!! ΒΑΡΕΘΗΚΑ ΝΑ ΜΟΥ ΛΕΝΕ ΟΛΕΣ (ΕΧΩ ΕΝΑ ΓΙΟ 4,5 ΧΡΟΝΩΝ) ΜΑ ΚΑΛΑ ΑΚΟΜΗ ΔΕΝ ΤΟΝ ΕΜΑΘΕΣ ΝΑ ΣΥΛΛΑΒΙΖΕΙ, ΝΑ ΓΡΑΦΕΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΝΑ ΞΕΡΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ , ΝΑ ΜΕΤΡΑΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 100, ΝΑ ΝΑ ΝΑ ΝΑ !!!!!! ΚΑΙ ΕΓΩ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΤΟΝ ΕΧΩ ΧΑΛΑΡΟ ΝΑ ΠΑΙΖΕΙ ΝΑ ΛΕΡΩΝΕΤΑΙ ΝΑ ΜΟΥΣΚΕΥΕΤΑΙ, ΝΑ ΛΑΣΠΩΝΕΤΑΙ ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣ ΑΙΣΘΑΝΟΜΟΥΝ ΤΥΨΕΙΣ ΟΤΙ ΙΣΩΣ ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΚΑΛΗ ΜΑΝΑ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΤΟΥ ΔΙΝΩ ΙΣΩΣ ΟΛΑ ΤΑ ΕΦΟΔΙΑ ΠΟΥ ΠΡΟΥΠΟΘΕΤΕΙ Η ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ. ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΟΜΩΣ ΝΑ ΣΚΕΥΤΩ ΠΩΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΑΥΤΗ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΝΑ ΤΑ ΚΑΝΕΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ. ΜΙΑ ΖΩΗ ΘΑ ΠΗΓΑΙΝΕΙ ΣΧΟΛΕΙΟ, ΓΛΩΣΣΕΣ, ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΚΛΠ. ΓΙΑΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΟΥ ΛΕΝΕ ΟΛΕΣ ΠΩΣ ΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ ΓΡΑΦΟΥΝ ΑΠΟ ΤΑ 3 ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΑΠΟ ΤΑ 4 ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΠΑΝΕ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΓΡΑΦΟΥΝ -ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΚΑΝΟΥΝ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΚΙ ΕΓΩ ΤΙ ΑΛΛΟ. ΑΝ ΗΤΑΝ ΕΤΣΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΘΑ ΠΗΓΑΙΝΑΝ ΑΠΟ ΤΑ 3 ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΑ 6!!!!
μπραβο χιλια μπραβο!!!!! ζητω οι μαμαδες και οι μπαμπαδες που δε βαριουνται να παιζουν με τα παιδια τους και που τους νοιαζει να παιζουν τα παιδια τους για να ειναι χαρουμενα και ευτυχισμενα!! μαμα και μπαμπα σας ευχαριστω που παιξατε τοσο πολυ μαζι μου και που μεσα απο εσας καταλαβα ποσο σημαντικο ειναι για ενα παιδι απλα να ..παιζει!
@Μανίνα Ζουμπουλάκη, έγραψες!!! Από μια μαμά που "μάσησε" και δεν κατάλαβε και το πως. Εγώ και η κόρη μου θα σε ευγνωμονούμε για πάντα που μας θύμισες το αυτονόητο... Ευχαριστούμε, Β. (το άλλο)
Πολύ σωστή, και το κείμενο αυτό ήρθε πάνω στην ώρα που χτίζω συμπεριφορά απέναντι στο παιδί μου. Αυτό θέλω κι εγώ, να έχω ένα παιδί χορτάτο από παιδική ηλικία. Είναι αυτό που γράφεις Μανίνα: Προσπαθω να γίνω μαμά-συνένοχος, όχι μαμά-μπάτσος ή μαμά-συνταγματάρχης. Και μπορεί το δικό μου να κοντεύει τα 2 και να ξέρει 10 λέξεις κι αυτές κομμένες, αλλά καμαρώνω που η ελευθερία που του δίνω και οι πολλές ωρες βόλτας, αρχίζουν να αποδίδουν καρπούς. Δηλαδή το οτι ξέρει να κάνει ταρζανιές με σχετική επιδεξιότητα και δεν ορμάει στα επικίνδυνα μέρη από αντίδραση στο "όχι" και στο "μη". Σε αντίθεση με άλλα παιδάκια συνομήλικα ή και μεγαλύτερα που βλέπω, που ακούνε όλη την ώρα: "βγες από τις λάσπες" "όχι στις σκάλες" "φύγε από τους θάμνους" "φύγε από το πεζούλι""άσε κάτω αυτό, ειναι βρώμικο (ένα νεράντζι που έπεσε στο γκαζόν δλδ)", με αποτέλεσμα να υστεριάζουν και να πηγαίνουν σαν τρελά. Και διασκεδάζω όταν οι μαμάδες τους τρομάζουν που τον αφήνω να κάνει διάφορα, κι αμέσως μετά μου λένε "μα πως ξέρει να ανεβοκατεβαίνει έτσι;;;;"... Εμ ξέρει γιατί έμαθε στην πράξη, κι άς έχει χτυπήσει την κεφάλα του 5-6 φορές μετά από προειδοποίηση οτι θα το πάθει. Χτύπησε-κατάλαβε-προσέχει και καταλαβαίνει οτι όταν η μαμά προειδοποιεί δεν είναι μια υστερικιά, αλλά 9 φορές στις 10 έχει δίκιο, γι αυτό και συνήθως την ακούει. Ακόμη και στην ηλικία των 2 παρά κάτι, βλέπω οτι τα παιδάκια καταλαβαίνουν πολύ καλά τι κάνουν και είναι κρίμα να τα αντιμετωπίζουμε σα χαζά ή ανίκανα να καταλάβουν τον κίνδυνο. Το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να τους τον δείξουμε με ένα τρόπο που θα δηλώνει "είμαι μαζί σου, αλλά πρόσεχε". Και επίσης είναι κρίμα να τα πιέζουμε για να ικανοποιήσουμε τη ματαιοδοξία μας, γιατί αυτό θα τους βγει αργότερα είτε με παθητικότητα είτε με άρνηση.